Největší železniční soutěž v Česku nabírá zpoždění. Ústecký kraj prodloužil termín pro nabídky do konce prázdnin
RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Prodloužení termínu pro podání nabídek by podle kraje nemělo ohrozit plánovaní zahájení provozu v roce 2026.
Na U3 a u54 by se hodily elefanty.
A proč? Na U 3 je předimenzovaný i 3 vozový Panter.
Tam bude stejnosměr v celých linkách déle než na S2 a pro elefanty nebude využití
Jestli to vyhraje RegioJet tak bude s dráhou ámen.
Děčín – Rumburk/Varnsdorf se podle seznamu tratí vůbec nesoutěží? Raději nic kolejný provoz Děčín – Dresden v případě výluky….
Konkrétně je to celé o tom, že dopravce třeba RJ vyhraje soutěž, neboť byl levný, ale v reálu se pak stane to, že po čase na nových jednotkách RJ nejde WC. Logicky RJ nemá zázemí a tak se poptává kde? No u ČD, jenž zázemí má, ale copak musí mít volnou kapacitu? Kor pro někoho, jenž jezdí za levno na úkor služeb?
RJ má dílnu/depo na střekově pro běžnou udržbu
Na západě
…. kde se ve spartánských podmínkách udržují motorové jednotky. Servis těch elektrických probíhá pod širým nebem v místě odstavení.
Kontrolní otázka. Jak dlouho vlastně cca trvá období mezi vysoutěžením zakázky a zahájením realizace stavby?
Co se má stavět? Já pochopil z článku, že se má jezdit.
To je těžká logika dát na zastávku na znamení pokladnu. Tam sedí nějaký megamysl. Každopádně mě trochu mrzí že kraj za tu cenu nepožaduje nové jednotky.
Máš křišťálovou kouli, která ti prozradila, za kolik to vítěz, se kterým se podepíše smlouva odjezdí? Že píšeš „za tu cenu“
Za odhadovanou cenu.
Zase bruto smlouvy, je do budoucna docela dost nebezpečně demotivační, když bude dopravci kompletně jedno, kolik cestujících jede a kolik je černých pasažérů. Bych dopravci nechával alespoň nějakou část (1/5-1/3) jízdného.
Jo brutto smlouva vyžaduje důslednější dohled, smluvní pokuty nejen na papíře atd. Na druhou stranu umožňuje snazší změny tarifu.
Stačí dát do smlouvy, že tarif určuje kraj, o tom to není.
Hlavní věc jsou dnes přirozené motivace, jinak to i při miliónu kontrol a tisících pokut, půjde postupně stále dolů až k rozpadu pracovní morálky na všech úrovních.
Docela by mě zajímalo, kdyby nějaká firma podala cenovou nabídku na nová vozidla, a druhou s nějakou současnou popelnici.
Jak by se kraj rozhodl, dražší nové vozidla, levnější popelnice?
Soucasne vedeni kraje? Kdyby chteli, tak pripravi vyberove rizeni dostatecne v predstihu tak, aby meli uchazeci sanci sehnat nova vozidla. Tak hadej, jaka odpoved je spravna. Ano, lip uz bylo.
Hodnotící kritéria jsou v článku: 90 % cena, 10 % kapacita. Nová vozidla nejsou požadována. Takže to je snad jasné.
Největší šanci vyhrát mají ČD, protože část vozidel už mají (pantery), ostatní by museli koupit všechna vozidla nově. Ale uvidíme, třeba to někdo dokáže i přes tuto skutečnost levněji.
Když se chce, jde vše. V nejhorším se pak za 5 let udělá nějaký dodatek ke smlouvě.
Jenže popelnice, které umí 2 systémy,jsou nízkopodlažní,mají klimatizaci, výkon 11 kW/t, nikdo nemá. Takže všichni budou kupovat nové.
Živé si neumím představit, že by to vyhrál nikdo jiný než ČD…. Přemýšlím, zda by RJ sehnal požadované vlaky. Tam si myslím, že by si je mohl nechat vyrobit. Nevěřím že se dají sehnat jednotky v zahraničí….. Možná Arriva by to měla taky snažší 🤷🏼♂️
Sehnat vyhovující vlaky na trhu ojetin je nemožné. Všichni vyjma ČD si budou muset koupit novou flotilu. I ČD budou muset investovat – pořád se tam pohybuje houf peršingů s honekry.
jo, proto čd zakvičeli a kraj poskočil jak pískli. Pak jen řeknou, že už provedli modifikace vlaků a jsou schopni je nasadit, zatímco soukromníci vlaky mít nebudou. Už vidím jak za nima přijde soukromník a řekne, kraji, počkejte až nam němci postaví mašinku….
Jak jste na to přišel? Proč by měli kvičet zrovna České Dráhy? To mohl stejně tak zakvičet i RegioJet, nebo kdokoliv jiný
Všichni budou muset nakupovat nové vlaky, jen někdo už dávno uzavřel objednávky u výrobců, a jiný to prostě nemá šanci bez obřího přeplácení stihnout, protože v tomto desetiletí bude u vlaků v EU největší převis poptávky na výrobou v celé její historii.
A není to třeba taky proto, že ČD musí veškeré kontrakty taktéž podrobit výběrovému řízení dle zákona? To by potom těžko stíhali. Navíc nikdo nebránil udělat objednavku i ostatním dopravcům (bez VZ, nebo i s VZ, ale do toho nikdo dobrovolně nejde), aby měli dopředu objednávky uzavřené a nemuseli se bát, že to nestihnou 😉
Není náhodou standardní šířka dveří 1200 mm?
1300 je standard. Panter má 1500 mm, to byla ta aférka.
Jestli i tohle ČD projedou (ačkoli jako jediný dopravce mají potřebná vozidla už teď a nebudou je muset kupovat nové), tak jsou fakt už beznadějní.
ČD mají jen 7 souprav. To stačí jen na U1 a částečně U3. Většinu budou také muset koupit nové, vyhrají-li výběrko.
nekňourali jim tam zase jen čd? Pokud jo, měli se na ně vysrat, času bylo dost.
To těžko když výhra RegioJetu na R9 byla schválně.
nebyla, byla oprávněna, díky za ní. čím méně monopolu, tim lépe.
No jo, když ČD ani nebyly zatím schopny vysoutěžit vozidla, se kterými tam chtěly jezdit (docela by mně zajímalo, co tedy nabídly). A právě to soutěžení je zase problém – Jančura předpokládám nic nesoutěžil, ale prostě zavolal do Pesy, Siemensu, Stadleru,… že potřebuje jednotky takového a takového typu, a ať mu pošlou cenovou nabídku. Žádné otevřené výběrko, žádné lhůty, žádná odvolání neúspěšných uchazečů,… Prostě jako když si kupujete auto.
Jančura je ve svých firmách sám za sebe. Představa, že manažeři státem vlastněné a politicky řízené a.s. ČD nakupují zcela bez kontroly, je poněkud zneklidňující, mírně řečeno.
zcela bez kontroly … je zneklidnujici.
ale nutnost delat na vsechno vyberka je v jinak celkem trznim prostredi dost “koule na noze”.
tak RJ je soukromník a tam je jedno za kolik si to on sám nakoupí, jde o to za kolik nabídne státu/kraji.
Zato u státu to musí být kontrolované, jak stát hospodaří, peníze tam jdou od nás od obyčejných lidí.
To možná ano, ale já stejně shledávám přinejmenší jako krajně neférové, že státní ČD se vší tou kontrolou musí konkurovat soukromým firmám, které žádné takové koule na noze nemají. Ale ano, vím že je to nejspíš tak nějak všem (politikům, veřejnosti) docela jedno.
Všichni výše: ano. Řešením je privatizace ČD. Pak si kontrolu převezmou motivovanější akcionáři, než úředníci ministerstva financí a ČD se budou moci normálně pohybovat v tržním prostředí. Za mě osobně je to reálné řešení.
Jaké privatizace? Ústecký kraj s jeho žel.dopravou jako Sudety by měl být předán pod DB.
Navíc ještě, co vlastně znamená když stát je jediný akcionář ČD? ČD nejsou státní podnik, hospodaří samy na sebe. A pokud by se dostaly třeba až k bankrotu, pochybuji že by je stát nějak mimořádně zadotoval.
To je samozřejmě otázka. Doposud ale stát k ČD byl dost vstřícný – mám na mysli vložení majetku, který si pak postupně kupuje zpátky.
No, je vcelku jedno, jestli bez kontroly, nebo to „nenápadně“ jak v MSK, nasypou schadewerku.
A ČD jsou v soutěži poprvé, nebo jim něco brání udělat si rámcové smlouvy?
RegioJet na R9 nemá monopol nebo jak to myslíte?
že většinu výkonů v republice má jen čd, nehledě na obcházení zákona moravskoslezským a libereckým krajem.
To s těma BEMU se mi taky nelíbí…
Za co díky? To že tam jezdí šrot? Díky nechci.
Dle stylu textu dotazu se nejednalo o ČD, rozhodně to byl jiný dopravce.