„Nejzelenější parkovací zážitek ve střední Evropě.“ Letiště Praha plánuje nové garáže za miliardy
Parking Village Aviatická. Zdroj a vizualizace: ra15 / 2DR Studio

Projekt Parking Aviatická by parkovací kapacity letiště rozšířil o asi 5 tisíc nových stání.
Zajímavý je výjev v levé části vizualizace: 5 kloubových autobusů se jako jeden muž sešikovalo na krásném šikmém stání, před tím ale musely přejet travnatý pás, aby se do této polohy vůbec dostaly. Čím asi přemýšlel autor tohoto „nápadu“?
Přeci je jasné, že tam nacouvaly. Couvání s 24m je přece hračka 🙂
Jo aha! Já zapomněl…
Tématem článku je parkoviště vpravo, na opačné straně Aviatické jsou jiné stavby, které vizualizaci jen rámcově doplňují. Ta odstavná plocha, před budoucím podjezdem, kde stojí autobusy, je navržena pro nákladní automobily před vjezdem do cargo zóny, příjezd je mimo zobrazení vizualizace, přes budoucí kontrolní stanoviště. Všechny tyto stavby, v pohledu vlevo, již mají stavební povolení a postupně se začnou realizovat (2026+).
Ja proste zboznuju tenhle marketingovy newspeak…“nejzelenejsi parkovaci zazitek“…Proboha, to si jako vazne nekdo z tech marketaku a „piaristu“ mysli, ze lidi jedou zaparkovat auto proto, aby na parkovisti neco zazili…? Nebo aby to jeste ke vsemu byl dokonce „zeleny“ zazitek…?
Cesti marketaci se na silu snazi pouzivat anglicke „experience“, ktere ale v anglictine zni prirozeneji a ma o neco sirsi vyznam.
To je tak, když se ze strojového překladu anglického slova „experience“ stane součást zažitého korporátního jazyka. Pro mě mimo PR obor to zní otřesně, pro ty, kdo to vymýšlí, asi ne.
To je podobný, jako když GŘ ČD přichází doručit rychlost 200 km/h.
Ne, ale je naprosto jisté, že to zaujme, což je cílem a vy názorným příkladem. 😉
Ne, rozhodne me to nezaujalo – tohle PR ptydepe uz v nadpisu me naopak vzdycky spolehlive odradi od dalsiho cteni podobnych kecu…
Kdyby rekneme napsali „pripravujeme projekt nejekologictejsiho parkovaciho domu ve stredni Evrope“, tak bych se treba mozna chtel dozvedet, co chteji pouzit za technologie – takhle me to ale vic nezajima, protoze je mi jasne, ze jsou to jenom obvykle reklamni blaboly.
Skoda ze nedaji stojany na kola, to bylo teprve bylo zelene. Neznalym to zni jako blaznovstvi, ale pro zamestnance nebo batuzkare leticiho na vikend je kolo relevantni dopravni prostredek. Na letiste je pritom jiz vyznacena prijatelna cyklotrasa z Prahy. V pripade zajmu by pak slo postavit skutecne cyklostezky z nejblizsich vesnic a Liboce. V zahranici tohle normalni funguje, na letistich podobne daleko od svych mest. Na AMS si lze i kolo pujcit
Vida co vsechno se da stihnout postavit dřív než železnice… trolejbusy, nova draha, parkoviště, asi i ta tramvaj…
Možná i koněspřežka…
Nejzelenější parkovací zážitek je stejně příjezd trolejbusem (a v budoucnu vlakem).
Takže to mají teď na 20 let zavřít a čekat?
Stačí nepsat brainwashing kydy.
Výstavba od 2029.
Do 2028 se má postavit parkovací dům pro zaměstnance (uvolní se místa ve starých) a od 2028 se začne stavět ještě další, primárně pro zaměstnance.
Ono snad nejde udělat modrozelenou infrastrukturu na jiná parkoviště? Třeba dokonce i na ta stávající. Vybudovat podzemní nádrže na zachycení dešťové vody se dá dodatečně. Dát na střechu nebo na stěny FVE taky (pokud to nevadí v rámci ochranných pásem letiště). Stejně tak i doplnit fasády popínavými rostlinami. A pokud by se použilo modulární řešení z prefabrikátů, tak by to mohlo být funkčně úplně stejné, jen o dost levnější. To by byl asi zásadní a nejspíš ne moc chtěný rozdíl. Tak se uvidí, jaký to bude mít dopad do cen parkingu a jak si to vyhodnotí zákazníci ve srovnání s… Číst vice »
Doufám, že se poučí a namaluji širší parkovací místa. Současné parkoviště nemám rád. Cestující musí vystoupit ještě před zaparkováním, vyndat kufry, zacouvat a pak se jako řidič snažím vysoukat úzkou škvírou ven.
To je jen důsledek toho, že si lidi kupují stále širší auta.
Normy na velikost parkovacích stání se nezměnily (ok, myslím že jednou se zvětšily).
Jako soukromník si (snad?) může postavit garáž s jakkoliv širokými park.stáními, pokud se mu to vyplatí. Jen tu svou stížnost směřujte spíš na sebe a další kupující aut.
Kupují si stále širší auta, protože jsou sami stále širší. Takže auto se nevejde a řidič se neprotáhne.
Takže problém příliš obézních cestujících IAD, říkáte?
Pořád je to problém těch lidí. Ne parkoviště.
Lidi si koupí tank a jsou překvapeni, že se nikam nevejdou.
Šířka a délka parkovacích stání je dána technickou normou. Každé větší než normové parkovací místo pak znamená nutně větší než nutné náklady na výstavbu a údržbu tohoto parkovacího místa. Tyto nadbytečné náklady mi nikdo nezaplatí, byl bych tedy blázen, abych navrhoval větší místa. Doporoučuji tedy na to, jaká je normová velikost stání myslet i při výběru vašeho příštího vozu:)
Fascinující komentáře, nejspíše od lidí, co v těchto garážích auto nikdy neparkovali. Přijde vám Mondeo jako obří SUV? Jasně, Škoda 120 je mnohem užší a ty normy jsou nejspíše na její míru. Možná by stálo za to je aktualizovat.
Já bych naopak udělal parkovací místa (ve městech) ještě menší, a zavedl legislativu výrazně propagujcí malá auta, takzvané kei cars, známé z Japonska. Stejně jako Japonská, ani naše města nejsou nafukovací, a je-li vysoká poptávka po parkování, pak toto je nejsnažší způsob, jak jí jít naproti.
zas to nedramatizujte… na Pa to sice chce trosku cviku, ale ani se superbem 4 tam neni vetsiho problemu.
ale jinak ano , radeji parkuji na Pb.
Ona je technická norma, která zakazuje udělat parkovací místo širší? Čekal bych, že určuje minimální šířku, ne maximální. Pokud architekt myslí na lidi a ne jen zisk, tak vypočítá počet parkovacích míst, aby se parkovalo pohodlně.
On je problém v tom, že klient typicky požaduje co nejvíce parkovacích stání za co nejméně peněz. Toho se pak pohříchu nejlépe docílí, když se udělají tak malé jak jen je norma dovoluje. Když ale klient řekne, že chce větší, tak se jednoduše udělají větší. Proč by to ale dělal, když nemusí?
Pokud zbydou peníze na zelené ekověci, tak je určitě dost peněz i na o 20 cm širší parkovací místo.
Norma primárně praví, že velikost parkovací místa se odvíjí od velikosti návrhového vozidla. Jako příklad uvedeného stání 5×2,5m odpovídá vozidlu aktuální Fabia IV. V době zpracování normy to ale byla Octavia I, což je rozměrově totožné.
Btw raději jezdím na goparking než letiště. Za ty nervy to nestojí.
Nejzelenější parkovací zážitek je zajet buchankou na louku u lesa někdy na přelomu jara a léta.
Kdo by chtěl strávit zbytek jara jejím hledáním 🤭
Parkování je od slova park
Je to nehorázné jak brutální ceny si účtují a tím pádem co si mohou dovolit postavit. Tím že nemají moc konkurenci a lidem nezbývá než jim peníze dávat tak vlastně mají monopol a bez zásahu státu budou okrádat lidi dál 🙁
V okolí letiště je dost poskytovatelů nabízející parkování.
Já naopak kvituji s povděkem, že alespoň někde náš stát buduje parkoviště, u nejž lze reálně předpokládat, že zcela zaplatí náklady na svou stavbu a provoz.
brutalni ceny? prosim vas kde?
Co jsou ty nove „mytne“ brany? K cemu?
Jedná se o bezpečnostní kontrolu na vjezdu do letiště. Tento projekt se začal plánovat po útocích na Bruselském letišti. V případě zhoršené bezpečnostní situace zde má docházet ke kontrolám vjíždějících vozidel. Projekt má stavební povolení a v příštím roce by se měla začít stavět první etapa, kterou je rozšíření komunikace Aviatická.
Když si to na sebe vydělá…
Mohli si aspoň odpustit ‚greenwashing‘. Sice to osázejí nějakými keři a stromy do – v podstatě – květináčů, ale těžko tím vyváží záměr přitáhnout na cesty další auta a pustit do vzduchu další letadla.
Tak už i letadla některým extremistickým šotoušům vadí. Co vy jste za člověka.
A budou zase tak předražené jako ty co tam už jsou? Pak ať je radši ani nestaví. Ruzyně, nejvydřiduštější letiště v Evropě.
Jak se pozná, že nějaká služba je předražená? Dle mého mínění tak, že o ní není zájem. Což se o parkovištích na Ruzyni nedá říct. Kdyby vlastní auto + parkoviště byl jediný způsob, jak se tam dostat, bylo by možné uvažovat o zneužívání monopolu, ale taková situace nenastala.
Já tam taky občas parkuju, ale cenu za parkoviště beru jako cenu za to pohodlí/rychlost, že tam dojedu/odjedu vlastním autem. Zvládl bych to i jinak, levněji, pomaleji, s menším pohodlím.
Zneužití monopolu to přeji jednoznačně je..
Není – na letiště se dá dostat i MHD, taxíkem, vlastní auto se dá nechat na nějakém odlehlejším parkovišti.
To máte marný. Točvolanti si myslí, že zaparkovat zadarmo kde si vzpomenou je jejich základní lidský právo.
Zkuste třeba zapřemýšlet jaké to je, mít auto, a vyrazit někam na týden pryč. Spousta lidí ho má radši v „bezpečí“, kryté v parkovacím domě, než aby zůstalo na ulici. To by tě nenapadlo, hlavně že víš vše.
no vidite, prave jste objevil zakon nabidky a poptavky, takto uvazuje hodne lidi s autem, tedy poptavka je vysoka, nabidka omezena a tedy jdou ceny nahoru, az si budete umet zajistit jinou uschovu soukromeho majetku jinde, bude to levnejsi
Absolutně nic vám nebrání zakoupit parcelu hned vedle, a nabízet parkování levněj.
Řekl bych, že brání a to hodně. Pozemky tam vlastní Letiště Praha nebo jeho dceřinka. A asi nikomu neprodají pozemek jen proto, aby umožnili konkurovat jim ve službách a sami pak museli snižovat ceny 😀
Některé služby nejsou pro každého. Lidé si holt nejsou rovni.
je videt, ze jste (mozna krome Pardubic) nikde na letisti neparkoval. prazske letistepatrik tem levnejsim, a s cenou na Pb patri v pomeru cena vykon k naproste spicce.
moc letist, kde doslova za par supu zaparkujete 50m od terminalu, nenajdete
Zkuste třeba Wroclav…
To jsou teda žvásty. Zelené parkoviště, bez vlivu na okolí, zážitek, jednotky miliard.
Zatímco na letiště se nedá dostat vlakem z centra a ani na kole z jakekoli okolní obce.
Už vás vidím, jak makáte na kole a kufr táhnete za sebou, asi na něm máte fakt dobrý kolečka. 🙂
Na letiště nejezdí jen cestující, ale i zaměstnanci…
Kolik cestujících letí z letiště s kufrem na kolečkách?
A kolik lidí cestuje na letiště bez takového kufru – a proč všechny tyto cestující a zaměstnance ve své odpovědi ignorujete?
A z které konkrétní obce chcete cyklostezku na letiště? Kde bydlíte, aby přesně vám to vyhovovalo. Kolik km daleko? Přes pole či podél dálnice?
ona by stacila alespon cyklostezka od premosteni D7/Lipske, fakt neni nic prijmeneho jezdit po Aviaticke. 10 let jsem jezdil na letiste do prace na kole a ani cesta po ulici K Letisti nebyla uplne prijemna vzhledem k provozu.
Na kole to opravdu neni daleko z okolnich obci – Tuchomerice, Hostivice, Stredokluky nebo Prahy 6, ale komunikace v tesne blizkosti letiste nejsou uplne pratelske pro cyklisty.
Z kterékoliv v okolí? Třeba z Přední Kopaniny či od Tuchoměřic? a vést to podél Aviatické?
Anebo tu čáru na turistické mapě s nápisem „cyklotrasa A168“ vedoucí od konce Evropské ulice udělat jako normální cyklostezku, a ne jen čáru na mapě?
Já kdyžtak jinak bydlím v Brně, ale o mně ten článek není.
Ne, on jezdí na mule, ta je super eko…
Já na tý vizualizaci vidím i vlak, tak snad se dočkáme 🙂
Ale jo, ty korporátní kecy jsou strašný.
Já vlak na letiště na vizualizacich vídám už několik desítek let.
Ale musíte uznat, že ty poslední vizualizace jsou mnohem hezčí a ve vyšším rozlišení než ty úplně první. Pokrok nezastavíme 😀
Park-domy začnou stavět od 2029, takže v době jejich dokončení vlak kolem nich jezdit bude (cca 2032, podle zeleně)
Vy jste ale optimista…
Jaký parkovací zážitek? Při parkování je „zážitek“ to poslední co chci.
Souhlasím, parkování má být stereotyp a ne životní výzva.
Když člověk dnes nemusí držet volant a auto zaparkuje samo, tak je to vždy zážitek (zatím)
Takové parkování na parkingu Smart je doopravdy zážitek, kolikrát za všechny peníze.