obrazok-zdopravy

Němečtí akademici poprvé spočítali přínosy veřejné dopravy. Jsou třikrát vyšší než její náklady

Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn

Přesednutí do aut by německou společnost stálo 225 miliard na externalitách ročně.

Každé euro investované do místní veřejné dopravy přináší německému hospodářství přínos ve výši tří eur. Ukázal to materiál vypracovaný Technickou univerzitou v Mnichově v rámci projektu Deutsche Bahn „Budoucnost místní dopravy„. Německé dráhy o výsledcích informovaly v tiskové zprávě.

DB upozorňují, že v Německu dosud spolehlivé výpočty ekonomických přínosů veřejné dopravy chyběly. Provoz autobusů, tramvají, vlaků metra a regionálních vlaků stojí v celé zemi ročně 25 miliard eur (v přepočtu 625 miliard korun). Na druhou stranu je veřejná doprava podle univerzity každoročně zodpovědná za přidanou hodnotu ve výši přibližně 75 miliard eur (1,88 bilionu korun). Investice se tak vrátí trojnásobně.

Podle člena představenstva DB Regio Jana Schillinga je tak veřejná doprava kromě své hlavní přepravní funkce také hnací silou ekonomiky. „Každé euro investované do veřejné dopravy se již nyní třikrát vrátí – což je skutečný ekonomický stimul. Investice do dobře rozvinuté místní dopravy jsou investicemi do Německa jako místa pro podnikání,“ uvedl Schilling.

Náklady pro společnost

Veřejná doprava posiluje maloobchod, cestovní ruch, trh práce a pomáhá dojíždějícím. Především však šetří ekonomické náklady – například díky menšímu počtu dopravních nehod, menší spotřebě půdy, nižšímu hluku, znečištění ovzduší nebo emisím CO₂,“ uvedl spoluautor analýzy Oliver May-Beckmann z iniciativy MCube.

Tyto náklady se často označují za negativní externality. To jsou aktivity, kterými firmy či jednotlivci způsobují nedobrovolné náklady jiným subjektům bez kompenzace.

Analýza uvádí, že pokud by se současné dopravní výkony veřejné dopravy zcela přesunuly na motorizovanou individuální dopravu, znamenalo by to přibližně devět miliard eur dodatečných nákladů ročně (225 miliard korun).

Brněnští vědci zkoumali skutečné emise elektromobilů. Připočetli i výrobu baterií a elektřiny

Zásadní část zmíněné přidané hodnoty vzniká přímo v odvětví veřejné dopravy – je to například výroba samotných vozidel či úklidové služby.

V ostatních odvětvích je však podle autorů dopad ještě větší. V maloobchodě závisí část obratu přímo na uživatelích veřejné dopravy a z dobré dostupnosti veřejné dopravy těží také cestovní ruch, zejména ve městech a rekreačních oblastech. Kromě toho veřejná doprava podporuje produktivní zaměstnanost: autobusy a vlaky umožňují lidem dostat se na své pracoviště a podnikům najít vhodné zaměstnance.

Tagy Mnichov náklady Německo veřejná doprava
40 komentářů