Největší zakázka Uzbekistan Airways. U Boeingu nakoupí až 22 dalších Dreamlinerů
Boeing 787-9 Dreamliner v barvách Uzbekistan Airways. Zdroj: Boeing

Dopravce chce s novými letouny dále expandovat do USA a dalších dálkových destinací.
Nejzajímavější na tom je, že Uzbekistán, který je momentálně vázán víc k Číně než k Rusku si nezvolil čínský či ruský ale opět americký stroj 🙂
Na tom opravdu nic zajímavého není, dálková letadla vyrábí jen Boeing a Airbus. Prohlášení Rusů jak obnoví výrobu Il-96 nebo vyvinou nový stroj jsou tradičně jen velkohubé kecy.
Evidentně se tlak na potřebu obměny strojů na lince Moskva – Antalya zvyšuje.
Slušná obsese.
Že by Uzbeci najednou zčistajasna pocítili touhu hromadně navštěvovat jiné kontinenty? Tak tomu může uvěřit opravdu jen prosťáček.
Hlásím se jako ten prosťáček po dvou letech v Uzbekistánu,noha předchozích návštěvách a 25 letech studia Střední Asie. Ano, Uzbekistán není bohatá země, ale 1) Mezi 37 mil. se najde dost bohatých, o čemž svědčí chronické přetlaky na evropských ambasádách, dále máte pracovní mobilitu, která je rozprostřena od Ruska (několik letu denně jenom z Taškentu, o dalších městech nemluvě), přes Turecko (nejméně dva lety Taškent-Istanbul jako konkurence/codeshare k dalším 4-5 letům TK, opět plus uzbecké i turecké regiony), Saúdskou Arábii (1-2 lety denně, v sezóně pouti klidně až 5 spojení, opět jenom Taškent, regiony nepočítaje) až po J. Koreu, Japonsko,… Číst vice »
Ale proč ne..to že s modernizací svého státu Uzbeci pohnuli a jsou čím dál tím sebevědomějším národem to jim nikdo nebere.Ale 22 Dreamlinerů v jednom balíku ve chvíli ,kdy jejich velký bratr ze Severu prakticky nemá s čím létat..? To je důvod přinejmenším k zamyšlení…zvlášť, když se obecně ví ,jak je Uzbekistán profizlovanej Rusákama.
Ano, ruský vliv v Uzbekistánu je nepopiratelný a můžeme se bavit o jeho míře a ve kterých sférách se projevuje (jedním z největších podporovatelů současného uzb. prezidenta je sice rusko-uzbecký oligarcha). Nicméně v tomto případě se nemusíme moc zamýšlet a hledat spekulace, obchod s letadly nejsou čipy, které sbalite „do bedny“. Kromě toho by jim nikdo další letadla neprodal. Ono fakt šli v investicích neskutečně nahoru, byť na úkor zadlužení v Číně (tedy nikoli Rusko).
Ale máte pravdu, Uzbeci opravdu hledí na sever, ale trochu blíže, vidí kazašský úspěch a chtějí to taky.