Úřad prověřuje údajné zvýhodňování jednoho z dopravců ze strany objednatele.
Více než dva měsíce po vyhlášení vítěze největší zakázky na české železnici není stále jasné, zda společnost RegioJet bude skutečně provozovat většinu elektrických vlaků v Ústeckém kraji. Soutěž na provozní soubor Elektrická páteř napadly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže České dráhy a Svaz odborářů služeb a dopravy (Sosad).
Vyplývá to z odpovědí Ústeckého kraje a ÚOHS na dotazy deníku Zdopravy.cz. České dráhy byly ze soutěže vyřazeny. Jindřich Berounský ze Sosadu uvedl: „RegioJet je privilegovaným dopravcem Ústeckého kraje, po kterém se dlouhodobě nevyžaduje plnění závazků, vyplývajících ze smluv o závazku veřejné služby, čemuž odpovídá mechanismus sledování kvality služeb dopravce, resp. dodavatele, a uplatňování sankcí. Představuje benevolenci a doslova netečnost Ústeckého kraje v případě neplnění smluvních závazků a fatálních selhání dodavatele, resp. dopravce RegioJet.“ Kompletní znění odpovědi Jindřicha Berounského je níže.
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetřuje dva podněty od různých zdrojů. V podnětech je napadána zákonnost stanovených podmínek soutěže a vyloučení dopravce České dráhy kvůli provedení údajně nepřípustných změn v nabídce. Současně je napadáno také údajné zvýhodňování jednoho z dalších dopravců ze strany objednatele. Na základě výsledků šetření Úřad případně přistoupí k zahájení správního řízení, v tuto chvíli však žádné řízení neprobíhá,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Kraj aktuálně smlouvu uzavřít může, zákaz podpisu ÚOHS nevydal. „Smlouvu bychom uzavřít mohli, ale zatím jsme k tomu nepřistoupili vzhledem k vyhodnocování rizik případného řízení u ÚOHS,“ vysvětlila mluvčí kraje Magdalena Fraňková.
České dráhy byly ze soutěže vyloučeny poté, co ještě upravily svoji cenovou nabídku. Dopravce je přesvědčen, že ještě mohl, kraj naopak takové vysvětlení odmítá. I kdyby České dráhy nebyly vyloučeny, stejně by však nevyhrály, jejich cena byla vyšší než RegioJetu.
České dráhy podají námitky proti svému vyloučení v největším tendru na dopravce. Z principu
Pro kraj může být otálení s podpisem smlouvu komplikací z pohledu zahájení provozu v prosinci 2026. RegioJetu se totiž výrazně krátí čas pro možný podpis smlouvy s výrobcem na dodávku nových jednotek pro provoz v kraji od polského výrobce PESA Bydgoszcz.
RegioJet v soutěži nabídl 212,50 Kč za každý ujetý kilometr. Oproti odhadované ceně by tak měl kraj ušetřit za 15 let přes tři miliardy korun. Ročně jde o provoz více než 3,3 milionu kilometrů na hlavních elektrifikovaných tratích v kraji. Svým objemem jde o bezkonkurenčně největší zakázku pro dopravce na české železnici.
Vyjádření Jindřicha Berounského (Sosad) k podnětu na ÚOHS (v původní verzi)
V jednacím řízení se standardně podává nejprve předběžná nabídka a cena, pak se jedná a následně se po jednání podává finální nabídka s finální nabídkovou cenou. Zadavatel nestandardně a podle všeho protiprávně ve výzvě k podání finální nabídky ČD současně nesmyslně vyzval, ať nemění nabídkovou cenu. Proti tomuto postupu zadavatele ČD podaly námitku a návazně v řádném termínu přišly s finální nabídkou se sníženou cenou s vysvětlením, že na základě jednání bylo možné některé nákladové položky upravit – ve výsledku snížit.
Finální nabídková cena již byla oproti ceně ve vítězné nabídce vyšší jen o jednotky Kč a navíc, v souladu se zadáním, nezohledňovala dotace. ČD by při výběru nabídky následně ještě snížily cenu právě se zohledněním využití podpory z ROP pro pořízení RegioPanterů pro provoz v Ústeckém kraji. Z důvodu změny (snížení) nabídkové ceny v konečné nabídce zadavatel ze soutěže ČD vyloučil a Rada Ústeckého kraje rozhodla dne 22. 11. o vítězi pod svým usnesením č. 087/84R/2023.
Analytický tým Svazu Odborářů Služeb a Dopravy vyhodnotil na základě zmapovaného postupu Ústeckého kraje, poznatků svých členů, podílejících se na řízení provozu, a odpovědí Ústeckého kraje podle Informačního zákona, že RegioJet je privilegovaným dopravcem Ústeckého kraje, po kterém se dlouhodobě nevyžaduje plnění závazků, vyplývajících ze smluv o závazku veřejné služby, čemuž odpovídá mechanismus sledování kvality služeb dopravce, resp. dodavatele, a uplatňování sankcí. Představuje benevolenci a doslova netečnost Ústeckého kraje v případě neplnění smluvních závazků a fatálních selhání dodavatele, resp. dopravce RegioJet.
Postoj Ústeckého kraje, resp. jeho dosavadní benevolence k výpadkům a nedostatkům dopravce RegioJetu, který vykazuje i na základě vlastní kontrolní činnosti kraje nejhorší výsledky ze všech dopravců, vedle toho ČD nejlepší, je evidentním porušováním péče řádného hospodáře. Od období platnosti jízdního řádu 2019/2020 je ze strany Ústeckého kraje patrná snaha eliminovat za každou cenu dopravce ČD.
Zadávací dokumentaci, její průběžné úpravy a celý způsob vedení řízení považujeme za netransparentní a protizákonný. Tomu odpovídá údajná očekávaná cena objednatelem 280 Kč/vlkm a skutečná nabídka dopravce RegioJet 212,50 Kč, který je dosavadním tolerováním velkého rozsahu nedostatků zvýhodněn a může s tím dopředu kalkulovat. Řízení šlo moderovat ve prospěch vybraného dopravce, který mohl mít informační náskok.
Přes proklamace o důvěrnosti některých údajů je mezi dopravcem RegioJetem a odborem dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje nadstandardní personální vazba. Ing. Jiří Schmidt, jediný člen dozorčí rady RegioJet ÚK, dlouholetý spolupracovník majitele RegioJetu Ing. Radima Jančury a Ing. Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje, jsou spolužáci z vysokoškolských studii a dlouholetí přátelé. 30. prosince 2023 oslovil SOSaD svým podnětem Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, v současnosti se shromažďují podklady pro orgány činné v trestním řízení.
262 komentářů