Německo přidá peníze na železnice, částečně z peněz z mýtného od kamionů

Jednotka ICE 3neo. Foto: Deutsche BahnJednotka ICE 3neo. Foto: Deutsche Bahn

Podle vlády je potřeba dohnat dlouhodobý vnitřní dluh německé železnice.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr David

Správný krok!

ušatá

Opět příklad pro nás, ale odpovědní dělají, že nevidí, neslyší, jen se hledají peníze do dalších silnic, parkovišť…….Opravdu cesta ke zdraví, funkční krajině.

Jan

František má dneska velký den…

Hala D

S ohledem na aktuální směřování EU, kdy železnice a vlečky mají plnou podporu to zřejmě bude čím dál častěji. Nezávidím silničářům a kamionistům, kteří stojí na špatné straně barikády.

Elb

Já zase nezávidím lidem, co mají silný stupeň autismu.

Hala D

Potvrzení o autismu nemám. Došly vám argumenty, nebo jen plácáte lživé prohlášení? Nebo tento článek těžce dopadl na nějaký mindrák spojený s vlaky? Pozor aby vás někdo nezažaloval pro pomluvu.

MHD

Tak žaluj rovnou i mě. Myslím si o tobě to samé.

Hala D

Nejde o mě. Jde o váš vztah k realitě. Že EU dotuje železnice je fakt. A nikdo, kdo žije mimo realitu, či tvrdí opak s tím nic nezmění. Tedy si prosím myslete co chcete. Já komentuji realitu a názory agresívních komentujících, jsou mi poměrně ukradené.
A pokud vysoudím ještě nějaké prachy v soudních sporech za nepodložené ataky, budu jen rád. Přeji pohodový večer s železniční tématikou.

Elb

Vy a realita, větší protiklad na téhle planetě snad ani není.

Hala D

Už jste zjistil, kde leží Švýcarsko a prošel si alespoň fotky úzkokolejky na Pilatus?

PvvS

To je spíš na hromadnou žalobu.. Asi tak na většinu diskutujících 🙂

Michal Štěpán

Německo potřebuje primárně a přesně v tomto sledu priorit: 1) Oddělené vjezdy do dálkovou a regionální dopravu do hlavních uzlů. 2) Urychleně začít s výstavbou NBS Main-Neckar na 300 km/h (která propojí Frankfurt-Flughafen s uzlem Mannheim a umožní vysokorychlostní obsluhu také města Darmstadt v důsledku čehož vznikne ucelený vysokorychlostní úsek Siegburg/Bonn až Ulm Hbf na minimální rychlost 250 km/h pochopitelně mimo nádraží Mannheim a Stuttgart). 3) Obnovit provoz na lokálkách v západních spolkových zemích, protože tam neustále přibývá obyvatel a tudíž dopravní zátěž. 4) NBS na 300 km/h Hannover – Bielefeld pro kapacitnější a rychlejší napojení Berlína a celého NRW.… Číst vice »

Krachbumente

Dokud bude u moci tato federální vláda, k žádnému rozvoji nedojde. Prodloužení z Hamburku do Hannoveru blokuje hloupý sociální demokrat. Nechce, aby vlaky jezdily přes jeho volební obvod.

Elb

Který konkrétně? Je o tom někde článek?

Johnny Cash

Appenweier-Kehl zase až tak moc nehoří. Stejně tak Düren-Aachen. To jsou mezinárodní osy. S ostatním souhlas. Přidal bych ještě München-Ingolstadt. Pro nákladní dopravu by to chtělo Betuwe Route dotáhnout až do Oberhausenu a k těm prioritám bych přihodil klidně i Heidenau-Ústí n/L.

Michal Štěpán

Já jsem do výčtu zařadil 9 staveb, které se zatím nestaví, ale čile se o nich na různých úrovních diskutuje. Appenweier – Kehl je problém, protože není možné navýšit počet ICE/TGV směrem z Francie do Německa, protože je tam konfliktní jízda. Ze stejného důvodu je tento přechod nepoužitelný pro nákladní dopravu. Spočítejte jak dlouho bude blokovat, pouhých 640 m dlouhý nákladní vlak jedoucí rychlostí 100 km/h, všechny 4 koleje bádenské Rhenibahn. Betuwe Route je důležitá v Nizozemí z důvodu husté osobní dopravy na normální sítí. V úseku od Emmerich Gr. do Oberhausenu jezdí pouze RE jednou za 30 min a… Číst vice »

Elb

Západní spolkové země? Myslíte to Porýní, které se vylidňuje i v největších městech?

MP22

Myslíte to Porýní, které má s mírnými výkyvy již 20 let 18 milionů obyvatel, v posledních 5 letech mu přibilo několik stovek tisíc obyvatel a těchto 18 milionů obyvatel se mačká na území o velikosti poloviny naší republiky, čímž dosahuje zhruba 4x větší hustoty zalidnění a patří mezi nejvíce zalidněné oblasti Evropy?

Jo to rozhodně žádné investice nepotřebuje…

Elb

V tom Porýni nedávno zavřel krám největší výrobce hliníku v EU a jeden z největších výrobců hnojiv v Německu. Obyvatelé tam přibilo hlavně ze Syrských a teď Ukrajinských vln. Německé obyvatelstvo to tam právě neláká a stěhuje se pryč, Kolín v posledních desetiletích sice měl i mezi roční růst, ale často klesal, klesá už poslední 3-4 roky, kdy možná už i ti Syřani, nebo Němci kvůli Syřanům, se stěhují jinam. Mít za 50 let stejný počet obyvatel. Má tohle vůbec nějaká jiná Evropská metropole? Zalidněný je celý region, Holandsko, Belgie i Lucembursko, nebo přilehlá Francie, v tom se ten region… Číst vice »

MP22

Prosímvás ale to jsou takové plivance v moři, takový Moravskoslezský kraj nebo severní Čechy jsou touto optikou již 10 let pustina, tam probíhá podstatně masivnější vylidňování a pořád jsou to ekonomicky se rozvíjející regiony, přitom v o dost nižší kupní síle. Takže to by se asi nemělo do MSK nebo Varů investovat ani korunka, protože za 786 let tam bude bydlet polovina obyvatel, tak je to zmařená investice, žejo? Jo a mimochodem asi těžko byste hledal v Německu město, kde přibývá německých obyvatel, napadá mě možná Lipsko nebo Norimberk, ale Němci rapidně vymírají a porodnost je tam okolo 1,3 bodu,… Číst vice »

Elb

Sám tady plivete do moře. A to ještě hodně debilně. Nejste schopen uvést žádnou další metropoli ze širšího regionu, co má obyvatel jako před 50 lety. To totiž nemá žádné město z vámi jmenovaných naších regionů. Stejně jako jiná velká města, které mají vylidněné centra a řady prázdných domů v nich. To opravdu neuvidím ani v Ostravě, ani v Ústí, Chomutově, nebo Mostě. Tam ani nevidím, že by v posledních letech odcházeli největší zaměstnavatelé, jako právě ten největší výrobce hliníku v EU z Kolína, nebo jeden z největších výrobců hnojiv v Německu, mimo řady dalších podniků. ČD si právě nechali… Číst vice »

Michal Štěpán

Pokud se v NRW vylidňují města, tak to znamená, že lidé se stěhují na vesnici. Ale pak se nějak musí dostat do práce. Což je horší situace, než kdyby zůstali ve městech. Tzn. že o to více jsou potřeba investice do dalších kolejí a zejména regionální dopravy. Nicméně v případě Kölnu jsem si toho nevšimnul. Lidé přibývají, nejsou byly, školky ani základní školy.

Elb

Kolín ztráci obyvatele poslední 3-4 roky, koukněte na demografickou tabulku města. Teď tam zavřel krám největší výrobce hliníku v EU a jiné podniky v Porýni. Místo není v žádné Evropské Metropoli, jen teda nevím, která jiná Evropská metropole má stejný počet obyvatel, jako měla před 50 lety.

Michal Štěpán

O tom samozřejmě vím, ale lidé v samotném městě ubývají, protože je pro ně finančně neudržitelné tu bydlet a stěhují se do vesnic a menších městeček okolo (kde ovšem zvyšují cenovou hladinu). A až zavře fabrika Fordu v důsledku vysokých cen energií, tak to bude teprve hukot.

Elb

Když by se stěhovali do vesnic, tak i těm by neubyl počet obyvatel, nebo těch v produktivním věku. Jestliže je tam takový přetlak ve městech. Tak by se v takovém Krefaldu a jiných srovnatelných městech nedalo chodit centrem a jen sledovat prázné baráky.

Mendy

„Německo přidá peníze na železnice, částečně z peněz z mýtného od kamionů“
Jak je možné, že silnice dotuje železnici? Vždyť podle expertů ze zdejších diskuzí za silnice přece platí všichni kromě řidičů!

Pavel P.

Ono je to celé poslední dobou nějaký špatný vtip.
Kolik miliard se vyhodilo za rozdělení osobní a nákladní dopravy, oddělení infrastruktury atp. aby se nic křížově nefinancovalo. A výsledek je, že se to bude dotovat z mýtného …

PeDazOl

Vy musíte víc myslet. Dráha je infrastrukturou státu spravovaná státní nekomerční korporací SŽ ta je příjemce plateb za užití dráhy, dálnice jsou infrastrukturou státu spravovaná stát nekomerční korporací ŘSD to je příjemcem mýtného od provozovatele systému. Stát je příjemcem plateb a je plně na něm kam platby použije a jakým způsobem. Dopravci jsou zpravidla mezi sebou soutěžácí komerční subjekty, bez ohledu na vlastníka, osobní doprava je od nákladní oddělena, protože osobní doprava je z velké části financována z veřejných peněz, zatímco cargo je čistě komerční. Dopravní cestu si kupují oba subjekty nezávisle na sobě. Takže jak stát rozdělí peníze dle… Číst vice »

Pavel P.

Já jsem retardovaný.
Ale pokud se něco dělilo, aby se nepřerozdělovalo a pak se zjistilo, že to bez přerozdělování nefunguje a začalo se přerozdělovat z jiného pytlíku, tak to ve své omezenosti za funkční nedokážu považovat.
Připomíná mi to jeden citát:
Pokud to funguje, zdaň to …

PeDazOl

Kdy a co nefungovalo, máte k tomu nějaká data a reálie, nebo jsou to jen „názory“?

Pavel P.

To už je na hlubší filozofickou diskusi, jestli něco, co se musí trvale dotovat, lze považovat za funkční.

PeDazOl

Ne to není na filozofickou diskuzi, každá z těch korporací vede účetnictví a vedla ho i před tím a buď ty výsledky znáte a nebo neznáte a plácáte. Nic než čísla, nic než fakta… O tom co patří státu a jak je to financováno si najděte informace na webech SŽ a ŘSD.

Elb

Osobní je od nákladní oddělaná, jen jim ta nákladní pořád vyplácí svůj zisk, který má nižší kvůli tomu, že v noci nebo o víkendu nemůže používat operativně lokomotivu stejné firmy a docházelo tak k vyšší efektivitě strojů. Když je naopak potřeba od Carga na osobku, tak to taky pak trvá a jsou to osery pronajmout. OBB moc dobře věděla, proč ty dopravce nedělila.

PvvS

A Rail Cargo Austria je co ?

Elb

Ale pořád sdílí stejné stroje s osobkou, to na Slovensku, Německu, Polsku a ani u nás není.

Jiří Kocurek

Taky si říkám, vždyť přece dráha musí vydělávat na dotování silnic, které nejsou žádným přínosem! Žádným, a proto se tady kdosi rozčiloval nat dím, že někdo veze autem příbuzného na operaci.

Dotyčný nejprve zpochybňoval nutnost jet do Motola – že mají tu operaci uděla u nich na okrese. Poté zpochybňoval samotnou nutnost jízdy, když to není akutní, když se dá zcela zaručeně dopravit veřejnou dopravou.
Diagnózu neznal, nečetl, ale cítíl se povolán nařídit cestu vlakem nebo sanitkou. Psychická podpora blízké osoby? Nezájem. Hlavně že myslí na lidi!

Petr David

Kdo, mimo vás (ironicky) tady někdy tvrdil, že sinice nejsou potřeba? Byl by jeden-jediný příklad? Argument k věci by se nenašel?

Elb

Psychopat Hala-D to tu tvrdí pravidelně, údajně jsem si kvůli ekologii měl vést zubačkovou úzkokolejku kilometry do kopců od tratě, abych se vyhnul silnici. A myslel to úplně vážně.

Hala D

Trochu slušnosti by neškodilo, nezdvořáku, kdoví jak jste na tom psychicky vy. Pokud víte, že v Evropě existuje stát zvaný Švýcarsko či Rakousko, které na horských ozubených úzkokolejkách staví svůj turistický byznys. A kupodivu jim to vydělává, a nikdo neoznačuje tyto dráhy jako výtvor psychicky nemocných. Jen mistr Elb a další fanatici se houževnatě brání všemu, co by přineslo turismus, peníze, čistější a efektivnější dopravu apod. Vzhůru zpět do jeskyní, že?

Jiří Kocurek

A Hala D nebyl jediný. Ještě tu je František, který chtěl do každé vesnice maximálně 2 cesty a že z Prahy do Brna vede silnic příliš moc. Silnice chtěl rozorávat, aby se ušetřilo za údržbu.

Takže máte dva, spokojen?

Petr David

Jiří Kocurek: „Taky si říkám, vždyť přece dráha musí vydělávat na dotování silnic, které nejsou žádným přínosem! Žádným,… “
Takže nemám ani jednoho, ale vzdávám se, pokud stavíte diskuzi na extémech, tak nemám sílu ani chuť.

Hala D

Do debaty s Kocurkem se pouštěti – psychické újmy do druhého dne úspěšně dojíti.
Prostě to nemá cenu.

Nemel

Dávat peníze ze silničního mýta do železnice je stejné jako chtít po sousedovi, aby zaplatil Vaše dluhy. Nezapomínejme, jak moc už železnice v celé EU dotované jsou. Všichni, co tu podporujeme vlaky, ve skutečnosti jezdíme na dluh, který pak splácíme v podobě zvyšujících se daní. Je to taková divná chiméra, polapená v neustále se opakující smyčce. Pokud je přeprava zboží kamionem o tolik levnější, ale zároveň chceme dostat lidi do vlaků, musíme mít nějakou vizi eliminace základních problémů vlaku. Přeléváním peněz z hromádky na hromádku ten problém jenom maskujeme, ale neřešíme. Zvesela si dál vyhnívá…nebo boptná?

Petr David

Tento, podle vás vtip, se zavedl ve Švýcarsku. Švýcaři asi mají jiný pohled než vy na to, co je pro společnost dluhem, zjevně by své děti zadlužili poničením svého prostředí.
Jinak, „všichni co tu podporujeme vlaky“ odlehčujeme silnicím i přírodě. Jsem jednoznačně pro!

Johnny Cash

Proč se zase navážíte do kamionové dopravy? Kolony osobních aut a karavanů jedoucích přes Alpy během léta a platící pár šupů za dálnici jsou jako naprosto v pořádku?

Petr David

Co se týče mýtného. Podle amerického silničního testu (metodiku neznám) souvisí opotřebení cesty se čtvrtou mocninou hmotnosti vozidla. Byl tam odhad, že ložený kamion opotřebuje cestu jako deset tisíc osobních aut. Porovnejme se součtem poplatků osobák/kamion.
Osobní auta nehájím, auto nevlastním.

rudlafara

Ano, přesně tak…toto jsou naprosto řesné informace, jedná se o Švýcarský model, který bááááječně funguje. Chceto ale infrastrukturu rozvíjet, opravovat, modernizovat…..a hlavně přeýšlet, mít koncept a beze zbytku ho dodržovat. Také jen hloupě nekoukat, jak si kamionová doprava dělá co chce (překračování váhy, ojebávání odpočívání, objíždění mýtného, parkování kde se zachce atd….). To zde nikdy fungovat nebude a tak potrefené husy, které na úkor kamionové dopravy zde devastují živ.prostředí a ničí normálí život lidem a svým dětem zde v ČR nemusí mít strach……

PvvS

Ve Švýcarsku vede železnice pouze v tranzitu. Pro vnitrostátní dopravu má zhruba 1/4 podíl. Tam vede silnice
. https://cs.railmarket.com/news/business/2183-rail-freight-transport-in-switzerland-increased-by-6-2-in-2021

Petr David

Pouze v tranzitu. Pouze v tom nejbolavějším.

TSTT

A silnice snad dotované nejsou? Mimochodem, kde třeba stát umožňuje bezplatně odstavit vlak?

Jiří Kocurek

Na soukromém parkovišti kolejišti patřícím supermarketu?

Jinak teda většina parkovišť v obcích nepatří státu, ale obci. A je na obci, zda zpoplatní částkou 500.000 Kč ročně stání před pekárnou pro dodavatele mouky. Pekárna na tom vydělává a přínos pro lidi je nulový – musí, neboť benefity ze silniční dopravy neexistují. ŘEKLO SE ŽE NEEXISTUJÍ!

Stačí aby si zemědělci pořídili menší ‚combines’ a silnice nebude potřeba (copyright František).

Vojtech

Po 2 světové válce platili američtí daňoví poplatníci a cestující amerických železnic poplatek na rozvoj silniční sítě… Tak je nejvyšší čas to kasírovat zpět do železnice

Nemel

Jak to souvisí?

Jiří Kocurek

Jakože Něměcko zkasíruje kamiony v USA?

Hala D

Co dodat. Jak historie už mnohokrát potvrdila, lepší technologie (tady železnice) vždy vyhrává, kdežto horší (kamiony) zamíří do propadliště dějin. Tak to je.

PvvS

Njn, čím to tedy, že ta „horší“ technologie má evidentně větší úspěch a může i dotovat tu tzv “ lepší“ technologii ? Kterážto si na sebe asi ani nevydělá ?

Hala D

Řekl bych, že železnice byla vynalezena dříve než náklaďáky a další silniční vozidla s vlastním pohonem. A k té „lepší“ silnici: Nedivme se při pořádné masáži od ropných gigantů a politické lobby. Takže bez pořádné masírky by silniční doprava zase tak moc úspěšná nebyla. Socialismus taky byl uměle podporován jako lepší ideologie a jak neslavně skončil.
Takže věc se má tak, že úspěch železnice byl už když ještě byla silniční doprava v plenkách.

PvvS

1770 první parní kočár.. První parní lokomotiva 1804.. A povozy tažený koněm jsou ještě podstatně starší. Ani tam se železnice nechytá.

Hala D

Zvířetem tažené povozy opravdu nejsou předchůdci automobilů. A opravdu nelze považovat zastánce vlaků jako podporovatelé nulové automobilové dopravy. Ale pouze nejvýše nutné (hasiči, sanitky, rozvozy, apod)
Ovšem mezi automobilisty jsou zastánci nulového kolejového provozu.

Nemel

Jsou.

PvvS

A copak je tedy předchůdcem automobilu ?

Hala D

Egyptský nosítka. Jedna kabina a 4 otroci.
Kůň a povoz je spíše animální lokomotiva s jedním vozem, kde je trakční element zvlášť.

Nemel

To samé ale můžete aplikovat na koňský povoz nebo kolo. A jistě nebudete tvrdit, že je jedno či druhé pokročilejší technologií, než vlak 😉

Jarda

Poslal byvh ministerstvo a sž na školení do Německa i polska.
Třeba by se začlo konečně opravovat, srovnávat, modernizovat, elektrizovat. 😉

Twix

Elektrizovat jako v Německu a Polsku bych teda nechtěl 🙂

Elb

Nelektrizovali v Polsku taky řadu lokálek, protože neměli výrobu výrobu motorových vozů?

Jiří Kocurek

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Nove_spojeni_rozestaveny_usek_z_Vitkova.jpg

Oprava Hrabovky, podle staromilců zbytečná, protože 1 kolej stačila. Číslo tratě se nezměnilo, takže to není nová stavba. žbluňk

Michal82

Za relativne málo penez by stálo u nas zrealizovat nekolik spojek, díky nímž by došlo k vyraznemu zkrácení jízdních dob. Všejanské, Vysokovská atd…

Faktura

Vzhledem k tomu, že Německá ekonomika neroste a jak to tak vypadá, jen tak neporoste (takže se konečně dostavil nerůst), tak neporoste ani výběr mýta, ale tak co postaví se to z virtuálních peněz. Jen jsem zvědavý, co na to dodavatelé. Ještě, že už si Německo nemůže tisknout mařeny, to by byla zas byla inflace.

Martin

Kdyz chcete z Francie, Holandska, Belgie, Spanelska na vychod Evropy do Polska, CR, Slovenska, Madarska, Rumunska,… tak vyhnout se Nemecku je tezke, stejne tak na sever do Danska, Svedska, Norska…
A to ze Nemecko stagnuje, neznamena, ze se zastavi…

Ondřej

V momentě, kdy se nněmcům začne hodit trochu slabší Euro, tak všichni budou pro, Němci jsou ti, kdo Euro drží tak silné, že to jižním státům (španělsko, itálie, řecko, asi i francie.) nesvědčí.

jal

„jak rekordní objem peněz do kolejové dopravy využít“.

V ČR by se použily na financování ekologické likvidace vleček a lokálek.

***** Petr

Po řádné investici prodloužení jízdní doby. Nezapomenout na studie 🙂

Honza1 a 1

Kéž by tato kritika nepadala pouze v diskuzích. ČR má spoustu připravených projektů v různých stupních projekční přípravy. Jen se trochu pohnout „nahoře“. Co takhle neplácat jen v článcích, ale tlačit na politiky a vlivné úředníky?

Marana_CZE

Naprosto upřímně server Zdopravy tlačí jak jen může na politiky a úředníky, ale kde není vůle, nemůže být ani dopravní cesta. Pokud by politici opravdu naslouchali, tak už Svoboda je daleko od SŽ a neschvalují se projekty na mrhání financemi (Kolín – Poříčany). Nebo třeba SŽ konečně bude jednat jako státní organizace a nebude kopat kolem sebe (zasypání starého koridoru, Hakovnice (Ano je i v zájmu cestujících mít failsafe řešení, kvůli kterému nemusí stát celej den koridor)).Jediná skvělá věc, která se dostavila a nebál bych se říct i díky tomuto zpravodajství je změna odměn pro vedení SŽ a nové REÁLNÉ… Číst vice »

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Já to teda zkusím napsat co nejvíc srozumitelně:
Svoboda ven! Sosna do tepláků!

Bohumil Pokorný

A víme,co vlastně od železnice chceme?Sektorové strategie MD ČR jsou v podstatě jen soupisem investic a generálních oprav.Měli bychom mít jasný program.Třeba jako Rakušané nebo Švýcaři.Např. Železnice 2035.S jasně stanovenými parametry pro osobní i nákladní dopravu.Železnice musí mít takové parametry,jaké vyžaduje osobní doprava v IDS a nákladní doprava na základě požadavku obchodníků s přepravou a ne obráceně.

Modré zábradlí

Tenhle příspěvek si beru osobně 😤

Vojtech

Tak si ho natři na modro. Honzi, do nej…

jal

Kdyby to zábradlí dělali jako v Polsku na modernizovaných nebo obnovených tratích, jen z drátěných šedých plotů, tak by to tak nevadilo. ? : – )
Já jen, že takto se bohužel blbne i jinde.

Kdyby aspoň o 10. Většinou se nic nezvyšuje…

hruska

Velmi trefné a pravdivé.

František

No, u spousty lokálek by opravdu po té cyklostezce jezdilo víc lidí než těch pár v 810. Zabolí, co?

jal

Pokud po ní bude možno přepravovat i kufry na přestup na hlavní trať pomocí rikše a rychleji než obvyklých 50 na lokálce, tak klidně můžete tu rikšu pohánět vlastní silou.

Takže souhlasíte s tím, aby peníze z mýta šly na likvidaci tratí?

Jiří Kocurek

Jsem netušil, že na cestu vlakem musím mít kufr. Nehledě na to, že denní dojíždějí v autobusech tu cestu do práce zvládají bez kufrů taky. Děckám stačí školní aktovka…

Mysel

Tak on se ten kufr muze hodit, kdyz se cesta trochu protahne. Proto je to mandatorni sotopomucka.

Jiří Kocurek

Nevím jak v šotokruzích, ale když toho potřebuju stěhovat o dost víc, tak si můžu půjčit dodávku, případně i s řidičem.
Jo, sebrat lidem peníze, aby si dodávku na stěhování nemohli dovolit, to by bylo takové úderné, melounové, nahnědlé.