Doprava ve městě Elektrobusy Nová mobilita

Největší zakázka na elektrobusy: V ostravské MHD bude jezdit 24 vozidel od Solarisu

Elektrobus Solaris Urbino. Pramen: Solaris
Elektrobus Solaris Urbino. Pramen: Solaris
Denní dojezd bude díky průběžnému nabíjení na smyčkách až 400 kilometrů.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) završil zatím největší tuzemskou zakázku na dodávku elektrobusů. Flotilu 24 vozidel a dvě nabíjecí stanice podniku dodá polský Solaris. První elektrobusy této značky by měly v Ostravě vyjet příští rok na jaře.

Elektrobusy o délce 12 metrů pojmou až 80 cestujících (stojících i sedících). Denní dojezd bude díky průběžnému nabíjení na smyčkách až 400 kilometrů. Rychlonabíjení potrvá maximálně deset minut, takto nabitý elektrobus pak bude moci ujet vzdálenost do dalšího nabití až 30 kilometrů. Nabít jej bude možné během 24 hodin až dvanáctkrát. Nové elektrobusy se budou nabíjet ve standardu OppCharge. Obsluha vozů je bude moci nabíjet na terminálu Hranečník a v centru města, kde budou vybudované nové nabíjecí stanice.

Novými elektrobusy se cestující DPO budou moci projet na linkách 22, 28, 30, 32, 34, 51, 52, 53, 56 a na noční lince 43.

Celková cena dodávky je 420,5 milionu korun. Většina nákladů bude financována z fondů Evropské unie.
„Věříme, že i velikost a rozsah zakázky je důkazem, že Dopravní podnik Ostrava nemá jen vize, ale klade důraz na jejich realizaci,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

Pro DPO přitom nejde o první dodávku elektrobusů. Ve svém vozovém parku už má sedm autobusů poháněných bateriemi: tři Ekova Electron a čtyři SOR EBN 10,5.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Ano. Proč žít v Ostravě, bod 2, nejlepší MHD na světě: https://youtu.be/yAVoyDABUjQ

Lxxxx

Jestli ta ostravská MHD je nejlepší na světě tak ty horší bych ani nechtěl poznat. Pan Morys se chvástá v podnikovém časopise jak bojuje proti individuální automobilové dopravě, např. tím že od ledna byla omezena, a někde ÚPLNĚ ZRUŠENA autobusová doprava v okrajových částech města, takže tam bydlící občané mají asi dvě možnosti, auto nebo vlastní nohy, nemluvě o tom že jízdenka na 45 min. stojí jako litr nafty takže ta jízda autem většinou vyjde levněji. Kromě toho nedávno zrušili papírové jízdenky takže místo lístku třeba za dvacet si teď musíte koupit plastovou kartu za dvě stovky!

MartinS.

Proč byste si musel kupovat kartu za 200 Kč? Stačí ve voze zvolit jízdenku a přiložit jakoukoliv platnou bankovní kartu s dostatečným zůstatkem. Nepřijde mi to tak složité.
Omezení rozsahu veřejné dopravy jde většinou za objednatelem, ne za dopravcem… a cena přestupní jízdenky 25 Kč za 45 minut nepatří zdaleka k nejvyšším a dojedete na ní od ZOO na Hladnově do Poruby na Vřesinskou, tedy 15 km. To není tak málo.

Ondřej

Taky existuje SMS jízdenka, která funguje i s hloupým mobilem. Přijde mi trochu škod,a že důchodci nad 65 let musí mít kartu s nulovým kuponem, když by stačila občanka.

Vizionář

Takže cca litr benzínu za 28 korun pro automobilisty, ale kdo z vás na to má, že, když jízdenka stojí jen 25 Kč tak auto nechám hnít někde v garáži nebo u baráku 😀
Proč si ostatní města nevezmou příklad z Frýdku-Místku, kde stačí levný roční kupón, to pak do MHD přestoupí všichni.

MartinS.

Tak ale to je jednorázová jízdenka. Když někdo dojíždí pravidelně, koupí si přece roční lístek za 4000 Kč a při 230 pracovních dnech za rok ho to denně stojí 17,40, tedy 8,70 Kč v jednom směru. To jsou 3 dcl benzínu, takže na to ujedete tak 5 km. Nemluvě o nutnosti zaparkovat a případně za to parkování také platit.

roman

No, kdo nemá časový kupón a jede jednorázově a třeba ve více lidech, tak je mhd nekonkurence schopná jak finančně, tak časově.

roman

Lidé to tak bohužel nevidí, pokles obyvatel za 30 let je přes 40 tisíc a to se od Ostravy neodtrhla žádná městská část….

Bertik

Ten chlap v tom videu něco hulí zřejmě. Ostrava má skvělou infrastrukturu… Tak bych rád viděl nějaký obchvat Ostravy, které pán zmiňuje, všechno vede přes město, včetně 2 dálnic (D1 a D56). Dále zjevně chybí ještě alespoň jedno silniční propojení Poruby s centrem. A bylo by toho ještě o hodně více.

jura

Objednatele dopravy skrtaji spoje jako o zivot, erar je plajte a dopravni podniky se pousteji do ne levnych experimentu s elektrobusy. Dava to smysl?

PIDofil

Ostrava (DPO) se získávání zkušeností s elektrobusy věnuje průběžně už alespoň 10 roků, takže to tam asi smysl dává: co kdybyste si o tom nejdřív něco zjistil, než začnete hloupě žvanit?

Vizionář

Proč zabili Ekovu, kde si elektrobusy vyráběli sami? Zůstalo jen torzo 3 prototypů.

Pája

Postrádám maximální dojezd tohoto konkrétního vozidla na jedno plné nabití. Podle denní porce 400 km s dobíjením se to moc odhadnout nedá. Jinak prima, měnírny město stejně kvůli tramvajím a trolejbusům má.

Petrix

270 km mají standardní Solarisy.

PetrD

Myslíte, že z té měnírny (600V DC) by to šlo přímo do OppCharge ?

Jirka

V běžné síti 600V DC nemáte.

PetrD

Však píšu z měnírny. V trolejích je 600V DC a toto napětí podporuje i OppCharge.

Lxxxx

V článku je psáno 30 km.

Jirka

Na stránkách výrobce píšou, že velikost baterie je na přání zákazníka. Takže otázkou je, co si Ostrava objednala.

Pája

Proto jsem se ptal na tohle konkrétní vozidlo.

noerf

DP má ještě tři elektrické minibusy Rošero.
A bude elektrovýzbroj dodávat Škoda?

Pavel Vavříček

Ne asi to bude Medcom

LiborV

Ví se něco o kvalitě této elektrovýzbroje?

Petrix

Hlavní subdodavatel PESY (pokud se jedná o tramvaje) i NEWAGu a když vezmete v ohled, že přes 720 nových tramvají v Polsku a další v Rusku včetně Královecké oblasti, Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku a na Ukrajině je vybaveno touto výzbrojí tak asi je spolehlivá. Ve vlacích (jednotkách, push pull soupravách s řídicím vozem a v lokomotivách) je to jinak nežli v případě tramvají, PESA používá Ingeteam, NEWAG Medcom.

Pavel Vavříček

A ještě i trolejbusy v Polsku to některé mají

Tomáš N.

Budou se také nabíjet ve standardu OppCharge jako elektrobusy Ekova?

Kuba

Je to uvedeno v článku…

Tomáš N.

Asi jsem přehlédl, omlouvám se.

Tady na Moravě

Povsimnete si RT6 na fotce 🙂

PIDofil

Vy jste sice na Moravě, ale ten obrázek je zjevně z Polska (už i podle té reklamy na „m-bank“) …

Tady na Moravě

Je z Poznane, sherlocku