Němečtí dopravci žádají obnovení 3000 kilometrů zrušených tratí

Stanice Cronheim na trati Gunzenhausen - Wassertrüdingen. Autor: By Manfred E. Fritsche - mef-presseservice, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1344106Stanice Cronheim na trati Gunzenhausen - Wassertrüdingen. Autor: By Manfred E. Fritsche - mef-presseservice, CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1344106

Podobně jako v České republice je i v Německu rušení a obnovování tratí velkým tématem u dopravců a spolků podporujících

Podobně jako v České republice je i v Německu rušení a obnovování tratí velkým tématem u dopravců a spolků podporujících železnici. Obě strany spojily síly a nedávno v Berlíně prezentovaly návrh na obnovení až 3000 kilometrů zrušených tratí po celém Německu. Informoval mimo jiné Stern.

Za nápadem stojí Sdružení německých dopravních společností (Deutscher Verkehrsunternehmen – VDV) a Aliance pro koleje (Allianz pro Schiene – AS). Cekem vytipovaly 186 nepoužívaných úseků o délce od několika kilometrů po několik desítek kilometrů. Seznam zveřejnily v letáku na svých stránkách (str. 20).

Sdružení tvrdí, že v německé síti jsou četné mezery; některé z nich by přitom mohly být vyplněny bez velkého úsilí. Jde především o tratě pro osobní dopravu, některé by ale dobře posloužily i dopravě nákladní. Upozorňují, že německá síť se blíží k hranici své kapacity, což už se projevuje ve zpožďování spojů i přeplněných vlacích. VDV spočítal, že 3000 staronových kilometrů by rozšířilo síť zhruba o osm procent.

Opuštěné tratě jsou v různých stádiích rozkladu, na některých jsou stále koleje, jiné už pohltila zeleň či se změnily v cyklostezky. „Jejich obnova je nicméně mnohem jednodušší a rychlejší, než budování nových tratí na zelené louce,“ uvedl výkonný ředitel Aliance pro koleje Dirk Flege.

Aliance spočítala, že v letech 1994 až 2019 bylo znovu uvedeno do provozu více než 800 kilometrů tratí pro osobní dopravu a téměř 400 kilometrů čistě pro nákladní dopravu. Zároveň ale bylo uzavřeno provozu 3600 kilometrů.
Tradiční otázkou zůstává, kolik by obnova tratí stála a kdo to zaplatí. „Požadujeme obnovení spolkového programu, skrze který by spolková vláda hradila náklady na reaktivaci tratí,“ doplnil Flege. Vláda by tak podle něj měla napravit chyby minulosti.

Ministerstvo dopravy uznává, že německá síť bude potřebovat další kapacity, dodává ale zároveň, že tratě se uzavřely vždy až tehdy, kdy nikdo neměl zájem o provoz na nich či jejich převzetí.

Tagy Německo rušení tratí
61 komentářů