Největší zakázka pro Newag. 31 lokomotiv pro PKP Cargo, budou jezdit i v Česku
Lokomotiva Newag Dragon 2 pro PKP Cargo. Foto: Newag
Polský výrobce železniční techniky Newag získal dosud největší zakázku ve své historii. Pro polského národního dopravce PKP Cargo dodá během
Pochopitelně klíčové budou zkušenosti z dlouhodobého provozu, a to zejména s ohledem na spolehlivost a provozní a servisní náklady.
V Polsku už jezdí přes 20 Dragonu u ruznych dopravců , prototyp má 10 let, takže žádný králík vytaženy z klobouku to neni.
Ví někdo jaké budou mít ty lokomotivy technické parametry? V článku se píše 5 MW a 140 km/h, na stránce https://www.newag.pl/oferta/dragon/ jsem našel 5 MW a 120 km/h, tah 374 kN, s funkcí MaxLoad pak 450 kN. Ovšem když kliknu na PDF na té samé stránce, tak v něm je 7,2 MW, 120 km/h a tah 410 kN, MaxLoad 450 kN. A ty dvousystémové budou umět jen 3 kV DC + 25 kV AC, nebo i 15 kV 16,7 Hz? To z těch tabulek na stránkách výrobce taky není jednoznačné.
Výkon 5 MW je pri DC verzii, AC a MS verzia má výkon 7,2 MW; z PDF: Moc ciągła: 7,2 MW dla wersji AC i MS. Maximálna prevádzková rýchlosť je 120 km/h, konštrukčná je 140 km/h.
Měli by to začít vyvážet do Číny. Cenou by tam třeba uspěli 😉
Využili díru na trhu – šestinápravové lokomotivy.
Ta díra řekněme evropských šestinápravových elektrických lokomotiv není úplně prázdná. Stadler Valencia rozjíždí sériovou výrobu Eurodualů, což jsou plnohodnotné bimodální elektro-dieslové lokomotivy, aktuálně dodávané pro HVLE do Německa a VFLI do Francie. A pak je tu rumunský Softronic, který dodal už asi 40 6n lokomotiv na bázi klasických (švédsko-)rumunských lokomotiv, ovšem s asynchronní výzbrojí. Nejpozoruhodnější je běžící dodávka celkem 16 těchto lokomotiv pro švédské GreenCargo.
Jen doplním, že lokomotivy Stadler Eurodual má objednány i Captrain. Softronic Transmontana má také LTE nebo DB Cargo Romania.
Hezká lokomotiva, to jo. Nicméně je vidět, jak normy dost ořezaly možnosti designu. Všechny stroje všech výrobců vypadají prakticky stejně.. trochu nudným se stává ten železniční svět.
Tak v porovnání s designem starých polských lokomotiv se jedná přímo o mamutí posun k lepšímu.
Zase ty staré měly jistý odstrašující efekt. Pozor: Obluda! Zda to má, či nemá vliv na bezpečnost ale těžko hádat.
Tak černě bych to neviděl, i s tou normou se to bude jistě dát oplastovat k libosti designéra, ale spíš bych to viděl na snahu na designu co nejvíc ušetřit. Navíc lokomotivy pro krásu nikdo moc nekupuje dneska. ale jinak je Dragoun celkem podařený, řekl bych.
Éra šestinápravových elektrických lokomotiv je bohužel dávno pryč, ať už různých řad alpských krokodýlů, či škodováckých 180-183. Polsko zůstalo jedinou zemí kde se vyyrábí opravdové stroje. Všechny ostatní vektrony, traxy atd jsou proti nim hračky…
Tak určitě…
Větroň, výkon: 6400kW
Dragon 2 : 5000kW
„Větroň je hračička“
Pak je mokro a Větroň spráská, kde jaká lokomotiva.
Výkon není všechno. A navíc Dragon 2 má větší výkon, než Větroň 😉
Dragon má 7200 kW.
To běžte povědět ÖBB, DB, Metransu …, že si nemají kupovat hračky, ale opravdové stroje 🙂
Je rozdíl odvézt kontejnérový vlak o cca 1600t, tam bohatě stačí Větroň i na mokru.
Vlaky o hmotnosti 3000t to je jiná liga. A tam hold vedou šestinápravové lokomotivy 😉
A není to spíš o tom že o šestikola nebyl delší dobu pořádný zájem, protože se situace na železnici celkem dramaticky měnila? Protože když byly dostupné naposledy šestikola ze západní Evropy, tak se s tím trefili do doby kdy ještě nebylo tolik soukromých dopravců, kapacity bylo habakuk a v kurzu byly hlavně rychlíkové lokomotivy? Takže to přestali dělat a v doby kdy se objevili soukromí dopravci, tak zase nebyla šestikola a tak se to řeší Větroni a spol.?
Šestinápravové? – Jakou to má přechodnost, 2 nebo 3?
I moderní šestinápravové loko můžou mít přechodnost 2, stejně jako moderní čtyřnápravové můžou mít přechodnost tři 🙂 Svět je už úplně jinak 😄
Co je u nás schváleno za moderní 6-kolo, tak MAXIMA 30CC i 40 CC má na síti traťovou třídu D2 a příčné účinky 2 a schváleno je pro I = 100 mm, což jsou spodní rychlostníky, na kulaté pro I = 80 mm to na síti SŽDC s.o. nejezdí.
Jen poznámečka – dle fotek na webu výrobce je rozvor náprav malý = přijatelný. Takže 3-nápravové podvozky nebudou „rovnat“ oblouky.
I u nás jezdí.
Vím
Ptal jsem se proto, protože u nás má přechodnost 3 rychlost 40km/hod. Strašně se omlouvám za otázku.
Šesti nápravové? Bože.
Proč bože? Polsko si šestikola může díky nížinnému reliéfu a vysokému množství tratí dovolit. Se zajížděním do ČR/SR už to je horší.
Jak souvisí nížinný reliéf a vysoké množství tratí (vztaženo na nač?) s nasazením šestinápravových lokomotiv? Děkuji za vysvětlení.
Aljašský pes chtěl asi naznačit že v polských rovinách je oblouků jako šafránu a tudíž s lokomotivou CoCo nemají problém. U nás se před lety šlo na šestikolo jinak a vznikla vůči trati přátelštější řada 184.
Aha. Ještě že Aljašský pes svých expertních názorů ušetřil železniční společnosti v zemích jako je Norsko nebo Španělsko, kde tratí mají málo, nížinný reliéf žádný, ale šestinápravových lokomotiv se nebojí. A už vůbec nehovoře o USA s jejich výkonnou a efektivní železnicí…
Kiruna – Narvik je nepochybně taky trať nížinného charakteru. Jen proto tam můžou jezdit lokomotivy Iore. To by snad někdejší obyvatel Trondheimu mohl vědět. 🙂
Zeptal bych se správce, jak často tam mění kolejnice, přecijen 30 tun na nápravu je trošku z jiného světa a to přesto, že ložený vlak je omezený na 60 km/h.
Já to vím 😉
No je pravda, že třeba Italové měli šestinápravové lokomotivy velmi v oblibě, ale byly to obvykle Bo′Bo′Bo′ nebo B′B′B′ jak pod pevným rámem (626, 632), tak v kloubové verzi (636, 646, 656).
Šestinápravové lokomotivy v Itálii a v Polsku souvisí asi s hospodárnější regulací stejnosměrného napájení 3000V v minulosti(odporová regulace).Tam lze řadit motory do série 6x,serioparalel 2×3 a paralel 3×2,čímž vzniknou 3 hospodárné stupně(bez odporů),oproti 2 u čtyřnápravové lokomotivy.
To je možné. A „paralel“ u odporových mašin vždycky znamená dva motory v sérii (vzpomínka na 1500 V), nebo někdo zkoušel 3 kV na motor přímo, tedy všechny paralelně?
Takže Poláci kupují Polské lokomotivy…
Nečekané….
PKP-C má i vectrony, IC zase „taurusy“, o „soukromnících“ nehovoře…
31 v celém Polsku, přibližně 10 kusů ročně. Po 100 létech obnoví vozový park tímhle tempem.