Německá neomezená jízdenka přilákala do veřejné dopravy více cestujících, ukazují první data za celý rok

Železniční stanice a autobusový terminál v Oberstdorfu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice a autobusový terminál v Oberstdorfu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jízdenka je výrazně rozšířenější u obyvatel ve městech než na venkově.

Jízdenka na neomezené cestování regionální veřejnou dopravou Deutschlandticket přinesla v roce 2024 nárůst počtu cestujících v německých vlacích a autobusech o 5 %. Ukazují to data zveřejněná německým spolkovým statistickým úřadem Destatis.

Jde o první údaj za celý kalendářní rok, Německo jízdenku z 49 eur měsíčně (nyní už 58 eur) zavedlo v květnu 2023.

Počet cestujících ve veřejné dopravě meziročně stoupl o půl miliardy cestujících na 11,4 miliardy cestujících. „Pravděpodobně k tomu přispěla jízdenka Deutschlandticket zavedená v květnu 2023,“ uvedli statistici v tiskové zprávě.

Dopad Deutschlandticket je patrný i z porovnání s daty za dálkovou železniční dopravu, kde došlo naopak loni k poklesu o 4 %. Způsobit ho mohly jak stávky na železnici, tak i rozsáhlá výluková činnost, která mohla řadu lidí od cesty vlakem odradit. Průměrná cestovní vzdálenost vlakem se loni zvýšila o jeden kilometr na 23 kilometrů.

Dálnice bez limitu, železniční reforma i zachování D-Ticket. Německá koalice představila své plány

V městské a regionální autobusové dopravě počty cestujících stouply o 4 %, statistici ale upozorňují, že většina vozidel není vybavena automatickými sčítači a data o počtu cestujících tak nejsou úplně spolehlivá.

Od ledna se v Německu platí za jízdenku 58 eur na měsíc, nová vláda počítá s jejím zachováním, nicméně se opět chystá otevřít otázku další zdražení, neboť jízdenka je silně dotovaná a zatěžuje státní rozpočet. Jízdenku využívá zhruba 14 milionů lidí, tedy zhruba šestina německé populace.

Německá levice volá po zrušení první třídy v regionálních vlacích. Uvolní to přeplněné vlaky

Celkové dopady této jízdenky na dopravu v Německu zůstávají sporné. Počet aut přepočtených na tisíc obyvatel loni v Německu dosáhl historicky nejvyšší úrovně. Ministerstvo dopravy představilo v březnu data, podle kterých zavedení jízdenky přineslo nahrazení 560 milionů jízd autem cestami autobusy a vlaky. Jízdenka je výrazně více rozšířena ve městech než na venkově.

Tagy D-Ticket Deutschlandticket Německo
20 komentářů