Německo chystá obří investice do cyklodopravy. V přepočtu na obyvatele mnohonásobně vyšší než Česko

Jízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Německo chce investicemi do infrastruktury pro jízdní kola snížit emise z dopravy.

Německo je další zemí, která se rozhodla lidem výrazně usnadnit jízdu na kole. Německá vláda včera oznámila nový plán, který počítá s investicemi do cyklistické infrastruktury ve výši 1,46 miliard eur na další dva roky.

Národní plány cyklistiky ( NRVP 3.0) představilo ministerstvo dopravy na svých stránkách. „Díky našemu novému národnímu cyklistickému plánu děláme z Německa cyklistickou zemi,“ uvedl ministr dopravy Andreas Scheuer. Podle něj jde i o reakci na podněty občanů. Větší podpora cyklistiky má podle něj vést i k větší ohleduplnosti a bezpečnosti na silnicích. Podle mluvčí německé vlády Ulrike Demmerové tento rozdíl představuje tři až čtyři miliony tun kysličníku uhličitého, který se tímto neuvolní do atmosféry.

Vláda věří, že se podaří zvýšit počet jízd na kole ze 120 na 180 na rok a stoupne průměrná délka ujetých kilometrů ze 3,7 na 6 kilometrů. Větší pozornost chce věnovat vláda také nákladním kolům. Investice do infrastruktury mají umožnit jednodušší rozhodování, zda jet zejména na kratší vzdálenost autem nebo na kole či pěšky.

Česko velké investice neplánuje

Německo se chce podporou dostat až na částku 30 eur v přepočtu na obyvatele, do roku 2023 11 eur. V Česku jsou investice výrazně nižší: rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury počítá s 600 miliony korun na letošní rok, Národní plán obnovy s 600 miliony korun do roku 2023. I při optimistickém odhadu investic v městech a krajích do cyklistické infrastruktury v hodnotě 2 miliard korun jde v přepočtu o 76 centů na hlavu a rok.

Kroky německé vlády navazují na jiné země, které se rozhodly cyklistice věnovat větší pozornost. V Česku je zatím vládou upřednostňována hlavně automobilová doprava, což ukazuje i poslední verze Národního akčního plánu obnovy. I Slovensko počítá například se čtyřnásobným objemem peněz do cyklistické infrastruktury. Slovenský státní tajemník Jaroslav Kmeť uvedl, že se už nikdy nesmí opakovat situace, kdy se cyklistická infrastruktura tak opomíjela a ignorovala.

Už dříve Asociace krajů vyzvala neúspěšně vládu, aby do cyklistické dopravy poslala více peněz. Teď posílení peněz na podporu udržitelnějšího způsobu dopravy žádá i sdružení Kolem na kole. Navrhuje na infrastrukturu vyčlenit 7,15 miliardy korun do pěti let i zavést šrotovné na nákup elektrokol při vyřazené starého automobilu „Cyklodoprava hraje nezastupitelnou roli v udržitelné mobilitě, a to zejména ve městech. Už dnes je každá druhá vykonaná cesta v ČR kratší než 3,3 km,“ uvedl Roman Meliška ze sdružení Kolem na kole. Kompletní návrh je k dispozici zde.

Tagy cyklostezky Národní plán obnovy podpora cyklistiky
56 komentářů