Německá neomezená jízdenka přilákala do veřejné dopravy více cestujících, ukazují první data za celý rok

Železniční stanice a autobusový terminál v Oberstdorfu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční stanice a autobusový terminál v Oberstdorfu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Jízdenka je výrazně rozšířenější u obyvatel ve městech než na venkově.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panda

Chápu, že tohle se dobře marketingově prodá, ale nešlo by železnici podpořit poplatky za infrastrukturu (v Německu je železnice silně znevýhodněná), spotřební daní (zvýšit za PHM, snížit u elektřiny) a hlavně investicemi do infrastruktury (alternativou k dálnicím jsou často vylepšené lokálky, kapacita pro nákladní dopravu je často mizerná).

Kubrt

Netuším, jak je nastavené financování železnice v Německu, takže k tomu se nebudu vyjadřovat, nicméně tyhle síťové levné jízdenky nejsou podporou železnice, ale podporou cestujících. Železniční a další dopravci naopak pociťují výpadek tržeb, který se musí sanovat ze spolkového a zemských rozpočtů.

Panda

Nechci moc slovíčkařit, ale pokud to sanují, tak se jedná o popularizaci a tedy podporu železnice v zemi, kde je pro vlastníka auta zpravidla levnější benzín než 1 standardní jízdenka (většina populace nechápe princip “ojezdného” u aut). Tzn. může pak být jednodušší politicky obhájit investice do vozidel a infrastruktury (třeba i na úkor silnic). Nicméně vzhledem k jejímu aktuálnímu stavu by na mnoha místech bylo fajn nejdřív zainvestovat do infrastruktury a až pak více zadotovat jízdné / zavést mýto na silnicích…

Petr

„zavedení jízdenky přineslo nahrazení 560 milionů jízd autem cestami autobusy a vlaky“
To je skoro 7 (slovy: sedm) jízd na osobu. Za jaký je to období? Pokud za týden, tak super úspěch.

Kubrt

Nevím, jak k tomu číslu došli, ale v mém vidění světa je to hodnota v oblasti šumu a tu jízdenku (nepřekvapivě) využívají zejména ti, co veřejnou dopravu využívali už dříve a D-ticket jim zlevnil a zjednodušil cestování.

Kubrt

Překvapila mě ta nízká průměrná cestovní vzdálenost, na české železnici je to kolem 50 km. Buď mají v Německu jinou metodiku (přestup jako další cesta?), nebo statistiku válcují cestující v S-Bahnech, které v ČR, intenzitou provozu, nemají obdobu.
Ten link dole – možná špatně koukám, ale moc tam toho nevidím, nešel by zpřesnit? Děkuji.

Karl vB.

Možným vysvětlením může být poslední věta v článku:
„Jízdenka je výrazně více rozšířena ve městech než na venkově.“
Na venkově se díky jízdním řádům nemusíte dostat do práce na 6:00, nebo po 22:30 z odpolední směny domů a auto v těchto časech tak zůstává nezbytností.

Kubrt

Větší rozšíření D-ticketu ve městech než na venkově samozřejmě není překvapivé, nicméně si nemyslím, že by vysvětlovalo onu nízkou cestovní vzdálenost na německé železniční síti – celkově, nejen s využitím D-ticketu.

Karl vB.

D-Ticket neplatí pouze na železnici (RB, RE, S-Bahn), ale i v autobusech, tramvajích a metru.

Kubrt

Jasně. Mám dojem, že každý mluvíme o něčem jiném 🙂

Pan průvodčí

Veřejná doprava na venkově v Německu je prakticky nepoužitelná, pokud nějaká je. Celkem by mne zajímal poměr cestujících při zavedení obdobné jízdenky u nás. Třeba v Ústeckém kraji jsou víkendy pomalu na stejné úrovni, jako před 18 lety za Šulce pracovní dny. 😄
Interval 120 s malými vyjímkami je obecný standard do kdejaký díry v ÚK, na to mohou v Sasku zapomenout.

PetrH

V Německu to holt válcují auta, pak se veřejná doprava na vesnici ani nevyplatí. Když jsem tam pracoval v nějaké fabrice na vesnici, samozřejmě všichni jezdili autem, protože doma o dvě vesnice dál byli autem za pět minut, tam jezdili i na oběd.

Kubrt

Což samozřejmě není specialita Německa, ale funguje to tak v každé jen trochu bohatší zemi, kde si auto může ekonomicky dovolit téměř každý zaměstnanec a toto auto pak ve venkovských oblastech svou rychlostí a flexibilitou snadno poráží i tu nejlepší hromadnou dopravu á la Švýcarsko.

Petr

Tak ty S-Bahny určitě budou hrát roli. U nás nic takovýho nemáme.

rodilyslavkovak

Tak u nás zásadně lákáme cestující na příplatek za první třídu v PID a jízdu ala japonské metro v třídě druhé.

Michal M

Buď rád, že máš tenhle vlak a nemusíš jezdit třístovkou zácpama s dlouhým pobytem v každé díře.
Nebo prázdným autobusem, ale odnikud nikam jako v některých méně šťastných oblastech.

Daniel Jablonecký

K čemu potřebuje rodilý Slavkovák PID opravdu nechápu. Vy máte sedět ve Slavkově, šoupat nohama a maximálně jednou týdně si zajet do Brna.

M19

Jak jste přišel na to, že není ze Slavkova na západě Čech?

rodilyslavkovak

A další je u Opavy a jeden taky u Uherského hradiště 🙂

Daniel Jablonecký

Tyhle kydy tipuju spíš na ten Slavkov u Brna. Ale máte pravdu, může to být jiný Slavkov. Nicméně neznám Slavkov, který by byl obsluhovaný PID.