Moravskoslezský kraj se nevzdává své představy, že za stamiliony z veřejných prostředků spustí provoz linek z Ostravy do Amsterdamu a
Moravskoslezský kraj se nevzdává své představy, že za stamiliony z veřejných prostředků spustí provoz linek z Ostravy do Amsterdamu a Helsinek. Už podruhé proto prodloužuje termín, do kdy se mohou zájemci o provoz těchto linek přihlásit. Tentokrát rovnou o dva měsíce.
„Důvodem pro prodloužení lhůty do konce října 2017 je projevení zájmu ze strany potenciálních dodavatelů služeb, kteří tento svůj zájem projevili týden před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Lze se důvodně domnívat, že při neprodloužení lhůty by nebyla podaná žádná nabídka a zadávací řízení by muselo být zrušeno,“ řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová.
Před měsícem kraj prodloužil lhůtu do konce srpna, protože přes léto prý nemají dopravci dostatek času se podání nabídky věnovat kvůli silnému provozu.
Kdo je oním možným zájemcem o provoz linek mluvčí neuvedla. Dopravce by musel najít využití letadla pro další lety z Ostravy.
Letiště v majetku kraje loni zaznamenalo pokles cestujících, průběžná čísla za letošní nezveřejňuje. Zatímco největší letiště světa publikují čísla za každý měsíc, mošnovský terminál je zveřejní až za celý rok. „Zatím podle našich odhadů očekáváme nárůst za první pololetí mezi 20 až 30 %,“ řekla mluvčí letiště Michaela Kubešová.
Plán na dotované linky se zrodil v hlavě radního pro dopravu Jakuba Unucky (ODS). Ten chce na provoz přispívat jen částečně, ale rovnou si lety objednat jako základní dopravní obslužnost. Podobně kraje platí provoz autobusů či vlaků. Helsinki si kraj vybral kvůli finským investorům v regionu, zejména IT společnosti Tieto, linka do Amsterdamu měla Ostravě zajistit spojení s velkým evropským hubem. Do obou destinací mají dopravci létat nejméně čtyřikrát týdně.
V Česku by šlo o první případ, kdy by kraj šel u letecké dopravy cestou, že by novou linku platil úplně a nesl i riziko tržeb. Běžný je model, že regiony dotují dopravce například slevami nebo marketingovou podporou. Systém těchto dotací nedávno odkryl jihomoravský hejtman Bohumil Šimek. Ten obvinil po konci linky Brno – Eindhoven společnost Wizz Air, že chtěla jen dotace.
Nezájem dopravců o takovou linku souvisí podle oslovených leteckých expertů s tím, že by za dotace nebylo letadlo dostatečně vytížené a v jiných trasách na komerční riziko z Ostravy nevidí smysl. „Je s podivem, jak krátký čas nechává kraj uchazečům mezi podáním nabídky a zahájením provozu. Běžně se na celém světě plánují nové linky nejméně půl rok dopředu, často i rok. V Ostravě jim na to dávají dva měsíce,“ podotkl jeden z oslovených expertů, který si přál zůstat v anonymitě.
2 komentáře