lot
Dopravci Železnice

Německo pošle Deutsche Bahn miliardy eur, firma se může ještě více zadlužit

Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn
Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn

Německá vláda, Deutsche Bahn (DB) a odborový železniční svaz EVG se dohodly na vytvoření železniční aliance, která bude řešit finanční pomoc státnímu dopravci a správci infrastruktury. Dohodu kritizují soukromí dopravci i německý kontrolní úřad. V praxi bude znamenat navýšení dluhů DB i miliardovou kapitálovou injekci ze státních prostředků.

Vznik aliance dnes podepsali zástupci všech tří organizací na půdě německého ministerstva dopravy. Cílem má být ochrana DB před dopady pandemie koronaviru a jistota pro zaměstnance.

DB odhaduje ztrátu z pandemie až na 13 miliard eur. Podle dnešní dohody firma sníží náklady zhruba o 4 až 5 miliard eur. Jedním z opatřením má být zastavení výplaty bonusů managementu firmy. Vláda bude garantovat pokračování plánovaných investic do železniční sítě, vlaky chce dál více propagovat jako ekologický způsob dopravy. „Financování infrastruktury je zásadní pro úspěšný rozvoj železnice,“ uvedli signatáři v prohlášení.

Podle dohody si mohou již nyní silně zadlužené DB půjčit dalších pět miliard eur na kapitálových trzích a navýšit svůj dluh až na 30 miliard eur. Německá vláda navýší základní kapitál firmy až o 6,7 miliard eur, transakci musí schválit Evropská komise.

Proti podpoře státní firmy výrazně vystoupilo německé sdružení soukromých dopravců Mofair, které se podivilo nad tím, že do této dohody nejsou zahrnuti. V Německu provozují 40 % regionálních vlaků alternativní dopravci, u nákladní dopravy mají poloviční podíl. „Pandemie zasáhla všechny dopravce, nejen Deutsche Bahn,“ řekl šéf Mofair Christian Schreyer. Dohodu kritizuje i silná odborová organizace sdružující strojvedoucí. Té se nelíbí, že firma stále výrazně podniká v zahraničí.

„DB utápí miliardy v zahraničí, například v Arrivě. Tyto peníze pak chybí v německém železničním systému,“ uvedl šéf odborové organizace Claus Weselsky. Odboráři se také bojí, aby nedošlo ke snížení počtu zaměstnanců, firma má totiž podle závazku ušetřit až dvě miliardy eur v personální oblasti.

Německý účetní dvůr (obdoba českého NKÚ) podle agentury DPA uvedl, že vláda musí zajistit, aby nepokračoval nepříznivý vývoj DB posledních let. Nelíbí se mu například to, že podpora jde do celé skupiny, nejen na aktivity spojené se železnicí.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ketchup1970

S konkurencí je to jako s nevěrou v manželství. A když se to stane , v některém manželství to způsobí změnu v tom smyslu , že si i ten podvedený partner uvědomí jak se málo věnoval tomu druhému a napraví se, začne se snažit a tak. Ale vzhledem k tomu, že existuje i možnost rozpadu manželství , tak by se o upozorňování na málo lásky touto cestou nechtěl vydat. Raději bych zlepšování vztahu motivoval bez “konkurence”. Prostě jen tak, z lásky. Už jen proto, že se nedá žít dvakrát tentýž moment, stejně jako se nedá jet po stejných kolejích stejnou… Číst vice »

Ryk Mat

Stát nemá podnikat. Vždycky to skončí pumpováním peněz do firmy. A je jedno, jestli se firma jmenuje DBAG, ČD nebo třeba Renault.

jan

A pohoda. Nikdo neprudí o podpoře.. Až na nějaké. Ale..

Pečlivý pozorovatel

A teď se přesně ukazuje to co již dávno před Corona krizi tvrdili všichni odpůrci liberalizace. Samozřejmě že ti alternativní dopravci si to nenechají líbit a budou muset dostat také. A vládu a to ne jen tu německou to bude stát mnohem více peněz, než kdyby zachraňovala jen DB. Zachránit několik malých dopravců a k tomu ještě velkého státního prostě přijde mnohem dráž, než jen toho jednoho státního. Kdyby vše měly DB byly by ještě větší silnější a tím pádem i odolnější proti podobným krizím. Daňový poplatník by výrazně ušetřil. A takové podobné krize se mohou opakovat.

Filip

Jo tohle řikejte české poště 🙂

TPal

Což se dá celkem snadno rozsekat tím, že dopravcům stát půjčí/pošle přesně takovou částku, která odpovídá procentuálním poměrům. Jednoduché, ne?

Pečlivý pozorovatel

Myslím že o tomto nemá cenu diskutovat. Všechny názory na toto téma rozsoudí čas. Ten ukáže zda na to Německo i ostatní státy přijdou, co je pro ně levnější a výhodnější. V Anglii již kvůli zachování alespoň základní obslužnosti vzal stát soukromníky pod sva ochranná křídla, to samé Rakousko a teď Německa vláda bude muset také sáhnout hluboko do rozpočtu. Já myslím, že to dlouho trvat nebude a zjistí to, že stejně prostě občas bude muset stát zasáhnou a že bude lepší to raději nechat vše státní 😀.

MartinS.

Tak určitě. Stát je velmi dobrý hospodář…

MartinS.

Jasně, kdyby byl jeden monopolní dopravce v každén evropské zemi, to by se to fungovalo. Nikde žádná konkurence, zákazník až na posledním místě, hlavně aby byli spokojeni zaměstnanci a nikdo nám do toho moc nekecal. A když budeme potřebovat, tak přece jen přijdeme s nataženou dlaní a on do ní stát něco nasype. Moc pěkná představa, zažili jsme si jí dost dlouho. Ještě, že už to tak není. Proč by záchrana (pomoc) jednomu dopravci měla být levnější než více dopravcům? Ostatně je to na státu, jakou podporu dá… Ale to je vlastně podle Vás špatně, že? Stát by měl přece… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Na to ti odpovím velice jednoduše. Myslíš že jeden státní dopravce by neměl konkurenci a nebojoval by o zákazníky? Asi jsi zapomněl, tě i ten jeden státní dopravce by měl hodně velikou konkurenci v autobusové a individuální dopravě. A to je silná konkurence. Proč by jeden dopravce byl levnější? Je vidět že doproblematiky moc nevidíš. Bylo by jen jedno vedení ne několik. Mnohem méně úředníků. A třeba u ČD se vše po rozkouskování jednoho podniku na spoustu dcer, po oddělení správy kolejí vše rapidně zdražilo. A to vše by nemuselo být nebýt liberalizace. Němci jsou rozumnější a alespoň ty koleje… Číst vice »

MartinS.

Ne, jeden státní železniční dopravce by nebojoval o zákazníky, ostatně zažili jsme to a není jediný důvod, proč by to mělo měnit. Autobusová doprava je pro železnici pouze částečnou konkurencí na některých trasách, stejně tak IAD je pro železnici také pouze specifickou konkurencí. Dokonce by si na Nábřeží mohli pověsit transparent „Se šukafonem na věčné časy a nikdy jinak“. To, že se úředníci u ČD při rozkouskování na spoustu dcer množí dělením není dáno principem, ale tím, že to ČD dovolí. To, že si firmy běžně zakládají dceřiné společnosti, do kterých dávají specifické činnosti je celkem normální, ale o množství… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Dám ti tedy příklad ze soukromého sektoru. Když někdo něco potřebuje pravidelně denně dělat je výhodnější si to dělat sám, myslím tím svoji firmou. Jančura již také zjistil že pro něj bude výhodnější a jistě i levnější si postavit své vlastní depo než údržbu svěřovat a spoléhat se na externí firmy. A co myslíš postaví si jedno veliké kapacitně dostačující depo, nebo třeba dvě malá aby si konkurovala ? Já mám takový dojem že staví jedno veliké 😀.

MartinS.

To ovšem neznamená, že si na to RJ (čti Radim Jančura) nezaloží speciální a.s. nebo s.r.o., jako např. Depo a opravny (žlutých) vlaků a tuto činnost nebude vykonávat přes specializovanou společnost, která bude volné kapacity nabízet i jiným dopravcům. Ostatně už teď existuje pod názvem RegioJet 7 různých společností z nichž některé vlastní RegioJet a.s. a některé RegioJet holding a.s., ale pořád s jedním vlastníkem. A pořád se vejdou (aspoň myslím) do Domu pánů z Lipé na Svoboďáku, který vlastní další firma se stejným vlastníkem. Celkem jsem těch firem napočítal 14. Ale o počtu úředníků to nijak nevypovídá… Je to… Číst vice »

Pečlivý pozorovatel

Volné kapacity teď v železničním opravárenství žádná firma moc nemá. To je všeobecně známé. Asi i proto se Jančura rozhodl stavět své depo.

Kirak

Hej Jančura ?

Honza

Promiňte jestli se pletu ale proč by Německo nemohlo pomoci DB když se jedná o státní firmu, tudíž vlastníkem je stát. Nevidím tedy důvod proč by si muselo obhajovat proč DB (svému podniku) ano a soukromým dopravcům ne…

Filip

Vlastník může podpořit vlastní firmu, ale ze svých peněz. Třeba jako by to měl udělat Šimáně s aerolinkama. Ale je proti principu hospodářské soutěže veřejnými prostředky podpořit jeden vybraný subjekt. Podpora od vlády bud musí být plošná, nebo žádná.

Jakub

Stát není v dobré pozici. Je akcionář ČD, tedy zde vykonává akcionářská práva, tudíž se nabízí, že může ČD finančně podpořit, zároveň ale nemůže stát jednu společnost zvýhodnit nad ostatními, což by se tady stalo.

Apollo

Kde soudruzi z NDR udělali chybu?…… Jak to vypadá tak je nejvyšší čas se zbavit arrivy jináč DB dopadnou velice špatně

Richmond

jen ať si ji nechají a pořádně narazí, zřejmě to dost potřebují

Apollo

Taky pravda… Aspoň si natluce hubu i Adamka a spol když jim DB pristrihnou přívod peněz

Kirak

A hlavne prisun srotu…

Kirak

Tady je alespoň vidět protiargument Jančury. Na všech dálkových trasách dopravci nedostávají dotace, pouze v chudé ČR dostává dotace státní dopravce i opravdu na hodně lukrativních trasách.
Je to proto aby se pak nemusely sypat miliardy do dopravce, vole 🙂

noerf

Apollo: otázka zní co vydělává? Jestli DB nebo Arriva. Aby se pak neukázala, že Arriva je zisková společnost a samotná DB prodělává

Kirak

Samozrejme ze Arriva tady bude ziskova jak by ne. Kdyz DB vyprazdnilo ojetiny a my ji tady jeste dotujeme tak why not ?

Pražák

Jasně, ziskovost Arriva stojí a padá s několika málo vlaky, které provozuje v závazku u nás. Nenávist některých modrých nostalgiků ke všemu co není v najbrtu je vážně až patologická.

Kirak

ČD si ji nechá. A alespoň budou mít konečně moderní vozy když to tak všichni tvrdí.