Nekonečný příběh dostavby D49. Mátl doufá v otevření příští rok v květnu či červnu

Betonáž na dálnici D49. Foto: ŘSDBetonáž na dálnici D49. Foto: ŘSD

7,5 kilometru dlouhý úsek do Fryštáku je téměř hotový, jezdit se po něm však nedá.

Zeleně zprovozněný úsek dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Více než sedmikilometrový úsek dálnice D49 mezi Holešovem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radka Mátla mohl začít sloužit řidičům v květnu či červnu příštího roku. Získání kladného stanoviska v procesu EIA, který se zabývá vlivem stavby na životní prostředí, předpokládá ŘSD do konce letošního roku.

Potřebné stavební povolení by mohlo být vydané v prvním čtvrtletí příštího roku, řekl dnes Mátl novinářům na dopravní konferenci v Luhačovicích.

Loni otevřelo ŘSD první úsek D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Holešovem dlouhý 9,8 kilometru. Sjezd z dálnice končí na kruhové křižovatce za Holešovem. Navazující 7,5 kilometru dlouhý úsek do Fryštáku je téměř hotový, jezdit se po něm však nedá.

Chybí dokončit především téměř dvousetmetrový sjezd z dálnice na kruhový objezd u Fryštáku. Kvůli žalobě Dětí Země a následným rozhodnutím soudu a ministerstva dopravy přišlo ŘSD o stavební povolení na napojení dálnice a některé další stavby. Nutný je i nový proces EIA.

Začíná se od začátku. Hotová dálnice D49 jde znovu k posouzení vlivů na přírodu

Nová EIA ještě letos

Silničáři po rozhodnutí soudu požádali ministerstvo životního prostředí o vydání nového stanoviska EIA. „Věřím a doufám, že skutečně se podaří zhruba nikdy do listopadu nebo maximálně do konce letošního roku toto stanovisko získat. Posléze bychom dokončili inženýrskou činnost a požádali Dopravní a energetický stavební úřad o vydání nového stavebního povolení. Pokud by se to podařilo někdy v prvním kvartálu, včetně posléze nabytí právní moci, tak jsme připraveni okamžitě provizorní napojení zrealizovat,“ řekl Mátl.

Výstavba napojení dálnice na dosavadní silniční síť by podle něj měla trvat dva až tři týdny. „Pokud všechno půjde dobře a skutečně tam nebude nějaký zádrhel z hlediska odvolacích procesů, tak odhaduji nějaký květen, červen, že bychom skutečně v první polovině příštího roku mohli už po dálnici D49 jezdit v celé délce,“ uvedl Mátl.

Dostavbu dálnice alespoň do Fryštáku považuje náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel (ANO) za velmi důležitou. „Mohla by uvolnit spojnici Otrokovice – Zlín, která je jednou z nejfrekventovanějších silnic v České republice,“ řekl dnes ČTK Doležel.

Úleva od tranzitu

Zatím uzavřený úsek D49 mezi Holešovem a Fryštákem by měl odvést podstatnou část tranzitní dopravy z obcí, okolo kterých vede. Původně jej ŘSD plánovalo uvést do provozu letos, rozhodnutí soudu mu to znemožnilo. Řidiči tedy nadále musejí jezdit po souběžné silnici vedoucí přes Martinice a Horní Lapač na Kroměřížsku.

 

Podle martinického starosty Pavla Fiuráška (BEZPP za Obec Martinice pro Vás) obcí denně projede 13 000 aut. Způsobují prašnost i otřesy v domech, obává se též o bezpečnost chodců. V minulých týdnech obyvatelé Martinic a Horního Lapače na protest proti tomu, že nelze dálnici využívat, částečně zablokovali silnici druhé třídy, která obcemi prochází a spojuje Holešov se Zlínem.

Nyní ŘSD podle Mátla také zpracovává dokumentaci pro povolení záměru na stavbu navazujícího úseku dálnice D49 mezi Fryštákem a Lípou na Zlínsku. V příštím roce plánují silničáři zahájit výkup pozemků, na jeho konci se chystají zažádat o stavební povolení. Cílem je podle Mátla zahájit stavbu v roce 2028.

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
7 komentářů