Největší zakázku na elektrizaci železnic v Evropě získaly španělské firmy
Projekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail Baltica

Zadání kompletní elektrizace jednomu sdružení má snížit náklady.

Zadání kompletní elektrizace jednomu sdružení má snížit náklady.
10 napaječek na 870 km, to vychází jedna na 87 km, čím to, že u nás jsou po cca 40-50 km? Novou technologií, nebo se očekává menší zatížení?
Asi jste zapomněl na spínací stanice (SpS), které jsou zhruba uprostřed mezi přilehlými dvěma a každá napájí svůj úsek po SpS, tj. cca 42 km. Nové měničové technologie napájení statického frekvenčního měniče (SFC), které nahrazují běžné 1f transformátory 110/27kV se schopností výkonem pokrývat délky napájecích úseků nesouvisí.
To ne, u nás je vypínačka každých 20-25 km, jak píšete na střídačku napaječka a SpS. Ale možná jak píše Alibaba níže, že používají 2x25kV a tudíž ta vzdálenost je dvojnásobná 🤔
Jestli nepoužívají 2x25kV?
U nás to je hlavně z důvodu výkonového omezení, kdy můžete zatěžovat třífázovou síť nerovnoměrně jen do určité výše nesymetrie zatížení fází.
A EŽ neuspěly? Jako? U nás dělají všechno jak jsou výhodní!
bohužel… Leda, že by to rail baltica soutěžila po jednotlivejch mezistaničních úsecích 🙃
Navíc by to bylo pro ně na celé století možná i déle. Stačí si vzpomenout jak dlouho se cmrndali mezi Brnem a Zastávkou…
Jinak shodou okolností EŽ před asi 10 lety dělaly v Estonsku rozsáhlou rekonstrukci příměstských tratí kolem Talinnu, vč. nádraží v Talinnu (mimo Slovenska jednu z mála zahraničních staveb firmy). Měly tam kontakty, vztahy, zázemí a udělaly si tam dobré jméno… myslel jsem, že to částečně dělaly i s výhledem na alespoň dílčí zakázku na Rail Baltica. Asi ale ne.
EŽ v Estonsku stále dělá.
Měnírny?
A dělají něco na Rail Baltice?
to by měli udělat v ČR, dát nějaký soubor tratí, kde se bude drátovat a vypsat to jako jednu zakázku, stejně jako vypsat jednu velkou zakázku na přepínání. To, co se děje v ČR je fakt k smíchu nebo spíš k pláči
Ono by se to hlavně muselo vypsat hodně otevřeně, aby si dodavatel mohl i volit technologie, pak lze dosáhnou nějakých zajímavých nabídek za co nejnižší možnou cenu.
Pokud je zakázka jen zatrolejovat přesně tím co si SŽ napíše, tam se s cenou moc nenadělá a rozsah nepřinese úsporu, protože vše je předem dané a možnosti najít úsporu limitované.
Skvělá inspirace pro Správu železnic. Tady se dohodnou tři země na společném tendru na elektrizaci mnoha set kilometrů tratí. V ČR se zakázky obvykle rozkouskují po pár kilometrech, takže jsou pro firmy neatraktivní a ve výsledku to stojí více.
Průměrná cena 18 mil. Kč za km trakčního vedení, už to samo o sobě je pod cenovou hladinou trakčního vedení u Skanzenu železnic. Jenže cena obsahuje i deset trakčních napájecích stanic v provedení SFC měničů.
No sluší se říct, že průkopníkem SFC pro 25 kV 50 Hz je Austrálie a ČR 😉
Kde všude se ještě konvertuje (nebo spíš v nedávné době konvertovalo) na 25 kV? Jih Francie, kousek Lucemburska a Belgie, Chorvatsko… nikde tam se statické měniče nepoužily?
VRT v Itálii jsou taky poměrně nová střídavina, ale technologii neznám.
04/2026 bude přepnut uzel Žilina, 2024-2025 byl na dvě etapy přepnut usek Púchov-Žilina (mimo).
Pokud vím, SFC 25kV 50Hz je v EU v provozu jen v ČR a v Litvě. V Litvě je to projekt Vilnius – Klaipeda, kde bude v jeho rámci celkem 8×SFC v 6 napájecích stanicích. V provozu je. Litvě první z 8.
Napadá mě Doncarster v UK a SFC od Hitachi Energy.
Proto jsem psal v EU 😉
Otázka : táto nová trať predpokladám bude mať rozchod 1435 mm .. alebo nie ?
ano, to je její hlavní smysl. Strategické napojení Pobaltí na evropskou kolejovou síť. Proto je to jeden z nejdůležitějších evropských dopravních projektů.
Pěkná perspektiva, snad do té doby vydrží Interrail.
Je fajn, že Rail Baltica pokračuje ve stavbě. Jenom je trochu škoda, že v první fázi bude jenom jedna kolej a vynechají napojení Rigy.
Napojení Rigy úplně nevynechají, stanice se staví, jen tam bude x provizorií.
Neznáte více informací kterým úsporným opatřením? Četl jsem tady už o jednokolejné trati v Estonsku, ale jinak na oficiálních stránkách jsem o etapizace nic nenašel…
To je zvláštní. Když se má něco podobného odehrát v ČR (zabezpečovačka, nebo, nedejbože, elektrizace), také to také dělá stále jedna firma, ale že by došlo ke snížení nákladů, to ani omylem. Naopak.
A soutěží taky čtyři firmy jako na Rail Baltica?
Ne, protože se to pokud možno seká na malinké kousky.
No jo, ale zachraňoval by pak Cobelec Rail Baltica taky nějakou trať do Třebenic? 🙂
A on to někdo zachraňoval za své?
Jj, záleží jaký je záměr zadavatele, jestli jako tady ušetřit.
Jestlipak by se všechny stavby na trati z Plzně do Budějovic daly soutěžit jako jedna zakázka prováděná po etapách…