Největší trolejbusová zakázka v historii Česka. Praha shání až 180 vozidel
Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPP

Smlouva počítá s pořízením standardních i kloubových trolejbusů.
A proč si na to DPP najímá pochybného právníka s vazbami na vlivné lidi z ODS?
Takže se požaduje obrat firmy 800 mil. Kč po třech po sobě jdoucích účetních obdobích a dodávku minimálně 10 ks bateriových trolejbusů, které měly nájezd v součtu alespoň 300 000 km ročně.
Váha kritérií:
50% cena, 30% náklady životního cyklu a 20% reference. Takže buď bude konkurence hodně levná, nebo to má Škoda jisté i za svoje ceny.
Jediné pozitivum je, že JSV aktuálně s Ivecem nepeče, u Temsy pochopil, že to byla iniciativa špatným směrem, takže kastle buď SOR nebo Solaris, tedy už provozované. I když – i ty Temsy vlastně DPP má…
Praha definitivně na cestě k tomu být největším provozovatelem trolejbusů v ČR.
Ale delší souvislá trolejbusová trať bez přerušení bude i nadále třeba i v Mariánských Lázních.
Aniž bych chtěl hledat nějaké spiknutí, z jak moc čistého nebe toto výběrko spadlo? Stalo se dva týdny po umožnění podepsání rámcové smlouvy s Bozankayou na 70 vozidel, z nichž aspoň 15 by mělo být odebráno.
Nějak jsem si vzpomněl na tramvaje Stadler v Ostravě, kde následovalo ihned další „lépě vyladěné“ výběrko prakticky na totéž, resp. na tramvaj o kousek delší.
Na to výběrko kde vyhrál Stadler se Škoda vůbec nepřihlásila. Přihlásil se tam jen Stadler nebo Pragoimex s vozy EVO2, kde by byla ale s největší pravděpodobností výzbroj od Škody jako tomu je v jiných městech s výjimkou Brna
ono jde o to, že určité osoby v DPP ty trolejbusy od Bozankaye nechtějí a i proto se výběrko táhlo – byla to zdržovací taktika. Dokonce se neplánuje odebrat více jak nejnutnější počet ze smlouvy, který ale nestačí na provoz na lince 52 a tak DPP má v plánu koupit od Soru trolejbusy původně pro Zlín. Prý jako kompenzace za problémy s vozy pro linku 58. A proto byla narychlo vytvořena další soutěž. I kdyby se postavilo všechno nyní co má buď hotový projekt a nebo už stavební povolení, tak Praha do 5 let do kdy má všechny trolejbusy obdržet… Číst vice »
no a v novém tendru je cokoliv ze zemí mimo EU výslovně vyloučeno a to i Hess, takže mi zkuste napsat, kolik dalších výrobců trolejbusů v EU nyní je? Když odpadl Van Hool, tak už kromě Škody nikdo, protože kastle jsou sice Solaris nebo Sor, ale většina výzbroje je Škoda a jen si krásně prohazují označení finálního dodavatele podle toho jak se to hodí – buď to nese značku Škoda nebo Solaris ale ve finále je to ten samý výrobek. Myslím že to nedopadne úplně dobře, a nakonec Praha bude úplně bez trolejbusů a tratě postavené jako v případě linky… Číst vice »
Pozor, to s tim Hessem neni pravda. Vylouceni jsou (resp. mohou byt, ale jako by se stalo, ze…) vsichni mimo EU+EHP+Svycarsko, protoze tuhle skupinu nelze vyloucit ze zakona nikdy. (Tusim §4 nebo 6 ZZVZ). Ale na veci to nic nemeni, jen pro zpresneni.
Nemohla by se, prosím, redakce na základě 106 zeptat podle jakých kritérií byla vybrána Advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol.? Bude to celkem zajímavá zakázka. Děkuji.
že jsou z Plzně
Jsem rád, že se už vypisuje větší zakázka, která pokryje vozidla na několik nových tratí, abychom neměli na každou linku jiný typ. Ale chápu, že když se začíná od nuly, tak se těžko vypisuje výběrko na neurčitý počet vozů pro dalších 10 let (teoreticky když příští volby vyhraje ODS + Motoristi, tak můžou tuhle „zelenou elektrifikaci“ zase zatrhnout).
Proč by motoristi zatrhávali trolejbusy? Tp mají napsáno v programu? Že jsem to tam nenašel.
Pravděpodobně tam nic takového nemají, nicméně pražské veřejné a bezmotorové dopravě by dle mého názoru neprospěli, spíše naopak.
Klid, třeba se dohodnou v rámci vítězné koalice a odsouhlasí nákup trolejbusů značky BKM ze spřátelené země…
On zase ten program motoristů není žádné velké intelektuální cvičení. V posledních komunálních volbách to byl spíš takový leták na úrovni 3. třídy ZŠ – víc silnic, metro zdarma, parkování kdesi cosi.
Bohužel stejně jako existuje levicový populismus existuje i „pravicový“ populismus
Protože je banda demagogů a jejich program je jen cár papíru s nulovou hodnotou. Dělají to co jim nařídí kníže Kikina a ten má zase své instrukce z toho baráku v ulici Ukrajinských hrdinů.
Já bych Motoristy nepřeceňoval
Několik diskutujících už zmínilo karoserii.
Je to univerzální kastle SOR NS, používá se pro různé typy autobusů a trolejbusů.
Není nová, na autobusech jezdí cca od roku 2016 (třeba někdo znalejší upřesní).
A jestli se máte vyhraněný názor na design, asi to bude tím, že je od Kotase.
Ta přesní maska a světla, už by to opravdu chtělo aktualizaci. Světla pořád vycházejí ze stylu roku 2004 a Tr24.
Povedzte mi, Kefalín, čo si predstavujete pod pojmom „skúsenosti dodávateľa“? S organizáciou súťaže DPP poveril firmu z Plzne? A viete, čo iné je v Plzni? Celé to smrdí.
Volopich + Verešová + kamarádi z Plzně. To bude jistota pro PPF. Jestli by to zase nechtělo navštívit sídlo DPP policií. Nebo je to už dohodnutý s Bradáčovou, aby se koukala jinam? To ona umí
Kdyby to bylo pod patronací PPF, tak to s největší pravděpodobností nebude právní kancelář z Plzně. To je výcuc z palce. Ono je totiž celkem jedno zda to řeší v Plzni, Budějovicích, nebo Brně. Pravda je, že zájmem ČR a Prahy by měl být zájem aby výrobek byl kvalitní, odpovídající cena a přidaná hodnota v podobě výroby v místních firmách. To je v zájmu většiny států, zvláště když zboží je tradičním výrobkem po desetiletí známé kvalitou ve velké části světa. Místním to dává kvalifikovanou práci a rozvíjí to i celkovou vzdělanost. Peníze zůstávají v ČR. Češi vynikají bohužel často právě… Číst vice »
Potud teorie. V praxi se pak do ulic Prahy nakupuje 14T…
Ano. Pan Miloš asi neni z Prahy. Já nemám nic proti českým firmám, když odvádí špičkovou práci. Je jich dost, ale nedělají pro nás, dělají pro zahraničí. Co nesnáším jsou vychcaný miliardáři, kteří jsou přicucnutý na státní cecek a pasou si politiky jak potřebují. To mě neuveřitelně s..e. Pak máme takový skvosty jako 14T. Trolejbusy co jsou neustále v opravně atd,atd.
Bože můj proč furt vytahujete 14T? už je to 20 let!!! V té době nic lepšího nebylo a ikdyž se ta tramvaj do Prahy úplně nehodí tehdy velmi pomohla.
Právě tramvaje už dělá Škoda špičkové, tak si najděte něco jiného než 14T, omílat jeden typ 20 let. Věčná dědičná křivda za hrob. To je takové čecháčkovské.
A jaký špičkový tramvaje dělají pro Prahu? A můžu je vidět?
A jéje, zase ty kecy o zaměstnanosti a blá blá blá. Tak to mají dát na přímo těm svejm koňům a nedělat s tím takový divadlo. Pro mě je vítěz jasný, díky těm „zkušenostem“. A ty jejich „zkušenosti“ z trolejbusama Praha moc dobře zná.
Já hlavně nechápu, proč to tady té největší svini Volopichovi. To mi hlava nebere. Navíc s jeho minulostí.
A co trolejbusy pro linku 375? Budou tam nakonec jen 18m kloubáky v rámci tohoto VŘ nebo se bude na 24m kloubáky vypisovat VŘ zvlášť? (což by mohlo být bývalo dohromady s tímto VŘ) Nebo trolejbusy na té lince nebude provozovat DPP?
trolejbusy pro 375 si kupuje ČSAD Střední Čechy jakožto soukromý subjekt a ten vypisovat výběrové řízení nemusí. Provozovat je bude také ČSAD a pokud vím tak si nabíjecí infrastrukturu a zázemí pro trolejbusy si bude budovat za své. Jen by možná z jejich strany už chtělo pomalu podnikat nějaké kroky i když zatím není na 100 procent jasné kdy a jestli ta elektrifikace nakonec bude. Mela totiž začít v tomto roce a ticho po pěšině – o zahloubení podjezdu v Jandově ulici což je jedna ze základních podmínek nikdo neví (není ani projekt, ani zhotovitel) a stejně jako o zastávce… Číst vice »
Nabíjecí infrastrukturu ale jen v depu, u zakázky na výstavbu trolejbusové trati je uveden DPP.
Pokud je mi známo, tak trolejbusy na 375 má provozovat DPP, a ČSAD SC má jen nějakou dočasnou smlouvu na ty autobusy.
jen cituji: Náklady na stavbu nezohledňují náklady na vybudování zázemí u budoucího provozovatele, kterým by měla být na základě přímého zadání společnost ČSAD Střední Čechy“ a co jsem viděl podklady , tak DPP je provozovat fakt nebude
Snad to nebude zase vítězství Turků a snad ani ne SORU, ale to by asi musel Bůh fakt požehnat :))
Nevím, co v JZD Libchavy brali v konstrukci za matroš, ale minimálně ten předek se jim opravdu „povedl.“ Navíc je z toho oproti starším modelům přes sloupky hůře vidět do stran.
V pražském provedení je to taková nevýrazná černá huba, mě se víc líbí nátěr pro Vilnius: https://zdopravy.cz/vyzbroj-skoda-karoserie-sor-ve-vilniusu-vyjely-prvni-ceske-trolejbusy-z-miliardove-zakazky-216557/
Do Vilniusu apod. ať to klidně vyvážejí, ale tady takové ošklivé vozy nemají co dělat!
Právě že jim to sluší, je to výraznější a barevná kombinace odkazuje na tradiční barvy trolejbusů i tramvají, se kterými se vyráběli před pár desítkami let.
Ano, to je nádherná barevná kombinace, elegantní, slušivá.Na rozdíl od té pražské….
Ten nátěr pro Vilnius by v inverzním provedení odpovídal tradičnímu nátěru pro pražskou MHD. Tedy nahoře a dole krémová barva a uprostřed červená. Místo toho šedého moru by to vypadalo mnohem lépe.
teď se všude šíří černý mor, černé trakční sloupy, černé koše, zastávky, tak buďme rádi za tu světle stříbřitě šedou
Snad to nebudou takové zrůdy jako ten na fotce. Starší modely byly hezké ale nové vypadají šíleně
mě se naopak čumák na fotce líbí mnohem víc, než např. co teď jezdí v Praze nově od konkurence..
A ten nový od konkurence je který? Dvoučlánkový Solaris na letišti?
Tomu na fotce hlavně škodí, že si Ropid neumí prosadit důslednou aplikaci svého vizuálního stylu. Kdyby to čelo dostatečně odkotasili, tak bude i docela moderní.
Je fajn mít ve flotile trolejbusy od 3-4 různých výrobců. Proč se neudělá vyberko na 500 vozu s tím že odeberu 180. Jak to děla třeba ÖBB.
Právě, proč se vypisovalo zvlášť napřed 70 vozů a teď se vypisuje dalších 180?
Protože tolik tratí asi nemá DPP zatím ani naprojektováno. Ta zakázka na 70 vozů vznikala v době, kdy byl v provozu v celém městě jen jeden kilometr drátů ve zkušebním provozu, taky s jedním pronajatým trolejbusem (který se občas vyměnil za jiný typ).
Protože prostě jsme v České republice. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
V principu jo, ale to tempo drátování taky není úplně závratné.
Pokud zadavatel objedná obrovský rámec a pak neodebere, tak si zadělává na reputační problém a všichni mu budou v budoucnu naceňovat dráž.
A pokud odebere, ale nebude mít kde jezdit, tak je to nejen ostuda a politicky citlivé, ale je to i mrhání penězi.
Mám z toho radost, trolejbusy jsou fajn řešení, obzvlášť na vytížených linkách :).
Hmm, bude zajímavé vidět detaily hodnotícího kritéria „zkušenosti dodavatele.“
Třeba jestli dodal trolejbusy aspoň do čtyř krajských měst ČR.
Nebo jestli někdy testoval trolejbusy na městské síti v Plzni.
Nebo jestli umí nalepit logo s okřídleným šípem…
Solidně to smrdí…
Tak Bradáčová už je nainstalována, tak to mohli konečně spustit
Parametr zkušenosti dodavatele – „Jste Škoda“? 😀
Radši Škoda, než Turek
Radši turek než aby tu škoda měla monopol :)))
No jo disliky od fanoušku škoda group jak jinak..
Jako kdyby v nedávné minulosti Škoda nedodávala částečně turecká vozidla…
Radši rodilý Turek než poturčená Škoda. Viz pražské elektrobusy, které zhruba na rok přestaly jezdit už pár měsíců po uvedení do provozu. Aneb šetříme na špatném místě, tak zaplatíme na pokutách několik nových vozů zdarma.
Elektrobusy jsou slepá ulička
V čem konkrétně? Už se pomalu dostáváme do doby, kdy jsou k dispozici baterie o kapacitě, která stačí na celodenní provoz na lince a vydrží celou životnost vozidla. A na rozdíl od zdlouhavého a těžko prosazovaného stavění nových trolejí (proti kterým osobně nic nemám) se dají nasadit na linku okamžitě. Slepá ulička jsou akorát spalovací motory.
Ale pak se musí po návratu do vozovny dobít a to několik desítek vozidel najednou, což má vyšší nároky na infrastrukturu. A pokud se vrací večer i třeba až kolem půlnoci a mají vyjet ve 4 -5 hodin ráno, tak ani toho času na pomalé noční dobíjení není mnoho.
Nevím jak je to jinde, ale v Ostravě jsou nabíjecí stanice pro elektroautobusy na vybraných konečných zastávkách (Svinov, Plynárny), tudíž není nutné čekat na konec směny, kterou by autobus pravděpodobně stejně kvůli dojezdu nedal.
Turek ať zůstane v Bruselu! 🙂
Kdybych byl paranoidní, i ta advokátka sídlí v Plzni.
Toho bych se nebál. Plzeňská práva jsou dodnes pojem.
Hezký… To je komentář roku.
citace kvalifikačních podmínek z VVZ: V případě významných dodávek se musí zároveň jednat o trolejbusy, které byly schváleny pro provoz s cestujícími v nízkopodlažní úpravě jako vozidlo městské hromadné přepravy. Nízkopodlažním trolejbusem se pro účely této části kvalifikace dle § 79 ZZVZ a seznamu významných dodávek rozumí trolejbus, který splňuje podmínku nízkopodlažnosti v rozsahu standardů kvality organizace ROPID a dále svými technickými vlastnostmi splňuje všechny ostatní podmínky a definice dle směrnice EHK č. 107. Pro prokázání splnění této podmínky zadavatel požaduje předložit dokumentaci dokladující schválení / homologaci referenčních trolejbusů pro provoz v zemi objednatele. homologace referenčních trolejbusů pro provoz v… Číst vice »
To je v pohodě napadnutelné a už k tomu v historii takto několikrát došlo. Stačí mít schváleno k datu dodání, ne k datu VŘ, byly myslím historické výroky odvolací autority.
Budu doufat, že máte pravdu. Ne že bych byl nějaký fanoušek turecké výroby, ale mělo by se hrát aspoň trochu fér a nepředražovat tu kvůli monopolu každý nákup. Zaplatí to kdo? My…
Je to napsané na míru Škodě. Od Bozankaya se toho objedná co nejméně. Snad to jde opravdu napadnout u UOHS
S tím mají bohaté zkušenosti ve Zlíně 😀 Dvě VŘ na míru Škodě zrušené díky ÚOHS.
Takže plní pouze Škoda, protože nikdo jiný nemá schválené kloubové vozy v ČR.
Takže congratz DPP, že tam napsali tak jednoduše napadnutelnou podmínku.
Co to vlastně v právničině znamená?
Musí mít jako referenci homologované konkrétní konfigurace soutěžené DPP nebo pro potřeby reference stačí jen doložit dokumentaci trolejbusu homologového pro provoz v ČR?
Tím by se otevřely dveře SOR nebo Solaris a možná i Bozankaya.
Tím diskriminují i Hess, který se v minulosti hlásil do obou pražských VŘ na článkové trolejbusy (jak těch pro linku 58 i pro 59) a loni se vítězstvím dodávky trolejbusů pro Biel vrátil k výrobě 12m trolejbusů.
V zemi objednatele! Kristovy rány, jako kdyby v Číně nebo Německu nedokázali vyvinout trolejbus. Jedni mají dokonce vlastní vesmírnou stanici.
Není možné tam aspoň psát „vozidlo schválené v zemích EHP“?! Případně, „dodavatel se zavazuje vozidlo v čase xx schválit pod smluvní pokutou .. “
Tohle je komediální.
Celé VŘ už je zveřejněno: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0002394/zakazka/770777 20 procentních bodů zadarmo Škodě (strana 28 ZD). Překonat by to šlo pouze totálně podstřelenou cenou v kombinaci s maximální uznatelnou zárukou 180 měsíců (min 60, max 180). No a ještě mít aktuálně homologované vozidlo na evropském trhu. No a pak je tu tahle úžasná pasáž (mohlo by zajímat i redakci…) na straně 5: Zadavatel v souladu s § 6 odst. 3 ZZVZ stanoví závaznou podmínku, že nabídku v této veřejné zakázce je oprávněn podat pouze dodavatel, který má sídlo v členském státě Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarské konfederace, nebo v jiném… Číst vice »
Do 2.7 mld Kč za 180 vozů se Škoda s momentálními cenami nedostane, když to vychází na 15 milionů za vůz a Škoda dává momentálně sólo (!) za 16.5 MKč.
Pokud vezmeme momentální ceny 16.5 MKč za sólo a nějakých 19 MKč za kloubák, tak to vychází na nějakých 3.2 mld Kč celkem, tudíž překročení hodnoty zakázky 500 MKč.
Ale vzhledem k tomu, jak je to vypsané, tak se očividně chce, aby Škoda vyhrála, takže toto „jemné“ překročení rozpočtu se jí potom určitě odpustí 🙂
V minulém VŘ má Bozankaya jako poddodavatele českou firmu Tram For Envi, takže kdyby si teď ty firmy prohodily role, tak by se to tím obešlo, ne? Pak je tu ještě ten požadavek na homologované vozidlo na evropském trhu, ale to je snad napadnutelné.
Solaris do toho nejspíš nepůjde bez Škody, i když přeci jenom jedná se o jednu z největších zakázek v Evropě, tak kdoví.
Ma to strasne uzke a velmi spatne rozmistene dvere… Vymena cestujicich je tak zdlouhava… Sedacky jsou jak pro sardinky… A neustale a velmi hlucne nandavani a sundavani troleji – bydlet v domech okolo, pisu petice proti hluku.. Aneb jak zpomalit a zneprijemnit lidem cestovani
Jasně, nutno prostě zadrátovat ty linky celé a baterie mít jen pro mimořádnosti.
Jenže proti tomu jsou zase jiní lidé v domech okolo či majitelé pozemků (na tom ztroskotala elektrifikace na Ohradě pro 207).
Ještě nepřišly ani nabídky a vy už znáte šířku dveří?
Jasně, už s tím jel někde jinde.
Proti hluku, no jo, ty autobusy jsou mnohem tissi, ze?
co je hlučného na nahazování, shazování klacků?
Vrčení elektromotoru…