Největší železobetonový oblouk je hotov. SŽ otevřela Schwarzenberský most přes Orlík
Nový železniční most přes Orlík. Pramen: Správa železnic
V případě historického mostu řeší Správa železnic převod vlastnických práv na spolek Viadukt.
Opakují stále to „nejdelší železobetonový oblouk,“ 156m.
Pěkný je, ale stále nemá ani půlku 60let starého ocelového Žďákovského mostu, který byl ve své době nejdelší obloukový na světě.
Tak snad za 50 let nebude 5m vedle Žďákovského ještě „nový nejdelší železobetonový oblouk.“ 😀
Ha, a to ještě ten 80 let starý betonový obloukový Podolský most překonali jen o 6 m…. Pokrok nezastavíš 😉
protože ten most se stavěl hlavně kvůli rekordu, že?
Určitě nestavěl. Ale tak pořád se chlubit, že jsem o 6m překonal 80tiletý most mi přijde komický. A stejně je ten Podolský hezčí, haha 😉
No tak to dopadne jako viadukt v Ivančicích.
A ti co se diví proč není takové haló jako pod Vyšehradem – tam nejde postavit nový most o kus vedle. (A tady se nikdo nestará o panoráma)
Kdyby ten most vzniknul počátkem 20.století, byl by pojmenován po Franci Josefovi, kdyby ve 20.letech tak po Masarykovi, koncem 30.let po Benešovi, za protektorátu po Hitlerovi, následně po Gottwaldovi, za normalizace by byl Moskevský, později Leninův. Pro mě osobně to bude vždy most u Červené.
Tak ono pojmenovávání mostů je spíš městská a pražská maníra. Ake aspo%n se rozliší starý a nový most. Tady jsme spíše rádi, že ten most vůbec existuje. Například původní záměr položit koleje na orlickou hráz, trochu nevyšel a plánovaný most na trati Sedlčany-Příbram/Březnice také ne.
Pojmenovat most po rodu, jehoz potomci si nakladaji se svym majetkem v rozporu se zakonem a s ustavou neni dobry napad.
Obora ma byt volne pristupna pro chodce a cyklisty.
Se zpřístupňováním obor bych začal v CHKO Bílé Karpaty.
Zákon platí úplně stejně po celé ČR.
Už jsem se na to vás ptal níže možná to zapadlo, tak to zopakuju. Když myslíte, že je to s tou prostupností krajiny, včetně obor, tak jednoznačné a dané Ústavou – proč už za ta dlouhá léta sporů kolem této obory to někdo nedal k soudu? Já nejsem právník, takže netuším, v kterých všech zákonech se toto řeší, ale předpokládám, že pokud by to bylo tak jednoduché a jednoznačné, musel by soud rozhodnout ve prospěch zpřístupnění, ne?
To už proběhlo. Prostupnost obor potvrdil nejvyšší správní soud.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obora-jelenice-na-opavsku-je-dal-uzavrena-pripad-resi-stavebni-urad-ve-fulneku
Jinak mi přijde krajně nešťastné, že povinnost explicitně zmíněnou v zákoně je potřeba vymáhat přes soud.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-114#p62
Devadesátky jak vyšité.
Jak jsem už psal, nejsem právník, ale nijak by mě nepřekvapilo, kdyby v jiném zákoně byla možnost tu oboru uzavřít, protože nějaký jiný zájem (třeba klid pro selata). A pak je na soudu, aby rozhodl, který z těch dvou zájmů je vyšší.
Vy jste dobrej, níže píšete “ tak bychom měli ctít právo, včetně respektu k majetku.“ a když pošlu článek o rozsudku nejvyššího správního soudu, tak si vedete dokola své, ničím nepodložené, dojmy.
Ctít právo = respektovat rozhodnutí soudu. Vyšší instance pro vysvětlení výkladu zákona v právním státě není.
Ale vůbec ne, to bylo k tomu „proč by měl rozhodovat soud, když je to expicitně dané“.
Jasně a kdo drží dopravní bariéru CHKO Brdy, kde musíte okolo po silnici smrti. Opět neprošlo jednání o možném vytvoření průjezdu, vysvětlete to občanům Jinec, kteří za chvilku ani nepřejdou silnici a nemají kudy udělat obchvat. TGM říkal k čemu nám budou Brdy když ztratíme svobodu. Bohužel jsme v minulém století ztratili oboje.
Jasně. A havěť zde chovaná na odstřel se rozprchne do celého okolí. Trofeje v tahu, škody všude možně. Mufloni, prasata, siky taky původně jen v oborách. Dnes je s tím obrovský problém.
Pěkný whataboutismus.
Branky pro pěší a trubkové přejezdy pro vozidla umíme i v ČR.
https://mapy.cz/s/gotavazeza
Ty dva mosty vedle sebe jsou prostě hnus.
Babiš obloukový byl proto, že povodí Vltavy vadily pilíře v přehradě a ty tam stejně zůstaly…
Taky tam desítky let jsou a ničemu reálně nevadí. Ještě pár let se to protáhne.
Čím to, že se u tohoto mostu nestrhlo stejné šílenství jako u výtoňského mostu v Praze? Že by tento most byl historicky méně významný, přestože je starší? Anebo … (ale to radši spolknu).
Sice menší, ale strhlo. Proto ten starý nešel k zemi.
Strhlo, jenomže tady se od začátku plánovalo že se první postaví nový most a až pak se zbourá starý most. Díky tomu tam jsou teď dva mosty, a tak to bude až do chvíle, než starý most spadne.
To bylo opravdu výrazně menší, když narozdíl od Výtoně SŽ prošel nový most. Kdyby u výtoňského mostu nebylo takové pozdvižení, už by byl dávno klid hned jak SŽ připustilo zachování (jako zde) mostu a přesunu jinam. V Praze ale zachování mostu nestačí, tam chtějí za každou cenu zabránit stavbě nového. Kdyby totéž bylo zde, nový most by dodnes nestál a bůhví, zda by se někdy postavil.
Proč by uprostřed ničeho někde v lese „neměl projít“ nový most?
A jaký má smysl srovnávat místo v centru hlavního města s koncem světa někde u Vltavy?
Proč by neměl projít? Protože většina protestů je typu: „já vám ukážu, jak jsem důležitý“.
Ty původní sloupy tam asi budou déle než tu bude lidstvo
Takže postavíme krásný, drahý most a ten starý hnusný tam necháme. proste kocourkov
Škoda, že se nenašel někdo, kdo by starý most odstěhoval, jako tomu bylo u někdejšího nedalekého starého řetězáku. Tomu to i na novém místě sluší.
Je vtipný, že nebýt nezbourání starého mostu, tak by tam nebyla spojnice pro cyklisty a pěší.
Ano, tomu fakt nerozumím, že se tam nepočítalo ani s chodníčkem pro pěší a cyklisty.
Když ten most navrhovali, tak už věděli, že cyklo a chodník bude vedle.
Kdyby ovšem při návrhu měli natvrdo zadání, že starý půjde dolů a investor tam cyklo požaduje … tak by na novém mostě bylo a ten starý by šel k zemi.
Ještě dodám, že být na starém mostě chodík a cyklostezka, na novém taky, tak zas bude vadit plýtvání.
Není to tak. Když most navrhvali, veděli, že se starý zbourá. Chodník pro pěší nenavrhli, protože to nebylo v zadání. V průběhu prací si aktivisté vzpomněli, že by chodník chtěli. Vznikl návrh na zavěšení chodníku pod mostovku nového mostu, na NK jsou přípravy pro umístění kotev. No a pak vznikl spolek, který zabránil zbourání mostu a výsledek je paskvil…
A už je teda dojednaný, že tam místní správce lesů (Švancerberkové??) povolí přivést cyklostezky k mostu?
Schwarzenberg, Alibabo, Schwarzenberg, nikoliv Švancerberk. Naučte se, prosím, nekomolit… 🤦♂️
Uplna normalka u SZDC. Idealni priklad most v Mechenicich, cerstve zrekonstruovany, bez chodnicku nebo cehokoliv. Vzhledem k malemu zeleznicnimu provozu a naopak velke poptavce po mostu v tomto miste, za pekneho pocasi po kolejich vic lidi prejde pesky, nez projede vlakem.
Když jsme u toho, víte, že se dá na bok v pohodě přidat lávka (konstrukční záležitost mostu a pilířů)? Byla by k té lávce i přístupová (přiměřeně bezpečná) cesta? A má tu lávku platit SŽ nebo obec/kraj?
Lávka by musela být na jižní straně měchenického železničního mostu, pak by bylo ale ještě potřeba šikmou opěrnou zeď v podobě kamenné rovnaniny mezi tratí a silnicí upravit na svislou a teprve do takto vzniklého místa dát cyklostezku. Pak je otázka, jak s cyklostezkou dále – přes Měchenice po ulici Hlavní a mezi Měchenicemi a Davlí po pravé straně silnice II/102, dále pak po ulici Nábřeží. Měli by o to mít zájem všichni, protože Správa železnic se tak zbaví pěších a cyklistů jedoucích po železničním mostě (zejména cyklisté jsou výživní, několikrát jsem je musel vyhoukat a jet kvůli nim pomalu,… Číst vice »
A ta první otázka?
Když se lávku podaří postavit, nemám nic proti.
novej a hezkej, vlastně snad i hezčí než starej. V té Prahe vůbec neví, o co přichází…
Vypadá to trochu jako dílo kejksa a počičky, ty dva mosty vedle sebe. Jako zajímavost dobré. A teď nastal čas přesunout své zraky do Tábora, na „Elektrák“. Tam by snad měla být vedle mostu lávka pro pěší, nebo bude součástí nového mostu?
A jak by to řešili tam u vás, když starý neunese vlak a nedovolí ho zbourat?
Měla by být součást nového mostu jako v Hracholuskách.
krasna stavba, kterych u nas moc nevznika (velikosti tomuto mostu bude konkurovat mozna silnicni most pres udoli Strely na prelozce I/27 a D3-premosteni Sazavy ) jen se nemohu ubranit dojmu, ze ten stary pamatecni srot jednak hyzdi celkovy dojem, dale trvale blokuje cast prostoru vodni cesty svymi piliri, ktere mely pri puvodne planovane demolici zmizet, a konecne zatreti – coby danovy poplatnik nejsem spokojen s prutahy ohledne prevodu stareho srotu na ten nadsenecky spolek – at uz si to sve kyzene „krasno“ caluji ze sveho….jsem vsak poucenym pesimistou a tak vicemene ocekavam, ze casem pozada ten spolek o demolicni vymer,… Číst vice »
Bývalý železniční most v Červené nad Vltavou je v pohodě pro pěší a cyklisty na dalších padesát let minimálně. Ony už se někde na jeho otryskání pískem a nanesení nového nátěru peníze najdou poté, co se z přístupových cest k mostu stanou nejprve neoficiální cyklostezky a časem bude tlak i od politiků na to, aby vše bylo legální. Po silnici I/19 přes Vltavu na kolech nebudou jezdit z bezpečnostních důvodů rodiny s dětmi, ale přes bývalý železniční most už ano.
1. Kdyžtak I/29, ne I/19
2. Ono to se „zpřístupněním“ (guerrilovým i oficiálním) nebude tak lehké mj. proto, že by to znamenalo přejít trať (přejezd?), možná zábradlí a překonat celkem slušný svah. Pro rodinku na kolech nic moc, to už je lepší ta silnice.
Je to jak pest na oko. Kdysi krasny most , dnes srot a vedle novostavba ktera vypada pekne.
Z toho názvu se rudá úderka picne.
Viz níže.
V Rusku měli dilema:
X: Aby nebylo chudých!
Y: Aby nebylo bohatých!
Bohaté popravili a chudé poslali do Gulagu. A pořád tam nemají mosty přes řeky; myslím ve vnitrozemí, kam zavítá leda tak osamělý jezdec.
Dej si šípkový čaj a horkou sprchu, a netahej d tohoto mostu politiku
Nazývat most Schwarzenberský….když právě rodina Schwarzenbergů uzavřela neprodyšně okolní velké obory, zrušila turistické stezky a vlastně nikoho tam raději nechce, mi přijde trochu smutné.
Taky mi to přijde poněkud paradoxní. Na druhou stranu, neprodyšně uzavřené to tam není a starý most zřejmě bude legálně průchozí.
to asi jo, ale všeobecně by dávala větší smysl lávka na novém mostě „po proudu“, kde by se nemuselo 2x přes koleje, nebo pod koleje. na pravým břehu ještě budiž, ale ten levej bude fakt blbákov.
škoda že na to není na mostě příprava.
To samozřejmě škoda je, ale nebyl zájem, tedy zejména zájem politiků…
To samozřejmě souhlasím, nějaká forma legálního pěšího/cyklo přechodu přes nový most by byla lepší. „Kníže si nepřeje“ považuju jen za alibi, ty pozemky na obou stranách mostu jsou veřejně přístupné.
a ještě je z jedný strany turistická značka a z druhý příjezd pro IZS, takže by to bylo fakt šumák.
Ta příprava tam je
tak pokud to tak je, tak jsem byl zbytečně pesimistický,
Re: neprodyšně uzavřené to tam není
Prosel jste si zpretrhanou cervenou Vusi – Cervena? Ja jo, hotova zelezna opona. Ja to prosel, vcetne prebrodeni Hrejkovickeho potoka, doporucuju. To jsou zkusenosti,ktere tezko sdilet.
Když to je těžký. Já osobně k životu žádnou oboru nepotřebuju, na druhou stranu je jejich provozování v ČR legální a když chceme patřit do západního civilizačního okruhu, tak bychom měli ctít právo, včetně respektu k majetku.
Vše musí mít své meze. Ona ta obora má rozlohu několika obcí a přetnula veškeré cesty a turistické značky, které přes ní vedly.
Majitel ať si klidně pěstuje les, chová zvířátka, dokonce ať si klidně staví obory, ale měl by respektovat i jiné zájmy, které přitom nejsou s těmi jeho v rozporu, tj. měla být zachována prostupnost pro lidi pěšky a na kole. Veřejně přístupné lesy zavedla Marie Terezie.
Pro mě panují u Orlíku divoké devadesátky, maskované za soukromé vlastnictví.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/221562248410014/
To jsme v rovině řekněme společenské odpovědnosti, která ovšem není vymahatelná.
Ústava a zákon není společenská odpovědnost.
Zákon je vymahatelný, v západním civilizačním okruhu určitě.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-114#p62
https://archiv.hn.cz/c1-67295600-novela-zakona-omezi-pristup-do-lesu-umoznit-majitelum-obor-jejich-uzavreni-je-chyba-varuje-ombudsman-i-ekologove
Proč už to po těch letech tahanic není u soudu?
lepší zpráva nakonec:
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-ministerstvo-ustoupilo-lide-o-volny-vstup-do-lesu-neprijdou-40470188
jak dlouho a za kolik
Já si to prošel (2023) po červené z jihu na sever taky, resp. chvílema jsem na tom bajku i jel. Srázy k potůčkům jsou fakt ostrý, značeno jako nebezpečný úsek – s tím má podle stop problém i ta divoká, co nežije mezi ploty. Hrejkovický potok taky pecka, mýtina bez značek, jen trní a kopřivy, ale lávku jsem nakonec našel. Cestou byla krásná místa s vyhlídkou, ale reálně dostupná jen pro odpočinek nimrodů po odemčení brány zevnitř obory. Ale je to aspoň na mapě: v létě jsem objížděl oboru Janovská dolina a mapy.cz mě dovedly ke 5m vysoké bráně –… Číst vice »
Tak lávka přes Hrejkovický potok je nová, za mě určitě nebyla. Já jsem tam byl v květnu (2022 nebo 2023, už nevím) a kopřivami bylo zarostlé dostatečně a nebylo jasné, kde červená pokračuje, kde potok přebrodit. Nakonec jsem to našel. Šel jsem k jihu.
Více než 100 let po zákonném zákazu šlechty a předtím staletí vykořisťování – nebo si někdo myslí, že ti „šlechtici“ si všechno vybudovali vlastníma rukama a nakoupil pozemky od ostatních usedlíků?
Bezdomovec si vlasntíma rukama nevyrobí ani ty boty. Jinak by to byl švec. Stejnou nenávist vedli socani proti Baťovi, dosáhli jen toho, že chudí … zůstali chudí.
Bezpředmětný komentář. Téma bylo, že „šlechta“ nakradla majetek ostatních usedlíků. Bezdomovec žádný majetek neměl, tak mu ho nikdo nemohl ukradnout. O Baťovi – není k pochopení, co jste tím mohl myslet. Baťa si vydělal vlastní prací a poctivým zaměstvávním, nikoliv krádežemí a zotročením okolních lidí, jako „šlechta“.
Tak to máte asi špatné infromace. Země patřila králi, ten ustanovoval správce a některým léno daroval. I s nevolníky.
Vy jste asi rudoch, jinak si ten žvást nedovedu vysvětlit.
Rudoch se obvykle označuje nějaký komunista, který, podobně jako dříve „šlechta“, ukradl majetek ostatním.
Pokud je podobnými krádežemi někdo znechucen, jako já, není to komunista, ale pravičák.
Chtělo by to dovzdělat v historických souvislostech 😉
+ minulé století a zvlášť postava Karel VI. Schwarzenberga, který se postavil pro Němcům (deklarace české šlechty v letech 1938 a 1939) a byl na něj v roce 1947 vydán lex Schwarzenberg, aby mohl být „legálně“ odsunut a zabaven mu veškerý majetek…minimálně za to by si jméno zasloužil 😉
Proti němcům se postavila spousta lidí. Není třeba vyzvedávat zrovna jednoho, navíc z německého roku a potomka „šlechty“, která sem ty němce dříve zvala.
To se říká v době míru… Že před válkou u nás žila třetina Němců se taky nerado slyší… Němce jsem prvně pozval ČESKÝ král Přemysl Otakar II.
Co se týče rodu Schwarzenbergů, ač německého původu u nás se vyskytují a hospodařili (a hospodaří) tu už od 17. století. A dokázali tady toho mnohem víc než jen se postavit Němcům za války. Nebyli to vykořisťovatelé (jak se snažil minulý režim očerňovat). Byli to dobří hospodáři, uměli i hodně dávat, zvelebovali okolí… V okolí Orlíku opravdu hodně dokázali a vybudovali.
Souhlas, ale to byla spíš Hlubocká větev ne? Ale jinak opravdu souhlas, z Hluboké je mi samotnému smutno…
Takže když jsem si koupil svůj 4kk byt, tak jsem tím vykořistil stavební dělníky, kteří mi ho postavili?
Tak jste si ho koupil. Nebyl jste jako „šlechta“, která si majetek ostatních prostě přivlastnila.
Naposledy si majetek přivlastnili kominusti. I ten Baťův a jejich motivace byla stejná: Oni – okradení – to přece taky ukradli.
Nesmysl, šlechta se k majetku mohla dostat dvojím způsobem, buď jim ho majitel, tedy panovník udělil v léno nebo si ho prostě koupila.
Žádný zákonný zákaz šlechty neexistuje a ta vaše „staletí vykořisťování“ jsou jak opsaná z nějaké poválečné bolševické příručky.
Dramatické zkrácení oficiální objížďky SŽ přes Č. Budějovice…
A on někde stojí připravený konvoj Sergejů? Ano, občas zde něco projede, ale pravidelně spíše ne.
No snad neudělají tu elektrifikaci jen do Písku -města. Tuhle hovadinu nedodělané elektrifikace mají už třicet let na sousední trati. Jestlipak je na to most připravený?
Je připravený. Píše se to v článku.
Díky, přehlédl jsem.
Těším se, až tam za dalších sto let vyroste třetí most.
Já se těším na ten kulturní prostor na starém mostě. Sice nevím, co to znamená, ale zní to lákavě 🙂
Že by jako Karlův most?
Jen místo soch šotouši.
Šotouší sousoší.
Pro druhou kolej? No, třeba jednou, kdo ví… 🙂
Ty se toho nedočkáš
za 100 let to snad přetrasují a povede jinudy a bude tam větší rychlost na trati
Krásná stavba, téměř jako prvorepubliková 👍
Za první republiky by tam bylo víc stojek, protože se ještě nepoužíval předpjatý beton, ale to je jen poznámka na okraj, stavba je to jistě krásná 😉
Tady to taky nebude předepjaté. Za 1. republiky spíš nepoužívali vůbec tolik ocelové výstuže obecně.
Mostovka je předepjatá.
Příčně nebo podélně?
Nejsem betonář, ale z povahy věci bych řekl, že podélně 🙂
Podélně, viz https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/169915563/Most+%C4%8Cerven%C3%A1+n.+V.+4.6.2024++n%C3%A1hled+%28FullRes%29-025.jpg/c4cb2987-673f-4da6-a690-118b506ec2e5?t=1721216384034
dík.