Německo zahájilo stavbu tunelu do Dánska. Projekt za miliardy eur blokovali ekologové

Díky stavbě se urychlí spojení Dánska a Německá Zdroj: wtm-engineers.deDíky stavbě se urychlí spojení Dánska a Německá Zdroj: wtm-engineers.de

Tunel bude vybudován jako ponořený, zároveň půjde o nejdelší stavbu svého druhu na světě. Na mořském dně vznikne příkop šířce 60 metrů a hloubce 16 metrů.

Zpět na článek
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patrik Dvořák

Pokud by někoho zajímal celý příběh tohoto po všech stránkách komplikovaného projektu, doporučuji tento podrobný článek https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263786321000065 od česko-dánsko-německého kolektivu autorů. Velmi poučné, řekl bych.

Mirek

A těch 250 mld. se jako někdy vrátí? Je vidět že zvrácenost světa jen pokračuje a staví se megalomanské stavby, ostatně to působí jako baroko, které měla za účel ohromit obecenstvo, což se dle komentářů zde podařilo. Jen tak dál, myslím že by se ty peníze daly využít jinak a lépe ve prospěch lepších cílů. Ale tak každý má jiné priority že. Čína třeba chtěla a možná ještě che obrátit směr toku řek. Taky se tu určitě najdou zastánci. No asi aby si člověk šel hledat jinou planetu, za chvíli ji tady materialisti a zapálení zastánci pokroku zcela jistě zničí.

Dušan

Hm, zajímavé – to jsem teda zvědavý, jestli se tam fakt tím tunelem podaří protáhnout ty nové vlaky (Siemens, 180 ks, 9 vzu soupravy) durch jak si to malují ČD – viz seznam zemí, kde to musí být dle smlouvy schváleno:
Schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Dánsko, Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko a Maďarsko).

Dušan

EDIT: nějak mi z toho seznamu vypadlo Polsko – sorry.

mocanita

Úžasný a zcela potřebný projekt pro spojení Skandinávie a Německa. Třeba dojde i na podobné spojení asijského kontinentu s Japonskem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sakhalin%E2%80%93Hokkaido_Tunnel

Bjorn

Podobný projekt v Evropě je budoucí Rail Baltica s pravděpodobným tunelovým podmořským propojením Pobaltí a Finska. Co se týče podmořského tunelového spojení Japonska s asijským kontinentem tak existuje i ambiciozní projekt spojení Jižní Koreje přes Cušimský průliv s ostrovem Kjúšú.

Růža

A když v tunelu vzplane kamion, stačí otevřít kohoutek na stropě a je po problému. Geniální. Jinak je to dech beroucí projekt.

ldx

Vtipné 😮

Zbyněk

Autor by možná měl vzít v potaz, že existuje rozdíl mezi ekology (vědci zabývající se vztahy mezi organismy a prostředím) a ekologickými/environmentálními aktivisty, kteří usilují o ochranu životního prostředí. Části článku tak budou přesnější.

Gejza

A NIMBYsty, kteří se za ekology / ekologické aktivisty jen vydávají. Nebo za ně jsou mylně vydáváni.

ldx

Na to existuje označení „ekologista“ 😀

Milan

… o ochranu životního prostředí? Spíše o blokování všeho všude.

Karlos

Zrovna nedávno jsem viděl dokument, a bude to fakt pecka. Počítačová animace celé stavby – výroba, doprava, usazení…to uchvátí.

Jan Neruda

Už před časem jsem o tunelu četl. Doplním tedy údaje o rozměrech jednotlivých dílů tubusu:
Délka 217 m
Šířka 41.2 m
Výška 12 m

Kodl

Stavby těchto rozměrů a dimensí realita u našeho západního souseda, sci-fi u nás.

Jiří Kocurek

Nemáme pobřeží, takže proč?
jo nějaká megalomanské a předražená VRT k ničemu
Z opačného konce nadávání. Jo, tunel do Berouna by se postavit dal. Jestli 4 km nebo 5x delší, to je pro razící štít skoro jedno. Jen logistika okolo je složitější.

BND30

Tak co se vyhnout razícímu štítu a udělat to jako oni, vykopat příkop a do rýhy bychom nastrkali předpřipravené segmenty…. 🙂 🙂 🙂

Graylag

Tomu se říká hloubený tunel a je to běžně používaná technologie. Jen není zrovna praktická pokud se potřebujete prokopat pod domy nebo vysokým kopcem.

Miroslav Zikmund

Taky existuje „zasypávaný“ tunel – třeba do Plzně, libují si v této metodě Švýcaři …

bkv

opravdu si myslíš, že se v to v Česku nepoužívá?

ldx

Tak to určitě, když je to kopec a v něm skála… to by se muselo hodně střílet… to by místní nevydejchali…

Clovek

Koho zajímá jak se to staví, doporučuji https://www.youtube.com/watch?v=zf7C5DiEVpA

michal82

Krásná a odvážná stavba. Škoda, že také nejsme odvážní a nestavíme tunely, které by zkrátily výrazně jízdní doby a posunuly naši železnici do 21. století i bez VRT. Jako například tunel do Berouna nebo tunel před Brnem směrem na Třebovou apod. Není to zdaleko o penězích.

xyz

Tak zrovna z Brna směrem na MuN to není potřeba přeci právě proto, že bude VRT, že.

Mimochodem, ani jedna z uvedených staveb neznamená takový přínos jako uvedený podmořský tunel.

Michal82

Argument VRT slycham už od roku 1991. Kdyby se tunel postavil už tehdy , mohl už 25 let sloužit a do Brna jezdit pod 2:30.

tarten

250 km za 2:30? A tomu někdo říká 21. století?

ldx

Poděkujte komunistům… halt propaganda a světlé zítřky byly důležitější než prospěch republiky… a podílela se na tom většina národa :-/

Potulný wechtr

Ten tunel z Brna do Vepřové by se hodil.
Vzhledem k tomu že příměstská doprava se bude jen a jen zahušťovat a faktu, že VRT bohužel nebude vhodná pro nákladní dopravu, tak by tunel a návazné stavby určitě došly k opodstatněnému uplatnění.
Vzhledem k tomu, že ve vývoji dopravy s mírným odstupem kopírujeme západní země a vzhledem k rozvoji ekonomik od nás na východ a Balkán, bude potřeba nalézt koridor v ose Ústí n/L – Břeclav pro 400 nákladních vlaků denně.

tarten

Ten „mírný odstup“ bych viděl na podstatně víc než půl století. Není to tak dlouho, co začaly u nás první vlaky jezdit běžně (ne jen výjimečně) 160 km/h. V západní Evropě to bylo kdy – v půlce století? V UK a USA už před válkou, že?

tarten

Co se týče ÚnL, tak tam naopak několik párů svižnějších nákladů za hodinu tím VRT tunelem procpete. Plus víc než dnes po zčásti uvolněné staré trati, že. 400 denně tam ale nevidím.

Nicméně kdyby Helmut chtěl opravdu takový počet, neprosazoval by snad víc kolejí do tunelu?

Vladimír Bílý

Tak zrovna bypass údolí Orlice + MuN vedoucí okolo D35 by se hodil tak jako tak a případné tunely by nebyly nijak dlouhé. Vychází to tam celé krásně na 10 promile. Troufám si říct, že cena takové novostavby by nebyla nijak závratně vyšší, než součet budoucích investic na původní trase, kde se plánuje 5 km tunel a kompletní reko Mun.

Richard Fiala

Může mi někdo vysvětlit co je to Mun?

Dušan

Mun = Městečko u nádraží = Česká Třebová

tarten

Nechápu, jak se někdo odvážil napsat třebovské nádraží s malým n. 😀 Dycinky MuN 😀

tarten

Ale to kompletní reko MuN se snad dá vynechat?

petr

U nás je problém s přípravou. Následující roky bude hodně peněz z EU, které se dají využít na železnice. Stavby ale nejsou připravené, takže se opravují budovy nádraží apod… Kdyby byl tunel do Berouna vypapírován, tak by na něj v současnosti peníze našly.
Naproti tomu dálniční stavby v přípravě jedou, ale zase z EU už nebudou peníze na dálnice.

Gejza

Jaké dálniční stavby v přípravách jedou? Myslíte D0, D35, D11, nebo středočeskou D3?

petr

D3 – k hranicím
D6
D7
D11
D35 – od Jičína až po Opatovec
D55 mimo ptačí oblast
Něco se staví, vykupující se pozemky, příprava probíhá. Naproti tomu jsou VRT úplně na začátku přípravy.

středočeská D3 přes aktivisty neprojde, D0 vázne na úřednících.

Gejza

Nechci brzdit váš optimismus, ale D11 ještě nemá vykoupené pozemky (a někde ani pravomocné ÚR) a pár let to k zahájení stavby ještě potrvá. A zbytek o kterém píšete jsou z hlediska intenzit i trasy spíše méně významné tahy (oproti těm, o kterých píšu výše). Rozhodně bych tedy netvrdil, že příprava dálnic jede.
A na dráze je těch staveb (téměř) připravených také spousta, jen to v drtivé většině případů nejsou novostavby…
Zkrátka tam i tam se staví – méně významné stavby a ty prioritní se stále odsouvají.

Miroslav Zikmund

To není o nedostatku odvahy, ale o „hokynářském myšlení“ politiků > většiny vlád. První vládou Václava Klause počínaje … tehdejší koalice rozhodující o investici (penězích) do tehdy začínající stavbě / modernizaci prvního koridoru … Zločinecká politická organizace / reprezentace sedící na radnici MČ Praha 6 blokovala dlouhá léta stavbu trati na letiště Ruzyně, i když již před 25 lety existovala studie tunelové trasy pod Ořechovkou počínající „na Výstavišti“ …. Za stejnou dobu bylo ve Švýcarsku vydlabáno více než 200 km stavební délky tunelů …. Za 4 roky SE uvidí, kolik toho zmodernizovala / připravila k modernizaci vláda Petra II. Fialy… Číst vice »

Air Traveller

ty jsi taky zlocinecka organizace.

lidi si je tam zvolili prave proto, ze nechteli tu trat. ti politici na p6 delali presne to, co od nich lid chtel.

Jan

Pár lidí ve vilách ve Střešovicích bylo hlasitějších, ale to určitě nereprezentuje celou městskou část. Nelze blokovat stavby, které mají přínos daleko za hranicemi území stavby jen kvůli několika zaseklým NIMBYstům.

Jindra

Nebo pod Ještědem…..

Karlos

Jo, ten měl v plánu už Hitler…

tarten

To nevím k čemu by bylo…

Pražec

Jestli se nepletu, tak podobnou technologií se dělalo metro C pod Vltavou za stanicí Nádraží Holešovice.

Tomáš Záruba

Nebylo to tam dokonce použito poprvé?

Martin

To ne, touto metodou se uz stavelo, a zrovna v Dansku… Novinkou to bylo u metra a tim, ze se vybetonoval cely tunel na suchu a zasouval na dno reky… ale ani tam si nejsem jisty…

Jan Neruda

Ano. Celý tubus se vybetonovat v suché jámě, ta se následně zatipila a celý tubus se na plovácích zatáhl na dno Vltavy. Kdysi jsem viděl video z celé stavby, nechce se mi teď hledat.

Jan Neruda

Aha, tak moje paměť má vadné sektory. Nebylo to na plovácích, ale pomocí lisů, tažných a brzdných zařízení.
Víc info a video: https://www.milujuprahu.cz/video-15-let-od-unikatni-stavby-tubusy-metra-byly-nasunuty-na-dno-vltavy/

Pražec

Video si pamatujete dobře, to ten popis je akorát zjednodušený.
Předek visel na pontonu, zadek klouzal po ližinách.
Je to tady:
https://youtu.be/mtwB8cO_Arw?t=595

Projektant

Tam to bylo trošku jinak, tunel se vysouval pod vodu a na břehu postupně dobetonovával, takže se nemusely řešit spoje mezi dílci, tady to budou mít náročnější.

Pražec

Opravdu se betonovalo postupně? Já měl za to, že se každý tubus nejdřív vybetonoval celý a pak vysunul najednou.

Miroslav Zikmund

Nebudou, stejnou metodou se stavěl tunel mezi pevninou a umělým ostrovem PEBERHOLM při stavbě Oersundského mostu.
Podrobně bylo ukazováno v TV dokumentech o technicky náročných stavbách …

Michal

Taky se tak stavela cast u pristavu v bostonu big dig- dalnicni tunel pod centrem.

Jiří Kocurek

Někde v Koreji, na YT je dokumet. Stavěli to holanďani.
Tohle by mělo být ono: https://www.youtube.com/watch?v=Xr2HAJXPP2A
… segmenty postupně ponořené, pak spojené a balastní voda vyčerpaná