Největší továrna na dieselové motory postupně přechází na výrobu elektromotorů
Dieselový motor XUD9 v Citroënu BX TRD. By Vaa https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7223830
Mezi zaměstnanci rostou obavy o pracovní místa. Dieselové motory jsou složitější a vyžadují více dělníků.
Elektromobil není zase o tolik jednodušší než by se mohlo zdát. Zaměstnanci se mohou obávat o ztrátu zaměstnání spíše z důvodu většího podílu automatizace některých výrobních procesů.
A pak se (na příkladu Švédska) jednoduše zjistí, že není dost energie pro elektroauta. A budeme jako na Kubě – udržovat a restaurovat 40 let staré muzejní diesely..
Ať si frantíci dělají co chtějí – je přece demokracie. Ale globalisti se přepočítali, u nás mají lidi sotva na nové auto , ale už ne na nový elektromobil 2x dražší s užitnou dobou provozu 3x kratší.
Je dobré trochu uvažovat a na základě předchozích dejme tomu pěti let odhadnout budoucí vývoj jak možností, tak dostupnosti. Dle mého se cenově vyrovnají během pěti let. Po mechanické stránce je elektroauto jednodušší na výrobu a to se postupně projeví i v ceně. Takové vlaštovky už se objevují… https://insideevs.com/news/489168/teslas-cheap-25k-car-could-cost-19k/
Ačkoli jsem milovník benzínu a svým způsobem i nafty, tak bych vám dal i za pravdu. Má to obrovské ALE…
To je těžba drahých a vzácných kovů. Těch prostě více nebude. Díky tomuto nebude elektro auto dostupné pro masy nikdy. Baterie budou opravdu stát do ojetých el. aut hodně stále. Dokud se nenajde, jak levně a hlavně rychle dodat energii el. autu, tak je to spíše cesta, která zavání obrovským průserem, jelikož za obrovské peníze z nařízení chorých mozků je nařízena změna na něco, co devastuje krajnu obdobně a ještě k tomu na jiných místech a zlikviduje mobilitu moderního světa.
„rychle dodat energii el. autu“ není žádoucí, jelikož to zkracuje životnost baterie, proto se elektromobily nabíjejí levně především v noci za nízký tarif, v době přebytku energie.
Jak se budou „levně v noci za nízký tarif“ nabíjet ty miliony aut stojících venku na ulicích a parkovištích na sídlištích???
Už to bylo zmiňováno několikrát, ale budiž. Řešením jsou nabíjecí sloupky přímo u parkovacích míst… https://fdrive.cz/clanky/jak-zit-s-elektromobilem-kdyz-ho-nemuzete-nabit-doma-poradime-jak-na-to-6354
Nechci zpochybňovat přínos elektromobilů v lokálních emisích škodlivých plynů a částečné řešení prašnosti ve městech, ale myslím že i tak stojí za přečtení i vzhledem k hlavním motivacím, proč se tlačí elektro: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/
Studie je zaměřena na opakovanou mantru jménem CO2, ale ten zcela nejzásadnější přínos elektromobilů je v eliminaci škodlivin v prostředí ve kterém lidé žijí (a nejde jen o emise do vzduchu, ale i emise hlukové). Mimochodem, proč se v části „Emise z výroby baterií“, počítá s emisním faktorem Polska?!
Osasco, děkuji za link na objektivní Info. U elektroaut se dá většinou narazit jen na neobjektivní propagandu (velmi decentně řečeno).
Společnost není na skokový přechod k elektromobilitě připravená. Elektromobilita není samospásná. Pokud porovnáme ekologickou stopu vytvořenou výrobou, provozem a likvidací elektromobilu, zjistíme, že se dnes o tolik neliší od konvenčního auta. Baterie se musí vyrábět ze vzácných kovů, které je nutné vytěžit často v zemích třetího světa a někam dopravit. Navíc je dnes zpracování a recyklace vyřazených baterií značně obtížná a málo kapacitní. Je nutné také vzít v potaz, že více než třetina elektrické energie v Evropě je vyráběna z fosilních paliv. S rychlým nárůstem počtu elektromobilů nebude stačit kapacita současných zdrojů. Jako vcelku rozumné řešení se mi jeví hydridní… Číst vice »
Mnoha testy bylo prokázáno, že udávaná nízká spotřeba hybridů je v praxi velký podvod. https://fdrive.cz/clanky/test-spotreba-benzinu-a-elektricky-dojezd-plug-in-hybridu-skoda-octavia-iv-zaostreno-na-spotrebu-6476
Stejně tak bylo rozsáhlým výzkumem dokázáno, že jde hlavně o chybu řidičů… „ Institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal realitu. Uživatelé tohoto typu aut měli reálnou spotřebu dva až čtyřikrát vyšší, než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. Že jde v prvé řadě o chování řidičů, ukazuje fakt, že mezi zeměmi jsou podstatné rozdíly v podílu elektrické jízdy. Například v Norsku je to 53 % a v USA 54 % pro soukromá vozidla, naopak v Číně 26 % u osobních… Číst vice »
Problem hybridu je jejich velka slozitost hnaciho ustroji s mnoha pohyblivymi castmi a z toho plynouci naroky na servis. Odklon od IAD budeme urcite potrebovat, zejmena ve mestech kvuli prostoru a mezi velkymi mesty, kde se vyplati kapacitni a rychle vlaky. Cast dopravy nicmene v IAD urcite z nejruznejsich duvodu zbyde, a tu ma rozhodne cenu mit aspon lokalne bezemisni.
A jatky prejdou na vyrobu jogurtu
Zde se můžete podívat, jak je elektromotor s převodovkou v Tesle násobně jednodušší než spalovák.
Jsou zde jen dvě tři součástky které se pohybují. A teď si to porovnejte se 4 válcem s 16 ventily, turbem, dvojspojkovou automatickou převodovkou DSG …
www. youtube.com/watch?v=oVge8I6kxPY
A z tohoto důvodu je TEchnicky SLAbá 3x dražší než normální auto.
3x dražší? Najděte mi jediný spalovák o stejné výbavě, výkonu, zrychlení, (automatické převodovce-> ale ani ta se nedokáže rovnat vlastnostem elektroauta), který má stejné parametry a je levnější.
No možná máte pravdu,ale je tu asi tisíc a jeden důvod proč ne auto na baterky. Za prvé .ekologie jasně,že elektrika vám doma nesmrdí,a elektrárny jsou buhví kde,tam mi to nevadí.Za druhé po sedmi,osmi letech absolutně neprodejné auto, baterky na konci životnosti a půl mega a možná i víc za nové se nikomu nebude chtít dávat..Za třetí teplo teď jsem četl,že novináři dělali test e-auta v těhle krutých mrazech.Stále to na ně řvalo,aby vypli topení a zvýšili dojezd.Klidně si to kupte,ale já fakt ne.Přeji hezký večer.
„a druhé po sedmi,osmi letech absolutně neprodejné auto, baterky na konci životnosti “ zdroj vašich nepodložených pocitů?
1. 6 000 000 vyfuků vs jednotky elektráren, co je asi jednodužší uhlídat ?
2. Hyundai dává záruku na akumulátor 8 let nebo 160 000km, že kapacita klesne o 30%, tak samo VW
3. asi jste videu vubec neporozumel https://www.youtube.com/watch?v=4J3NYQUILGM
Je videt kolik je zde už zmasirovanych-zpovykanych lidí, kteří už věří, že elektroauta něco vyřeší a bude lépe! Viz článek s šefíkem audi o dojezdu současných ( bavil se např. o Porsche Taycan – těžko to bude masovka) a budoucích kramů s malou baterkou pro masy obyč. lidí) a doby strávené u nabíječek, pokud se k ní vubec dostane.
Je logické, že dojezd elektroaut se bude zvyšovat jen tak, aby splnil potřebu denního nájezdu km. Tedy tak, aby nebylo potřeba během dne používat veřejné nabíječky a nabíjelo se většinově jen doma přes noc, za nízký tarif při přebytku energie.
Zustane ten nizky nocni tarif, pokud poptavka skokove vzroste? A co ty prebytky energie? Co myslite?
Jak budou nabíjet obyvatelé sídlišť? To jako vyhodí kabel z desátého patra a připojí k autu?
Ne, k tomu jsou určeny nabíjecí sloupky u parkovacích míst. https://fdrive.cz/clanky/podivejte-se-jak-budou-v-praze-vypadat-chytre-lampy-pro-nabijeni-elektromobilu-5937
Nechci Vás nějak zklamat,ale viděl jste parkoviště třeba na Jižňáku? To aby vedle postavili ještě jeden Temelín.Už asi před třemi týdny vyšel článek od Čepsu (myslím),že by se musela zdvoj až ztrojnásobit páteřová soustava a postavit spoustu trafostanic…. No a i když by se to povedlo,tak za cenu ohromných investic.A kdo to zaplatí? Samozřejmě spotřebitel.Tak hodně štěstí…
„… ani milion elektromobilů si nevyžádá stavbu nových linek vysokého napětí či zvyšování napěťové hladiny. „Jak přenosová, tak zejména distribuční síť je jako celek v případě České republiky dostatečně robustní na to, aby si se spotřebou elektřiny v objemech, které by odpovídaly takovému objemu vozidel, dokázala poradit,“ potvrzuje manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.“ https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
Jo a natáhnete ho až za 4 panelák, kde najdete nejbližší volné místo, jak to už tak na našich sídlištích bývá.
Aneb nahradíme to, co lidé chtějí a je osvědčené, něčím, co nikdo nechce a je k ho.nu.
nahradili jsme drožky a koně, poslíčky a telegraf, telefonní budky a CRT televize. nahradili jsme formany i parní lokomotivy. nahradili jsme sazeče a telefonistky. proč zrovna dieselové motory by měli zůstat?
Ale nic z toho jsme nenahradili nuceně…
Přesně. Všechno popsané byl přirozený vývoj, který měl nějaký smysl…
Nechci draze platit prohledávání slepé uličky lidského poznání…
Je zcela běžné, že zdroje poškozující životní prostředí a vypouštějící karcinogenní emise (a mezi tyto zdroje lze nezpochybnitelně zařadit i spalovací motory), jsou eliminovány z podnětu vlád jednotlivých států. Aktuálně je např. utlumováno topení pevnými palivy, dříve zakázáno ddt, freony atp.
Vaše znalosti o emisích spalovacích motorů jsou zastaralé. Jako u většiny tzv. zelených. A to je ten problém . Bude nás stat spoustu peněz.
Kompromis by byl asi vhodnější než příkazy na základě špatných znalostí.
Tak nás poučte, v čem se mýlíme. Chcete nám tvrdit, že spalovací motory nemají žádné zdraví škodlivé emise?
Chcete nám tvrdit, že elektroauta nemají vliv na životní prostředí, ať už výroba aut, výroba baterií, jejich recyklace, nulové emise a nemyslím tím aut, ale výroby el. en. Při nabíjení nočním proudem to bude ze solarů? Asi těžko, když přes den budem drandit! A ty rozvodné kabely se vyrábí ekologicky, když izolace je z ropy?! atd. atd.. Ale vše jde vyřešit i proti fyz. zákonům, že?! Ne neobhajuji spalovací auta, ale budovany systém je fakt tragedie! Zbytek sveta se Evropě ještě dlouho bude chechtat! Když je někdo zmasirovany
, tomu není pomoci!
Mám pro vás návrh na test: zkuste se na pár hodin zavřít do garáže s nastartovaným dieslem.
No a Vy třeba zkuste vylézt na elektrárenský komín a hodinu to čmuchat. 🙂 Někde se ta elektrika vyrobit musí,nemyslíte? Ale tam už to nevidíte,tak je Vám to šumafuk.
Karcinogenní emise od aut se spalovacími motory se koncentrují především ve městech, tedy místech života statisíců lidí. Na elektrárenském komíně, pokud je mi známo, nikdo trvale nežije.
Jste magor?! Proč takou blbost navrhujete?! Asi to nemate v hlavě v pořádku!!!
Já teda nafťák nechci, kor euro 6 se všema kurvítkama. Tak mluv za sebe.
Tak si tu elektriku kupte, co Vám brání?
Jistě, že si koupím co chci.
Správně. Jen blázen by si kupoval to, co nechce.
..ale pan Kalina v jiném příspěvku uvedl, že bude kupovat až po roce 2025, protože mu to teď nevychází. To znamená, že to není přívětivé ani pro elektrofanatiky, natož pro takovou konservu, jako jsem já.
Ve vsi máme jedinou nabíječku na benzínce, ca. 3 km vzdálené, takže buď pěšky, nebo vozit v kufru minikolo, nebo si objednat taxi.
Při velkých nájezdech může mít ekonomický smysl elektroauto už teď. Předpokladem je ale nabíjení z vlastní zásuvky v noci za nízký tarif – v takovém případě jsou náklady cca 0,5Kč/km, takže úspora asi 1Kč na každém ujetém km.
Ve skutečnosti by byly diesely jednoduché, nebýt rádoby eko lobbingu a s tím spojených nutností mít milion filtrů atd. Až se v lidech trochu probudí rozum, skončí největší prodejce emisních povolenek (Tesla) a lidé znovu objeví skutečnost, jaká je výroba a likvidace baterií vlastně prasárna, nemluvě o výrově „čisté el. energie a jejím přenosu. Tímto si EU podkopává vlastní průmysl, protože nutí automobilky do nesmyslných investic. Už teď je výroba vozidla se spalovacím motorem pro EU ve srovnaní s USA o hodně dražší kvůli eko nesmyslům, navíc tato auta jsou jinde neprodejná. Proč se nejde cestou rozumu a neomezí se… Číst vice »
Zkuste se trochu zamyslet a odpovězte si na otázku, co je hlavním zdrojem znečištění a karcinogenních emisí v místech, kde lidé trvale žijí a pak budete znát i odpověď, proč je správné, že státy zakazují spalovací motory u aut, ve prospěch elektromobility.
Že by benzinové centrály na dobíjení elktromobilů ? 😉
Kde jste v Praze viděl „benzinové centrály na dobíjení elktromobilů“?!
Odpověď zní lokální topeniště a průmysl a doprava. Zkuste se zamyslet nad celým životním cyklem výroby elektromobilů od výroby po recyklaci, distribuci el. energie a pak budete znát odpověď, proč je elektromobilita daleko větším znečišťovatelem. Jsou místa, kde to smysl má – trolejbusy a elektrobusy do měst. Pokud je však myšlení společnosti nastaveno tak, že největším znečišťovatelem je doprava, do města zakážou vjezt aut a současně jim tam valí z komínu továrny, místní chemičky, nebo třeba z nedaleké uhelné elektrárny je to prostě nesmysl. Ale jistě chápete, že omezit auta zní teď cool a zeleně, kdežto vývoj prachových a částicových… Číst vice »
„do města zakážou vjezt aut a současně jim tam valí z komínu továrny, místní chemičky, nebo třeba z nedaleké uhelné elektrárny je to prostě nesmysl.“
Nechcete snad tvrdit, že je lepší a jednodušší kontrolovat 6 000 000 spalováků v ČR, které se jednou za 2 roky „nějak“ zkontrolují na STK, denně mají dva studené starty a čoudí pod okny.
Oproti pár (desítek/stovek) komínů, které v případě uhelek jsou odsiřené a mají průmyslové filtry a jedou řádově měsíce/roky v kuse ?
Váš argument mohl platit naposledy před více jak 20 lety
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/firmam-se-dari-redukovat-prasnost.A160416_2239844_ostrava-zpravy_woj
„Zkuste se zamyslet nad celým životním cyklem výroby elektromobilů od výroby po recyklaci, distribuci el. energie a pak budete znát odpověď, proč je elektromobilita daleko větším znečišťovatelem.“
Dokažte.
Je všeobecně známo, že primárním znečištěním v místech s největší koncentrací lidí (ve městech), jsou právě emise z dopravy. „Praha patří z hlediska znečištění ovzduší dlouhodobě mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší. Stav ovzduší v Praze je nepříznivě ovlivňován zejména automobilovou dopravou, zatímco podíl stacionárních zdrojů na znečišťování ovzduší naopak dlouhodobě klesá.“ https://portalzp.praha.eu/jnp/cz/ovzdusi/souhrnne_informace_statistika/ovzdusi_v_praze_strucne_a_rychle.xhtml
Dnešní spalovacímotor vypouští čistší vzduch než nasává. Zeptejte se strýce Googla.
AutoMotorundSport.
Psal jsem už pánovi výše… Mám pro vás návrh na test: zkuste se na pár hodin zavřít do garáže s nastartovaným dieslem.
Tohle je ten skutečný argument pro elektromobilitu – jsou to prostě jednodušší auta 🙂
ano to ano, ale až vám po první pořádné zimě odejdou baterie do kopru, tak poznáte tu opravdovou jednoduchost 🙂
Po první zimě neodejdou ani tomu největšímu shitu.
Ani po deseti zimách…..
…po 10 zimách jsou bez kapacity
Nejsou, Toyota v tom dělá 25 let a výsledky mluví jasně. Mnoho aut chytlo 10 let záruku na baterii a mají ji i 12 let.
Toto se týká hybridů, kde je ještě spalovací motor. Zde baterie není primární zdroj. To že už baterie nemá kapacitu a dobíjí ji téměř pernamentně spalovák 90% dnešních řidičů asi nepozná. To že Toyota nabízí záruku 12 let je hezké, ale je to to samé, jako když nabídnu záruku na počítač 20 let. Vše morálně zastarává do 10 let je vlastníkem vyměněno za nový model. Osobně neznám nikoho, kdo by dobrovolně kupoval 10 letou hybridní ojetinu, ale pokud na to máte odvahu, budu rád za vaše osobní zkušenosti. Výměna baterií v moderních elektromobilech stojí víc než nové auto
Vy jste ale naivní snílek. Prej deset zim. 🙂 Nikdo Vám nedá záruku na víc jak osm let.
U.S.: battery warranty: 10-year/100,000 mile Limited Battery Warranty https://insideevs.com/news/488947/hyundai-kona-electric-refresh/
Mýlíte se, pane Kulhán. Začátkem února trochu mrzlo a Berlíně kvůli tomu museli odtavit elektrobusy.
„Média referují o tom, že bude možná nutné nechat vyměnit některé bateriové články. Přechodné řešení během minusových teplot se našlo v nasazení elektrobusů na linky jen s velmi krátkým kilometrickým proběhem (do 130 km). Navíc se přidalo i omezování výkonu topení či rovnou jeho vypínání, což sice pomohlo ušetřit elektrickou energii v bateriích, na druhou stranu tím ale došlo k nechtěnému snížení komfortu pasažérů.“
https://www.cs-dopravak.cz/zima-odstavila-elektrobusy-i-v-berline/
Ještě jednodušší to s nimi bude, až budou i autonomní:
https://www.bugemos.com/?q=node/529
Autonomní NIKDY nebudou (úroveň 5) pokud na silnicích a ulicích budou lidé a neautonomní auta.
A snih a brecka a diry a fleky a vubec temer cokoli nestandardniho.
Pohonná jednotka ano, ale však ono se do nich vymyslí tolik vyfikundací, že to výrobce a dodavatele I. řádu v automotive tolik bolet nebude. Akorát se místo dělnických profesí více uplatní ajťáci. Horší to bude s těmi dodavateli níže v řetězci.
Tak ajťáci místo montoven je podle mě win-win 🙂 Mj. i pro tu ekologii, která podle některých vychází hůř než u normálních aut.
Dneska, s nástupem polovodičů už ano, ikdyž jenom na první pohled. Nedovedu si představit, že by byl v každém autě zrychlovač, byť poloviční vůči šalině.
Na druhý pohled člověk zjistí, že polovodiče jsou věc pekelně složitá, obzvlášť ty programovatelné. Zlaté mínojské bludiště v Tróji oproti schematu 80368: https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_80386#/media/File:Intel_A80386DX-20_CPU_Die_Image.jpg
No, to sice ano, ale „výpočetní“ polovodiče nejsou tak docela totéž jako ty „výkonové“, které se používají v napájecích obvodech a trakční výzbroji vozidel.
tak se podívejte jak ten váš „zrychlovač“ v Tesle malý www. youtube.com/watch?v=l6dV2re3rtM
Ale nepohybují se mechanicky. A to je hlavní zdroj údržby aut.
proč jsou tedy násobně dražší??
Protoze maji (oproti klasickym autum) mensi dojezd, dele se nabiji a efektne hori.
Baterka. Ani ne tak složitostí, jako surovinama.
Plus převis poptávky, to není situace, ve který by se výrobci nějak extra předháněli se snižováním cen. Na to bude čas, až se elektroauta budou vyrábět na sklad.
Baterku už uvedl předřečník, tak jen přidám obrovské náklady na vývoj a testování. Nevyrábějí se jak ve Škodovce Fabie, tím pádem se náklady na vývoj rozpustí do méně kusů. Vedle toho samozřejmě jede ještě vývoj nové Fabie. Plus to, že poptávka vyvolaná dotacemi zvyšuje cenu přibližně o výši dotace, jak kdosi trefně poznamenal.
A jestli někdo přijde s tím, že na 100 km se může spotřebovat max. 10 kWh energie, tak půjdou do kytek i elektromobily. Ti blázni jsou schopní požadovat, aby se na ohřátí jednoho litru vody o 1 °C spotřebovalo max. 3,9 kJ energie a ne 4,25 kJ.
Já celkem věřím, že plány na dotace vznikly v centrálách VW, Daimler a spol…
Ona ta zmíněná fabrika je z roku 1979. Ty motory se samozřejmě celou dobu vylepšují, ale fundamentálně je to technologie, která automobilky nestojí nic.
Tož pokud se něčeho chytne „management“ „řídiť ako firmu“, kde se hledí jen na procenta, tak je jedno, v jaké oblasti to je. Zelená, modrá, černá nebo rudá.
Tady je problém jiný: Ustojí naše civilizace dlouhodobě danou spotřebu nebo ne, pokud fyzikální limit výroby podkročit nelze?