Největší trolejbusovou zakázku řeší ÚOHS. Turci odmítají podmínky tendru
První exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika Brabcová

Bozankaya si stěžuje na diskriminační podmínky soutěže.
Bozankaya si stěžuje na diskriminační podmínky soutěže.
Všichni tady bojují proti Turkům, ale že tu máme vlastní JZD, který je kvalitou pravděpodobně ještě horší, tak to nikoho nezvedá ze židle?
Sor NS vypadá jak nepovedenej mutant 15T a podnikatelskýho baroka (klasická kotasovina), jejich interier navrhoval nějaký lobotom, který autobusem nikdy nejel. A co se týče kvality, tak to místo šroubů pravděpodobně lepili moukou a vodou.
Možná by levná konkurence ze zahraničí konečně ukázala, jak dobytčáky z JZD nejsou konkurenceschopný…
Však jsme sem levnou konkurenci ze zahraničí pustili, a vedle Streetwaye je SOR NS naprosto luxusní kočár.
Snad se podaří tento mor z Turecka vyštípat
Ukázkový xenofob. Gratulki.
A koupit třeba IVECO u turecka, nebo tak něco ryze evropského….
Takže ani švýcarský výrobce Hess by si neškrtnul? Když tedy jen EU…. Divné. To není výběrové řízení, to je komedie…
Viz níže: Švýcarsko je v EHP, takže škrtnul 🙂
neškrtnul protože je sice EHP ale nesplňuje další podmínky a navíc i cenu a u 12 metrové verze pokud se nepletu žádné Hessy v provozu v EU nejsou, takže u této části zakázky chybí jakékoliv nutné reference. Jinak Hess není špatný ale za tu cenu je to jen pozlátko. Solaris má stejnou ne-li lepší kvalitu karoserií i interiéru a Hess ani nemá vlastní motory a výzbroj – a ve velké části trolejbusů Hess nalezneme motory Škoda Electric.. A upřímně radši Bozankayu než rádoby evropský Ikarus, což jsou jen přeznačené modely od různých čínských výrobců jako je Yutong (v zakázce pro… Číst vice »
Pokud jim to projde, tak ať platí, že většina výrobku bude taky z EU.
Což podle jejich vyjádření ten trolejbus pro Prahu s přehledem splňuje.
Mám na mysli Škodu…
Ono si nevyberete: SOR = železářství, ale aspoň to za dekádu co vyráběl NB12/18 pro Prahu dost odladil. Postavte si vedle sebe 66xx a nové 50xx – je to stejná karoserie, ale prostor pro cestující je trošku někde jinde. JENŽE – už se nedělají a nové karoserie NS jsou designove peklo od Kotase. Iveco = a) Urbanway – defacto karoserie z přelomu tisíciletí (Citybus -> Citelis -> Urbanway), fake-hybridní autobusy na rozkradení dotace, jezdit se v tom dá b) Streetway – absolutní tragédie z pohledu cestujícího, nedá se v tom sedět, z technického pohledu např. problémy s palivovým systémem a… Číst vice »
Z mého pohledu, taktéž jakožto cestujícího, jsou teda mezi modely autobusů docela zásadní rozdíly. Streetway si vůbec nezaslouží být jmenován v jedné větě vedle Solarisu, natožpak MANu. Trochu problém je, že zdaleka ne každý výrobce dodává karoserie pro trolejbusy. Snad už ani to Iveco Urbanway jako trolejbus nepořídíte, přestože dříve je Škoda používala. HESS je drahý. Takže reálně zbývají SOR a Solaris. Oba spolupracují se Škodou a nechtějí chodit do výběrek proti ní, ačkoliv alternativní dodavatelé výzbroje existují (Medcom, Rail Electronics).
No tak jestli si mam vybrat mezi SORkou a Solarisem tak určitě Solaris…
Jenže tam už asi záleží na Škodě od koho si ty karoserie objedná a SOR, kterej přišel o dlouholetej lukrativní kšeft pravidelných dodávek autobusu pro Prahu ma všechny motivace byt levnější než Poláci .
Často se zmiňuje podezřejní na tajnou dohodu mezi Škodou a Solarisem, Škoda se zase nikdy nehlásí sama do výběrek v Polsku. To ani SOR s trolejbusy, když spolupracoval s Cegelec a Rail Electronics a snad kromě Wroclawi si nechal ujít i spoustu výběrek na elektrobusy v Polsku, které pak třeba v poměrně nedaleké Jelení Hoře s jedním účastníkem vyhrává čínský Yutong.
Karoserie od Kotase jsou pěkné. A asi nebude Iveco tak špatné když v Mytě nestíhají vyrábět a loni vyrobili nejvíc ve své historii.
v Mýtě se vyrází jen Crosswaye a to je trošku jiná káva 🙂
v zásadě by se dalo souhlasit s tím co píšete, ale až na pár významných detailů. Sor – řada NB nebyla vůbec povedená, poddimenzovaná tak, aby splnila podmínky výběrek ohledně deklarované spotřeby paliva (proto jsou i přední kola menší než zadní, což snad žádný jiný autobus na světě nikdy neměl ) což se ukazuje i nadále když i u nejnovější verzí praskají rámy karoserie, byť už ne tolik jako u prvních sérií. NS je peklo nejen designově ale bohužel vychází stále z NB, což je dobře vidět na zadním článku který je prakticky totožný včetně schodů k sedačkám, což žádný… Číst vice »
To už je fakt ohraná písnička, že Ciťák vychází z R312. Až na úplně jinou konstrukci, kterou zde popisuješ „jako pár úprav“. Podobné je to možná v exteriéru a interiéru, konstrukčně vůbec.
Urbino I a Urbino III byly konstrukčně podobné autobusy (Urbino I vycházelo z Neoplanů 4xxx). Změnou byla až IV generace. Osobně nevidím problém v tom využívat něco, co ač si někteří nechtějí přiznat funguje :).
Konstrukční úpravou rámu R312 se došlo k tomu, že první Agora měla až po druhé dveře nízkou podlahu a jinak vše zůstalo téměř stejné včetně uložení motoru, náprav, převodovky.. a i interiér byl zpočátku úplně stejný. a to včetně řešení střechy (okapnici nebo jak to lépe nazvat má Urbanway stále identickou) a i tahle fotka je výmluvná – z tohoto pohledu pozná jen zasvěcená osoba že se jedná o R312 a ne Citybus (fakt jen pár detailů) https://images.app.goo.gl/4TZdthuSgcaQdJQu5 ale jasně, co měnit když to funguje. a Urbanway je stále fajn, akorát už není tolik konkurenceschopný a proto Iveco nabízí Streetway… Číst vice »
K těm NS. S většinou souhlas, ale těch sedaček na nízké podlaze nemají málo. Třeba v Brně autobusy 12 a trolejbusy 14, což je nejvíc ze všech výrobců, protože už sedadla těsně za přidání nápravou nejsou na podestě. Díky těm schodům vzadu zase mají o dvě sedadla víc než Solaris a Streetway díky kratší motorové věži. Tím ale neříkám, že to za to stojí. Ty sedadla jsou opravdu hodně vysoko.
Pro mínusaře bych doplnil, že aspoň v HK jsou NS mezi řidiči méně oblíbené než Urbanwaye, v HK šel jeden naftový NS12 z tohoto důvodu na turnus jezdící noční linky, protože nebyl zájem o přidělení. A jedna posádka přešla z 3 leté naftové NS18 s dodáním mild-hybridní kloubových Urbanwayů na jeden z těch vozů.
Tak ať Turci vstoupí do EU, když chtějí stejné podmínky jako místní výrobci.
Na otázku členství Turecka v EU odpovídal již Sir Humphrey Appleby. Jestli se nepletu, mohl to být rok 1981. Odpověď je platná dodnes.
Jasně a budeme mít ve federaci další Maďarsko na steroidech.
To oni ještě nedávno chtěli…
O tom těžko rozhodne ten výrobce.
Mmch. v EU není ani Švýcarsko = potenciálně by mohl být vyloučen i Hess.
Ale jsou v EHP.
Je jednodušší cesta. Dohodnout se s Medcomem aby byl hlavním dodavatelem. Tam to ale v pražském případě narazí na nesmyslně nastavené požadavky na reference.
to je další věc. Medcom nemá v Česku myslím žádnou referenci, alespoň ne u trolejbusů. A krom pár Sorů s “vlastní” výzbrojí, tu nejezdí nic jiného než Škoda. Já jsem sice rád, že má česká firma tak silný monopol v celé Evropě, ale na druhou stranu si diktuje i podle toho podmínky a to vůbec dobře není. Navíc prostě není nikdo, kdo by dodával karoserie a i když PPF koupila Temsu za účelem dodávek karoserií, tak se to vůbec nepovedlo. Na to jaké měla plány s tím prodávat i naftové autobusy pod značkou Škoda ( nakonec pár kusů pro armádu… Číst vice »
Nestačilo by založit českou s.r.o.? Jako když se před válkou na UA hlásila česká firma Tram For Envi v ČR s trolejbusy od Bogdanu? Jestli by to teda taky nějak nenarazilo na požadavky na reference. V tom je zajímavé, že třeba u autobusů se do výběrek nehlásí vždycky přímo Iveco, ale někdy Zliner nebo CZ COREX nebo Kar group.
Rádi by. Turecko podalo žádost o členství v Evropské unii v roce 1987.
Neni ani potreba, aby vstoupili do EU. Stacilo by, aby uzavreli dohodu o pristupu EU dodavatelu k verejnym zakazkam v Turecku. Tedy aby byl rovny pristup v obou smerech a ne jen pristup tureckych firem na trh EU.
Dokud bude v Turecku tendence vrátit se k sultanátu, tak doufám že nebude v EU NIKDY. Svým způsobem to je veš v kožichu i pro NATO, ale na tolik silná, že je lepší mít ji pod částečnou kontrolou než ji vypustit do světa.