Německo zahájilo prodej DeutschlandTicket na neomezené cestování, bude jako předplatné
Jízdenku lze pořídit do 25. dne před novým měsícem.
Dopravci v Německu začali s prodejem jízdenky DeutschlandTicket, která od 1. května nabídne možnost vždy jeden měsíc cestovat neomezeně regionálními vlaky, autobusy a městskou hromadnou dopravou po celém Německu.
Jízdenka, která má nalákat do veřejné dopravy více cestujících a současně ulevit německým občanům od vyšších nákladů na energie a dopravu, se vyplatí hlavně těm, kteří pravidelně dojíždějí. Cena je jednotná 49 eur bez ohledu na věk. V Německu ale například jezdí v doprovodu dospělého zdarma děti až do 14 let. Deutsche Bahn ale na svých stránkách uvádí, že dítě od šesti let potřebuje vlastní jízdenku. Server Ndr.de upozornil, že rodinám se nemusí vyplatit.
Vláda se snaží lidi přesvědčit, aby si jízdenku pořídili v digitální formě, přechodně ale bude v nabídce i zatím jako papírová verze. Bude nepřenosná, vázaná vždy na konkrétního cestujícího.
Jízdenka bude v nabídce jako předplatné, objednat si ji musí cestující vždy do 25. dne, aby platila následující měsíc. Vypovědět ji je nutné do 10. dne v měsíci, aby další měsíc již neplatila. Platit bude výhradně ve druhé třídě, nelze s ní cestovat dálkovými spoji kategorie IC, EC a ICE. Platit nebude ani v dálkových autobusech.
Vláda do podpory jízdenky zapojí i zaměstnavatele, kteří mohou zaměstnancům uhradit nejméně 25 procent a dát si tuto částku do nákladů. Levná jízdenka má státní a zemské rozpočty vyjít na více než tři miliardy eur ročně.
Nástupce devítieurové jízdenky
„Je to největší reforma veřejné dopravy v dějinách Německa. Může být vzorem pro celou Evropu,“ řekl ministr dopravy Volker Wissing. Kromě zlevnění bude zásadní změnou možnost cestovat na jediný jízdní doklad bez ohledu na region a dopravce. Jízdenka nebude platit v dálkových vlacích, řeší se zapojení dálkových autobusů.
Zavedení jízdenky má v Německu i své kritiky. Některým poslancům se nelíbí, že jejích výhod kvůli slabšímu spojení zdaleka tolik nevyužijí lidé na venkově jako obyvatelé měst. Kritizují, že nedojde k zásadnímu rozšíření spojení. Podle některých levicových poslanců je 49 eur za měsíc mnoho a jízdenka by měla být levnější.
O jízdence se v Německu mluví už od loňského léta, kdy si země vyzkoušela tři měsíce devítieurové jízdenky. Dlouhé vyjednávání se týkalo zejména financování.
Kompletní informace jsou na speciální stránce.