Největší soutěž v historii polských drah. PKP Intercity shání až 450 nových vozů
Nová podoba vozů PKP Intercity. Foto: PKP Intecity

Nové vozy plánuje polský dopravce nasazovat i na trasy do Česka.
Nové vozy plánuje polský dopravce nasazovat i na trasy do Česka.
Zajímavé, že i u PKP to jde a stále dávají na výběr oddíl/velkoprostor, zároveň půjde o nové vozy. To u nás až na vozy od ÖBB a Bee238 žádná modernější kupéčka nejezdí. S jedničkou si člověk moc nepomůže, tam je pohodlné a zároveň modernizované kupé fakt vzácnost a opět to jsou vozy od ÖBB. Co se velkoprostoru týká, tak tam ztrácí význam dokupovat 1. třídu, když například v pendolinu to je jen o potahu sedaček.
Proč to u nich jde a u nás nic
Protože u nás už jsou objednané a něco už jezdí.
Pokud jde o ty otevřené vagóny tak toho je to je u nás moderní už ve většině případů, pokud jde o vozy s kupé, tak to až na vozy od ÖBB, které jsou fajn souhlasím.
Líbí se mi, že Poláci nezatracují vozy s kupátky.
Že by to Poláci s tím zaměřením na železnici mysleli fakt vážně? V poslední době spousta rekonstrukcí, velké plány na VRT, vcelku slušný tempo obnovy vozů…
Vagony vypadají pěkně, ale ten příliš členitý interiér nikdo nikdy nezvládne uklidit
Což by ale asi bylo problémem v případě vagonu se smíšeným uspořádáním (velkoprostorový, ale s falešnými oddíly oddělenými částečnými zástěnami).
Nejlepší na úklid jsou některé normální tramvaje nebo metro – to je jedna velká nedělená plocha…
Ale zvládne, jen ten úklid nesmí vypadat jako u nás.
K čemuž by ovšem bylo potřeba obejít se bez ostrých obratů…což asi v dohledné době nepůjde…
Pro stěžující z české 2. třídy níže v diskuzi – na fotkách je vyobrazen compartment 1. třídy 💁🏻♂️
Kde by se taky vzal kravaťák v 2. 😀
Koupil si tam lístek? Třeba…
Poněkud mě zaráží linka z Gdyně přes Wroclaw do Prahy, kudy to pojede? Přes Lichkov (v rámci nejkratší cesty jiné alternativy nejsou)? Vozy sice budou až v roce 2025 ale není mi známo, že by například Vysokovská spojka (i s elektrifikací) nebo VRT z Hradce byly v tu dobu hotové. Je sice fakt, že to mohou možná vést nějak přes Moravu ale není to trochu zajížďka?
Ano přes Lichkov. Jízdní doba je v porovnání se silnicí celkem slušná, resp. bude až tam budou jezdit přímé dálkové vlaky. Přes Moravu nemá smysl vozit přímé vlaky Praha – Wrocław.
Nějak jsem nepochopil Litvu. Ty vozy mají být homologované na Litvu, ale v přehledu linek o ní není ani slovo.
Výhled do budoucna, se tomu říká. Ty vagóny budou jezdit minimálně 30 let.
Patrně předpokládají, že do 40 let životnosti těch vozů na to budou v Litvě podmínky.
Ale protože je budoucnost záležitost nepředvídatelná, nechtěli si malovat vzdušné zámky…
Tak Rail Baltica by už měla být v počátku realizace a dokončení je plánováno do 2030, takže počítám že se tím myslí právě trasa z Varšavy do Kaunasu a dál.
Krásný exteriér (apoň v renderu)
Uvnitř led pásky, ovšem ty bych si nechal v reálu ujít, budou rušivé a v tom počtu a ploše také budou mít spotřebu, a tam kde jsou, jsou jen na efekt.
LED je vždy výhodnější než chudinka zářivka v kupé či velkoprostoru . V přepočtu Watt na lumen
Jak chápete těch „26 ubytovacích vozů“?
To jsou spací vagony = lůžko/lehátko? Nebo sedací vagony v leteckém uspořádání (ztlumené osvětlení v noci, zastínění oken, polohovatelná sedačka)?
Vy se běžně ubytováváte na polohovatelné sedačce?
Co jsem četl v polských médiích, tak nepoužívali Váš pojem, a ani nenapsali že je to lůžkový, lehátkový vagon.
Proto se ptám
Mě vcelku zaujal ten piktogram na zavazadla pod nohámi. Kolik lidi si tak asi uklada zavazadlo?
Právě že minimum…tak je tam piktogram aby to třeba vyzkoušeli…
Málokdo, protože v Béčku to nešlo.
Kde to jde, tak to dělám. Na příruční tašku asi nejlepší místo – když něco potřebuju, je rychle po ruce a nepřekáží…
A my budeme jezdit stale těma staryma krapama co v zimě netopi a v lete nechladi a bistro vozy nasazovane na Varsavu kapacitně rozhodně nepostacuji a to o 1 tride ani nemluvim a interiér uz ma nejlepsi leta, taky za sebou!
A nebo do nekonečna rekonstruovanými vozy a budeme se poplacavat po ramenou jak je to super….když náhodou jedu vlakem taky si pokud možno vybírám vlak který je slozen z rakouských nebo polských vozů…
No vidíte…mně třeba rakouský railjet přijde jako slabší verze toho českého.
to jste asi dlouho vlakem nejel co třeba ruzné verze Jetu které už jezdí a další jsou objednané a třeba z Pce do Prahy jezdím rád Interpanterem
A ComforJety, co objednali ČD, jsou také staré křápy? Poláci zatím jen vyhlásili soutěž, ČD už objednaly a InterJety už i jezdí.
Vizualizace většinou vypadají dobře 🙂
Budete…a dlouho…protože kvalitním vozovým parkem se plýtvá na MV…
Taková maličkost, ale líbí se mi, že piktogramy označení třídy vozu, označení pro přepravu kol, vozíčkářů, dětí… jsou pořádně velké. U nás jsou vidět takové pořádné symboly na maďarských Metropolitan-ech
Konečně někdo s rozumem. Kdy se můžu v kupé zavřít a ubránit se řevu dětí. Velkoprostory jsou fajn, ale když jedu s partou a nebo naopak sám je kupé prostě kupé. Velkoprostorem ztrácí vlak jednu že svých výhod.
Zapomínáte, že do toho kupé, pokud si ho celé nevyblokujete, se může právě rodinka s řvoucím dítětem připařit.
Rodinky s řvoucími dětmi mohou mít vyhrazena vlastní kupé a velkoprostor může být určen jako tichý vůz …
To by muselo ve vlaku být víc než jedno. Já jezdím s dvěma dětmi pořád, někdy pochopitelně řvou. Radši mám kupé, protože to otravujeme max dva lidi co jedou s námi. Ve velkoprostoru půl vagónu.
Třeba ve vagoně se zavazadlovým oddílem by to mohl být oddíl č. 9 (č. 10 a 11 by v něm nebyly, to by byl ten zavazadlový oddíl).
Kočárkům a jízdním kolům by ten kravál tolik nevadil…
Velkoprostory jako „tiché“…podnětné…
V pendolinu a railjetu je to už takto dávno. Naopak kupéčkový vůz jako tichý moc smysl nedává.
No právě…tak proč z toho neudělat standart…
Ono je do soupravy možné řadit obojí, jak velkoprostor, tak kupé. A je nesmysl řadjit jenom kupé, nebo velkoprostor, protože dva si potřebuje prosadit svoje pro všecky, jinak ten vlak nevyjede.
Ano…u ÖBB v tomto ohledu udělali veliký krok vpřed (Ampz 18-95)
Dobrý den. Je to moc krásný interiér a exteriér. Závidím (ale v dobrém).
Ta kupé a pohodlí jim závidím.
U nás se směřuje dálkovka k splašeným tramvajím.
Nesmíte tím Leoš Expressem tak často jezdit 🙂
Já obecně myslel použití příměstských jednotek na dálkové linky, snahu do interiéru narvat co nejvíce sedaček a podobné ústupky z komfortu. Konkrétně třeba R19 a požadavky na EMU360.
Prostě si myslím, že dálkový vlak by neměl autobusům konkurovat cenou (což stejně nedokáže), ale pohodlím.
Na dálkové limky jsou u nás objednané soupravy Confotr Jet (190 vozů).
Zrovna R19 není tak úplně dálková linka. Na tu se klasická souprava moc nehodí, podstatný je snadný nástup (včetně kočárků apod.) a vysoká dynamika, ať to na korytě moc nepřekáží. Samozřejmě bych tam taky radši viděl něco trochu lepšího než InterPantera.
Jenomže těch pár lidí, co budou ochotni vám ty drahý vagony, kam se vejde pár lidí, prostě nezaplatí a můžete se na tu železnici vykašlat rovnou. Všichni „nadávaj“ na sardinkový autobusy/letadla/vlaky. Je to všechno tak strašně na h*vno, že s tim jezdí nejvíc lidí 🙂 Železnice je prostě strašně drahá a nemůže se dělat ještě dražší. Fajn, máme první třídu, byznys třídu, super třídu, tam máte prostoru habaděj, ale taky to prostě stojí víc. A je to správně. Za komfort se platí navíc všude.
Interpanter je taky splašená tramvaj…která hrozně háže na výhybkách…
No, ono to na vizualizace vypadá super, když je tam jeden člověk. Teď si ale představme 6 lidí + kabelky/baťohy/tašky, a najednou je to trochu jiný pohled.
Ty individuální stolečky jsou sice parádní nápad, ale proč je tam pak ten totem pod oknem. A představte si, že sedíte u okna a chcete na WC, ale musíte přeskákat čtyři další lidi s notebooky na stolcích.
Vizualizace snese všechno, reality bych se trochu bál.
Řekl bych, že ten totem pod oknem je na odpadky.
Ale schválně jsem zvědavý, jestli někde vymyslí oddílový vůz s výdechy topení pod sedadly – aby sedící u okna měli kam dát nohy…
Takže de facto chtějí cca 35 souprav, složených z: 1x první třída + 1 x restaurant + 1x druhá třída kupé + 2x druhá třída openspace + 1x multivůz pro děti a invalidy + 1x druhá třída s koly. Divím se, že se v tomto případě nevydali spíš cestou českých ComfortJet a že nechtějí lokomotivy (asi jich mají dost?). Ano může se hodit variabilita a možnost přeskládat soupravy, doplnit posilové vozy (což ComfortJet umí taky)… Kdyby ještě přidali řídící vůz, mohli těžit ze všech výhod, které mají jak klasické vagony, tak i ucelené jednotky. No ale věřím, že Poláci vědí… Číst vice »
Nejsou dotace z EU na nové vlaky
– polský Národní plán obnovy KPO
– Feniks
A z Modernizacniho fondu nových vlaků moc nebude.
Takže polské vagóny nemají zakázky = státní PKP IC v podstatě udělalo zakázku jako „hladovou zeď“. Proto i ten šibeniční termín dodávek.
Oprava: Takže polské vagonKy nemají zakázky
Tomu se také hodně divím, zvlášť po fázi dálkových Dartů a Flirtů. Moderní lokomotivy téměř nemají. Chápu využití pro tu naši východoevropskou mezistátní dopravu, chápu že ve vnitru mají dlouhé relace a ne přesný takt, takže řídicí vozy zase tak nechybí. Ale nějaké přidávání vozů po trase zase tak moc nevyužívají, naprostá většina relací je pod dráty… tak proč jednotlivé vozy?
Asi aby mohli operativně nastavovat kapacitu (Vánoce, Velikonoce, „dušičky“).
Takové pendolino je možná fajn – ale jak k němu přidat 2 vagony?
No vida…a mají jádro řazení pro expresy. Tam, kde nebude takový nápor cestujících, tak vynechají ten rozvoz marginalit…
Čemu říkáte v Polsku expresy? V porovnání s vlaky IC, tvořenými většinou elektrickými jednotkami, jsou pro Vás expresy ta vyšší (EIC) nebo ta nižší (TLK) kategorie?
No…já to myslel jako označení pro Ex, EC nebo IC. V Polsku by tomu odpovídala kategorie „EIC“, protože „TLK“ je pokud vím rychlík.
Hlavně by to chtělo vylepšit trať z Bohumína na chalupky a dál na Katowice když už budou nasazeny takový vagóny. Tam je to otřesný…
JJ. Vylepšení na chalupky je plánováno na 2026. A směr Katowice bude asi problém s důlmímu vlivy. Plus by bylo lepší přetrasování a plánuji tam VRT….
A nemá se náhodou stavět nějaká VRTka?
Ikdyby ano, nákladní vozy se nebudou přenášet v rukách…
Ty vizualizace vypadají dost útulně. Klidně ať sem něco takového pošlou 🙂
Přes Česko bude jen tranzit do Vídně.
Ještě se píše o lince přes Lichkov.
Páteřní trať přes celou Moravu není jen tranzit6do Vídně
To je pravda, ale pro vnitrostátní cesty je to možná vůbec nejslabší dálková linka na celé Moravě. Pokračování do Vídně je dost podstatné.
Pokud bychom to brali z hlediska toho kolik si na sebe (polo)elektrická linka vydělá, tak asi nejslabší jsou
R15 Praha-ÚnL-Cheb
R11 ČB-Jihlava-Brno
R10 Praha-HK-Trutnov
A možná R17 Praha-Jižní Čechy nebo R12 Brno-OL-Šumperk/Jeseník a R23 Kolín-ÚnL
Výše uvedený můj subjektivní odhad nezahrnuje dieslové rychlíkové linky nebot leckdy se příliš neliší od některých spěšných vlaků
Takže v případě posunutí R15 do relace Plzeň – Ústí n. L. by to byl kasovně úplný propadák?