Němci truchlí po Knedlíkovém expresu do Prahy. Nové jídelní vozy budou mít jen mikrovlnku
Jídelní vůz ČD s ikonickou kulatou lampičkou. Foto: Helena Truchlá

Nostalgici mají poslední půlrok na rozloučení s opravdovou kuchyní ve vlaku, nabádá německý list.
Já chápu to, že tohle byl nějaký vývozní artikl naší železnice, ale jelikož jsem ty vozy pro comfotjet viděl, tak oproti railjetu je to troškuvětší a ono stejně se podle mne bude trošku zneužívat ten oddíl 2. Třídy, který je v tom voze, takže mám spíš obavu, že to bude jak v Pendolinech. Jinak technologicky je to lepší a za mne jako prakticky neviodmého radši byť okleštěn§ý vůz comfortjetu, kde dostanu i ten řízek, i to kafe, ale bude tam fugnovat informační systém, nebude mi to padat atd., atd., zrovna ty stolky v comfortjetech nejsou špatné. a ta sedadla jsou… Číst vice »
Možná vás bude zajímat článek o jednom restauračním voze v Evropě, který se tomuto trendu vymyká. Nabízí ho GWR, jeden z britských provozovatelů nové řady Hitachi Class 800. Většina jídel je připravována mimo provozovnu, ale steak ze svíčkové je rozhodně připravován kuchařem čerstvý. Takže to lze stále dělat a mít úspěch i na moderní železnici. https://medium.seznam.cz/clanek/richard-hunt-z-prahy-do-penzance-prevzala-anglie-korunu-cd-restaurant-94663
Využijí se ty vozy někde jinde, nebo bude definitivně po smaženém řízku 🙃
Tak jejich využití se předpokládalo na linkách Ex, tipuji, že by mohly zasáhnout na Ex1, případně na Ex7, takže na ostravu, resp. Na Budějovice a halvně sem luvilo o tom, že na Ex32 do Polska přes Pardubice nebude jídelák buď z důvodu krátké délky nástupišť nebo právě nedostatku vozů s odkazem na dodávky vozů pro comfortjety.
Samozřejmě že jsou krájené na plátky, jinak by to přeci byly noky. Knedlík se vaří ve vroucí vodě ve formě podlouhlých válečků, a teprve po vyjmutí z lázně se krájí na tenké plátky. A po obrubě těchto plátků může být takový knedlík trochu oslizlý. Naproti tomu typický nok, se ve formě kuliček nebo šišek, vaří každý kousek oddělený zvlášť, a tudíž je slizký po celém svém povrchu.
udav se tím nokem
Ano, známý spor z filmu Pelíšky.
cože? to jsem netušil. příště mi řeknete, že tohle není web k diskusi o knedlících, ale o dopravě?
Pane profesore, slyšel jste to?
Choval jsem si na prsou klubko zmijí
A plněné knedlíky si dosud ještě nepoznal? A nemusí být jen sladké/ovocné, ale i se zelím apod.!
A nejsou to dle popisu výše spíš plněné noky? 🙂
Taky jsem si říkal, že když jsem jedl špekové knedlíky ve tvaru koulí, určitě to nebyly noky. Játrové knedlíčky v polívce jsou také kulaté.
Na internetu jsem pro „knedlík x nok“ našel kritérium a tím je konzistence těsta. Když je těsto hutnější, dají se z něj uválet knedlíky (válečky, nebo koule), je-li těsto řidší, vykrajujete z něj lžičkou noky, jako zavářku do polívky. Nedělám si ale nárok, že to je jediné správné řešení tohoto kardinálního světonázorového dilematu.
Za mě nasazení CJ na Berlínery je: +) Vím přesně co přijede, žádné změny řazení, či dokonce chybějící vozy -) Není zde tichý oddíl , musím všude poslouchat řev a hluk cestujících (kdo nezná, v každém voze v sezóně jsou německé, či cizojazyčné partičky dělající zvýšená hluk -) žádný vůz s kupé (viz výše) -) svícení jak na operačním sále, nedá se v tom relaxovat, zejména za dlouhých zimních večerů -) absence restauračního vozu, konec řízku s opečeným bramborem a dalších čerstvých jídel -) malá kapacita bistro části a tím se nedá spoléhat, že se v bistro voze najím a… Číst vice »
K poslednim dvou bodum:
Jidlo vam do 1.tridy donesou na misto a do 2. si ho muzete odnest. Nejednou vyzkouseno a nekteri lide to preferuji, protoze maji strach, ze jim nekdo uzme zavazadlo.
Paneboze, tak budete mit misto rizku s bramborem rizek s bramborovym salatem a misto hemenexu michana vajicka. To uz se fakt v CR musi picovat uplne na kdejakou kokotinu?
Ani hemenex, ani michana vajicka. Jen gumovou vajecnou omeletu 🙂
Tak si dejte gumové parky od Dolejších 😉
A proč by nemohlo když je to jen a pouze zhoršení? Co je tam lepšího? Nic!!!. Jo aha, je to nové, ale to neznamená lepší.
Jenže on je celkem rozdíl čerstvě udělaný řízek horký přímo z pánve a ohřívaná placička ve strouhance z piksly, ohřátá v mikrovlnce. To snad uznáte. A sázená vejce s parmezánem považuji za geniální snack, ideální pro ty, kteří měli na něco chuť a nechtěli si dát celé hlavní jídlo. To v bistru s mikrovlnkou taky nebude.
Prostě je to škoda. Jestli vám to nevadí, fajn, ale zkuste pochopit, že druhým to vadit může. (Pro mě za mě by třeba nemusely existovat fotbalové stadiony, a ejhle, nedemonstruji proti nim.)
No do druhé třídy si ho mohu odnést. když pominu diskomfort konzumace jídla u sklápěcího stolečku, tak hlavně mi to jídlo dají do plastu, jak psovi. Na jídeláku jsem si cenil toho, že jsem se mohl najíst důstojně a v porcelánu.
No třeba řízek s bramborem je u mě velký rozdíl. Já třeba salát kvůli intoleranci na majonézu nejím, takže pro mě to zhoršení rozhodně je.
Plně vás chápu, já mám vídeňský bramborový salát (bez majonézy) moc rád.
https://recepty.cuketka.cz/vidensky-bramborovy-salat-bez-majonezy/
Leckdy je lepší ani nevědět, co vše může být za „majonézu“ z důvodu její delší trvanlivosti, vydáváno.
V rakouském jídelňáku DON nabízejí:
– vepřový vídeňský řízek je s petrželovými bramborami – za € 13,90, nebo Kč 386,-
– vepřový řízek v housce – za € 7,90, nebo Kč 218,-
Když ho mají….což zrovinka v pátek neměli ani polívku….
Souhlasím, navíc je předpoklad, že i v cj bude objednávkový systém, navíc ona bude 2. Třída hned vedle bistro oddílu a tam si ručitě dost lidí bude sedat, já si tam rezervačku budu dělat určitě, ten oddíl nenší špatný, halvně základní výhoa bude, že vím, kde ten vůz bude, že tam bude fungovat infosystém atd., atd., což u starých vozů není vždy stoprocentní.
Vysvětlete mi, jak v mikrovlnce uděláte míchaná vajíčka.
Já vám pak za to vysvětlím, jaký je rozdíl mezi teplou kuchyní a jídlem ohřívaným v mikrovlnce.
I RJ má tichý oddíl,.proč CJ ne?
Zapomněl jste ale na klíčovou výhodu a to je zvýšená kapacita a taky vyšší rychlost (Berlín Hamburg to dá cca 15.minut).
1.teida v CJ dostane servis na svoje místo, to zvyšuje kapacitu bistra.
Spíš zvyšuje potřebu dalšího personálu navíc.
CJ kromě bistro vozu chybí ještě řídicí vůz – jak víte, že tzv. tichý oddíl nemá být v něm, což mi jeho umístění tam dává smysl, protože ten vůz je logicky neprůchozí? 🙂 🙂
Pokud to v něm bude, budu rád, ovšem dle vyjádření ČD jsem pochopil že tichý vůz v CJ nebude.
O tichém oddíle se vůbec nemluvilo, takže není vůbec info, zda tam buden ebo nebude, ale v řídícím voze by to dávalo logiku.
Holt si Němci budou muset zvyknout, ze ČR leží ve východní Evropě, a ne v té západní. U nás se holt vše jen seškrtává a ruší. To se ovšem bohužel netýká jen té železnice, ale prakticky všech oblastí ekonomiky. Za dalších pár let už nebudeme ani v té východní Evropě, ale v Asii, a potom…
Měl by být rád, že ten Západ doháníme, Nebo? A nevím, co myslíš tou Asií Na Čínu nebo Jižní Koreu už dnes ve spoustě (možná většině) oborů technologicky nemá ani to Německo.
Já teda obecně zastávám podobný názor, ale v tomhle konkrétním případě nemáte úplně pravdu. Na západě už málokde najdete klasický jídelák, natož s rozumnou kvalitou a cenu.
Tak hlavně že v Německu těch jídeláků jezdí.
Každé ICE ho má. A zájem je takový, že bývá pravidelně vyjeden.
DB nasazuje jídelní vozy pouze jako „službu zákazníkům“, ne jako normální produkt, který si má na sebe vydělat. Takže není motivována nabízet něco zajímavého nebo aspoň jedlého. Když si to srovnám s nabídkou před cca 15 lety… Tehdy DB měnila každý měsíc jídelní lístek, každý rok bylo nějaké téma (já jsem chytl např. jihotyrolskou kuchyni), bylo jakési zárodečné párování s vínem… Dnes? Nudle s rajskou omáčkou a sendvič. Omáčkovitá ohřívatelná jídla typu „veganské curry“.
Mne připadá srovnávat naše jídelní/bistro vozy s Bordrestaurantem DB jako kacířství, párkárt jsem to na DB zažil a nic moc, už nikdy více.
Nepochopil jsi to. Ty znáš DB Bordrestaurant dnes a píšeš co je to za hnus. Předřečník píše jaké to bylo ještě před 15 lety. Ja si pamatuji DB Bordrestaurant před 40 lety. Byl to luxus kde flamboval šéfkuchař v rondonu a originál telecí Wiener schnitzel smažený na místě, byl tím nejobyčejnějším jídlem.
Kam to dopracovali Deutsche Bahn se svými restauračními vozy, tam budou brzy i ČD.
V zapadni a jizni Evrope jezdi pouze bistra, kde dostanete tak akorat sandwich. Plnotucne jidelaky jsou prave zalezitosti vychodu (Polsko, CR, Slovensko), takze nez vypustite zase nejake moudro, tak by bylo dobre se predtim zamyslet.
Aj aj na severe napr. Svedsko
Maďarsko.
Maďarský jídelní vůz doporučuji velkým nostalgikům, kterým se stýská po 90. letech :-)) Mimochodem, neměli by zrovna Maďaři umět gulášovou polévku jako nikdo jiný…? Vida, v MÁVu neumějí.
Ještě bych doplnil Rakousko, to jsou (hned po českých a polských) nejlepší jídelní vozy, co znám.
Především seškrtává Německo, viz můj příspěvek níže a spoustu dalších příkladů. A když se podíváme do jiných západních zemí, tak máme třeba Švýcarsko, kde jídelní vozy jako takové už neexistují, jsou to snack bary se sendviči, totéž Itálie (země zaslíbená gourmetů), a v TGV máte taky jen malinké bistro na stojáka.
Může mi někdo vysvětlit, co znamená pojem „multimodální varná konvice na ohřev“, který je použit v článku? Google mi na toto spojení vyhledal jen klasické rychlovarné konvice. Je tím šíleným souslovím myšlen konvektomat nebo jiné zařízení?
Ona už ta duplicita „varná konvice na ohřev“ stojí za povšimnutí.
Když to nenecháte dobublat do varu, bude se zřejmě jednat jen o ten ohřev. 🙂
No a „multimodální“, to asi záleží na tom, co s tou vroucí, nebo jen ohřátou vodou zalejete: káva, čaj, polívka, párky… 🙂
On celý ten odborný výraz vypadá, jako by vznikl ve Výzkumném ústavu škubadel a strkadel v Benešově nad Pšovkou.
Ať dělám, co dělám, Benešov nad Pšovkou nenalézám.
Nebyl jste náhodou u této pokladny?
https://www.youtube.com/watch?v=R2g3VgljukU
V tomto případě tipuji spíš na Výzkumný ústav škubadel a struhadel se sídlem v České Vepřové 😉
Máte pravdu, zmýlil jsem se.
Vepřová se nachází nedaleko od obcí Česká Bělá a Oudoleň.
To by pan Jůza už mohl najít. 🙂
multimodální konvice funguje nejen pod 25kV 50Hz ale i pod 15kV 16,7Hz 🙂
Půjde o profesionální mikrovlnku.
No ale zní to úplně jinak než jen rychlovarné konvice
A není to taková ta konvice, co má na tlačítkách přednastavené různé teploty, jak má ohřívat vodu? Protože něco se zalévá vodou o 80°C, na něco je potřeba 91-96°C a někdy i 100°C.
Zřejmě je myšlena konvice co bude na opačném konci soupravy než je bistrovůz, bude sloužit pro minibar aby si doplnil horkou vodu na kafe, čaj na zpáteční cestu soupravou. Konvice je trochu větší než běžná rychlovarná konvice, je umístěna ve skříňce v prostoru pro kola naproti el. rozvaděči.
Jo, nějaké větší skříňky jsem si tam všimnul, zajímavé řešení a dobré, protože ten vlak bude tak narvanej, že to bude potřeba, pokud to tak bude, tak super funkcionalista.
Nemám tušení, ale vím, že autobusové nádraží v Lipsku není autobusové nádraží, nýbrž „multimodální mobility hub“, takže ta varná konvice asi bude něco podobného.
Všecko jde do háje…. Bohužel
Driv bylo lip, stoji to za hovno! Kazdopadne nesmutnete budete moci jet tim jidelakem k Baltu.
Jóóó, JLV bejvávalo kdysi terno. Ceny lidové, obsluha příznivá… Obsluhuje Boris Rösner…
Všechno ne. Když si vzpomenu na JLV v nultých letech… Při tehdejších platech hlavní jídla za 250-300 Kč, nudný jídelák, „oblohy“ z konzervy… Všechno čpělo připálenými pánvemi. Ohromně se to zlepšilo a je to i díky systému centrální kuchyně, díky tomu máte v bistrovozech dobře uvařená jídla. Takže při srovnání klasických jídeláků tenkrát a dnešních bistrovozů jsem pro pokrok. Na druhou stranu, při srovnání klasických jídeláků s DNEŠNÍ nabídkou a bistrovozů jsem pro ty původní vozy s kuchyní.
Ano ano, v pravém jídeláku totiž v Praze kuchař začně vařit maso, za Drážďanama už má vývar na omáčku a před Berlínem jde na talíř svíčková, jak jinak… 🙂
Svíckovou ne… ale na konci 80. let, začátkem 90. bylo běžné, že kuchař v jídeláku navařil kotel guláše a ten se potom podával. A kdo nechtěl guláš, tomu byl schopen udělat řízek nebo přírodní řízek s volským okem.
Ale nebylo jednotné menu JLV a v každém vlaku to bylo o náhodě, co zrovna bude.
Svíčková jde samozřejmě z centrální kuchyně, ale volská oka, hemenex, omeleta a řízek se dělají na místě. Zkuste si porovnat řízek ze starého jídelního vozu s tím ohřívaným chudákem z piskly, který se servíruje v novém.
Je to škoda, i do Comfortjetu se měl udělat velký špajzák.
A kdo by to podle vas zaplatil? Jedine velke spajzaky za poslednich 20 let si objednalo pred rokem PKP a to na ne dostane prislusny dosyp.
Ono to není zrovna asi výdělečné. Dráhy by táhly vůz, který jim nezvýší kapacitu vlaku a ještě by musely někomu platit za to, že tam bude provozovat hospodu. To jsou jenom náklady.
Za prvé nevím kdo by to bojednal a za druhé nevím, jak by se to tam při knstrukci otho vozu vešlo, vycházelo se z railjetu první generace, takže není mco co tam řešit, pokud by to bylo něco jako railjet NG což je krutá prasárna a nevím rpoč tjady všichni haníte comfortjetí bistro, běžte se pdovíat na bistro v railjet NG, to je teprv hnus velebnosti, nízkopodlažní bistro, kde se prodíráte ldima, který neví, kam jít, to je fujky.
Luxus 20.století střídá minimalismus a strohost toho 21. I komfort letecke dopravy vystřídal low cost s prostorem na nohy pro trpaslíky a tímto směrem směřují i vlaky, jenže u nich mi jaksi stále chybi ta rychlost, kterou disponují letadla. Není divu že stále vítězí kombinovaná doprava auto/letadlo. Jednoduše řečeno vlak je předražený, pomalý a nyní i méně a méně komfortní, ale je to trend:) stačí se podívat na letenky a jízdenky mezi evropskými aglomeracemi.
Absolútny súhlas. Každý berie cestujúcich ako substrát, ktorý treba dopraviť z miesta A na miesto B za co najnižšie naklady. Komfort a luxus v leteckej a vlakovej doprave upadá už niekoľko desaťročí. A nielen to, ale je tu snaha o unifikaciu všetkého a odstránenie toho, čo do nejakého konceptu nezapadá. Počnúc od zrušenia názvov jednotlivych diaľkových vlakov, zjednotenie hlásení na staniciach, zrušeniu „nadvlakov“ až po rušenie služieb , kde treba ľudskú prácu a nahrada nejakým automatom. Rychlost síce sa zlepšuje, ale akosi aj mnohé VRT v EU sú na nižšie rýchlosti ako 300 km/h. V leteckej doprave ide luxus dolu… Číst vice »
Myslím, že odstranění názvů vlaků jako „Horalky Sedita“, „Syr Nika ČÍZ&GO“, „Metropolitní univerzita Praha“ nebo „Hodina deťom“ je krok správným směrem…
Iste, reklamné názvy prichádzali pred koncom. Tie nikto nemusel, ani v Rakúsku. Aj keď pri hlásení rychliku „Chodovar“ som ani hned nevedel, že ide o reklamu 🙂
Ano, souhlasím, ještě sjednotit označování vlakových linek, aby nebyly kraviny typu linek L, M, U, P, V apod…, používání různého označení pro linky spěšných vlaků apod. A bude to dobrý.
Zas ale ten low-cost minimalismus a strohost zpřístupnil létání masám. V 20. století si běžný makáč mohl o letecké dovolené nechat jen zdát – bylo to prostě mimo jeho ekonomickou realitu.
Vše není ztracené. MÁV na pávu. Hungaria pro Paprikos , perkeltos
Ano, zkušenosti s úžasnými službami Utasellató zde byly popsány již několikrát.
Nebojte, MÁV do Hamburgu brzy skončí. Nemá soupravy na 230 km/h.
Vodnatá gulášová polévka s tuhým hovězím. Ošuntělé plastové jídelní listky jak z české turistické restaurace roku 1995. Příšerná káva. Skvělý paprikáš, pokud měl člověk štěstí. A svého času skvělá kuřecí polévka s estragonem, za tu jsem MÁVu odpustil to ostatní.
A ještě, když to vozil Knödelpresse Pepin, Otík, Gotlieb, Lucka, Jana a Václav, to byly časy. 🙂
Tak to jste zabil… 😂🤣🥹
V čem se liší bistro na ComfortJetu od bistra / jídelního vozu na RailJetu? I v RailJetu se podávají jídla, byť jen ohřívaná. Není to ideální, ale člověk se nají.
Spíše bych se bál toho, jak bude bistro narvané, protože už teď jezdí „velké“ hospody často plné až narvané.
Proboha živého, ohřívané je všechno i ve Wrmz. Jediný rozdíl je, že se řízek smaží a neohřívá v konvekťáku. Nic víc
Měl jsem v WRmz jídlo, které se připravovalo na místě , nějaké teleci (?) servírka mi to přímo řekla. Snídaně taky je připravena na místě . Sunka s vejci .
to ano, já měl na mysli hlavní a sezóní jídla.Tvrdit, že svíčková a knedlíky se vaří na místě a že ve fujfuj bistru se to ohřívá v mikrovlnce je opravdu na hlavu padlé.
To telecí se zrovna dělá v centrální kuchyni.
To rozhodně není, taková šunka s vejcem (v RJ není) se dělá na místě, podobně třeba vepřové s cuketou.
V konvekťáku se dá i smažit, to si asi pletete s mikrovlnkou. 😉
Mi to přijde, že to novinám špatně vysvětlili a to o mikrovlnce je hoax.
Sortiment jídel (chlazená k ohřevu) je prakticky stejný ve špajzáku i bistru – možná jak někdo píše níže to bude bez sporáku/pánve tj. bez vajíček. Pípa by měla být taky…
Hlavní problém lze vidět asi hlavně ve velikosti skladovacích prostor, předpokládám. Neboli než se absolvuje výlet do Hamburku (časem Kodaně) a zpět, tak z Děčína do Prahy to budou už spíš unhappy hours. 🙂
V Dánsku neprodávaj potraviny?
V Linci je jistě také prodávají a přesto, když jedu Ex7 směr Praha třeba z Budějovic, uvítá mě dost často „nemáme to a to“ (popř. dokonce „máme už jen“).
jenže to nemusí mít nic společného s tím kolik tam je skladovacího místa ale jak a kdy je četa si schopná nazbrojit…protože JLV frenšíza viď
Jídeláky na Ex7 musí být strašný provar.
Jídlo si od JLV kupují a co se zkazí, platí ze svého…
Jako že by obsluha během obratu v Kodani skočila do Lidlu, nebo jaká je přesně myšlenka?
To je samozřejmě absurdní.
Najít v Hamburku/Kodani dodavatele schopného je zásobovat mi jako takové sci-fi nezní (jo, nebude to pravděpodobně úplně stejný sortiment, ale o dost lepší, než jezdit často s komplet vyprodaným jídelákem (pokud by to opravdu hrozilo), přicházet o peníze a zklamávat zákazníky.
Buďte alespoň trochu kreativní.
V Hamburku uklízí vlak kdo? ČD si také nevezou vlastní úklidovou četu.
Úplně stejným způsobem lze v zahraničí u smluvního partnera pořídit i materiál pro jídelní vůz, aby zpět do Prahy nejel, jako hladomorna, tedy mrtvá zátěž, navíc nasírající zákazníky.
To by ale musel někdo v managementu chtít a o úroveň výš by někdo musel mít zájem to kontrolovat, např. zadat externí mystery shopping.
Můžete upřesnit, co máte konkrétně na mysli?
Německé ceny potravin to asi nebudou.
Co s cenami? Jako že by potraviny v Německu bylo dražší a jídelák by pak měl vyšší náklady? No to právě není… V Německu jsou dražší služby, tzn. třeba i ceny v restauracích, ale samotné ceny potravin jsou buď stejné, nebo často i nižší, nebo za stejnou cenu větší množství či lepší složení (viz relativně nedávno překvapení jednoho nejmenovaného premiéra z Nutelly).
Můj příspěvek reagoval na komentář, který zmizel. Snažil jsem se jeho autorovi naznačit přesně to samé, co teď vy mně. 🙂
Ostatně úplně stejně to dělají aerolinky. Také si na delší trasy nevezou všechno jídlo sebou z počátečního letiště i na zpáteční let, ale catering se doplní při přistání z místních zdrojů.
Člověk se nají i bagetou z nádražní trafiky. Tohle byla kvalita, která možná neměla na světě v linkových vlacích obdoby. Poptávka vysoká, jídelák vždy plný a místo toho bude jen ořezané bistro
Na druhou stranu, jedl jsem svíčkovou i v railjetu a taky byla výborná.
Asi proto, že zrovna svíčková je vařená v centrální kuchyni JLV a ve vlaku jen ohřívaná, takže není důvod, proč by měla být jiná v jídelním vozu a jiná v bistru v RailJetu.
systémově špatně dávat bistro!
Němci přijdou o tradiční český kaťák.
Akorát že tam nikdy žádný nebyl.
Nádherný příklad toho, jak management ČD absolutně nedokáže nic vytěžit z jakékoliv byznysové příležitosti. Už to dávno mělo mít své logo, název, propagovat se to všude a hlavně – nerušit!
Lépe bych to nenapsal.
Je otázka, jestli si ale i tak plnohodnotný jídelní vůz dokáže vydělat na svůj provoz.
Sám o sobě možná ne, ale o kolik zvedne příjem z celého spoje, potažmo linky?
To je samozřejmě lepší otázka, ale i tam to může snadno být záporné číslo. Stačí, aby bylo dost zájemců o cestu i bez jídeláku, což zrovna na této lince snadno může být.
Je klidně možné, že nahrazení jídeláku bistrovozem sice pár zájemců odradí od použití vlaku, ale na „jejich“ místa se snadno najdou jiní zájemci, kterým bistrovůz bude bohatě stačit, nebo jim to bude úplně jedno.
Možná to bude hloupý dotaz, ale co je na tom vlastně tak drahé, že tu všichni předpokládají, že si nevydělají na svůj provoz? Zrovna na Berlinerech jezdí ty jídeláky skoro non-stop plné. Neznám jinou linku, kde by byly tak oblíbené a využívané. Co tam teda tvoří tak obrovské náklady, že by si to ani tak nemělo na sebe vydělat?
Provoz zabezpečovacího zázemí a počet ředitelů 😀
Třeba výroba a vybavení speciálního vozu.
Otázka je, jestli ti lidé, co jídelák zaplňují, konzumují tolik, aby se to vyplatilo.
Ten vagon stojí 70 milionů, jeho údržba taky dost…
Ale dokáže, záleží jen na jaké trase a nesmíte vyzobat jen rozinky. Je potřeba aby silnější výkony přivydělali na ty slabší.
Sechs Knödel-Express nebo Das kulinarische Express mit Pils ?
Velký nápis Knödel-Express místo railjet, a pak celostránkovou fotku do všech německých časopisů. Jeden spoj Knödel-Expressu mimo běžný takt mít jako snadno objednatelný zvláštní vlak pro firemní večírky a svatby.
Možná, že by taková masivní reklama zase působila negativně na tzv. éterické bytosti z manažerského prostředí, které celý den žijí pouze „z vůně květin“ a pokud se už chtějí rozšoupnout, dají si někde v ortodoxní jídelně talíř „ušpiněný“ nějakou super racionální zeleninou.
https://d2z9jv66wc4wox.cloudfront.net/eyJidWNrZXQiOiI3aC1zdHJhcGkiLCJrZXkiOiJ3ZWJfaGVhZGVyXzU1MDRfYWYwNGNkNDUzZl85ZDhlNzIzNmUwLmpwZWciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjcwMCwiaGVpZ2h0IjpudWxsLCJmaXQiOiJjb3ZlciJ9fX0=
Jak ČD, jak management? To je kšeft JLV. ČD si u nich pouze objednává lidi a službu, protože to po nich vyžaduje MD a DB. Toť vše. A jaký důvod jsou vozy ARmpee jezdící na Budějovice a Púchov? Však to byli taky jídelní vozy… A co railjety do Vídně? A railjety NG do Itálie?
No .. byznysova prilezitost.. jsi si jistý, ze ty knedliky a pivo za dvě eura vydělaj na provoz tý hospody?
jo, v šoto diskusi to vypadá cool, ale pak druhej den ráno přichází vystrizliveni v podobe slozenek..
Ano, za mě máte naprostou pravdu, byznys to bude ztrátový. Pro mě to ale posouvá jízdu vlakem na mnohem pohodlnější úroveň. Pokud se nemá do Hamburku/Kodaně lítat letadlam, ale jezdit o mnoho déle vlakem, má být možnost si dát po cestě plnohodnotné jídlo. Pak je ten čas tak nějak lépe stravitelný.
Otázka je, jaké části cestujících to bude chybět. A jestli vás bude víc, než kolik přiláká modernější souprava s bistrovozem, u které nebude takové riziko, že ji DB četa odmítne v Děčíně převzít, atd.
Oni ruší vše co funguje.
opravdu vite, ze to funguje?
Mohli by vypravit vlak ze třemi WRmz .. Pojizdny restaurant .
To, že za něčím pláčou nostalgici fakt neznamená, že to je aspoň na černý nule, natož že se to vyplatí dál držet.
Jo, je to příjemná služba, ale ani zdaleka není nenahraditelná. Když tím jedou Němci do Prahy, najdou při troše snahy podnik, kde jim uvařej podobný jídla líp, nejeden.
Ale samozřejmě, ale jde o to, že je to ve vlaku. A v čase, kdy leckdo toho nemá moc jiného na práci.
Jo, to chápu. Ale přijde mi slušně pravděpodobný, že větší část cestujících víc ocení jiné věci než dotování klasického jídeláku a bistro vůz jim na jídlo po cestě bude úplně stačit.
A jak přesně jsi přišel na to, že se to dotuje?
Tak při poslední veřejné zakázce nabízely ČD za cateringové služby ve vlacích přes 500 milionů korun na 4 roky. Příští rok by se mělo soutěžit znovu. Takže ano, dotuje se to.
Většina Němců tim jezdí Hamburk-Berlin, Berlin-Drazdany nebo Hamburk-Drazdany. U tehle vlaku je vnitro silnejsi. Ale znam lidi co kvuli jidelaku na relaci Berlin-Hamburk davali prednost temto EC pred ICE, ktery je rychlejsi…
Jenomze ta ekonomika pro CD je postavena tak ze oni pronajimaji soupravu a jestli jede prazdna nebo plna je jim v zasade sumak. Je zajimaji prodane jizdenky v CR, jak je to plny v Nemecku zajima DB…. A stejne tak pronajimaji jidelak JLV…. Jasne ze by se s tim dalo hrat, ale to by musely financni vztahy mezi akterys fungovat jinak.
Tady ale proboha nejde o to, že by nenašli v Praze restauraci. Tady jde o to, že si ta jídla můžou dát už cestou a ta tak uběhne rychleji a příjemněji. Nemálo z nich, pokud má možnost výběru z více vlaků s restauračním vozem a bez něj, vezme ten s. A mimochodem, jedl jsi někdy v restauráku JLV? Řekl bych, že asi ne, zjevně to považuješ za nějakou jídelnovou ohřívárnu. Ale to nemůžeš být dál od pravdy. Např. třeba jejich svíčková je lepší, než ve většině běžných restaurací. To už musíš opravdu vybírat podniky, aby byla tak dobrá a platí… Číst vice »
Kolik lidí si s vámi ten hemenex v jídeláku po ránu dá? Pokryje příjem z těch X porcí po odečtení surovin aspoň platy personálu? A co vybavení, ten vůz samotnej a jeho amortizace, nutnej servis, prohlídky, atd, atd.
Ono to zní strašně romanticky, ale počet otočenejch stolů za den je v gastru alfa a omega všeho, zisková hospoda potřebuje jet (a nemyslím zrovna po kolejích, tažená lokomotivou).
Co se týče kvality, vím, že není vůbec špatná. Ale zrovna ta svíčková (a další jídla) jsou vařený v centrální kuchyni a v jídelních vozech ohřívaný (což není vůbec špatně, s dnešními technologiemi šokovýho chlazení a ohřevu se to u tohoto typu jídel dá dělat velmi kvalitně), což jde úplně stejně dobře dělat i v tom provozně výrazně levnějším bistru. A bohužel jen o kvalitě opravdu úspěšné podníkáno v gastru fakt není (sám bych si přál, aby bylo). Účetní závěrku nemáme, ale máme informaci, že ČD za provoz jídelních vozů JLV doplácí (a v chystaném novém výběrku opět počítají s… Číst vice »
No tak upřímně, s pořádným obědem nebo večeří bývám mezi Prahou a Děčínem docela osamocen. Je to samozřejmě jen anekdotická zkušenost, ale… U většiny stolů je to spíš o dvou pivech, jednom kafi, „něčem menším“ atd. V sezóně to spíš působi jako „alibiobjednávka“, protože jinde není místo k sezení. Jídlo si dává jen menšina stolů, obvykle výrazná.
Samozřejmě je možné, že dál na sever je to jinak, ale trochu pochybuji.
Řešením by bylo podávat nápoje jen k jídlu (a na samotné nápoje si chodit na druhou stranu k okénku) plus omezit dobu pobytu.
Tady jste mi připomněl scénku z filmu Kalamita režisérky Věry Chytilové v jídelním voze:
Cestující (Bolek Polívka) Dal bych si pivo.
Vrchní (Boris Rösner) Pivo podáváme pouze k jídlu.
Cestující: Tak limonádu nebo minerálku.
Vrchní: Limonáda došla a minerálky nevedeme.
Cestující: Tak pivo.
Číšník: Pivo podáváme pouze k jídlu.
Dál už si to nepamatuju…
Jenže managment ČD se snaží do vozu nacpat co nejvíce sedaček. Takže všude přesvícený velkoprostor a na dálkových vlacích jen bistro.
On to mezi námi management ČD nikdy neuměl, samozřejmě mě můžete napadnout, že tomu nerozumím, ale věřte mí, že vím o čem mluvím.
Dotaz na znalé: je znám plánovaný další osud klasických restauračních vozů? Nějaké další uplatnění?
Měli by jít na Polsko
Děkuji za odpověď. Takže Ex1, tedy Silesie, Vracovice, a jim podobné? To by bylo opravdu fajn. A kdyby vystačilo i na Ostravany, vůbec bych si nestěžoval.
*Cracovie, samozřejmě 😁
Už jsem se lek, že křísíte Varsovii jako Vrakovii.