Největší zakázku na elektrizaci železnic v Evropě získaly španělské firmy

Zadání kompletní elektrizace jednomu sdružení má snížit náklady.
Sdružení španělských firem Cobelec Rail Baltica složené ze společností Cobra a Elecnor získalo zatím největší zakázku v historii evropské železnice na elektrizaci tratí.
Za 1,77 miliard eur (42.94 miliard korun) provede kompletní elektrizaci nové železniční trati Rail Baltica, která propojí Polsko, Litvu, Lotyšsko a Estonsko.
Ke slavnostnímu podpisu smlouvy došlo minulý týden. Zakázka se týká kompletní elektrizace 870 kilometrů nové trati, celkem bude pokryto 2403 km kolejí. První etapa má hodnotu 949 milionů, hotovo má být v roce 2030.
Soutěž běžela od roku 2022, přilákala celkem čtyři sdružení. “Výběrem jediného dodavatele pro projekt i samotnou realizaci dosáhneme větší efektivity a kontroly nad náklady,” řekla Aiga Benfelde z investorské společnosti RB Rail.
Nová trať bude napájena střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Vznikne celkem deset trakčních napájecích stanic. Má být průkopníkem pro technologii statických frekvenčních měničů (SFC) na železnici.
Práce na nové trati aktuálně probíhají ve všech třech pobaltských zemích. V Estonsku probíhá výstavba více než 100 km trati. Lotyšsko pracuje nyní hlavně poblíž Iecavy na jihu země. Běží významné projekty v terminálech centrálního uzlu v Rize a na letišti.
V Litvě pokračuje výstavba úseku Kaunas–Panevėžys, kde se v současné době staví 77 km trati.
„Na příkladech z jiných zemí EU vidíme, že se masivně projektuje a staví – ať už jde o úplně novou železniční infrastrukturu, nebo o její rozsáhlou elektrizaci. Nejde přitom o symbolické desítky kilometrů jako u nás, ale o celé balíky tratí, jako v tomto případě napříč 4 státy, kde vzniká síť nové kapacitní železnice. V Česku je stále velké množství tratí, které na elektrizaci teprve čekají. Pokud chceme držet krok a rozvíjet železnici jako páteřní dopravu a bezemisní způsob mobility, musíme výrazně zrychlit. Přitom nejde o nic složitého – stačilo by dodržovat vládou schválenou koncepci elektrizace železniční sítě a termíny, které sama obsahuje. Příklady z našich i zahraničních elektrizací ukazují, že to vyjde na cca 20 milionů Kč na kilometr. A neříkejte prosím, že se to nedá na kilometr počítat – samozřejmě, že dá,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.