Nejvíce objednávaný letoun byl v první půlce letošního roku C919 čínského výrobce COMAC
První let letounu C919 s cestujícími. Foto: China Eastern Airlines
Výrobci Airbus a Boeing obsadili se svými letouny A321neo a 737 MAX druhou a třetí příčku, Embraer byl s letounem E175 čtvrtý.
ÚV přikázalo, podřízení objednali. Air China i China Southern mají samozřejmě většinového státního vlastníka.
Airbus a Boeing udelali zasadni chybu ze se nedohodli ze nebudou budovat montazni linky v Cine. A tak se zkouma , kopiruje a pripadne vylepsuje tak dlouho az maji vlastni dopravak. A provoz ukaze jak kvalitni. Taky asi nikoho nenapadlo pred desitkami let ze se v Evrope budou prodavat auta z CLR.
Ale Airbus má montážní linku v Číně. Každopádně „vlastní čínský dopravák“ je, přinejmenším zatím, sestaven plně ze západních komponent včetně motorů.
Přečtěte si to ještě jednou 🙂
Ani to nic nemění. Je dost naivní představa, že finální montáží si zkopírujete technologie k letadlu. Airbus tam žádné licence nedává, posílá tam hotové celky.
V tomto ohledu s Vámi naprosto souhlasím. Jde vidět že se Západ nedovede poučit z vlastních chyb. Nejen mobilní telefony a auta jsou toho důkazem.
Dělají to i s vrtulníky, výrobci motoru, atd. Honba za ziskem jim zaslepuje oči. Na rozdíl od Rusů jde Čína na to chytře. Postupně ovládnou ekonomiky celého světa. Proto také tak touží po Tchajwanu…
Takže naprostá gratulace Číňanům, jelikož jak je vidět, Západ jde do kytek také v letectví…
V čem vám připadá, že jede západ do kytek v letectví?
Za pár let si povíme. Opravdu bych chtěl být špatným prorokem.
Sorry, ale to jsou prázdné řečičky. Můžete být konkrétní, proč vám to tak přijde?
Podívejte se jak se Číňané etablovali v elektronice, bílém zboží v telekomunikacích i IT a v poslední době i v automotive. Pokud ještě přijdou Číňané do letectví tak bůh nás chraň.
Jenže elektroniku si tam západ (i východ) kompletně nechává výrábět. Takže bodejť by se neetablovali, když to vše vyrábí. V letectví nic takového nedělají.
Automotive s tím úzce souvisí, umí elektroniku a budují si pozice v EV, ještě nedávno neexistující značku vyrostlé z elektronického průmyslu, zatímco západní automobilky opračijí spalováky a přemýšlí jak se co nejvíce napakovat baterkouatě.
Do letectví dělají dávno, mimochodem.
jen mě je divné že nemá potřebu russák objednávat činské letadla, když podle tvrzení se jim zahraniční letadla rozpadají díky sankcím…..jeden poznatek, min. týden jsem byl v turecku a na letišti svištělo jedno ruské letadlo do vzduchu za druhém a nevypadalí jako vraky, tak nevím po 2,5 letech sankcí,,,,,,, někdo tady lže.
To jste všechno poznal pouhým pohledem z okna letištní haly? To jste dobrej!
Protoze by jim je Cinani neprodali. Nechteji se dostat na sankcni seznamy. Ty letadla jsou plna zapadnich komponentu a jejich export do russka by urcite zapadni staty nepovolily…
Buď úmyslně tady provokujete nebo jste hloupý. Rusové posílají do ciziny letadla v relativně dobrém stavu. Náhradní díly kupují přes nastrčené firmy z Indie , Afriky či J.Ameriky. Horší je to s letadly na domácích linkách. Nedávno spadl další Suchoj SSJ100…
Druhý havarovaný při testovacím letu, Havárie se navyhnou nikomu, stačí se kouknout i na seznam nehod Airbusů A320 family ( 1490 úmrtí.) nebo Boeingů f. 737 (5 779 úmrtí)
a proč by objednávali čínské když vyrábí vlastní MC-21 a SSJ-100
Jednostranné zaměření na „prodejní čísla“ vede k enshittifikaci, což už zničilo několik výrobních odvětví. Protože nejvíce se prodává produkt, který má nejkratší životnost – v době oligopolní manipulace zákazníků už neplatí, že si zákazník příště koupí něco jiného. Číňan v enshittifikaci exceluje, protože necítí žádnou morální zodpovědnost za své zákazníky. Že je kvůli tomu naprostý křáp většina smartphonů nebo televizí, je nepříjemné, ale ne zas tak kritické. Tyto „obchodní praktiky“ se nyní prosazují v automobilovém průmyslu, ke už to bude mít závažnější důsledky. A důsledky, pokud takto začně fungovat i letecký průmysl, si asi umíte představit. Hodně štěstí se životem… Číst vice »
Zrovna ty se v té Idiokracii budeš cítit jako ryba ve vodě, Joudo…
Zrovna ty smartfony jdou Číňanům více než dobře. V mnoha parametrech patří ke světové špičce. O prodejích nemluvě. Bohužel pro nás se v letectví klube nebezpečný konkurent pro zavedené značky.
Spise letadlo pro ruzne narody jinak politicky zamerene. I kdyby to bylo sebe lepsi letadlo, neumim si predstavit, ze se prosadi uz jen kvuli tomu odkud je a kde bude letat, to je myslim jasne.
Nejsem odborník na letectví a nevím jak je to s uznáváním certifikátů, ale mám za to že pokud ten letoun má čínské certifikáty tak nebude problém získát i mezinárodní. Pokud je získá, tak jak chcete zabránit, aby se Číňané dostali na mezinárodní trhy?
Bránit tomu nikdo nebude, ale už vidím třeba British Airways nebo Lufthansu, jak objednává C919. Dostanou se sem, ale reálně kdo to koupí?
Myslím že pokud nabídnou nízkou cenu tak spousta firem. A kouzlit s cenami to oni opravdu umí.
Jelikož jsou mnohé výrobky z Číny na příkaz CCP do zahraničí prodávány pod dumpingovými cenami, bude samozřejmě na stole zavedení odpovídajícího cla. Dlouhá desetiletí se čínským komoušům tyto tržní manipulace tolerovaly. To končí, cla na bateriové elektromobily jsou první kapka. Brzy bude pršet. Čína bude za nějakých 20 let čelit naprosto bezprecedentní implozi práceschopné populace, ale komouši tomu nevěří, takže pokračují, jako by byli v nekonečném růstu. My jim těch zbývajících 20 let nemusíme financovat.
Ono ty cla nás nespasí. Nejde jen o náš vnitřní trh. Navíc každá hůl má dva konce.
Za prvé, číňan technologicky nevymyslel nic, všechnu práci jim udělají „politicky myslící“ evropané a američané. Čínský management pak k technickému know-how jiných připojí své nekalé obchodní praktiky.
Za druhé, jaksi jste nepochopil, co jsem napsal. Ano, čínské smartphony se číselně prodávají velmi dobře… PROTOŽE to jsou křápy, které nevydrží, a lidé jsou dnes tak vymytí, že obratem kupují další. Ostatní výrobci se museli přizpůsobit, a enshittifikovali taky. Než trh čiňaní zničili, většina lidí měla smartphone několik let, běžně i 5. Dnes to lidé mění jako ponožky, absolutně bezdůvodně.
Obávám se že nemáte úplně pravdu. Číňané mají spousty patentů nejen v telekomunikacích. A rozhodně jejich smartfony nejsou krámy právě naopak. V mnoha ohledech překonávají konkurenci. Navíc spousty modelů se ani nedostanou na náš trh. Opravdu zkuste nějaké lepší Xiaomi či Vivo a budete mile překvapen. S čím souhlasím že se soudruzi z říše středu s ničím nepařou .
„Číňané mají spousty patentů nejen v telekomunikacích“
To není pravda. Tyto patenty generují čínské firmy pod jmény čínských „manažerů výzkumu“, práci ale dělají striktně zahraniční odborníci, kteří za úplatu často souhlasí i s tím, že nebudou pod avou práci nikdy podepsáni. Číňani mají už od školky totálně vymyté mozky komunistickým náboženstvím – vůbec neumí myslet samostaně. Kdybyste s nimi někdy pracoval, věděl byste, o čem mluvím.
Na to stačí jediná odpověď – matematické, fyzikální a chemické olympiády vyhrávají Číňané v závěsu je jim Rusko. Češi patřily do top 5 do roku 1990, dnes jsou Češi mezi rozvojovými zeměmi.
Tak to je jasné, když si to čínské aerolinky na začátku objednali ve velkém. Srovnání v dalším období už bude zas za Airbusem i Boeingem podle mě pokulhávat, nebo to bude jen další domácí aerolinka aby se mohli blýsknout s čísly… 🙂
Já si myslím, že počty nových objednávek mohou být samy o sobě zavádějící tím, že nezohledňují počet existujících objednávek. Pokud má Airbus vyprodané výrobní kapacity na léta dopředu a nová objednávka znamená, že se objednatel může na svůj letoun těšit v lepším případě několik let, tak je vcelku pochopitelné, že zauvažuje nad zařazením si do kratší fronty, i kdyby třeba byla na horší (co já vím) produkt. Co myslíte?
Myslím si, že až získá letadlo EU certifikaci, tak to teprve začne být srovnatelné
Přesně na to jsem myslel. Do kterých států můžou Čínské aerolinky toto letadlo posílat s pax?
No mimo EU a státy jako USA, Kanadu či Austrálii vcelku všude. Jednak v rámci obchodní korporace států BRICS, jednak v rámci obchodních aktivit v Asii a Africe, což dává docela slušný potenciál. Otázka je kvality, servisu a náhradních dílů.
Zdravím spottery. Co se týká objednávek AA na E175, jedná se o objednávky původní verze, nebo jsou to objednávky na E2? Z minulosti si matně pamatuji, že objednávky na E2 175 se nehrnuly, z důvodů celkové MTOW, jelikož E2 se od původního 175 liší a byl tam problém se zařazením do kategorie „regionální“ a tím spojené finanční náklady co se týká USA.
Má někdo hlubší informace o tomto problému?
Ona ta americká Scope Clause je celkově dost bizarní, asi jako skoro všechno, co kdy vzešlo od jakýchkoli odborářů 🙂
Dobrá otázka. Dohledat se toho moc nedá. Tady je rozhovor s vice-presidentem Embraer Commercial z letošní Farnborough Air Show. https://www.laranews.net/embraer-eyes-us-prospects-as-e175-demand-heralds-regional-market-return/ Klasické manažerské plky jak mnoha slovy říci v podstatě nic. V podstatě (a jak bylo psáno už dříve) potvrzuje že mají duální montáž na obě varianty. „Přemotorováni“ (myslí asi nejaké lehčí motory) nevidí reálně, tak věří v dohodu s odbory. To asi říct musí, já si myslím, že pilotní odbory necuknou, tak bych si tipnul E1, dle objednávky v konfiguraci 76 sedadel ve dvou třídách. American píšou na svých stránkách, že tím do roku 2030 vyřeší náhradu všech starých „regional… Číst vice »
Jedná se o první generaci E175. E2 myslím ještě není ani schválená a schvalovací proces je pozastavený, dokud se nezmění scope clause. Embraer v rámci vývoje a začátku schvalovacího procesu doufal, že se scope clause změní, ale to se nestalo, takže to pauznul. Každopádně na poli moderních regionálních letadel velikost E175 zas taková konkurence nových moderních letadel není, takže i kdyby se to mělo obnovit třeba za 3-5 let, tak stále ta poptávka může být velká