- Voda •
- Paliva •
- Nová mobilita
Němci mají první loď na metanol, plavidlo pomůže zkoumat změnu klimatu
První německá loď na metanol pomůže se zkoumáním změny klimatu Zdroj: Alfred Wegener Institute
Institut si plánuje palivo částečně sám vyrábět, závod na výrobu zeleného metanolu má vzniknout v Bremerhavenu.
Zkoumat změnu klimatu, k níž samo i tak trochu přispěje – nic není zcela bezemisní. Nu, ale zase možná lepší, než kontrola parkování v přeplněných ulicích dalším autem. 🙂
Metanol že je bezpečný? Odkdy? I v laboratoři musí být skladován bezpečně oddělený a manipulovat s ním smí jen oprávněná osoba za použití speciálních OOPP, protože to je fakt svinstvo…
Na manipulaci tak nebezpečný není. Hlavní problém je jeho záměna s běžným alkoholem, že se někdo otráví vypitím.
A jakou to má účinnost třeba vůči vodíku?
Vidím tu velkou výhodu při skladování za běžných podmínek (jako benzín, nafta).
On je to „převlečený vodík“, nebo-li jiná forma skladování vodíku. Nejprve vyrobí vodík z obnovitelné elektřiny, ten využijí na výrobu methanolu a ten pak „spálí“ v palivovém článku. Methanolové články jsou dvojího typu – buď přímé, kde methanol přímo reaguje na elektrodě, nebo nepřímé, kde je nejprve roložen na vodík a ten se vzápětí oxiduje tak jako v „klasickém“ membránovém článku.
Co se týče účinnosti – jsou tam jedna až dvě energetické přeměny navíc. Má to bý vykoupeno snazší logistikou kapalného methanolu vůči plynnému vodíku.
Tak doufám, že to má někdo spočítaný, že to na logistice (skladování, doprava, bezpečnost) bude efektivnější než ten vodík.
Ještěže to není na etanol. To už by mě vážně naštvali!!!!
Já bych naopak požadoval aby lodě jezdily jenom na ethanol, alespoň by se ušetřilo na rumu pro posádku.
Jen aby pak nezůstali viset uprostřed moře. 🙂
Na etanol jezdí u nás leckteří vodáci.
Vidíte, přeběhli jsme Německo v zavádění ekologických paliv ve vodní dopravě.
Zbytky po pálení? 😀
Kdysi jsem četl o palivových článcích na metanol. Divím se, že použili spalovák.
A co se emisí síry týká, tak není uvedeno, vůči čemu se porovnává. HFO (mazut) před rokem 2019 (max 4,5 % síry), HFO po roce 2019 (max 0,5 % síry), motorová nafta (max 10 mg síry na 1 kg paliva), to jsou obrovské rozdíly.
A jak takový palivový článek na metanol měl fungovat?
Vyrábět elektřinu z metanolu, podobně jako to dělá vodíkový článek.
Metanol má ale jendnu velkou vadu na kráse, je to prudký jed.
Vzhledem k tomu, že je to palivo, tak by to tak nemělo vadit. Nebo vadí třeba i vnější potřísnění (při manipulaci), protože se nebezpečně vstřebává kůží?
Jde o rizika spojená s tím, že to někdo vypije, omylem nebo „kauza metanol“. Nám to může připadat absurdní, vždyť „všichni vědí že je to jed“, ovšem v jiných sociálních bublinach tohle riziko trvá. Film Černá sobota o otravě metanolem byl natočen asi 1960, a stejně se to pořád vrací. Mimochodem, v tomto filmu je zachycena tehdy nová budova žst Běchovice 🙂
Myslím že kůže je už dost silná bariéra na to aby zabránila vstřebání, nebudete-li se v tím ráchat. Spíš bych se obával situace kdy dojde k závadě a v vzduchu bude značný objem par. Svého času se třeba dělaly vodkové inhalátory, vypadalo to na předělaný lékařský přístroj, ale moc se to nerozšířilo. Sedět s maskou na ksichtě a inhalovat páry asi nebylo to pravé společenské.
Zas tak prudký jed to není, ale nebezpečný je tím, že ho někdo může vypít smrtelnou dávku úmyslně, protože ho zamění s etanolem (od kterého se barvou, vůní sni chutí prakticky neliší).
Pro všechny tři:
Nevím jak by se mělo řešit úmyslné pití. Vidím dvě varianty. Buď pokusem o vraždu nebo ocenění Darwinem.
No, právě tak jak tedy? Protože z vodíku je to založeno ve své podstatě na syntéze. Co chcete syntetizovat z metanolu a s čím? V klasických bateriích je zase silná kyselina a vodík je poněkud hořlavý a výbušný.
Sice můj příspěvek možná označíte za manipulace ruského typu, ale nešť: metahnolový „přímý“ článek (Direct methanol fuel cell) funguje dost podobně jako vodíkový, akorát se místo vodíku na anodě oxiduje methanol, prduktem je opět voda a navíc samozřejmě CO2 z methanolu.
Druhá možnost je „nepřímý“ methanolový článek – ten má před vlastním článkem ještě „reforming“, kde se methanol rozkládá, za přispění vody a zvýšené teploty, na vodík a CO2 (a vodík je pak oxidován v membránovém článku).
Neoznačím, protože nyní píšete věčně a bez manipulace. Dnes jste si něco nastudoval. Jindy to bývá horší. Vidíte, stačí psát věčně a bez pokusů o manipulaci a žádné označení za manipulátora ruského typu vám nehrozí. Už jen odbourat ty předpojaté predikce svědčí o předsudcích a bude to kultivovaná diskuze.