regio-vlak

Nenápadný skokan trhu na trhu s novými auty. Prodeje aut na levné palivo táhne v Česku Dacia

Čerpací stanice LPG. Foto: Česká asociace LPGČerpací stanice LPG. Foto: Česká asociace LPG

Registrace nových aut na LPG meziročně stouply o 31 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Jednoroční výkyv jako následek drahé nafty a benzínu, příští rok po poklesu (třeba 15-20%, třeba místo 4300 bude 3500 nových atd.) jsem zvědav na články, jak přišel „masivní propad“ a konec.

Garry

Co mi chcete za rozumný peníze nabídnout? Musím mít sedmimístné auto, poněvadž jsem se rozhodl udržet důchodový systém,tak mám hodně dětí.Dacia to jistí.Jedinny výrobce s origo motorem a jakžtakž servisem.Nepotrebuji Mercedes a jiný podobný auta.Kdyby automobilky poslouchali své spotřebitele tak mají kšeft.Auta co jsou plná asistentů a jinejch elektronických nesmyslů mě v podstatě serou a čím míň elektroniky tak super.

ABCD

Jednou z otázek je parkování v podzemních ale i nadzemních garážích v současné době, kdy je to víc a víc nutné, je to dost zásadní.
Jestli není čas na revizi celkového pohledu na věc. Prý je to určitý relikt z doby kdy byl na nádrži jiný typ ventilů.
Otázka je taky, jak to řeší jiné země v Evropě.

hroch.obojzivelny

Plynová nádrž má pojistný ventil, který plyn řízeně upustí pod auto v případě zvýšení tlaku nad povolenou hodnotu. Dále je zde možný neřízený únik plynu v případě technické poruchy. S tím nic moc nenaděláte, je to riziko, které můžete minimalizovat, ale úplně se ho nezbavíte nikdy.
Proti úniku paliva z benzínových a naftových vozidel mají garáže havarijní sady (=sorbent a košťátko). Proti úniku plynu nemohou dělat nic. Proto to omezení. Stejně tak by vozidla na LPG neměla parkovat na kanalizačních vpustech apod.

SYN

No, to asi nepůjde v reále dodržovat… spousta řidičů o tom ani neví (ale, při té ekvivalenci s benzínem – únik benzínu do kanálu též není nevídaná věc…).
Považoval bych za docela důležité aby se „zákaz LPG“ nedával automaticky i do takových garáží (celých) které mají v nadzemní části některé zdi totálně otevřené (vyplněné obvykle jen nějakým „řídkým“ zábradlím) kde se nebezpečná koncentrace směsi plynu se vzduchem vůbec nemůže vytvořit…

RJD

Ano je to tak. Když začnu od konce, tak je vtipné, že CNG je lehčí jak vzduch a mnoho garáží, které „zakazují“ vjezd oběma autům má ve skutečnosti důvody jen pro zákaz LPG. No a pak jsou právě třeba ty otevřené nadzemní parkovací domy, kde nehrozí díky konstrukci už vůbec nic a stejně to také dělají pro oba plynyové systémy To už je prostě zjednodušování a přenášení odpovědnosti. Výborným střípkem do skládačky pak jsou majitelé aut na LPG, kteří nálepky označující auto nalepují jenom během STK a pak jí hned strhávají. Což je riziko především v případě nehody pro hasiče.

hroch.obojzivelny

Není to tak jednoduché, i pro CNG máte zvláštní stavební požadavky a pokud nedokážete přirozenou cestou zajistit dostatečnou výměnu vzduchu, tak se vám garáže pěkně prodraží. Nedivím se, že do toho majitelé nemovitostí nechtějí investovat. Zvlášť, když se jedná o naprosto okrajové palivo.

U LPG je to jasné, tam je to bezpečnostní malér od začátku, s tím si nikdo nechce pálit prsty.

hroch.obojzivelny

Jinak abychom tomu celému nasadili korunu – mimořádně vtipné v tomto kontextu je, že „chladivo budoucnosti“ do klimatizací R290 je… (fanfára)… čistý propan. 🙂

Josef Novák

Ale samozřejmě že proti tomu můžete něco dělat. Je to to v podstatě to samé, co v podzemních garážích děláte už v současné době kvůli omezení CO. Máte tam čidla a nucené odvětrávání, které to spustí. To samé můžete udělat i pro LPG (Propan Butan). Akorát odsávání oxidu uhelnatého je u stropu (je lehčí než vzduch a stoupá nahoru), pro PB musíte udělat odsávání u podlahy, protože je těžší než vzduch a klesá k zemi.
Akorát se to nedělá, protože to investora stojí další peníze navíc, takže je jednodušší a lacinější dát tam značku zákaz vjezdu LPG a CNG.

James

Dávno je možné tam parkovat, jen většina majitelů garáží by musela chtít a případně to umožnit. Ale většina to nechce a neumožňuje.

eon

Mě by lákal ten jejich fullhybrid, ale příplatek za něj je nesmysl. Ještě jsem ho na silnici nepotkal ani u Joggera ani u Dustera…

Zub

Jogger vypadá pěkně, ale je bohužel hubený jak clio a je v něm kravál od kol, přitom má tichý motor.

Tom

Aneb. jednooky mezi slepymi králem. Nevím o jiné automobilce nabízející tovární přestavbu vozu na lpg. Budu rád pokud mě čtenáři případně rozšíři v komentáři obzory 🙂

Rakdar

Ještě něco dělal Fiat, zběžně jsem kouknul že minimálně Panda LPG se dá sehnat.

Blume

Ten se už bohužel 4 roky nedělá, neb o něj lidi pry neměli zájem. Nicméně i ten má/měl renaultacky motor 1.2, předchůdce dnešního litrů v Dačiích a Cliech.

Pavel Dvořák

Byl to motor od Peugeotu. Opel je v koncernu PSA, který si s Renaultem konkuruje.

MajsterN

Tak přece jen je to Rumunsko 😀 já jsem osobně nikde ve světě neviděl tolik aut na LPG, jako v některých zemích Evropy, je to docela specifická věc. Buď jsou chudý stát a jezdí benzín, nebo bohatší a jezdí elektriku, řekl bych. LPG je tak asi někde mezi, prostě lowcost řešení.

Ryno

Mám ne tovární prestavbu LPG a co se mi mimo nákladů na pohonné hmoty libi je, že na STK při měření emisí (měří se každý systém samostatně) padnou vsechna čísla ve výsledkové tabulce minimálně o ⅓ spíš se to blíží k ½ celkového naměřeného množství.

A za druhé ten propan-butan je pořád myslím vlastně odpadem z rafinace ropy…

PetrD

jo a benzín je odpadem při rafinaci nafty 😀

Black

Proč ta jízlivost? Ryno má pravdu. LPG se vyrábí vyrábí jak z ropy, tak i ze zemního plynu. Je to tak napůl.

SYN

Ale těžko ho považovat za „odpad“… má spoustu jiných využití takže akorád podle „přebytku“ nebo „nedostatku“ se pohybuje cena (a případně motivuje další řidiče aby tento způsob používali…
Kolega jezdí na LPG už přes 20 let (třetí vozidlo nyní) a nemůže si to vynachválit…

ABCD

Drobeček se vyrábí z bioodpadu. Je to odpad při výrobě HVO.

SYN

Svého času bývaly importérem instalované plynové kity v Subaru (jako částečná kompenzace toho že nemívali v nabídce vůbec žádný dieselový motor takže s nimi bylo poměrně drahé ježdění)… LPG byl dostupný v kombinaci s 2l „boxerem“ a toroidní nádrží na místě rezervy.

Kebab

Dáčce to přeju. Je to sice lowcost, ale na nic si nehraje. A stojí za připomenutí, že málo hvězdiček v crashtestech nemá kvůli faktické nízké pasivní bezpečnosti, ale kvůli co možná nejvyšší absenci “bezpečných” asistentů pro nebezpečné řidiče.

hroch.obojzivelny

Dejte si pozor. Já tu za tyhle řeči předevčírem od místního Dušana Jasánka schytal školení o bezpečnosti a záchraně životů…

SYN

A líbilo se vám to? Pokud ne tak bych to formuloval tak nějak abych se od toho znatelně distancoval… asistenti v průměru pomáhají, ale účinnost některých je v našich podmínkách limitně blízká nule a můžou až otravovat (a pochopitelně můžou trpět poruchami pak můžou v krajnosti až zbytečně znefunkčnit celé auto)…

hroch.obojzivelny

Takové otázky nemám potřebu si klást. Idioty ignoruju a asistenty vypínám.

Dusmor

Inu, některé automobilky vyrábějí pro organizace řídící se naháněním bodíků na sociálním skóre a jiné automobilky se řídí přáním soukromých osob.

hroch.obojzivelny

Což je v pořádku. Když nelze jedním modelem uspokojit všechny (což fakt nejde), tak jich musí existovat více.

Dusmor

Bohužel, zvlaště u těch prvních není dnes z čeho vybírat, protože modely pro lidi už roky nedělají.
Nebo snad vite o nějakém rozumném zástupci kategorie velikost Formanu / Felicie kombi, motor řadový čtyřválec, atmosférický benzín cca 100 koní, prázdná hmotnost do 1000 kg, bez elektronických serepetiček a asistentů?

hroch.obojzivelny

Takové auto bohužel dnes již není možné protáhnout homologací.

Dusmor

No a to je právě ten problém. Plus výpalné za malá auta. Stát škodí lidem. Obzvláště těm chudším.