Cyklistika Doprava ve městě Nová mobilita

Německo chystá obří investice do cyklodopravy. V přepočtu na obyvatele mnohonásobně vyšší než Česko

Jízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jízdní kola v Berlíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Německo chce investicemi do infrastruktury pro jízdní kola snížit emise z dopravy.

Německo je další zemí, která se rozhodla lidem výrazně usnadnit jízdu na kole. Německá vláda včera oznámila nový plán, který počítá s investicemi do cyklistické infrastruktury ve výši 1,46 miliard eur na další dva roky.

Národní plány cyklistiky ( NRVP 3.0) představilo ministerstvo dopravy na svých stránkách. „Díky našemu novému národnímu cyklistickému plánu děláme z Německa cyklistickou zemi,“ uvedl ministr dopravy Andreas Scheuer. Podle něj jde i o reakci na podněty občanů. Větší podpora cyklistiky má podle něj vést i k větší ohleduplnosti a bezpečnosti na silnicích. Podle mluvčí německé vlády Ulrike Demmerové tento rozdíl představuje tři až čtyři miliony tun kysličníku uhličitého, který se tímto neuvolní do atmosféry.

Vláda věří, že se podaří zvýšit počet jízd na kole ze 120 na 180 na rok a stoupne průměrná délka ujetých kilometrů ze 3,7 na 6 kilometrů. Větší pozornost chce věnovat vláda také nákladním kolům. Investice do infrastruktury mají umožnit jednodušší rozhodování, zda jet zejména na kratší vzdálenost autem nebo na kole či pěšky.

Česko velké investice neplánuje

Německo se chce podporou dostat až na částku 30 eur v přepočtu na obyvatele, do roku 2023 11 eur. V Česku jsou investice výrazně nižší: rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury počítá s 600 miliony korun na letošní rok, Národní plán obnovy s 600 miliony korun do roku 2023. I při optimistickém odhadu investic v městech a krajích do cyklistické infrastruktury v hodnotě 2 miliard korun jde v přepočtu o 76 centů na hlavu a rok.

Kroky německé vlády navazují na jiné země, které se rozhodly cyklistice věnovat větší pozornost. V Česku je zatím vládou upřednostňována hlavně automobilová doprava, což ukazuje i poslední verze Národního akčního plánu obnovy. I Slovensko počítá například se čtyřnásobným objemem peněz do cyklistické infrastruktury. Slovenský státní tajemník Jaroslav Kmeť uvedl, že se už nikdy nesmí opakovat situace, kdy se cyklistická infrastruktura tak opomíjela a ignorovala.

Už dříve Asociace krajů vyzvala neúspěšně vládu, aby do cyklistické dopravy poslala více peněz. Teď posílení peněz na podporu udržitelnějšího způsobu dopravy žádá i sdružení Kolem na kole. Navrhuje na infrastrukturu vyčlenit 7,15 miliardy korun do pěti let i zavést šrotovné na nákup elektrokol při vyřazené starého automobilu „Cyklodoprava hraje nezastupitelnou roli v udržitelné mobilitě, a to zejména ve městech. Už dnes je každá druhá vykonaná cesta v ČR kratší než 3,3 km,“ uvedl Roman Meliška ze sdružení Kolem na kole. Kompletní návrh je k dispozici zde.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dejv

Všichni platí. Jedu po dálnici, platím. Jedu po železnici, platím. Jedu lodí, platím. Letím letadlem, platím. Jedu na kole po cyklostezce , neplatím nic. Proč?

Jakub P

Protoze to neni pravda. Z toho kola i z jeho servisu a nahradnich dilu se plati dane, obcerstveni po ceste plati dane, obchody, kde se ten clovek na kole stavi, plati dane a pokud jsou v mestskych budovach, tak i najem. Pokud si to kolo pujcujete, vetsinou taky platite. Tak jaky nic?

Na pouzivani kol jako dopravniho prostredku spolecnost jako celek vydelava.

dopravak

Platíte za použití chodníku? Ze spotřební daně zaplatíte řádově desítky halířů za km. Takový poplatek v žádném případě nepokryje investice typu tunelu Blanka. Cyklostezka stojí zlomek toho co silniční infrastruktura. km po cyklostezce by vyšel řádově na halíře. Jak byste si představoval takové sumy platit? Náklady na výběr „mýta“ by v tomto případě byly řádově vyšší, než poplatek. Proto se tyhle věci platí z daní, stejně jako třeba u chodníku.

dopravak

Jo a pokud jde o železnici, tak tam platíte především za vozidlo a náklady s jeho provozem spojené. Náklady na dopravní cestu jsou v rámci jízdného zanedbatelná položka.

mirek

Na železnici, lodi, v letadle platíte za to, že se vezete, potažmo za ohromné externality v případě auta. Za jízdu vlastní silou po cyklostezce se neplatí, jako se neplatí za chůzi po chodníku.

Cyklista

A za pěší chůzi platíte? Já jen, že po většině silnic můžete jít i pěšky. Nemyslíte,že opotřebení silnic cyklistou je daleko blíže k té pěší chůzi, než k průjezdu auta nebo i jen babety? Pokud chcete platit, pořiďte si elektrokolo, tam můžete za elektřinu k nabíjení vesele platit.

Petr

Tak základem je změnit přístup k budování cyklostezek. Dnes jsou budovány spíš pro volnočasové využití, ale bylo by potřeba je vnímat jako dopravní infrastrukturu. Což znamená plánovat je tak, aby se člověk dostal odněkud někam v nějakém rozumném čase. A to cyklostezky, které mají milión zbytečných zatáček (některé téměř do pravého úhlu) a co chvíli kříží nějakou jinou komunikaci, kde musí cyklista dávat přednost, rozhodně nejsou. Také povrch takové „dopravní“ cyklostezky by měl být asfaltový, aby se dalo jezdit, i když je trochu mokro a na jakémkoliv kole, třeba i na galuskách.

Vojta

Pěkně napsáno, mám tentýž názor

gajda

V Německu jsou to často „cyklodálnice“, kde se v pohodě vlezou cyklisti, elektocyklisti a elektrokoloběžkaři oběma směry. To je pak radost třeba po tom Berlíně jezdit. Ale v Praze – to je k vzteku a často i o život v jednom.

jura

Praha je rostle stredoveke mesto. Kopcovite. Berlin je vybombardovana placka.
Dost podstatny rozdil.

Zyx

To je jen vymluva. Srovnejte si to treba s Vidni? Take vybombardovana placka?

Karel_x

Ano, Vídeň je z velké části placka. Pokud jedete na kole na větší vzdálenost nebo s většími převýšeními, je to vhodné jednoznačně jen pro část zdravých a sportovně založených lidí. Ale i ti přijedou do práce upocení, v létě hodně. Ne všude to vadí, ale pokud kde ano, ne všude mají sprchy nebo sušárny na cyklistické dresy. Kromě toho, pokud by jezdilo větší množství lidí, skoro se vsadím, že to budou většinou ti zodpovědnější, kteří už předtím užívají MHD. Výsledek bude, že dopravní podnik naředí spoje, a za deště bude kultura cestování MHD tristní. Cyklistická doprava je navíc jak soláry… Číst vice »

Jakub P

Pri tom, kolik prostoru zvladne zabrat zoufale prostorove neefektivni IAD je v Praze dulezity kazdy procento. A MHD je na nekterych trasach pretizena a dalsi lidi nepojme.

Co se tyce toho pocasi, zaprve to neni pro jizdu na kole po dobre infra zdaleka takovy problem, zadruhe se MHD za deste uvolnuje presedanim do plechovych destniku a za treti se za spatneho pocasi snizuje poptavka po cestovani obecne, protoze lidi odlozitelne cesty odlozi na dobu, kdy bude hezky…

dopravak

Já si říkám, jestli náhodou češi na rozdíl od němců, nebo rakušáků nemají problém s pocením. Zajímavé, že i v podobně kopcovitých městech na západ a na jih od nás ten problém není.

Petr

To vypadá, že řešíte jen Prahu. Ale cyklodoprava může fungovat i jako meziměstská, pokud vybudujete odpovídající infrastrukturu. Např. u nás máte cca 10 km od sebe 2 cca 10 000 města, mezi nimi silnice 1. třídy, kde je to na kole o život. V každém z těch měst je pár velkých průmyslových podniků (cca 1000 zaměstnanců) a to máte vidět ty řady aut v obou směrech v době začátků a konců směn. Mezi těmi městy je takřka rovina, teče tam řeka. A už před lety se začaly budovat úseky cyklostezky. Problém je, že to budují obce, jen na svém území.… Číst vice »

Jakub P

Lisabon je taky vybombardovana placka?

Jakub P

Nemluve o tom, ze je to naopak- cim min mista ve meste je, tim spis je tam potreba priorita pro prostorove usporny dopravni prostredky typu hromadne dopravy a kol namisto prostorove naprosto neefektivnich aut. MHD Praha v centru umi velmi slusne, ted jeste ta kola.

Karel_x

Poručíme slunci, větru… To už tu také bylo 🙂

mirek

No pokrytí centra MHD není popravdě nic moc, po zrušení většiny tramvajových tratí.

Jakub P

Mohlo by to být lepší (a snad bude, pokud se vrátí trať aspoň na půlku Václaváku a protáhne další před Hlavákem), ale furt je to luxus proti situaci, kdy se v Praze potřebujete dostat MHD mimo centrum kus tangenciálně. A odpovídá tomu, že podíl MHD na počtu přeprav v centru je v Praze velmi, velmi slušnej…

jura

Vyborne. Ale platte si to ze sveho. Na silnicich se plati myto a spotrebni dan z paliv. Neni duvod, aby podobne nebyly zpoplatnene cyklostezky.

Zyx

A to si myslite ze stavba a udrzba komunikaci pro auta se z toho zaplati? Ve vetsine evropskych zemi se navic plati nemala dan z vlastnictvi auta a mnohem vyssi spoluucast na komunikaci k nemovitostem a stejne je nutne do toho to prispivat zvenci.

Zajisteni mobility zkratka neco stoji, to se vedelo uz ve staroveku. Zajisteni mobility je i MHD nebo zakl.dopr.obsluznost nebo chodniky
a tam to normalne playtime z jinych zdroju.

dopravak

Parkujete na svém pozemku, nebo na ulici?

Karel

dobra otazka, opravdu nechapu, proc na pozemku u rodinnych domu stoji prazdne mega garaze a pak auta parkuji na ulici na chodniku, protoze lide jsou lini i otevrit si 2x za den vrata…. jeden priklad – na 50 metrech 2 roddine domy a pred nimi stoji denne 5 aut

Jakub P

No a i presto (dokonce i v zemich, kde davaj do infrastruktury pro kola daleko vic penez a auta jsou zdaneny jeste vyrazneji) vychazi, ze na neci ceste na kole spolecnost v prumeru vydelava a pokud ten clovek pouzije misto kola auto, spolecnost na to doplaci. Takze priplacet bychom si naopak meli jeste vic za cesty autem.

Jakub P

Jo a treba za opravdu bezpecny parkovani drazsiho kola na hlidanych stanich bych klidne platil okamzite, kdyby ta moznost byla.

Willy

Je snad pochopitelné, že Německo vzhledem k produktivitě a vysokému hdp může být ke svým občanům mnohem štědřejší. Pominu-li elektrokola, lze tam získat i € 9.000 na nákup elektromobilu. Česko se holt zmůže leda na utopení miliard do železničních dotací.

Jaaaa

Kolem do práce do Prahy 50 km nedojedete…

Petr

To možná každý nezvládne, ale takových 20-30 km na kvalitní infrastruktuře na kole do práce dojedete. Kdybychom aspoň začali např. na 10-15 km vybudovat rychlou cyklostezku mezi nějakou průmyslovou zónou a obytnou zónou, tak aby co chvíli nekřížila chodník či nějaké jiné překážky pro plynulou jízdu. A vidělo by se, jestli to pomůže, jestli lidi začnou víc jezdit. Samozřejmě je ještě potřeba myslet na nějaké opravdu bezpečné úložiště kol v cílové lokalitě.

Vašek

Ne, opravdu nebude člověk každý den dojíždět do práce 2 hodiny na kole při vzdálenosti 20 až 30 km (tam a zpět). To si prosím uvědomte. Nad cca 15 km už jezdí jenom nadšenci, nebo ti, kdo nemají jinou možnost.

Petr

Plně s Vámi souhlasím. Neříkám, že je to pro každého a taky neříkám, že to musí být denně. Ale aspoň v průměru jednou dvakrát týdně a třeba nějakých 20-30% zaměstnanců, kteří mezi dvěma lokalitami pravidelně přejíždějí, to už by byl hezký výsledek. Ve svém okolí pár takových nadšenců vidím a jsem přesvědčen, že při kvalitnější infrastruktuře by jich přibylo.

Bob

Znám celkem dost lidí, kteří dojíždí do práce na kole kolem 20 km (tj. 40 km tam a zpět). Pokud existuje dobrá cyklostezka bez přerušení, tak tu cestu průměrný cyklista zvládne za méně než hodinu, což není zase o tak moc déle než cesta tramvají nebo autem v zácpě.

Petr

A navíc, když je to „kancelářský“, tak to má i s aktivním odpočinkem 🙂

Jakub P

Nedojedete, no. Teda ne, že by to nebylo možný, ale je jasný, že na takovou vzdálenost bude pravidelně jezdit jen maximální nadšenec. Ale to nic neznamená. Drtivá většina cest má dýlku daleko menší. Navíc se v případě dobrý infrastruktury (včetně bezpečnýho parkování kol u nádraží), dá kolo na delší vzdálenosti velmi dobře kombinovat s vlakem nebo jinou hromadnou dopravou…

dopravak

Co třeba vzít kolo na dlouhý úsek do vlaku?

dopravak

Tohle ale není o penězích, ale o ochotě něco dělat. Zatímco na západě se bere cyklistika jako plnohodnotný způsob dopravy, tak u nás se bere spíše jako rekreace. Podle toho vypadá taky infrastruktura, kdy se na cykloopatření prostě zapomene.

Armando Andreoli

Německá podpora elektromobility ve městě v praxi: Při jízdě na elektrokoloběžce na cyklostezce mě zastavila policie a kontrolovala, zda-li mám vylepenou známku o uzavřeném povinném ručení. Neměl jsem, tudíž pokuta.

Raddie

A čemu se divíte?

ABC

u nás by vám mohla dát ještě dýchnout 🙂

Jura

Ano, Cinani presedlali z kol do Mercedesu a Audi a Nemci presedaji na kola. Ti Nemci to s tou cestou do praveku zas mysli vazne.

dopravak

Jasně, běžní Číňané, ještě tu o červené karkulce.

mirek

Jak dlouho ještě bude Česko zaostávat? :'(

Alibaba

Proč by mělo Česko zaostávat?
Vám někdo brání jezdit na kole?

dopravak

Vemte kolo a projeďte se po nějakém z českých měst a pak zkuste to samé v Německu. Míra zaostalosti ČR vám potom rychle dojde.

ABC

tak to samé platí i o dálniční síti. budou taky nějaké obří investice?

dopravak

Tak dálnice se staví a další se plánují. To, že se nestaví dostatečně rychle je spíše jiný problém. Každopádně stavět se chce. U infrastruktury pro cyklisty je problém jinde, stavět se příliš nechce. Ono nám ještě relativně jde přeznačení kdejaké polňačky na cyklostezku, případně stavění v přírodě, kde je to relativně jednoduché. Co nám ale nejde jsou stavby ve městě, kde je jich pro běžné použití nejvíce potřeba. Co do počtu kol na obyvatele jsme na předních příčkách, ale nějak neumíme používat kolo jako běžný dopravní prostředek do práce, do školy… Jedním z důvodů je chybějící infrastruktura ve městech a… Číst vice »

Raddie

Anebo mají lidi plné zuby toho, jak se stavěly cyklostezky v ceně milionů za 1 km a chtějí účelnější použití daní/dotací.

dopravak

A kolik byste za km nové silnice očekával? m2 výs bez pozemku vyjde okolo 2000Kč. Jednotky mil. nejsou nic předraženého. Nebo to dokážete postavit levněji?

Jakub P

Ty extrémní ceny většinou znamenaly, že se do projektu cyklostezky „schovala“ spousta prací na infrastruktuře pro auta nebo jiné, s cyklostezkou jen vzdáleně související práce v daném místě…

PetrM

já když sednu na kolo tak je mi u brusele kolik stál kilometr cyklostezky, mě jen zajímá, jestli je jetelná

mirek

Milion za km je naprostá výjimka, obvykle to je 200 tisíc třeba. Tedy 2000krát levnější než dálnice.

mgr.pavel

Mně třeba dost odrazuje mizerná infrastruktura. Fakt se nechci plést autům v hustém provozu, není to dobré ani pro mne, ani pro řidiče aut.

Kdy Česko přestane tak zoufale zaostávat v tomto?

ABC

až bude nafukovací

Jura

Zaplatte si to ze sveho.

mirek

Plést se autům na společné silnici? Kdo se komu vlastně plete?

mirek

Brání. Projeďte se někdy po Praze.