IBAN je v Německu poměrně veřejný údaj. Takže kdokoliv se k němu dostane, může ho v kombinaci se SEPA Laschrift zneužít. Tento údaj je vedle jména držitele vytištěn na každé platební EC kartě k běžnému účtu. Není problém si kartu ležící někde na stole náležitě prohlédnout a údaje zaznamenat. Nebo lidé stojící ve frontě v supermarketu (zcela nepochopitelně) kartu drží dlouhé minuty v ruce předtím, než s ní zaplatí. Normální člověk ji pouze rychle vytáhne z peneženky na krátký okamžik během placení a zase ji rychle schová. Dále, lidem zejména starším, chodí výpisy z účtu stále poštou domů. Takže pro… Číst vice »
Ano. Německa specialita typu EC karta. Nikdy jsem ji nepochopil
marek hudec
5 měsíců
ze by se nefixlovalo je u nas? prijemne prekvapeni 🙂
mezera
5 měsíců
Vypadá to že nejde o podvod ze strany kupujícího, ale o chybu v komunikaci ze strany prodávajícího. Chyba je v tom, že není zdůrazněna informace, že se úhrada provádí formou SEPA platby – SEPA inkaso tzv. SDD, z anglického SEPA Direct Debit. Mimo DE je systém a pravidla těchto plateb jiný a platby někdy neprojdou, neb chybí souhlas kupujícího s platbou (u banky kupujícího). Více ve vláknu https://zdopravy.cz/nemecko-resi-velke-podvody-s-jizdenkou-na-neomezene-cestovani-207565/#comment-1337286
SEPA funguje rovnako v celej EÚ. Rozdiel je len v tom že v niektorých štátoch je skôr bežné že užívatelia majú účet podmienečne chránení, kdežto tieto platby zbehnú len ak je otvorený. DB totiž inkasné mandáty vôbec nerieši keďže v DE je štandardom otvorený účet a teda mandáty nie sú nutné. V každom prípade hocikde v EÚ existuje možnosť si účet nastaviť ako otvorený (to je dané zo zákona), hoci v určitých prípadoch je to celkom boj – kamarát to riešil v ČSOB a vyžadovalo to fyzickú návštevu pobočky a odoslanie papieru niekam na centrálu, aj to až po tom… Číst vice »
„kamarát to riešil v ČSOB a vyžadovalo to fyzickú návštevu pobočky a odoslanie papieru niekam na centrálu, aj to až po tom ako sa na asi desiaty pokus podarilo vysvetliť zamestnancom banky že to existuje“ Otázka je, kdo pak nese zodpovědnost za škodu na účtu klienta. Jestli ta banka, tak samozřejmě budou dělat, že to neexistuje až do poslední chvíle.
Zas pozor, i s otevřeným účtem v SEPA systému nemůže inkasovat kdokoliv (z některých komentářů to tak vyplývá). Protože SEPA klade vyšší nároky na toho, kdo chce inkasovat. V Česku stačí, aby účet umožňoval zadat příkaz k inkasu (což umožňuje v podstatě každý podnikatelský účet a například Fio banka to umožňuje i u běžných účtů). Proto je ve výchozím stavu zvýšená ochrana na straně inkasovaného (protože to je vlastně jediná ochrana před tím, aby inkasoval kdokoliv kohokoliv). U SEPA musíte nejdřív získat CID (credit identifier) a na to je potřeba spolupráce s bankou, která si potenciálního inkasanta proklepne. Dále musí… Číst vice »
Ak klient nahlási že inkaso bolo neoprávnené, tak sa platba proste stornuje a peniaze vrátia. Riziko teda nesie obchodník (o tom je napokon článok). Problém nebol že by sa niekto tváril že to neexistuje, low-level customer service úprimne netušil že to existuje. Keď už sa to vyeskalovalo vyššie, nebol problém.
Daniel Jablonecký
5 měsíců
V zemi, kde si dodnes vesele faxují, kde ještě nedávno byl problém zaplatit platební kartou a kde pokrytí signálem GSM mimo města je zoufalé – tam mě něco takového vůbec nepřekvapuje.
Asi jsi byl v jiném Německu než já již několik let žiji
MP22
5 měsíců
Dobře jim tak, loni v létě jsme to dva měsíce měli, zakoupneno přes db. Ještě v tom druhém měsíci jsme požádali o zastavení předplatného a nic, žádným způsobem to nešlo zrušit, na nádraží v infu fakáč, telefony nebrali ani po půl hodině a na e-maily nepřišla za tři měsíce jediná! odpověď.
Pak udělali tu aplikaci kde to šlo zrušit jedním klikem, ale to už jsme tam měli vesele další měsíce započítané, plus penále a poplatky za upomínky, včetně úhrady poštovních nákladů do ČR.
Od té doby do Německa jedině autem, a vlakem až zkrachuje ten příšerný moloch DB.
Trumway
5 měsíců
„Došlo k nim při platbě jízdenek bankovním převodem a nedostatečnou kontrolou párování plateb. „Došlo k podvodu při objednávání jízdenek při zadávání IBAN (mezinárodní číslo bankovního účtu, pozn. redakce). Při zadávání platby byly uvedeny nesprávné nebo odcizené údaje,“ uvedl drážďanský dopravní podnik DVB na svých stránkách u vysvětlení, proč pozastavil možnost nákupu jízdenek bankovním převodem.
Jó, to by se v případě platby v hotovosti stát nemohlo. Ať žije digitalizace a bezkontaktní platební styk.
Ty možná existují, ale taky existují techniky a přístroje jak je odhalit. Navíc riziko falešné bankovky je minimální oproti riziku podvodu spáchaném třeba s použitím odcizených osobních údajů.
Jeste do nedavna bylo problem v nemecku zaplatit neco kartou pokud neslo o EC card, coz byla karta vydana v nemecku. Napriklad vetsina automatu podporovalo pouze tuto kartu, klasickou debetkou neslo platit vubec.
Ona ani ta karta není bez chyb. V appce na mnichovskou MHD (MVV) se mi už víckrát stalo, že platba kartou z účtu odešla a jízdenka nikde. Ale jde o menší částky.
Taky se stává, že odmítnou kartu vydanou v zahraničí (i když je to v rámci EU už několik let nelegální).
Vlastik
5 měsíců
A ten Deutschland Tickets je anonymní? To asi ne a pak nechápu, co chtějí vyšetřovat, držitele falešného Ticketu mají.Jedine že by tvrdil, že mu ho koupila oso a blízká…
Že si prodejce neumí napárovat platby ještě neprokazuje úmysl podvodu.
Aco lidi, kteří byli v nějakém stadiu objednávky, nezaplatili, mysleli si že smlouva není uzavřená a nejezdili (enbo dokonce jezdili za plné jízdné).
Co lidi, kteří zadali bankovní příkaz (nebo povolili inkaso) a kvůli bordelu v párování jim prodejce platbu vrátil?
A nemálo obyvatel si koupí se slevou u překupníka, proto ta narážka na adidasky.
Byste se divil, ale kdosi měl děděčkovo jméno a jeho rok narození jako heslo. Strašně se divil, proč mu hackli facebook. Tolik k internetové gramotnosti běžného Franty upiva. Franz na tom nebude líp.
MHD
5 měsíců
Jaká je v současné době nejlepší aplikace na D-Ticket?
Vím o HVV switch a FahrPlaner. U obou se dá platit kartou. Jenže u té první mi nejde přidat platební údaje karty k účtu a druhá mi v novém telefonu padá (Android 14). Ve starém funguje spolehlivě.
Naposledy jsem kupoval přes ten hvv switch, 2x na dvou různých telefonech, platba kartou tuším přes Paypal. Ještě jsem zkoušel MVGO (mvg.de), ale tam mi to přišlo víc komplikované, můžete zkusit.
Uviedli na inkaso cudzí účet, transakcia prebehla, lístok bol vystavený a majiteľ účtu platbu následne stornoval. Ale ak si dobre spomínam, mne to lístok vystavilo ešte skôr ako zbehla samotná platba, tá prešla až pár dní po začiatku platnosti.
Já mám zkušenost přesně opačnou: musel jsem inkasantovi vyplnit mandát, jenže pak se ukázal nějaký problém, se kterým inkasant nepočítal, tak jsem to zrušil a platím normálně převodem.
Ano, sám jsem se s tím setkal v červenci. Vyplnil jsem sice nějaké údaje, ale peníze se mi nestrhly. To až v půlce srpna mi přišla domu (do ČR) upomínka a výzva k uhrazení 49€ + 2€ přirážky.
Ono se to poměrně obtížně vysvětluje, protože je to systém, který v ČR nefunguje.
V Německu existuje tzv. direct debit. Jde o inkaso z cizího účtu, kdy není třeba předchozí povolení majitele účtu (jako u nás). Banky to umožňují důvěryhodným společnostem (typicky dodavatelé služeb, energií, atd). V případě, že strženou částku majitel účtu rozporuje, jsou povinni ji okamžitě vrátit.
SEPA, vrátane SEPA inkás funguje rovnako v celej EÚ, teda aj v ČR. Aj na českom účte je možné jeho nastavenie ako otvorený voči SEPA inkasu. Rozdiel je iba v tom čo je defaultné nastavenie, ale na požiadanie užívateľa je to vždy možné zmeniť.
(+ samozrejme v tom že ČR má na rozdiel od eurozóny ešte svoj vlastný paralerný systém pre platby v Kč, takže veľa fyzických osôb fičí výlučne na ňom a SEPA platby nikdy neriešila).
Tonik
5 měsíců
„Für einen unbürokratischen Zugang zum vergünstigen ÖPNV-Ticket wurde bei dessen Einführung auf langwierige Bonitätsprüfungen und Schufa-Auskünfte verzichtet.“
Jinými slovy: vykašlali jsme se na zabezpečení a teď se strašně divíme, že toho někdo zneužil.
1)Neexistuje nic, co by bylo zadarmo. Vzdy nekdo plati.Dobrovolne, ci nedobrovolne
2)Pokud neco (vpodstate) „zadarmo“ rozdavate, vzdy se s tim bude podvadet. Takova je lidska podstata a stvorit noveho, lepsiho cloveka, to je domena kazdeho socialismu.
Inu, převodem neznamená zálohou, to je celý trik. To že v Čechách převodem je platba předem je pouze chybný výklad obchodníka a ne účetního.
Samo
5 měsíců
Je to celkom smiešne keďže mnohí dopravcovia dlho platbu kartou za Deutschlandticket neumožňovali (a DB tuším neumožňujú dodnes) v súlade s nemeckým odmietaním akéhokoľvek pokroku oproti 20. storočiu. Vo veku 29 rokov som kvôli nim prvý (a verím že aj posledný) raz v živote musel použiť inkaso 😀
Rieši sa to cez SEPA inkaso, čo je normálna domáca platba v eurozóne (ale iný štandard ako v rámci Česka ktoré fungujú na nejakej lokálnej platforme). Je potrebné mať účet nastavený ako otvorený, ak je chránený tak banka inkaso zamietne, keďže v Nemecku sa nepoužíva systém súhlasov s inkasom (t.j. DB nepošle žiadosť o mandát, ale rovno sa pokúsi o platbu).
V minimálně polovině českých bank SEPA inkaso funguje.
Problém bude v druhé části, protože účty budou automaticky nastaveny jako podmíněné otevřené, tedy inkaso jen se souhlasem. A jelikož SEPA inkaso se v Česku považuje u osobních účtů považuje za nadstandard, bude asi celkem opruz to změnit.
Bance se musí při žádosti o povolení SEPA inkasa nahlásit tzv. Mandat ID. To číslo je docela nenápadně uvedeno na potvrzující stránce po objednání jízdenky. Později se už nikde neobjevuje.
Přesně tak. Nebo to řešit otevřením účtu u Německé banky v ČR, jako například Sparkasse v Ůstí nad Labem. Tam inkaso probíhá bez problémů. Vlastně jsem na jeden problém, při koupi D-Ticket narazil. A to, že systém neakceptovali mou Českou adresu trvalého bydliště. Zadal jsem tedy adresu centrály Deutsche Bahn v Berlíně, Podstamer platz 2. Od té doby se systémem nemám problém. 😄
SEPA systém je regulovaný. Možnosť nastaviť si účet ako otvorený je všade, problém je akurát občas vysvetliť zákazníckej podpore čo chceš lebo o tom nikdy nepočuli.
Takže pokud zjistím něčí číslo účtu, tak si můžu prostě jednoduše koupit jakoukoli službu co jde zaplatit inkasem na jeho účet? To je v době kdy ani rodné číslo a heslo nestačí k přihlášení do internetového bankovnictví celkem neuvěřitelné že to ještě existuje
Historicky možná. Dnes je to totální blbost, jak se ukázalo. Když pro stejnou věc máme autoritu, která dokáže platícího ověřit mnohem lépe – vydavatele platební karty.
Zaběhlý funkční systém má prostě obrovskou setrvačnost. Je třeba si uvědomit, že v Německu se Lastschriftem platily složenky bezhotovostně již v době, kdy v Česku bylo největší vymožeností SIPO (aby člověk musel do fronty na poštu jednou a ne s každou složenkou separe).
Tak teoreticky môžeš, ale ak majiteľ účtu nahlási že tam má transakciu ktorá nie je legit, tak mu banka okamžite vráti peniaze. Inkaso sa bežne používa pre služby kde je nejaký dlhší kontrakt + overená totožnosť, takže reálne to nepredstavuje problém. V takomto prípade si proste považovaný za neplatiča keďže platba neprebehla (bola stornovaná majiteľom účtu).
Loni jsem měl jízdenku na červenec – září. Objednával jsem ji přes DB, po objednání jízdenky se zobrazí stránka, kde je nenápadné číslo mandátu, které se musí nahlásit bance. aby bylo SEPA inkaso povoleno. Toho čísla jsem si nevšiml a v PDF co mi přišly do e-mailu to číslo už nebylo. Poté co jsem psal e-mail na infolinku, přišla mi jen automatická odpověď, že můj e-mail přijali, přidělili mu číslo a že jsou přetížení, že se mi ozvou. Odpověď nepřišla dodnes. Tak jsem to neřešil, jezdil, s D-ticketem nebyl žádný problém, na konci měsíce přišel e-mail s číslem účtu na… Číst vice »
V Berlíně to funguje přesně naopak, chtěl jsem na letišti koupit jízdenky na vlak hotově (protože jsem měl eura a eurovou kartu nemám) a divil jsem se, že mi automat vrací dvacku, to je holt pro Němce moc velký peníz, bere to maximálně bankovku 10 eur, což jsem neměl, tak jsem musel platit kartou z korunového účtu.
Já teda z CZK účtu platím v cizině běžně. Je sice trochu horší kurz, řekněme o 50 hal./Euro, což při platbě 20 Euro dělá závratných 10 Kč rozdílu oproti tomu, kdybych si to šel v Česku vyměnit do směnárny.
Taky není důvod proč to nedělat. Pokud navíc použijete KK, a ne debetku pak je kurs na úrovni lepších směnáren. Navíc hledání výhodné směnárny taky spotřebovává čas a peníze. Nemluvě třeba o Revolutu.
Proč by na kreditních kartách měly být lepší kurzy, než na debetních? To slyším poprvé. U kterých bank tomu tak je? A ne, u drtivé většiny bank jsou kurzy o dost horší, než v dobrých směnárnách. To spíš banky se snaží opakovaně přesvědčovat (i v médiích), jak jsou platby kartou výhodnější – ne, nejsou. Bohužel spousta lidí jim na to pořád skáče. Chápu, že někdo tu lepší směnárnu nemusí mít zrovna snadno dostupnou, ale třeba v Praze je takových víc. A já je nehledám, já už do nich chodím najisto… Lepší kurzy jsou možná u karty Svět od mBank, byly… Číst vice »
A byl by klid. Také souhlasím, CZK je jen přítěží.
Jenže to nevysvětlíte lidem, kteří nebyli dál než v krajském městě a dvakrát se školou v Praze a kteří rádi slyší na argumenty, že euro přinese jen zdražování a diktát Bruselu..
Zrovna před chvílí jsme zjistili, že jakási smlouva (kterou jsme k vyjádření měli se začerněnou položkou „celková cena“) je v Eurech, ač je mezi českými subjekty (ale podstatná část plnění subdodávky je ze zahraničí). Nastalo pozdvižení a už kmitá i finanční ředitel firmy.
EC karty (dnes Girocard) frčely hlavně kvůli vysokým transakčním poplatkům duopolu MC/Visa. Po zastropování poplatků ze strany EU se slušně rozběhla i akceptace běžných karet (není náhodou, že limit poplatku 0,2 % ze sumy je téměř stejný, jaký měly předtím karty Girocard).
IBAN je v Německu poměrně veřejný údaj. Takže kdokoliv se k němu dostane, může ho v kombinaci se SEPA Laschrift zneužít. Tento údaj je vedle jména držitele vytištěn na každé platební EC kartě k běžnému účtu. Není problém si kartu ležící někde na stole náležitě prohlédnout a údaje zaznamenat. Nebo lidé stojící ve frontě v supermarketu (zcela nepochopitelně) kartu drží dlouhé minuty v ruce předtím, než s ní zaplatí. Normální člověk ji pouze rychle vytáhne z peneženky na krátký okamžik během placení a zase ji rychle schová. Dále, lidem zejména starším, chodí výpisy z účtu stále poštou domů. Takže pro… Číst vice »
Ano. Německa specialita typu EC karta. Nikdy jsem ji nepochopil
ze by se nefixlovalo je u nas? prijemne prekvapeni 🙂
Vypadá to že nejde o podvod ze strany kupujícího, ale o chybu v komunikaci ze strany prodávajícího. Chyba je v tom, že není zdůrazněna informace, že se úhrada provádí formou SEPA platby – SEPA inkaso tzv. SDD, z anglického SEPA Direct Debit. Mimo DE je systém a pravidla těchto plateb jiný a platby někdy neprojdou, neb chybí souhlas kupujícího s platbou (u banky kupujícího). Více ve vláknu https://zdopravy.cz/nemecko-resi-velke-podvody-s-jizdenkou-na-neomezene-cestovani-207565/#comment-1337286
SEPA funguje rovnako v celej EÚ. Rozdiel je len v tom že v niektorých štátoch je skôr bežné že užívatelia majú účet podmienečne chránení, kdežto tieto platby zbehnú len ak je otvorený. DB totiž inkasné mandáty vôbec nerieši keďže v DE je štandardom otvorený účet a teda mandáty nie sú nutné. V každom prípade hocikde v EÚ existuje možnosť si účet nastaviť ako otvorený (to je dané zo zákona), hoci v určitých prípadoch je to celkom boj – kamarát to riešil v ČSOB a vyžadovalo to fyzickú návštevu pobočky a odoslanie papieru niekam na centrálu, aj to až po tom… Číst vice »
„kamarát to riešil v ČSOB a vyžadovalo to fyzickú návštevu pobočky a odoslanie papieru niekam na centrálu, aj to až po tom ako sa na asi desiaty pokus podarilo vysvetliť zamestnancom banky že to existuje“ Otázka je, kdo pak nese zodpovědnost za škodu na účtu klienta. Jestli ta banka, tak samozřejmě budou dělat, že to neexistuje až do poslední chvíle.
Zas pozor, i s otevřeným účtem v SEPA systému nemůže inkasovat kdokoliv (z některých komentářů to tak vyplývá). Protože SEPA klade vyšší nároky na toho, kdo chce inkasovat. V Česku stačí, aby účet umožňoval zadat příkaz k inkasu (což umožňuje v podstatě každý podnikatelský účet a například Fio banka to umožňuje i u běžných účtů). Proto je ve výchozím stavu zvýšená ochrana na straně inkasovaného (protože to je vlastně jediná ochrana před tím, aby inkasoval kdokoliv kohokoliv). U SEPA musíte nejdřív získat CID (credit identifier) a na to je potřeba spolupráce s bankou, která si potenciálního inkasanta proklepne. Dále musí… Číst vice »
Ak klient nahlási že inkaso bolo neoprávnené, tak sa platba proste stornuje a peniaze vrátia. Riziko teda nesie obchodník (o tom je napokon článok). Problém nebol že by sa niekto tváril že to neexistuje, low-level customer service úprimne netušil že to existuje. Keď už sa to vyeskalovalo vyššie, nebol problém.
V zemi, kde si dodnes vesele faxují, kde ještě nedávno byl problém zaplatit platební kartou a kde pokrytí signálem GSM mimo města je zoufalé – tam mě něco takového vůbec nepřekvapuje.
Asi jsi byl v jiném Německu než já již několik let žiji
Dobře jim tak, loni v létě jsme to dva měsíce měli, zakoupneno přes db. Ještě v tom druhém měsíci jsme požádali o zastavení předplatného a nic, žádným způsobem to nešlo zrušit, na nádraží v infu fakáč, telefony nebrali ani po půl hodině a na e-maily nepřišla za tři měsíce jediná! odpověď.
Pak udělali tu aplikaci kde to šlo zrušit jedním klikem, ale to už jsme tam měli vesele další měsíce započítané, plus penále a poplatky za upomínky, včetně úhrady poštovních nákladů do ČR.
Od té doby do Německa jedině autem, a vlakem až zkrachuje ten příšerný moloch DB.
„Došlo k nim při platbě jízdenek bankovním převodem a nedostatečnou kontrolou párování plateb. „Došlo k podvodu při objednávání jízdenek při zadávání IBAN (mezinárodní číslo bankovního účtu, pozn. redakce). Při zadávání platby byly uvedeny nesprávné nebo odcizené údaje,“ uvedl drážďanský dopravní podnik DVB na svých stránkách u vysvětlení, proč pozastavil možnost nákupu jízdenek bankovním převodem.
Jó, to by se v případě platby v hotovosti stát nemohlo. Ať žije digitalizace a bezkontaktní platební styk.
Není nad to, vystát si poctivě frontu u okýnka. To by si pak toho ticketu člověk mnohem víc vážil. 😀
Jakože se při vracení peněz nikdy nikdo nespletl?
Splést se může, ale jak se říká přepočítekte si vrácené peníze hned, na pozdější reklamace nebude brán zřetel.
Jasně, falešné bankovky neexisují 😂
Ty možná existují, ale taky existují techniky a přístroje jak je odhalit. Navíc riziko falešné bankovky je minimální oproti riziku podvodu spáchaném třeba s použitím odcizených osobních údajů.
Jasne
Digitalizace v nemecku jako vzdy. Asi cas zacit posilat seky faxem nebo neco.
Platit kartou, jako v civilizaci. 🙂
Jeste do nedavna bylo problem v nemecku zaplatit neco kartou pokud neslo o EC card, coz byla karta vydana v nemecku. Napriklad vetsina automatu podporovalo pouze tuto kartu, klasickou debetkou neslo platit vubec.
Ona ani ta karta není bez chyb. V appce na mnichovskou MHD (MVV) se mi už víckrát stalo, že platba kartou z účtu odešla a jízdenka nikde. Ale jde o menší částky.
Taky se stává, že odmítnou kartu vydanou v zahraničí (i když je to v rámci EU už několik let nelegální).
A ten Deutschland Tickets je anonymní? To asi ne a pak nechápu, co chtějí vyšetřovat, držitele falešného Ticketu mají.Jedine že by tvrdil, že mu ho koupila oso a blízká…
Že si prodejce neumí napárovat platby ještě neprokazuje úmysl podvodu.
Aco lidi, kteří byli v nějakém stadiu objednávky, nezaplatili, mysleli si že smlouva není uzavřená a nejezdili (enbo dokonce jezdili za plné jízdné).
Co lidi, kteří zadali bankovní příkaz (nebo povolili inkaso) a kvůli bordelu v párování jim prodejce platbu vrátil?
Nenapadlo vás, že tohle může být mnohem větší podvod, kdy někdo samotným cestujícím prodával falešné doklady?
Má falešné adidasky? Učitě si je ušil sám, zujte ho!
Většina obyvatel je natolik počítačově gramotná, že si dokáže jízdenku koupit sama.
A při opisování IBAN nikdy neudělají překlep, takže to musí být zcela jistě záměr…
Jste si jist, že Vaše IBAN nikdy nemohlo utéci?
IBAN obsahuje poměrně silný kontrolní součet, takže pravděpodobnost že překlepem vyrobí platný je velmi nízká.
A nemálo obyvatel si koupí se slevou u překupníka, proto ta narážka na adidasky.
Byste se divil, ale kdosi měl děděčkovo jméno a jeho rok narození jako heslo. Strašně se divil, proč mu hackli facebook. Tolik k internetové gramotnosti běžného Franty upiva. Franz na tom nebude líp.
Jaká je v současné době nejlepší aplikace na D-Ticket?
Vím o HVV switch a FahrPlaner. U obou se dá platit kartou. Jenže u té první mi nejde přidat platební údaje karty k účtu a druhá mi v novém telefonu padá (Android 14). Ve starém funguje spolehlivě.
Naposledy jsem kupoval přes ten hvv switch, 2x na dvou různých telefonech, platba kartou tuším přes Paypal. Ještě jsem zkoušel MVGO (mvg.de), ale tam mi to přišlo víc komplikované, můžete zkusit.
Nakonec se mi kartu do HVV Switch povedlo zaregistrovat.
Tohle asi nechápu, to ten systém umožnil vydání jízdenky a platbu převodem později, takže lidi tam zadali falešné údaje a neplatili?
Uviedli na inkaso cudzí účet, transakcia prebehla, lístok bol vystavený a majiteľ účtu platbu následne stornoval. Ale ak si dobre spomínam, mne to lístok vystavilo ešte skôr ako zbehla samotná platba, tá prešla až pár dní po začiatku platnosti.
To je docela běžné, že platba proběhne později, nicméně částku v takovémto případě vidím jako „blokovanou“.
Nie, bežné to je pri platbe kartou. Pri inkase nič také ako blokácia neexistuje, platba je buď zrealizovaná alebo vôbec neexistuje.
Nastavili inkaso na jinej ucet.
Pro SEPA inkaso neni treba schvalit mandat.
Já mám zkušenost přesně opačnou: musel jsem inkasantovi vyplnit mandát, jenže pak se ukázal nějaký problém, se kterým inkasant nepočítal, tak jsem to zrušil a platím normálně převodem.
Ano, sám jsem se s tím setkal v červenci. Vyplnil jsem sice nějaké údaje, ale peníze se mi nestrhly. To až v půlce srpna mi přišla domu (do ČR) upomínka a výzva k uhrazení 49€ + 2€ přirážky.
Ono se to poměrně obtížně vysvětluje, protože je to systém, který v ČR nefunguje.
V Německu existuje tzv. direct debit. Jde o inkaso z cizího účtu, kdy není třeba předchozí povolení majitele účtu (jako u nás). Banky to umožňují důvěryhodným společnostem (typicky dodavatelé služeb, energií, atd). V případě, že strženou částku majitel účtu rozporuje, jsou povinni ji okamžitě vrátit.
Tady je to poměrně podrobně vysvětleno (na konci dokumentu): https://www.tatrabanka.sk/files/sk/personal/ucet-platby/platobny-styk/sepa-inkaso/sepa-inkaso.pdf
V Česku nebo na Slovensku u SEPA inkasa banky používají jako výchozí stav úroveň 2, v Německu úroveň 1 (to je to, co popisujete).
i některé naše banky poskytují informace ale ta slovenská (váš odkaz) to má zpracováno asi nejlépe, nejsrozumitelněji
info CSOB: https://www.csob.cz/documents/10710/19703236/podminky-pro-zpracovani-plateb-formou-sepa-inkaso.pdf
info Komerční banka: https://www.kb.cz/getmedia/ef84296b-3066-41db-8727-c7c678d7367d/kb-informace-o-sepa-inkasu.pdf
SEPA, vrátane SEPA inkás funguje rovnako v celej EÚ, teda aj v ČR. Aj na českom účte je možné jeho nastavenie ako otvorený voči SEPA inkasu. Rozdiel je iba v tom čo je defaultné nastavenie, ale na požiadanie užívateľa je to vždy možné zmeniť.
(+ samozrejme v tom že ČR má na rozdiel od eurozóny ešte svoj vlastný paralerný systém pre platby v Kč, takže veľa fyzických osôb fičí výlučne na ňom a SEPA platby nikdy neriešila).
„Für einen unbürokratischen Zugang zum vergünstigen ÖPNV-Ticket wurde bei dessen Einführung auf langwierige Bonitätsprüfungen und Schufa-Auskünfte verzichtet.“
Jinými slovy: vykašlali jsme se na zabezpečení a teď se strašně divíme, že toho někdo zneužil.
§7 – Cestujúci by to zneužili!
Njn. Socialismus nefunguje. Nikdy a nikde.
Herr kaba to ani nečetl, že?
1)Neexistuje nic, co by bylo zadarmo. Vzdy nekdo plati.Dobrovolne, ci nedobrovolne
2)Pokud neco (vpodstate) „zadarmo“ rozdavate, vzdy se s tim bude podvadet. Takova je lidska podstata a stvorit noveho, lepsiho cloveka, to je domena kazdeho socialismu.
A to s technicky nedořešeným problémem placení bankovním převodem souvisí jako jak? To mi budete muset vysvětlit, protože jsem asi opravdu natvrdlej.
Inu, převodem neznamená zálohou, to je celý trik. To že v Čechách převodem je platba předem je pouze chybný výklad obchodníka a ne účetního.
Je to celkom smiešne keďže mnohí dopravcovia dlho platbu kartou za Deutschlandticket neumožňovali (a DB tuším neumožňujú dodnes) v súlade s nemeckým odmietaním akéhokoľvek pokroku oproti 20. storočiu. Vo veku 29 rokov som kvôli nim prvý (a verím že aj posledný) raz v živote musel použiť inkaso 😀
Funguje vlastně to mezinárodní inkaso vůbec? Já tam všechno zadal a stejně mi pak na začátku přišel výhružný email s tím, že jim dlužím…
Jsem na tom stejně, taky jsem zadal požadované údaje a následoval dopis, že peníze nemohli strhnout…
Rieši sa to cez SEPA inkaso, čo je normálna domáca platba v eurozóne (ale iný štandard ako v rámci Česka ktoré fungujú na nejakej lokálnej platforme). Je potrebné mať účet nastavený ako otvorený, ak je chránený tak banka inkaso zamietne, keďže v Nemecku sa nepoužíva systém súhlasov s inkasom (t.j. DB nepošle žiadosť o mandát, ale rovno sa pokúsi o platbu).
V minimálně polovině českých bank SEPA inkaso funguje.
Problém bude v druhé části, protože účty budou automaticky nastaveny jako podmíněné otevřené, tedy inkaso jen se souhlasem. A jelikož SEPA inkaso se v Česku považuje u osobních účtů považuje za nadstandard, bude asi celkem opruz to změnit.
Bance se musí při žádosti o povolení SEPA inkasa nahlásit tzv. Mandat ID. To číslo je docela nenápadně uvedeno na potvrzující stránce po objednání jízdenky. Později se už nikde neobjevuje.
Zkušenost při nákupu u DB.
Přesně tak. Nebo to řešit otevřením účtu u Německé banky v ČR, jako například Sparkasse v Ůstí nad Labem. Tam inkaso probíhá bez problémů. Vlastně jsem na jeden problém, při koupi D-Ticket narazil. A to, že systém neakceptovali mou Českou adresu trvalého bydliště. Zadal jsem tedy adresu centrály Deutsche Bahn v Berlíně, Podstamer platz 2. Od té doby se systémem nemám problém. 😄
SEPA systém je regulovaný. Možnosť nastaviť si účet ako otvorený je všade, problém je akurát občas vysvetliť zákazníckej podpore čo chceš lebo o tom nikdy nepočuli.
Takže pokud zjistím něčí číslo účtu, tak si můžu prostě jednoduše koupit jakoukoli službu co jde zaplatit inkasem na jeho účet? To je v době kdy ani rodné číslo a heslo nestačí k přihlášení do internetového bankovnictví celkem neuvěřitelné že to ještě existuje
To je dáno historicky. Holt ne každá země je Česko. Tady je hned první myšlenka, jak se to dá zneužít a někoho okrást. To taky o něčem svědčí.
No a mimochodem SEPA inkaso má tři úrovně otevřenosti účtu vůči požadavku na inkaso a každá banka si může zvolit, kterou z nich si zvolí jako výchozí.
Historicky možná. Dnes je to totální blbost, jak se ukázalo. Když pro stejnou věc máme autoritu, která dokáže platícího ověřit mnohem lépe – vydavatele platební karty.
Zaběhlý funkční systém má prostě obrovskou setrvačnost. Je třeba si uvědomit, že v Německu se Lastschriftem platily složenky bezhotovostně již v době, kdy v Česku bylo největší vymožeností SIPO (aby člověk musel do fronty na poštu jednou a ne s každou složenkou separe).
Tak teoreticky môžeš, ale ak majiteľ účtu nahlási že tam má transakciu ktorá nie je legit, tak mu banka okamžite vráti peniaze. Inkaso sa bežne používa pre služby kde je nejaký dlhší kontrakt + overená totožnosť, takže reálne to nepredstavuje problém. V takomto prípade si proste považovaný za neplatiča keďže platba neprebehla (bola stornovaná majiteľom účtu).
Loni jsem měl jízdenku na červenec – září. Objednával jsem ji přes DB, po objednání jízdenky se zobrazí stránka, kde je nenápadné číslo mandátu, které se musí nahlásit bance. aby bylo SEPA inkaso povoleno. Toho čísla jsem si nevšiml a v PDF co mi přišly do e-mailu to číslo už nebylo. Poté co jsem psal e-mail na infolinku, přišla mi jen automatická odpověď, že můj e-mail přijali, přidělili mu číslo a že jsou přetížení, že se mi ozvou. Odpověď nepřišla dodnes. Tak jsem to neřešil, jezdil, s D-ticketem nebyl žádný problém, na konci měsíce přišel e-mail s číslem účtu na… Číst vice »
V Berlíně to funguje přesně naopak, chtěl jsem na letišti koupit jízdenky na vlak hotově (protože jsem měl eura a eurovou kartu nemám) a divil jsem se, že mi automat vrací dvacku, to je holt pro Němce moc velký peníz, bere to maximálně bankovku 10 eur, což jsem neměl, tak jsem musel platit kartou z korunového účtu.
Já teda z CZK účtu platím v cizině běžně. Je sice trochu horší kurz, řekněme o 50 hal./Euro, což při platbě 20 Euro dělá závratných 10 Kč rozdílu oproti tomu, kdybych si to šel v Česku vyměnit do směnárny.
Taky není důvod proč to nedělat. Pokud navíc použijete KK, a ne debetku pak je kurs na úrovni lepších směnáren. Navíc hledání výhodné směnárny taky spotřebovává čas a peníze. Nemluvě třeba o Revolutu.
Proč by na kreditních kartách měly být lepší kurzy, než na debetních? To slyším poprvé. U kterých bank tomu tak je? A ne, u drtivé většiny bank jsou kurzy o dost horší, než v dobrých směnárnách. To spíš banky se snaží opakovaně přesvědčovat (i v médiích), jak jsou platby kartou výhodnější – ne, nejsou. Bohužel spousta lidí jim na to pořád skáče. Chápu, že někdo tu lepší směnárnu nemusí mít zrovna snadno dostupnou, ale třeba v Praze je takových víc. A já je nehledám, já už do nich chodím najisto… Lepší kurzy jsou možná u karty Svět od mBank, byly… Číst vice »
Jasně, ale já tu eurovou hotovost měl a spíš se mi hodilo jí zbavit.
Dávno už jsme měli přejít na eura.
A byl by klid. Také souhlasím, CZK je jen přítěží.
Jenže to nevysvětlíte lidem, kteří nebyli dál než v krajském městě a dvakrát se školou v Praze a kteří rádi slyší na argumenty, že euro přinese jen zdražování a diktát Bruselu..
Zrovna před chvílí jsme zjistili, že jakási smlouva (kterou jsme k vyjádření měli se začerněnou položkou „celková cena“) je v Eurech, ač je mezi českými subjekty (ale podstatná část plnění subdodávky je ze zahraničí). Nastalo pozdvižení a už kmitá i finanční ředitel firmy.
Oni si zavedli EC karty a pořád je používají.
EC karty (dnes Girocard) frčely hlavně kvůli vysokým transakčním poplatkům duopolu MC/Visa. Po zastropování poplatků ze strany EU se slušně rozběhla i akceptace běžných karet (není náhodou, že limit poplatku 0,2 % ze sumy je téměř stejný, jaký měly předtím karty Girocard).
Zajímavé. Když byl za 9 EUR, koupil jsem pro celou rodinu a platil kartou normálně z aplikace DB.