Největší zakázka v historii polské železnice. Kontrakt za desítky miliardy nesmí získat firma mimo EU
Stokilometrový úsek projde zdvoukolejněním, zmizí úrovňové přejezdy.
Polská správce železniční infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe vypsal zatím největší soutěž v historii polské železnici. V soutěži s odhadovanou cenou 6 miliard zlotých (35,34 miliardy korun) hledá firmu, která modernizuje železniční trať z Białystoku do Ełku. Projekt je součástí nového spojení Rail Baltica mezi Polskem a Pobaltím.
Většina trati je dosud na 100 km/h, nově se má rychlost zvýšit až na 200 km/h. Jízdní doba má klesnout se současných 78 minut na 55 minut. Zakázku bude Polsko z velké části financovat z nástroje EU CEF Connecting Europe.
Zakázka je v Polsku průlomová i z jiného pohledu. Poprvé nebudou do soutěže připuštěny firmy mimo Evropskou unii a Evropský hospodářský prostor. PKP PLK to vysvětluje nedávným rozhodnutím Evropského soudního dvoru, které toto omezení umožňuje. „K této důležité investici přistupujeme racionálně, takové omezení zvyšuje bezpečnost její realizace,“ uvedl Piotr Wyborski, předseda správní rady PKP Polskie Linie Kolejowe.
Rozsah plánovaných prací zahrnuje 100 km železniční trati s celkem 8 stanicemi a 10 zastávkami. Dojde ke kompletnímu zdvoukolejnění a dálkovému řízení provozu. Některé zastávky se přesunou blíže. Z trati zmizí všechny úrovňové železniční přejezdy. Po většině úseku bude rychlost 200 km/h, pro nákladní vlaky 120 km/h a délka 750 metrů.