Největší železniční soutěž v Česku nabírá zpoždění. Ústecký kraj prodloužil termín pro nabídky do konce prázdnin

RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Prodloužení termínu pro podání nabídek by podle kraje nemělo ohrozit plánovaní zahájení provozu v roce 2026.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bvovka

Na U3 a u54 by se hodily elefanty.

Apollo 17

A proč? Na U 3 je předimenzovaný i 3 vozový Panter.

bvovka

Tam bude stejnosměr v celých linkách déle než na S2 a pro elefanty nebude využití

Milda

Jestli to vyhraje RegioJet tak bude s dráhou ámen.

Marcel Štancl

Děčín – Rumburk/Varnsdorf se podle seznamu tratí vůbec nesoutěží? Raději nic kolejný provoz Děčín – Dresden v případě výluky….

dopravák1

Konkrétně je to celé o tom, že dopravce třeba RJ vyhraje soutěž, neboť byl levný, ale v reálu se pak stane to, že po čase na nových jednotkách RJ nejde WC. Logicky RJ nemá zázemí a tak se poptává kde? No u ČD, jenž zázemí má, ale copak musí mít volnou kapacitu? Kor pro někoho, jenž jezdí za levno na úkor služeb?

Avlaky

RJ má dílnu/depo na střekově pro běžnou udržbu

James

Na západě

oce

…. kde se ve spartánských podmínkách udržují motorové jednotky. Servis těch elektrických probíhá pod širým nebem v místě odstavení.

MilanSima

Kontrolní otázka. Jak dlouho vlastně cca trvá období mezi vysoutěžením zakázky a zahájením realizace stavby?

Apollo 17

Co se má stavět? Já pochopil z článku, že se má jezdit.

Jaroušek

To je těžká logika dát na zastávku na znamení pokladnu. Tam sedí nějaký megamysl. Každopádně mě trochu mrzí že kraj za tu cenu nepožaduje nové jednotky.

Gajda

Máš křišťálovou kouli, která ti prozradila, za kolik to vítěz, se kterým se podepíše smlouva odjezdí? Že píšeš „za tu cenu“

Leinad

Za odhadovanou cenu.

Peeetr

Zase bruto smlouvy, je do budoucna docela dost nebezpečně demotivační, když bude dopravci kompletně jedno, kolik cestujících jede a kolik je černých pasažérů. Bych dopravci nechával alespoň nějakou část (1/5-1/3) jízdného.

Leinad

Jo brutto smlouva vyžaduje důslednější dohled, smluvní pokuty nejen na papíře atd. Na druhou stranu umožňuje snazší změny tarifu.

Peeetr

Stačí dát do smlouvy, že tarif určuje kraj, o tom to není.
Hlavní věc jsou dnes přirozené motivace, jinak to i při miliónu kontrol a tisících pokut, půjde postupně stále dolů až k rozpadu pracovní morálky na všech úrovních.

Kdo já

Docela by mě zajímalo, kdyby nějaká firma podala cenovou nabídku na nová vozidla, a druhou s nějakou současnou popelnici.
Jak by se kraj rozhodl, dražší nové vozidla, levnější popelnice?

Miroslav

Soucasne vedeni kraje? Kdyby chteli, tak pripravi vyberove rizeni dostatecne v predstihu tak, aby meli uchazeci sanci sehnat nova vozidla. Tak hadej, jaka odpoved je spravna. Ano, lip uz bylo.

Kubrt

Hodnotící kritéria jsou v článku: 90 % cena, 10 % kapacita. Nová vozidla nejsou požadována. Takže to je snad jasné.
Největší šanci vyhrát mají ČD, protože část vozidel už mají (pantery), ostatní by museli koupit všechna vozidla nově. Ale uvidíme, třeba to někdo dokáže i přes tuto skutečnost levněji.

Kamil Novotný

Když se chce, jde vše. V nejhorším se pak za 5 let udělá nějaký dodatek ke smlouvě.

Apollo 17

Jenže popelnice, které umí 2 systémy,jsou nízkopodlažní,mají klimatizaci, výkon 11 kW/t, nikdo nemá. Takže všichni budou kupovat nové.

Fandík

Živé si neumím představit, že by to vyhrál nikdo jiný než ČD…. Přemýšlím, zda by RJ sehnal požadované vlaky. Tam si myslím, že by si je mohl nechat vyrobit. Nevěřím že se dají sehnat jednotky v zahraničí….. Možná Arriva by to měla taky snažší 🤷🏼‍♂️

Kubrt

Sehnat vyhovující vlaky na trhu ojetin je nemožné. Všichni vyjma ČD si budou muset koupit novou flotilu. I ČD budou muset investovat – pořád se tam pohybuje houf peršingů s honekry.

Jarda

jo, proto čd zakvičeli a kraj poskočil jak pískli. Pak jen řeknou, že už provedli modifikace vlaků a jsou schopni je nasadit, zatímco soukromníci vlaky mít nebudou. Už vidím jak za nima přijde soukromník a řekne, kraji, počkejte až nam němci postaví mašinku….

Ondra Burgr

Jak jste na to přišel? Proč by měli kvičet zrovna České Dráhy? To mohl stejně tak zakvičet i RegioJet, nebo kdokoliv jiný

Peeetr

Všichni budou muset nakupovat nové vlaky, jen někdo už dávno uzavřel objednávky u výrobců, a jiný to prostě nemá šanci bez obřího přeplácení stihnout, protože v tomto desetiletí bude u vlaků v EU největší převis poptávky na výrobou v celé její historii.

Honza

A není to třeba taky proto, že ČD musí veškeré kontrakty taktéž podrobit výběrovému řízení dle zákona? To by potom těžko stíhali. Navíc nikdo nebránil udělat objednavku i ostatním dopravcům (bez VZ, nebo i s VZ, ale do toho nikdo dobrovolně nejde), aby měli dopředu objednávky uzavřené a nemuseli se bát, že to nestihnou 😉

noerf

Není náhodou standardní šířka dveří 1200 mm?

Kubrt

1300 je standard. Panter má 1500 mm, to byla ta aférka.

Geralt

Jestli i tohle ČD projedou (ačkoli jako jediný dopravce mají potřebná vozidla už teď a nebudou je muset kupovat nové), tak jsou fakt už beznadějní.

Apollo 17

ČD mají jen 7 souprav. To stačí jen na U1 a částečně U3. Většinu budou také muset koupit nové, vyhrají-li výběrko.

Jarda

nekňourali jim tam zase jen čd? Pokud jo, měli se na ně vysrat, času bylo dost.

Miroslav

To těžko když výhra RegioJetu na R9 byla schválně.

Jarda

nebyla, byla oprávněna, díky za ní. čím méně monopolu, tim lépe.

Kamui

No jo, když ČD ani nebyly zatím schopny vysoutěžit vozidla, se kterými tam chtěly jezdit (docela by mně zajímalo, co tedy nabídly). A právě to soutěžení je zase problém – Jančura předpokládám nic nesoutěžil, ale prostě zavolal do Pesy, Siemensu, Stadleru,… že potřebuje jednotky takového a takového typu, a ať mu pošlou cenovou nabídku. Žádné otevřené výběrko, žádné lhůty, žádná odvolání neúspěšných uchazečů,… Prostě jako když si kupujete auto.

Kubrt

Jančura je ve svých firmách sám za sebe. Představa, že manažeři státem vlastněné a politicky řízené a.s. ČD nakupují zcela bez kontroly, je poněkud zneklidňující, mírně řečeno.

Lord Pitzbudka

zcela bez kontroly … je zneklidnujici.

ale nutnost delat na vsechno vyberka je v jinak celkem trznim prostredi dost “koule na noze”.

Jarda

tak RJ je soukromník a tam je jedno za kolik si to on sám nakoupí, jde o to za kolik nabídne státu/kraji.
Zato u státu to musí být kontrolované, jak stát hospodaří, peníze tam jdou od nás od obyčejných lidí.

Kamui

To možná ano, ale já stejně shledávám přinejmenší jako krajně neférové, že státní ČD se vší tou kontrolou musí konkurovat soukromým firmám, které žádné takové koule na noze nemají. Ale ano, vím že je to nejspíš tak nějak všem (politikům, veřejnosti) docela jedno.

Kubrt

Všichni výše: ano. Řešením je privatizace ČD. Pak si kontrolu převezmou motivovanější akcionáři, než úředníci ministerstva financí a ČD se budou moci normálně pohybovat v tržním prostředí. Za mě osobně je to reálné řešení.

jal

Jaké privatizace? Ústecký kraj s jeho žel.dopravou jako Sudety by měl být předán pod DB.

Kamui

Navíc ještě, co vlastně znamená když stát je jediný akcionář ČD? ČD nejsou státní podnik, hospodaří samy na sebe. A pokud by se dostaly třeba až k bankrotu, pochybuji že by je stát nějak mimořádně zadotoval.

Kubrt

To je samozřejmě otázka. Doposud ale stát k ČD byl dost vstřícný – mám na mysli vložení majetku, který si pak postupně kupuje zpátky.

PvvS

No, je vcelku jedno, jestli bez kontroly, nebo to „nenápadně“ jak v MSK, nasypou schadewerku.

Bobek

A ČD jsou v soutěži poprvé, nebo jim něco brání udělat si rámcové smlouvy?

pppqqq

RegioJet na R9 nemá monopol nebo jak to myslíte?

Jarda

že většinu výkonů v republice má jen čd, nehledě na obcházení zákona moravskoslezským a libereckým krajem.

Jiří Kocurek

To s těma BEMU se mi taky nelíbí…

Jesenik

Za co díky? To že tam jezdí šrot? Díky nechci.

Jméno*

Dle stylu textu dotazu se nejednalo o ČD, rozhodně to byl jiný dopravce.