Německo pošle Deutsche Bahn miliardy eur, firma se může ještě více zadlužit

Souprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche BahnSouprava IC2 pro Deutsche Bahn od Bombardieru. Foto: Deutsche Bahn

Německá vláda, Deutsche Bahn (DB) a odborový železniční svaz EVG se dohodly na vytvoření železniční aliance, která bude řešit finanční

Německá vláda, Deutsche Bahn (DB) a odborový železniční svaz EVG se dohodly na vytvoření železniční aliance, která bude řešit finanční pomoc státnímu dopravci a správci infrastruktury. Dohodu kritizují soukromí dopravci i německý kontrolní úřad. V praxi bude znamenat navýšení dluhů DB i miliardovou kapitálovou injekci ze státních prostředků.

Vznik aliance dnes podepsali zástupci všech tří organizací na půdě německého ministerstva dopravy. Cílem má být ochrana DB před dopady pandemie koronaviru a jistota pro zaměstnance.

DB odhaduje ztrátu z pandemie až na 13 miliard eur. Podle dnešní dohody firma sníží náklady zhruba o 4 až 5 miliard eur. Jedním z opatřením má být zastavení výplaty bonusů managementu firmy. Vláda bude garantovat pokračování plánovaných investic do železniční sítě, vlaky chce dál více propagovat jako ekologický způsob dopravy. „Financování infrastruktury je zásadní pro úspěšný rozvoj železnice,“ uvedli signatáři v prohlášení.

Podle dohody si mohou již nyní silně zadlužené DB půjčit dalších pět miliard eur na kapitálových trzích a navýšit svůj dluh až na 30 miliard eur. Německá vláda navýší základní kapitál firmy až o 6,7 miliard eur, transakci musí schválit Evropská komise.

Proti podpoře státní firmy výrazně vystoupilo německé sdružení soukromých dopravců Mofair, které se podivilo nad tím, že do této dohody nejsou zahrnuti. V Německu provozují 40 % regionálních vlaků alternativní dopravci, u nákladní dopravy mají poloviční podíl. „Pandemie zasáhla všechny dopravce, nejen Deutsche Bahn,“ řekl šéf Mofair Christian Schreyer. Dohodu kritizuje i silná odborová organizace sdružující strojvedoucí. Té se nelíbí, že firma stále výrazně podniká v zahraničí.

„DB utápí miliardy v zahraničí, například v Arrivě. Tyto peníze pak chybí v německém železničním systému,“ uvedl šéf odborové organizace Claus Weselsky. Odboráři se také bojí, aby nedošlo ke snížení počtu zaměstnanců, firma má totiž podle závazku ušetřit až dvě miliardy eur v personální oblasti.

Německý účetní dvůr (obdoba českého NKÚ) podle agentury DPA uvedl, že vláda musí zajistit, aby nepokračoval nepříznivý vývoj DB posledních let. Nelíbí se mu například to, že podpora jde do celé skupiny, nejen na aktivity spojené se železnicí.

Tagy Deutsche Bahn Německo Top
27 komentářů