Nekonečný příběh. Liberec znovu prověří trasu plánované tramvajové trati na své největší sídliště
Město bude hledat levnější variantu trasy po ulici Dr. Milady Horákové.
Liberec znovu prověří trasu, kudy by měla vést plánovaná tramvajová trať na největší sídliště města ve čtvrti Rochlice. Výsledek by radnice měla mít za rok. Primátor města Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) novinářům řekl, že chtějí najít trasu, která bude levnější a bez nutnosti bourání budov.
Podle již dříve zpracované studie proveditelnosti si výstavba tramvajové trati do Rochlice vyžádá zhruba 1,7 miliardy korun a zbourání více než 60 objektů. Primátor uvedl, že za prověření, zda lze najít jinou trasu, zaplatí radnice bezmála dva miliony korun. „Budeme na to mít zhruba rok, protože bychom chtěli za rok přijít s výsledkem, zdali se vůbec taková trasa dá najít v Liberci. Samozřejmě může to rozhodnutí za rok znamenat i třeba odložení tramvajové tratě do Rochlice na neurčito. Třeba na dalších deset dvacet let, třeba až budoucím generacím, pakliže by na to město teď nemělo peníze a ani odvahu,“ řekl primátor.
Vybudováním tramvajové trati do Rochlice se radnice zabývá od roku 2002, jen o pár let méně, než se mluví o rychlé železnici z Liberce do Prahy. Původně preferovala takzvanou horní variantu od zastávky U Lomu přes sídliště Broumovská, za vhodnější nakonec vybrala takzvanou dolní trasu přes ulici Dr. Milady Horákové. S ní počítá město nadále, ale nechá nyní mimo jiné prověřit, zda je nutné vybudovat tunel pod Košickou ulicí a zda je nutné rozsáhlé bourání budov v ulicích Dr. Milady Horákové a Na Žižkově
Nová trať by měla vést z centra přes sídliště Dobiášova do Zeleného Údolí. Na největším sídlišti stotisícového města, kde žije zhruba 15.000 lidí, jezdí pouze autobusy. Náporu cestujících to ale v některých časech nestačí, i když ve špičkách jezdí spoje po pěti minutách. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti se ale městu vyplatí zřídit tramvajovou trať do této lokality jen v případě, pokud bude realizovat i druhou etapu. Tedy následné prodloužení trati na sídliště Vesec a Doubí. Náklady na druhou etapu odhadli na 740 milionů korun. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15 000 cestujících, při realizaci jen první etapy do Zeleného Údolí zhruba 8000.