Německo zdaní aerolinky. Nesmějí nabízet příliš nízké ceny, aby lidé mohli jezdit levněji vlaky

Letadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: LufthansaLetadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: Lufthansa

Německá vláda se shodla na nových opatřeních v boji proti klimatickým změnám, která postihnou především aerolinky. V pátek schválený plán

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Dale bych zavedl zvlastni dan pro vsechny Nemce, kteri si dovoli odletet z nektere z okolnich zemi ve vysi 250euro za koupenou letenku.

Zdeněk

Ekoteroristé v Německu řádí jak černá ruka. Lze se nadít toho, že časem i u nás sáhne erár k podobné všivárně, neb ve hře jsou peníze a těch není nikdy dost, obzvláště když jejich zdrojem jsou obyčejní lidé, kteří se takovéto státní zvůli nemohou bránit..

Jan Sova

Já bych neřekl že letadla využívají obyčejní lidé. A už vůbec ne chudí…. Státní zvůle byla tuto katastroficky neekologickou dopravu zvýhodňovat oproti jiným….

Ondra Pleb

Pokud si jednou za čas nemůžete dovolit letenku za pár korun tak už v mnoha případech není problém v státu, ale u Vás.

Eda

„Letadel se týká opatření, kterým chce vláda zdražit letenky na úkor jízdenek na vlak.“

Prosím autory, aby se naučili používat slovní spojení „na úkor“. Tohle už je několikátý článek, ve kterém je toto slovní spojení použito v opačném významu, než jaký ve skutečnosti má.

„na úkor“ znamená „na újmu“ nebo „v neprospěch“. Zde je to použito ale ve významu „ve prospěch“, což je špatně.

Díky.

Dushan

Jdou na to zbytečně složitě, lépe obhajitelné by bylo zavedení stejného zdanění na letecké palivo, jako je tomu u paliva pro všechny pozemní dopravce.

medved

Nevi nekdo, jestli to ma postihnout i mezikontinentalni lety Lufthansy?

marty-t2

kážou vodu a sami pijí víno – příklad: část vládní letky není bázována v Berlíně jak by si člověk myslel – když za Kohla přesouvali hlavní město z Bonnu do Berlína tak v rámci zachování Arbeitsplatz slíbili, že část vládních letadel zůstane bázovaná v Bonnu – a tak je tomu do dneška. Proto se dělají ročně stovky přeletů prázdných vládních letadel mezi Bonnem a Berlínem. Zdroj: https://rp-online.de/politik/deutschland/bundesregierung-brauchte-2018-allein-800-leerfluege_aid-36867857 Navíc spousta státních úředníků co nemá nárok letět vládním letadlem sedí v komerčním spoji na stejné trase a Bonn-Berlín je tak nejfrekventovanější leteckou linkou v Německu. Tu absurditu prostě nevymyslíš ! Osobně být… Číst vice »

Michal Štěpán

Jenže to by museli zapracovat na té železnici. Spojení Köln – Berlin je dost ostuda. Důkazem toho je výsměch v podobě plánované ABS/NBS Hannover – Bielefeld v této podobě http://www.bvwp-projekte.de/schiene/2-016-v01/2-016-v01.html Aby se rúrská aglomerace (a všechno na jih od ní, tedy Köln/Bonn) opravdu přiblížila Berlínu, tak by to chtělo klasickou VRT na 320 km/h v celém úseku Hamm – Hannover.

Karel Jezbera

Teď vám všem řeknu pár věcí naprosto natvrdo. Asi většina z nás má sice různé výhrady k Angele Merkel a Jean-Claude Junckerovi, ale až oba ze svých postů odejdou, budeme na ně ještě se slzami v očích vzpomínat. Je to sice paradoxní, možná si někdo říká, že plkám nesmysly, ale možná již za rok si na má slova vzpomeňte. To co se nyní v Německu odehrává, je urychlující se neomarxismus. Bohužel je to objektivní proces, protože Němci to sami chtějí. Majoritní většina jich je ze školství již přeformátovaná a má úplně vymyté mozky. U nás v ČR se to již… Číst vice »

K.S.

Cui Bono? Cui Prodest?

Zapomínáte na jednu podstatnou věc, ten systém má v sobě hned od počátku zárodek svého konce, hraje si s něčím mnohem větším, proti čemu nemůže vyhrát.

Leinad

Ono v Německu není teďka zakázané podrážet cenu, smí velká firma mít cenu pod výrobní náklady dokud nepadne konkurence?

Prodávat za míň než výrobní náklady, to bylo v Česku párkrát u soudu (a dospělo se třeba k tomu, že vlak Praha-Brno za 35Kč je naprosto v pohodě, vůbec nebrání konkurenci)

Radek Janata

To je trochu jinak. Zde jde o reklamní letenky, kterou jsou pod poplatky (příklad – letenka z Prahy za 259 Kč, když jen odletová taxa je 571 Kč). Těch letenek je sice v prodeji pár, ale funguje to jako marketingový trik, protože lidi, co si to koupí, se tím jednak různě chlubí, jednak takové ceny visí na billboardech a to vyvolává pak obecně v lidech dojem, že jsou letenky levnější, než jsou opravdu. Firma na tom celkově neprodělá, konkurenci to nepoškozuje, důvodem pro zákaz nyní je podobná motivace, jako za zákazem reklami na cigarety (že je společensky neprospěšné přiliš létat… Číst vice »

Jiří Kocurek

„přechod leteckých společností na udržitelnější paliva, například z obnovitelných zdrojů“
To se takhle vykácí prales rozlohy ČR a začnou se tam pěstovat palmy olejné. Nebe se zabere milion hektarů orné půdy. Tohle je ta druhá strana mince.

čecháček

Aha, takže f skutečnosti žádnej Klimapaket, ale sanování Dojčebán…

Panelák

Pro tamní bolševiky je prostě jednoudušší znevýhodnit alternativu, než se snažit zlepšit očividně neatraktivní „ekologickou“ dopravu, aby si ji lidi zvolili sami, ne byli k tomu nuceni.
No tak se holt některé báze zruší nebo přesunou do Polska, život si svou cestu najde.

...

Ať si nejdřív postaví infrastrukturu a pak teprve ať omezují. Současná VRT infrastruktura jsou v zásadě čtyři trasy (Frankfurt – Köln, Berlin – Wolfsburg, Hannover – Würzburg, Leipzig – Bamberg a pak už jen takové kratší kousky jako Mannheim – Stuttgart nebo Nürnberg – Ingolstadt). Rozumně to je použitelné na trati z Porúří do Frankfurtu, kde se jede 200+ km/h skoro pořád, jinak nikde. I ta jízda z Mnichova do Berlína je proložena pomalými úseky. Tento týden jsem viděl totálně obležené gate u letů z Frankfurtu do Hannoveru a do Berlína, tam je existence těchto drahých tratí degradována pomalými úseky,… Číst vice »

Pavel Novák

Frankfurt – Hannover se skoro nelétá, na to je to moc krátká vzdálenost. Vlak jede pouze 2,5 hodiny, autem je to cca 3,5 hodiny.
Frankfurt – Hamburk je situace zhruba vyrovnaná, nejrychlejší vlaky jedou lehce pod 4 hodiny.
Frankfurt – Berlin je letadlo o trochu lepší, nejrychlejší spojení vlakem je za 4:15, tady by to chtělo alespoň 3/4 hodiny ubrat.
Místo zdanění letecké dopravy by bylo lepší snížit zdanění železniční dopravy, počínaje pochybným příspěvkem na obnovitelné zdroje. Také by mohl mírně klesnout poplatek za dopravní cestu.

...

FRA -> HAJ, dnes: LH46, LH48, LH50, LH52, LH54. Pět velkých letadel denně, jeden z nich dokonce A321. A že prý „se skoro nelétá“.

Správné je snížit zdanění všeho, tedy i železniční dopravy, samozřejmě.

Ajemgut

No nevím. Stačilo by vybudovat potřebnou infrastrukturu a lidi by přešli samy, tak jako jinde.
Zrovna u bohatého státu, jako je německo, je například jízdní doba mezi metropololema Berlin – Koln 4h 15min ostudná. Pruměrná rychlost lehce přesahuje 130 km/h a takto prostě lidi nenalákají. Pokud by to zvládli kolem dvou hodin, tak se vsadím, že létat nebude téměř nikdo.

K.S.

Měl jsem za to že mezi Kolínem nad Rýnem a Berlínem je VRT. Jestli tam mají VRT a plíží se to 130km/h, tak u nás VRTky nepotřebujeme, protože to dosahuje EC mezi Břeclaví a Brnem i s pomalým úsekem Modřice-Heršpice a ještě pomalejším jižním zhlavím.

Mirek

Je rozdíl jeden mezistaniční úsek a dlouhá trasa s několika zastávkami.

Ajemgut

To máte sice pravdu, ale pendolino Pha – Ova ma průměr přes 120 km/h, což už takový rozdíl není

David

VRT na 250 je z Berlína do Wolfsburgu. Dál pak už ne.

Ajemgut

VRT je pouze na cca 1/3 trasy a to ,,pouze,, rychlosti 250-280 km/h. Tyto města by si zasloužili 300 +.

K.S.

Tak to potom smysl dává a bylo by opravdu lepší je spojit něčím rychlejším, jak se dívám na Open railway map, tak je to pak slepenec všeho od 80 do 200km/h. To opravdu není dobré, nevím jestli to jezdí přes Dortmund a Duisburg, ale jestli ano, tak tam by to chtělo VRT na 200-300km/h jako součást obsluhy oblasti. Mít v zásadě rovnou trať mezi Düsseldorfem a Kolínem jen na 200 a mít absolutně rovnou štreku Düsseldorf-Duisburg na 200 mi přijde jako nešťastné. Jen pro zajímavost, nemá někdo porovnání ceny Německých a Francouzských VRT na kilometr širé tratě bez mostů a… Číst vice »

Nekdo

jeste by stalo za to zminit, ze ve Francii (TGV) i ve Spanelsku (trasa MAD-BCN byla kdysi vubec nejkapacitnejsi letecka linka v Evrope) to slo samo a stacilo na to pouze to, ze se VRT stalo casove vyhodnejsim za podobnou cenu a letecke linky jiz prakticky nemeli sanci. je k tomu hromada literatury i historickych dat…

K.S.

Tak v Německu jim už asi vážně kape na karbid, příkop kolem Reichstagu, zákazy, příkazy, teď toto. Ano, letecké palivo je jaksi historicky zvýhodněno, pokud se chtějí zabývat ekologií, pak by bylo na místě na palivo zavést daň jako na každé jiné, to bych chápal, ale stanovit minimální cenu letenek? Vláda si tu v přímém přenosu usurpuje pravomoc určovat minimální cenu letenek, to je ve svobodné (Ale je Německo svobodné?) společnosti nepřípustné, smrdí to plánovaným hospodářstvím. Uvidíme, je tu ještě parlament, který to může zastavit a pokud by to nedej bože prošlo, jsem si jistý že to půjde k soudu.… Číst vice »

Ondra

Je to úplně standardní regulační opatření. Kecy o komunismu jsou mimo a jak se zdá tak už ani na nikoho nezabírají. Němci se narozdíl od nás snaží se snižováním uhlíkové zátěže něco dělat a já jim v tomto fandím. Až dojde k nejhorším dopadům klimatických změn ( a to nebude za tak dlouho), tak si na to vzpomenete, proč lidstvo reagovalo tak pomalu.

MildaIV

Němci v rámci ekologie staví uhelné elektrárny ve velkém. Nemusíte být génius, aby jste pochopil co to má společného s komunismem.

MildaIV

Pokud by Vám to přece jenom nedocházelo tak si vygooglete slovo utopie. Všechna náboženství k nějaké utopii směřují. U křesťanú to byl ráj, u komunistú komunismus(společnost kde neexistují peníze, všichni si vezmou jenom to co potřebují, …) a ekofanatikú je to uhlikově neutrální společnost. Cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly…

Panelák

Ano, je to standardní regulační opatření zabalené do líbivých keců o ekologii a ochraně planety. Jde ale hlavně o to vyrazit z nějakého oboru, který funguje a generuje zisk, dodatečné daně (nazvané třeba „taxy“) pro sociální inženýrství a subvence do jiného, ztrátového subjektu. Uhlíková stopa letecké dopravy je v celkovém součtu minimální (nejen proti třeba znovu „nastartované“ uhelné elektrárně Datteln IV), ale dá se to použít jako symbol boje (oni tihle věrozvěsti rádi bojují za cizí peníze) proti „zbohatlictví“, na které se dá to oteplování hodit. Až dojde k nejhorším dopadům klimatických změn, budou tihle zmetci dávno pod drnem a… Číst vice »

Jan Sova

uhlíková stopa let. dopravy minimálni ?? No sice tomu nevěřím, ale dejme tomu, že na chvilku ano. A co kyslíková stopa ?? Víte co sežere jedno proudové letadlo kyslíku ?? Jo a taky to trošku papá ozon.

Daniel Novák

To jen další ukázka německého sklonu k fanatismu. Hysterie kolem jádra je dovedla do energetického kouta, ale raději budou lézt do pelechu s Putinem (aneb „morální supervelmoc“ v praxi) a spolupracovat s ním na ovládnutí Evropy skrze energetickou závislost než aby kupovali elektřinu z jádra.
I kdyby si Evropa nakrásně zničila automobilový a letecký průmysl, tak to stěží něco změní v globálním měřítku, kdy jen v Africe se populace v černoušků zdvojnásobí do 2050 a pak zdvojnásobí na 4+ miliardy do 2100 se všemi negativy z toho plynoucími.

K.S.

Proto jsem dole psal o nutnosti najet agresivní investiční politiku do hydroelektráren po celém světě. Zejména v tom rozvojovém, kde by staronový design zejména s ohledem na splavnost a výrobu proudu umožnil získat jak elektřinu, tak zabránit škodám, které by napáchaly velké přehrady na které ty státy nemají peníze. U nás je to pak o zlepšování využitelnosti jezů a přehrad, eventuálně doplňování soustav tak aby byly efektivnější.

K.S.

Ondro, kde píši o komunismu? Za standardní regulační opatření bych to byl ochoten považovat pokud by to byla izolovaná událost, nebo systémové opatření (např. emisenky na plyn a ropu), ne pokud se dělá selektivně na jeden typ dopravy. Navíc ve světle dalších událostí z poslední doby, prohlášení politiků etc. se o „normálnosti“ dá pochybovat. Týden či čtrnáct dní dozadu se po nehodě část politiků začala dožadovat zákazu SUV, chtějí omezit emise, místo uhlí první odstaví JE, byť tam je to z jiného důvodu. Nestaví se nové hydroelektrárny, nerozšiřují se současné, přečerpávačky jsou zatíženy nesmyslnými poplatky, nové se nestaví, projekty jsou… Číst vice »

Radek Janata

Tu daň na palivo zavést nemůžou, protože tomu brání mezinárodní dohody. Takže musí zavádět jiné taxy, která nejsou přímo vázané na palivo.

Apex

Problém je ale také v tom, že zavádění dalších a dalších tax, zejména v Evropě ie v zásadě v rozporu s mezinárodními dohodami (např. ICAO Doc 8632, protože takové dodatečné zdanění by nemělo sloužit na sanaci národních rozpočtů. ICAO sice řeší jen problematiku mezinárodní dopravy, ale nedávné podobné rozhodnutí ve Francii nebo současné v Německu je proto dalším krokem ke znevýhodnění letecké dopravy v Evropě (přičemž ve Francii naopak jejich linky do zámořských departamentů, které jsou provozovány v režimu PSO, byly ze zavedení nové taxy vyjmuty… ).

K.S.

Jistě by to šlo, jak jsem tu už kdysi říkal, mezinárodní smlouvy a dohody nejsou neměnné slovo boží a lze je změnit, navíc, neznám ji přesně, lze jistě uvalit povinnost nákupu emisenek na rafinerie (Ha, s tím nikdo nepočítal! 😀 ) a zpoplatnit jej takto, nebo možná bude možné je vykládat že platí jen pro mezistátní lety, ale ne pro vnitro, takže se zavedou nějaké zpětné vratky atd. Ale nejčistější a správné řešení z pohledu emisní politiky by bylo zavedení emisenek na vstup rafinerií s tom že se budou odečítat tuny produkovaných plastů a asfaltu, kde se za každou tunu… Číst vice »

Radek Janata

Ke změně nadnárodních dohod ale potřebujete nadnárodní shodu. Myslíte že USA, zvlášť pod Trumpovým vedením, budou souhlasit? Nebo Čína?

Ono i kdyby to šlo zavést jednostranně, tak je to problematické, protože stát znevýhodní aerolinky své země, za to ty s bází v jiném státě, co doplňují palivo více doma, budou ve výhodě.

K.S.

Letadla mají sice nádrže celkem velké, ale i tak ne nekonečné, takže budou-li tankovat zde, tak by platily poplatek.

petr766

Zelení komunisti.

Gremli

„Podle různých leteckých sdružení by měla vláda namísto většího zdanění podporovat přechod leteckých společností na udržitelnější paliva, například z obnovitelných zdrojů.“ Takže by jim zjevně měli zdanit kerosin a ne nějaký poplatek… 🙂

Když už podobné selekční daně paliv jsou u aut, může to tak být všude…a v rámci zelené mánie pak bude stačit přejmenovat spotřební daň na uhlíkovou daň…

K.S.

No Audi má jednotku na výrobu methanu a syntetické nafty, vstupem je CO2, voda, elektřina, pokud to myslí tak aby se investovalo do podpory výzkumu tohoto, tak proč ne? Také je možné že se do toho začne cpát čistý vodík.

Alibaba

To snad bude fungovat jen při záporné ceně elektriky.
Nápad jako akumulace energie (elektriky) v době nadbytku ekoenergie by to mohlo i fungovat.

K.S.

Když jsem to počítal tak před rokem, tak mi vyšel limit nějakých 20€/MWh a pro elektřina-vodík-elektřina jsem byl na nějakých 35€ za MWh na vstupu. Benzín by na to mohl být méně citlivý, pokud se sníží spotřební daň, kterou by snad mohlo kompenzovat neodvádění peněz z ekonomiky za paliva.

MildaIV

Zelený komunsimus

bkp

Protože německé vlaky jsou drahé a pomalé… Tak zdražíme letenky.

Kamui

Tak létat po Německu a přilehlých zemích je IMHO nesmysl, vlak je možná o pár € dražší, ale časově vyjde nastejno, protože na vlak v Německu přijdu, sednu a jddu, zatímco na letišti musím být dlouho dopředu, procházet buzerační kontrolou kvůli které si s sebou nemůžu vzít ani lahev s vodou, a navíc u lowcostů se připlácí úplně za všechno (za možnost výběru místa, za místo u okna, za zavazadlo,…).

Jen tak

na letisti .. dlouho dopředu? aha… tak urcite. od kdy? a ze se u lowcostu priplaci uplne za vsechno .. no a co? cemu to vadí? spousta lidem je jedno, kde sedí, a pokud letis na jednodenni sluzebku, tak ten kufr taky nepotrebujes. samozrejme, jsou relace, kdy ma vlak oproti smysl, ale tam uz ho lidi pouzivaj. a tam, kde se nevyplatí .. tak tam ta letecka doprava potreba je. uz vidim, jak jedes z prahy do londyna nebo parize vlakem. jako muzes, ale zatimco letadlem jsi tam za chvili … tak vlakem 12 – 24 hodin. uzasny napad. jsi… Číst vice »

Gremli

Zrovna ve středu večer jsem letěl Paříž-Praha… Kdyby existovala alternativa nočního lůžkového rychlovlaku, zvolil bych ji mnohem radši než večerní let. Ne kvůli ekelogii, ale primárně kvůli svému pohodlí. Aneb večer nastoupit, ráno vystoupit vyspaný. Bohužel tento způsob dopravy po Evropě se skoro nenabízí… Na druhou stranu noční autobusy tu jsou…ale to je spíš nouzovka.

MildaIV

Nejsou, protože cenově nemají šanci letadlúm konkurovat. Na tuto vzdálenost je v dnešní době letadlo nákladově levnější.

Marian Kechlibar

To máte dobré, že ve spacím vagoně usnete.

Já jsem jel spacím vozem několikrát (do Varšavy, do Krakova, do Tater, do Benátek), a v tom třesu, poskakování a občasném zastavení, při kterém skončíte hlavou dolů, dokážu naspat tak mrákotnou hodinu a půl maximálně, když mě tělo někdy ve tři ráno i přes všechny vnější rušivé vjemy „stáhne pod hladinu“.

K.S.

Možná to chce i upgrade lůžkových vozů, kombinovat to s technikou z Japonských kapslových hotelů a mohlo by to být v pohodě.

Martin V.

Na opravdu krátké vzdálenosti má smysl leteckou dopravu eliminovat (ale to půjde přirozenou cestou i bez zákazů a nařízení), ale spousta lidí si neuvědomuje, že rychlovlak na vzdálenost 1000 km potřebuje vybudovat a udržovat 1000 km VRT (ze státního, tohle se skrz poplatek za použití DC z jízdenek fakt nezaplatí), kdežto letadla potřebují jen dvě letiště, která si zaplatí z letenek bez účasti státního rozpočtu (nanejvýš ještě erár ta letiště podojí). Prostor ve vzduchu je zadarmo, jen je potřeba zaplatit ŘLP, a trakční energii potřebují oba druhy dopravy, tam se můžeme bavit o tom, který víc a co se s… Číst vice »

Radek Janata

„rychlovlak na vzdálenost 1000 km potřebuje vybudovat a udržovat 1000 km VRT (ze státního, tohle se skrz poplatek za použití DC z jízdenek fakt nezaplatí), kdežto letadla potřebují jen dvě letiště“ —– Takto můžete uvažovat jen v případě, kdyby byla Evropa neobydlená pustina. Ale jakákoliv 1000 km VRT po hustě obydlené Evropě natáhne spoustu úsekových cestujících. Ty naopak letadlo neobslouží. Co se týká nákladů na stavbu splácených z poplatků, tak za prvé, po dálnicích (což je hlavní konkurence VRT, nikoliv letadla) toto kupodivu nikdo nepožaduje, za druhé, první evropská VRT (LGV Sud-Est) už takto „zaplatila“ i svou výstavbu (v uvozovkách… Číst vice »

Martin V.

Ano, u silnic a dálnic je to podobné. Tam také musíte stavět „liniovou infrastrukturu“, kdežto v letectví budujete „bodovou“. To bylo hlavní sdělení mého předchozího příspěvku. A nabírání úsekové frekvence je pro vlaky klíčové, jenže je to trochu v rozporu s vysokou rychlostí. Pak tam musíte umět proložit non-stop rychlovlaky a zastavující pomalejší rychlovlaky. Jenže s ohledem na kapacitu jednoho vlaku pak stejně dobře můžete posílat více letadel point-to-point v různých relacích, jak úspěšně předvedly nízkonákladové aerolinie. I když se cena tratí a dálnice nebude promítat do ceny jízdenek, tak při boji s emisemi CO2 musíte aspoň zvážit, kolik ho… Číst vice »

Radek Janata

Dnešní vysokorychlostní vlak se na rychlost 300 km/h rozjede na nějakých 12 kilometrech (průměrná akcelerace 0.3 m/s2). Prokládat zastávkové vlaky na VRT tak není problém, rozdíl jízdních dob je malý. Například když přidáte ICE vlaku na úseku Nürnberg-Erfurt 2 zastávky (Erlangen, Bamberk), jízdní doba vzroste z 1h8m na 1h22m to je 7 minut na jednu zastávku. I tak máte obsluhu těch menších sídel lepší, než letadlem. Jenže k tomu ty VRT musí mít a Německo jich má poměrně málo, ty úseky nejsou přiliš souvislé. Trochu to dohání dobrou provázaností s ostatní dopravu, která je naopak problém ve Francii a Španělsku.… Číst vice »

Martin V.

Dobře, toto je celkem krátká vzdálenost, tady asi nikdo nelítá. Ale pokud zůstanu na uvedeném směru, tak je třeba otázka, jestli je možné nahradit leteckou dopravu vlakem z Mnichova do Hamburku (800 km za 6-7 hodin), případně nějaké kratší úseky (z Norimberku do Hannoveru a podobně). Tři hodiny zmíněné v poslední větě článku jsou pro vlak příznivé, ještě čtyři, pokud by to byl přímý vlak z centra do centra, by se daly. Ale při delší jízdní době bude ta konkurenceschopnost rychle klesat.

Radek Janata

„jestli je možné nahradit leteckou dopravu vlakem z Mnichova do Hamburku (800 km za 6-7 hodin“
——
Samozřejmě, že to je možné.
Pokud by tam byla VRT v celé délce, budou to jen 3-4 hodiny, což konkurenceschopné je, odpovídá to zhruba Paris-Marseille. Ale VRT v Německu nemají takto dlouhé souvislé úseky.
Dobře je to vidět na https://www.openrailwaymap.org/ po zapnutí funkce „Maxspeeds“.

bohyn

Nádech, výdech, uklidnit, než Vám praskne žilka a znovu si přečtěte na co reagujete:
„Tak létat po Německu a přilehlých zemích je IMHO nesmysl“

MildaIV

Když je to tak hrozně špatné, proč jim vláda přikazuje zdražit?

hedonism.bot

No v Německu přijdete na nádraží, pak čekáte… a čekáte, vlak vás pak doveze do půl cesty, odkud jedete taxíkem do destinace kam dorazíte o půl dne později…. Die Bahn má nikoliv nezaslouženě horší pověst než česká modrá armáda 😀

*h8*

aktuální zkušenost z tohoto měsíce:
Berlín – Brno – vlak 7,5 hodiny, 1240 CZK vs. Ryanair 3,5 hod (centrum-centrum) a 280 CZK

Radek Janata

Což je přesně o tom, o čem je článek. Cena 280 CZK nepokrývá ani odletovou taxu v BRQ (která je 370 CZK). Ale vede k tomu, že lidé jako vy pak po fórech šíří zavádějící informace o ceně letenek. Průměrná cena za segment u Ryanairu je totiž 1000 CZK ( viz https://investor.ryanair.com/wp-content/uploads/2018/07/Ryanair-FY-2018-Annual-Report.pdf ).

Jinak pokud uvádíte nejnižší cenu u letadla, musíte brát i nejnižší cenu u vlaku. A ta je na této trase 894 CZK.

Dušan

Cena 894,- Kč versus 1 000,- Kč u letadla je pro mne zcela irelevantní v případě, že doba cesty je 3,5 hodiny versus 7,5 hodiny…aby normální smrtelník uvažoval o vlaku, tak by musel vlak stát – cirka v poměru k těm cestovním dobám – max. 450,- Kč. A to nestojí…

Radek Janata

Ovšem pozor na to, že v této relaci to letadlo letí jen 2x týdně (někdy po poledni, což je poměrně neatraktivní čas, nic neduěláte ani odpoledne, ani ráno). Pokud je váš čas cenný, tak se vám ten let s největší pravděpdodobností nepadně do rozvrhu. Vlak jede každé 2h.

Nekdo

az na to, ze v Praze je to rozseknute a kdyz jsem to jel naposled jako spojeni Berlin-Praha-Pardubice, poslednim vecernim EC z Berlina, tak pri zpozdeni se mi pruvodci akorat vysmival, ze kdovi jestli to bude na mne cekat, nebo ne, ze je to moje chyba a ze jsem mel jet tim predchozim (o dve hodiny drive), aby mel v Praze dost casu na prestup (podle jizdniho radu tam melo byt asi 20 minut). proste zbytecny stres a jeste k tomu do oci se vyzmivajici modra guma. tak to si mne urcite ziskali jako zakaznika, abych tim jestli casteji…