Němci mají první dálnici s trolejemi. Kvůli testování elektrických kamionů
Testovací jízdy kamionů s trolejemi na zkušební e-dálnici v prostoru bývalého vojenského letiště Gross-Dölln. Foto: Siemens
Na pěti kilometrech dálnice A5 v Hesensku v úseku mezi městy Langen a Weiterstadt mohou řidiči potkat netradiční vybavení. V
Celé to stojí a padá s problémem: Jak vyrobit elektřinu.
Německo, navzdory všem proklamacím, stále ještě vyrábí cca 40 % elektřiny z uhlí a to ještě nevypnuli všecky jaderky. A teda přidali hodně výkonu z elektráren plynových, když je zataženo a nefouká, tak plynovou turbínu. JInak řečeno, těch fosilních paliv spalují tak i tak hodně. Jenom se emise z dorpavy přesunou do emisí z výroby elektřiny.
Jinak až ta ropa opravdu dojde, tak nebudou ani penumatiky pro elektromobily. Umělý kaučuk.
Maně jsem si vzpomněl na trolejbusovou trať Simferopol´ – Alušta – Jalta
http://spz.logout.cz/mhd/mhd_simf1.html
Tenhle systém je zastaralej už ve fázi prototypu, protože v Jižní Korei se již testuje na dálnici systém na bázi elektromagnetické indukce přímo ve vozovce uprostřed jízdního pruhu. Je na stejném principu, jako bezdrátové dobíjení v mém telefonu S9. Takže stačí mít na spodku vozidla zařízení, které je „malinko“ větší, než v mobilu a pozor – mohou ho využívat i osobní vozidla na rozdíl od této příšernosti. Vývoj technologií je dnes tak zběsilej, že se stává, že než někdo dotáhne nápad do prototypu jako zde, tak někdo inteligentnější přijde s lepším řešením – toto je zářný případ. Ještě jsem si… Číst vice »
Za me skvely napad. Spousta preprav nikdy do vlaku uz nepujde,tak proc je aspon neprepravovat po silnicich ekologicteji. Obavy sotousku,ze se do kamionu presune i prepraca uhli nesdilim.
Pokud uhelné sklady objednávají 15-20 tun uhlí měsíčně, tak to vozí kamionem. Půl vagonu se dopravuje blbě.
A uděláme z pár tahačů dvoucesťáky, aby se mohly na nejbližším přejezdu nakolejit, když bude před nima uzavírka a můžou frčet dál po kolejích👍
Něco detailnějšího jsem k tomu hledal a čím déle nad tím přemýšlím, tím více mi to přijde jako „rovnák na ohejbák“ … :o| Nepopírám smysl elektrického motoru, ale u tohoto systému vidím jako komplikaci: Stožáry s velkým vyložením 2 trolejových vedení přes odstavný pruh (bytelnější základy stožárů i stožáry samotné, dlouhé výložníky) a ty budou zvyšovat škody při případné dopravní nehodě, relativně nízké napájecí napětí (600 až 750V, min. 500 až max. 825V) -> vyšší proudy a tedy ztráty ve vedení, vyšší náchylnost na počasí (námraza), více napájecích stanic (prý max. cca 3km úseky), nutnost aktivně řízených sběračů na vozidlech,… Číst vice »
Prijde mi vhodnejsi svedsky system s dobijeni indukci pod vozovkou. Samozrejme, vozovka se musi vykopat, ale funguje to i pro osobaky. V podstate pokud by bylo takove vedeni pod vsema dalnicema, tak dojezd osobaku na baterky treba 200 km uz by byl uplne dostatecny, kdyz by se cetou po dalnici auto dobijelo.
Než to, tak smysluplnější a ekonomicky i ekologicky výhodnější je to dostat na koleje a upravit i územní plánování, aby zdroje a cíle dopravy byly na kolejích a ne v polích
Tož fajn, natáhnem koleje do Motolské nemocnice a budeme tamní kuchyni zásobovat vlakem, nebo přenmístíme Motola na Žižkov, k nádraží?
Pokud by se přestalo létat mezi každými dvěma většími dírami i několikrát za den, pokud by se ropa přestala pálit v elektrárnách nebo vůbec používat jako topivo, pak by jí zbylo ještě dost na to aby zde nějakou dobu vydržela a přestali se vymýšlet podobné kraviny. Jednou dojde to je jasné, adekvátní náhrada za ní není a zřejmě nikdy nebude, doprava tím logicky nezanikne, ale nikdy už to nebude v takové míře v jaké máme dnes možnosti při využití ropy.
Od počítače se to mudruje, ale skutečně nechodíte nakupovat do supermarketu (většina věcí se tam sjela kamiony), ale hezky k lokálnímu zemědělci nebo alespoň na farmářský trh? Oblečení výhradně české? Elektroniku nepoužíváte? Na chalupu nebo chatu jezdíte? Počítač máte na kliku? Takže tak. Nedělají to ostatní, děláme tu spotřebu všichni. Kamiony si tam nejezdí jen tak z plezíru, vyplňují konzumní poptávku.
Evropa je dost velka na to, aby velkou cast nakladni dalkove dopravy dostala na zeleznici, vcetne navesu kamionu, nema smysl vozit zeleninu ze Spanelska kamionem az do pobalti… Nemyslim tim, ze je to vselek na kamionovou dopravu na dalnicich, ale meli by fungovat lokalne na kratke a strednedlouhe trasy a elektrifikace dalnice je dobry napad… Podobne by se melo uvazovat i ve verejne doprave, napr. VRT a koridory na paterni trate v Evrope, vyznam maji predevsim v narodni, ale i mezinarodni doprave,… Nemeli bychom v CR byt pozadu, zvlaste kdyz jsme zamereni nejen na automobilovy prumysl, ale take na kolejova… Číst vice »
„Byse mělo“ je prima, ale kdo to nařídí? Máme relativně liberální trh řízený poptávkou. Navíc železnici chybí kapacita, přednost mají vlaky pro cestující. Každé zdražení se zásadně promítne do cen konzumentům, takže jít přes zdražování mýta nebude politicky průchodné.
VRT u nás by zabily dvě mouchy jednou ranou (uvolnit kapacitu konveční sítě a zásadně zrychlit osobku), ale toho se asi nedožiju. Nicméně v Německu VRT mají, železniční síť mají hustou a kamionů je tam stejně jak… s.. hodně. 🙂
uplne by stacilo zakazat mezinarodni tranzitni kamionovou dopravu, tak jako to ma Svycarsko. trh by se prizpusobil…
Hurá! Takže z Rožnova Pod Rahoštěm do Žiliny natvrdo vlak (o 50 km delší trasou), ale z Chebo do Ostravy kamion může.
Naopak, zeleninu do vlaku nikdo ze Spanelska nenalozi, protoze cestou vlakem zvadne. Kamion muze jet nepretrzite, ridici se vymeni.
A celý tento postup je právě špatně. Co lze, si mají státy na svém území vyrobit, zejména potraviny a ne to vozit přes půl světa. To je sebevražda. Prostě co nejvyšší soběstačnost a vozit jen to, co nelze vyrobit doma. A jinak vozit po kolejích. Ono moc těch nároků a blahobytu, bohužel, škodí. Jinak budoucnost civilizace bude někde hodně daleko…..
Pokud by se přestalo …jezdit motorákem/autobusem …. mezi každými dvěma většími dírami i několikrát za den
Hláška z Dopr.kanclu: „Podívejte se, dneska už ten motorák jel, počkejte si na zítra.“
Bohužel se u tohoto „inovativního“ řešení neřeší jeden důležitý fakt, elektrický kamion bude mít cca 4x větší spotřebu elektřiny na jednotku nákladu než elektrický vlak. Zajímavé je i použití poměrně nízkého napětí, které výslednou bilanci ještě zhorší. V době války proti výkonným vysavačům apod. je to poměrně významné opomíjení faktu. Protože navržené řešení evidentně cílí na dálkovou dopravu a v dopravě jde v první řadě o peníze a v druhé řadě o dotace a daně, má se přinejmenším kombinovaná železniční doprava na co těšit 🙁 Netvrdím, že nemá být usilováno o elektrické kamiony (při současném modal splitu 80% pro silniční… Číst vice »
Logiku, myslím fyzikální, v tom nehledejte. U hladových zdí se na efektivitu nehledí. Dokonce se jim ve výsledku všechno podřizuje.
Vidím že na koláčetoče máte stejný názor, jako já a spousty dalších. Vím že se spousta z nich, těch dobrých vzteká, ale bohužel většina patří do jednoho pytle. Ten samý pytel, do kterého se strhávají vosí hnízda. To je důsledek devadesátých let, kdy vznikala autodoprava jedna za druhou, bez jakékoliv regulace, bez dodržování i těch nejobyčejnějších pravidel……. A kde jaká lopata od míchačky zjistila, že může okamžitě skočit do nové vyvoněné techniky a dohánět si ego…. A všechno vždy pečlivě obhajované ČESMADem…… A smutné je, že už na tak mizerné skutečnosti je fakt, že nakonec Česmadi čumí, jak jim mizí… Číst vice »
Teď zrovna mají klondajk – pokud tedy někdo považuje za klondajk mít necelých 60000,-, ovšem cca 480 hodiny pryč, 60 táců vydělím 480 a vyjde mi mzda pomocného dělníka ve správě údržby silnic. Ano, toho, který odklízí přejeté kočky. Sám, bez ženské, dětí, bez koníčků, jen pomalu blbne z koleček gb-cz. Nedá se s ním mluvit o ničem jiném, nežli o druhé kartě, blbých bengach v de, že mu dali desítku štráf, dělá už asi u 3. zaměstnavatele. Kamion si „vystrojil“ za své, lednici za své, dostal holý ten werk. Takže další náklady ještě odpočtěme od almužny. (Mladej je prostě… Číst vice »
No, tak navesy lze prepravovat i po zeleznici, ale ta nebude vsude, zeleznice ma smysl v doprave na dlouhe trasy, treba Spanelsko-CR, ale v CR pak rozvest zbozi take musite a to bez kamionu moc nepujde… Take bych radeji videl terminal zeleznice-dalnice na par mistech v republice, s tim, e-dalnice by pak davala smysl do mist, kde zeleznice neni… Ale je to take o tom, ze nakladni doprava po zeleznici je znacne poddimenzovana a nekonkurenceschopna v rade pripadu…
Ake mate samozrejme pravdu…
Drahý nápad. 1) Kolik stojí zatrolejování silnice + kolik měsíční údržba. 2) Napájení = odkud + poplatek za příkon + ztráty ve vedení (zima) + nároky na distribuční sítě 3) Ekonomická návratnost 4) Kdo to zadotuje – výrobci aut budou chtít zisk + přepravci taky.
Tak aby to bylo fifty fifty a ať kamioňák taky zažije správnej opruz, tak doufám že tam budou mít taky stahovačky, párkrát si to taky projede beznapěťově, na odpočívadle dostane rozkaz, že se do něho bude moc zabalit….. A až si v kopci kolega Turek začne péct za jízdy topinky, tak mu to vyhodí trafačku 😆😆😆
Tramvajáci znají stahovačky? Trolejbusáci znají stahovačky?
Uvědomte si, že tu „pakárnu“ dělá jen dráha sobě, protože se to tak vždycky dělalo…
Stahovačky ne, ale občas musí sundat nohu z pedálu a vypnout topení. U ichtylů docela problém, takovou porci kázně po jednoduchých kroutilech nemůžete požadovat. Tak maximálně připojit blikající keltský kříž do zásuvky, to ano, ale duševně nejslabší kusy (a těch je u nich maximum) budou velice dobře zaměstnávat OTV autobán á finf a tak nějak socialisticky zdražovat elektřinu všem elektro bamberákům, pokud se tedy záměr ujme. Myslím, že je to slepá ulice, ztroskotavší právě na oné neschopnosti kusů za koláčem.
A až jim tam začnou při velkým větru ty dráty padat, to bude žůžo 😀
Tramvajáci znají nulové pole. Přes něj se jezdí bez výkonu a dost často bývá v kopci a po rozjezdu z křižovatky. Třeba když se tramvaj kříží s trolejbusem. A sekční dělič na tramvajové trati existuje taky a že jich je.
Na elektrickém kamionu mi připadá úžasné využití energii při brždění. U spalováku vše co draze zaplatím, když se škrábu do kopce cestou dolů vyhodím do vzduchu a je s tím jen problém. Elektrický to může klidně posílat přes trolej přímo těm co právě jedou nahoru. A není to úpně zanedbatelné množství energie. Napříkad cesta z Prahy do Brna znamená více než 1800 výškových metrů klesání (sečteny všechny kopce dolů) to u kamionu o celkové hmotnosti 30 tun vychází na 147 kWh energie, takže pokud by se účinnost rekuperace blížila 70ti procentům (Tesla udává 80-90 %), stále zbývá 100 kWh. Uznávám,… Číst vice »
Započtěte valivý odpor styčné plochy gumy x silnice. Počítá se v m2. Všechno něco stojí, zejména hladové zdi, ty bývají nejdražší.
„Podle Siemensu se investice do 10 let vrátí.“
No jo, ale komu se to vrátí? Státu, dopravcům, elektrárnám? Jak se bude měřit a účtovat spotřeba – nějakým paušálem, zvýšeným mýtem, od tuny, tkm? Uniklá spotřební daň z nafty se bude něčím kompenzovat?
Elektřina se dá velice dobře monitorovat. Odběr, rekuperace…a stejně tak dobře se dá regulovat…
Uniklá spotřební daň z nafty se bude kompenzovat spotřební daní z trakční elektřiny.
Postup bude asi takový:
a) na dálnici kamióny nepotřebují řidiče
b) na dálnici kamióny jezdí na elektřinu
c) výrazně klesá výběr spotřební daně z paliv
d) stát zavádí spotřební daň z trakční energie
e) železnice to balí a železniční nákladní dopravci ve velkém kupují kamióny 🙂
ještě jsem zapomněl:
f) voliči tomu tleskají, protože Pendolino z Ostravy může zrychlit o dalších 5 minut a kamióny přestaly překážet v levém pruhu na dálnicích…
g) voliči jsou na**aní, protože v regálech je prázdno a co nechybí, je pekelně drahé. A navíc musejí v bodech bé až dé snášet další uhelnou/plynovou elektrárnu.
„kamióny přestaly překážet v levém pruhu na dálnicích…“
Přestaly tam překážet ty kamiony, které „železniční nákladní dopravci ve velkém kupují“?
A ty teda překážejí kde? 🙂
ad d) Spotřební daň z trakční elektřiny bude jak pro železnici, tak pro ty dálniční nákladní trolejbusy. Tady je pořád výhoda na straně železnice, protože nižší valivý odpor. 🙂
Ale jinak to vidím podobně. V pravém pruhu na dálnici to bude vypadat „skoro jako vlak“, akorát na příslušném exitu jeden „vagónek“ vybočí a dojede si na místo určení. Po vyložení/naložení zase někde najede do hlavního proudu, kde si lízne elektřiny z trolejí a pojede dál. Tohle ještě na dráze neumíte, takže vám zůstanou jen hlavní trasy napojené (jak jinak 🙂 ) na hedvábnou stezku.
Proč se neplánuje provoz kamionů na plyn? V plynofikaci byli Němci jedničky. Plynofikaci rozuměli!
Protože konvenční plyn je taky fosílie a biometanu by asi nebylo dost ani kdyby se veškerá plocha věnovaná řepce osela kukuřicí.
Proč už ve všech městech nejezdí v mhd místo autobusů trolejbusy? Asi proto, že náklady na palivo zas nejsou tak vysoké, aby to hrálo zásadní úlohu. Navíc nejdražší a nejméně spolehlivý prvek – řidič je stále potřeba. Efektivnější je systém přepravy kamionů na vlacích LoRa, který omezuje jak výfukové zplodiny, tak hluk a prach. Navíc je to i bezpečnější a levnější pro dopravce (mělo by být), protože řidič během přepravy odpočívá. Ve srovnání s kontejnery odpadá i režie s překládkou. Podle mě si na trolejové kamiony za deset let už nikdo ani nevzpomene.
Systém RoLa je to nejdražší, co můžete v kombinované dopravě spatřit. Proč si myslíte, že okamžitě po připojení ČR k EU v roce 2004 zanikl? No přece proto, protože kamióny již nepotřebovaly tranzitní povolení. Pokud použili vlak, nepotřebovali ho…
Jak s překládkou? RoLa je také překládka. Opravdu nejefektivnější multimodální systém jsou právě kontejnery, koneckonců i u nás v náladní žel. dopravě začínají dominovat.
Problém s kamiony je obrovská konkurenceschopnost (tedy nízká cena) a jízda od baráku k baráku (tedy přitažlovost pro zadavatele).
RoLa rozhodně není překládka, když celý kamion najede na vagon a v cílové stanici z něj zas sjede. Jízda od baráku k baráku (tedy přitažlovost pro zadavatele) zůstává způsobem přepravy RoLa zachována.
V tom máte pravdu. Jedná se ale o nejdražší způsob kombinované dopravy bez dotací neprovozovatelný…
Kamion někde zastaví, čeká na RoLa vlak, pak z rampy projede půl vlaku na své místo, na konci cesty opačně. Nepřekládá se náklad nebo návěs (i takové systémy jsou) ale celé vozidlo, ale pořád to je určitá forma překládky. A je to hrozně drahé jak píše Petr Šimral.
A co kdyby nejdřív elektrifikovali celou A20? Sběrače by se zvedaly a sklápěly podle toho, jak zrovna fouká vítr do větrných elektráren. 🙂 Trochu by odlehčili rozvodné soustavě, která dostává zabrat nejen nerovnoměrným rozmístěním větráků, ale taky hlavně šíbováním s účiníkem v uhelkách, když zrovna foukne (jalový výkon jak prase).
Zvláštní ty sběrače směrem dopředu. Jeden by řekl, že se to bude chovat divoce. Ale tak asi to mají nějak vyzkoumané. Nicméně by mě zajímalo, jestli klasické řešení trolejbusových sběračů, které tady jezdí přes 100 let, je tedy technologicky méně výhodné..
Na jednom videu bylo vidět jak elektro-kamion předjíždí jiný kamion. Normálně to švihnul do levého pruhu a pak zase zpátky. To by s „fajkami“ asi nešlo. Parciální trolejbusy mají na nasazování „korýtka“ v zastávkách a děje se tak při stání trolejbusu. Tady to vypadá, že se chtějí připojovat a odpojovat při plné rychlosti. Nějak si nedovedu představit, že by mu vypadly na dálnici sběrače, řidič by zastavil a šel by je ručně nahazovat. To by byly zácpy! 🙂 A těch mrtvejch…
„Klacky“ nebudou vhodné pro rychlost 100 km/h, ani pro natrolejení se za rychlé jízdy v pruhu.
Pokud to bude fungovat, tak by dálnice s profilem jako má naše D1 mohli zadrátovat vždy jen ve stoupání (něco jako Palmovka – Prosek). S menším akumulátorem na rekuperovanou elektřinu by to v klesání a na rovinkách mohlo chvíli jet jako autonomní i bez dieselu.
„…elektromotor je účinnější a kamiony jsou tišší. Přitom hluk z kamionu tíží čím dál více lidí podél dálnic.“
A já měl vždycky zato, že hluk od projíždějících kamionů pochází hlavně z odvalování pneumatik + něco navíc od převodovky/rozvodovky/diferenciálů…
V živé paměti mám výlet na Spišský hrad. Stáli jsme na hradbách při slunečném dni, pod námi D1 a na ní jediný kamion směrem na Prešov, který byl od valivého hluku pneumatik slyšet na kilometry daleko.
A stejně tak je sporná i účinnost toho elektromotoru. Ona sama o sobě je velmi vysoká, jenže musíme brát v úvahu i účinnost výroby elektřiny. Takže zase jen fráze pro zelené voliče.
Zajímavé, že u výroby nafty nikdo takové údaje v potaz nebere. A tam nejde o „pouhé“ znečišťování životního prostředí, ale rovnou o války!
Účinost výroby elektřinu není vůbec špatná proti splaovacímu motoru a distribuci + výrobě + skladování paliva (navíc započítají-li se alternativní zdroje). Jediný problém s elektrikou je drahé zadrátování, ale to není otázka učinnosti.
@náhodný kolemjdoucí: myslíte tohle?
https://www.transportenvironment.org/news/electric-car-%E2%80%98hatchet-job%E2%80%99-debunked
Nemířil jsem jen na čísla, jako spíš na smysl výroku, který je zavádějící. Energetická účinnost elektromotoru je skutečně oproti spalovacímu motoru vysoká. Jenže technicky tu vůbec nejde o (pro většinu voličů abstraktní) fyzikální pojem energie. „Veličiny“, které nás zajímají, jsou finance a emise. Zatímco by se měly zmínit především dopady na tyto „veličiny“, tak řeči o účinnosti jsou jen nicneříkající heslo typu „bude líp“.
Největší blbost. To už se zboží rovnou může převážet vlakem.
Odveze dnešní vlak zboží z domu do domu (z továrny do obchodu)? Zvládne to v rozumném čase?
ad babilon: Kruciš pane, vy nejste přece obyčejný vykřič ze střední školy… Zcela logicky: a) pokud si objednám na e-shopu v Číně mobilní telefon večer, tak opravdu dopoledne nemusím vyhlížet železničního pošťáka u zahrádky 🙁 Zde je prostor pro letadla a silnici b) naprostá většina zboží nespěchá přímo kvůli zboží. Spěchá kvůli ceně oběhových náležitostí, což jsou: tažná vozidla, tažená vozidla, obsluhující osoby. Všimněte si, že to je pro všechny módy dopravy stejné. c) nevýhoda železnice proti silnici je hlavně v tom, že aby se vyplatila, musí soustředit náklad do jednoho místa (terminálu), kde je mnoho kamiónů a mnoho železničních… Číst vice »
To může, ale furt se to nedaří (navím máme vyčerpanou kapacitu některých tratí). Němci a Švédi holt zkouší něco udělat s aktuálním stavem, u nás se říká „mělo by se“. 🙂
Sranda. Aby to bylo efektivní, musí to co nejvíce připomínat vlak. Až na ty kapacity za volanty. Jsem zvědavý, jak to udělají s kvalifikací elektro u řidičů, když řidič C+E NEMUSÍ mít ani dokončené základní vzdělání. Ještě elektro? Haha… Stačí, že umí nějak číst, trochu psát a drobet počítat. Koneckonců pro zaměstnavatele je to lepší a bonusové, ti dole mají kroutit a neremcat, vzdělání je překážející a zbytečné pro takovou sortu. Nedejbože aby začali přemýšlet a starat se o svá práva. Hladovou zeď zaměstanosti EU posunuli zase do nových dimenzí.
„řidič C+E NEMUSÍ mít ani dokončené základní vzdělání.“
Základní vzdělání má snad dnes každý člověk, vyjma jedné skupiny, kde je to potom velmi individuální. Oni ale určitě práci kamioňáka dělat nebudou…
Reálně, k čemu potřebuje mít řidič el. kamionu výuční list například z elektrikařiny? Do ničeho se hrabat stejně nemůže a pokud se budeme bavit pouze o tom sběrači, tak tam bude stačit pouze nějaké drobné školení (pokud to bude vyžadováno)…
Pokud chápu dobře… . Zvláštní, že ta“vyjma jedna skupina“ nedělá kamioňáky, vždyť byli v nedávných dobách kočovníci?
Kočovníci ano, formani ne.
Ve všech dotaznících je řidič mkd stavěn na ůroveň nekvalifikované síly, kupř. v dotazníku ČSÚ ohledně průměrné mzdy je doslova uvedeno: Jak byste charakterizoval(a) Vaše současné zaměstnání? Poslední, nejnižší(desátý) stupeň dle metodiky obsahuje: „Manuální pracovník, bez kvalifikace (vrátný, popelář, řidič i mkd, apod.)“. Po těch lidech nemůžete vyžadovat vyšší technologickou kázeň (ještě k tomu v el. systému, 750 V a stovky A opravdu nejsou pro pitomé), nežli předvádí nyní, jak se všude dočítáme a vychvalování to nebývá. Pravda jsou mezi nimi vyjímky, fandové, zrovna tak jako mezi piloty, strojvedoucími, ale spolehlivost systému určuje nejslabší článek a ten je u řidičů… Číst vice »
Jen se smějte. Myslím, že tou kapacitou za volantem bude nakonec mikročip napojený na řadu senzorů, ovládaný dispečerem z kanceláře. Až tou trolejovou sítí propojí pár logistických center, pak teprve začne legrace.
Určitě ne. Co bychom si počali s nezaměstnatelnými lidmi? Umí něco jiného, nežli řídit? Byl by veliký problém.
Připomínat vlak? Trolejbus vlak vůbec nepřipomíná. Zbytek příspěvku je o ničem.
Ale je drážní vozidlo.
Papírovina. Autobus s baterií je vozidlo silniční. Trolejbus s přídavným dieslem je taky vozidlo silniční (a zároveň i drážní).
Momentálně třeba ne, ale už je jen krok k tomu, aby kamiony v automatickém režimu řízení jely ve „vláčku“ vedeny jedním živým řidičem vpředu.
Už se těším. Jeden, co umí číst psát a počítat pojede vepředu a ty ostatní si tam budou u noťasů honit? To už zmáknou teď, během řízení.
Zajímalo by mě jak je řešeno prudké odbočení například z důvodu přebírající zvěře, vyhýbání se překážce, autu atd zdali se sberace okamžitě stáhnou, aby se ne poškodil sběrač nebo trolej
Píší, že ten smeták je inteligentní, možná více, než individuum za koláčem dole, tak to určo zmákli.
A tak milé děti v Německu znovuvynalezli kolo….
Ještě dolů přidat koleje a soudruzi z eNDéeR dostanou vlak….😂
Jé super, to je ale nápad. Tak napereme koleje ke každému obchodu a do každé firmy, bude to naprosto boží a úžasné. Teda, že to nikoho před vámi nenapadlo. Taková hlavička jako vy by měla do toho simemensa nebo jak se to jmenuje zajít a všechno jim to vysvětlit, oni vůbec nevědí co dělají, pozéři
Stejně imbecilní argument s vlakem se objevuje všude. Asi nějaká nová nemoc.
Navíc Německo má tratě i vlaky kvalitnější, než máme my. Máš pocit, že je tohle nenapadlo?