Největší nákup nových vozů pro PKP Intercity. Zakázka na 300 vagónů zůstala v Polsku
Vizualizace nových vozů pro PKP Intercity. Foto: PKP Intercity
Nové vozy mají být nasazeny i na spoje do Česka.
Nové vozy mají být nasazeny i na spoje do Česka.
Proč v Polsku umí udělat vozy, které kombinují velkoprostor a kupé a u nás je vše railbus? Chápu, že velkoprostor vypadá méně obsazený i při zaplnění ze 75%, ale jelikož jsou skupiny preferující kupé a velkoprostor vesměs rovnocené, tak by alespoň část měli dělat v kupé provedení.
Ono to ale u ČD nebude ani tak o komfotru, jako o tom dostat do vagónu více sedadel.
Škoda že ČD taky nekupují nové vagóny jako normální dopravce, místo toho krátké nedělitelné velkoprostorové šmejdy.
Mě se třeba vizualizace vůbec nelíbí. Je přehnaně futuristická a nefunkční. Na což jsem si u poláků zvyk, RegioFoxy mě příjemně překvapily. Poprvé musím říct, že se mi naše cesta s InterJety/ConfortJety zdá lepší.
Design se jim opravdu povedl. Najbrt je proti tomu jak z minulého století.
Vizualizace a realita se mohou dost lišit, počkejme až bude reálné foto reálných kusů.
Jenže ta firma umí vagóny v reálu už dávno velmi povedené!
Na tento článek jsem čekal. Škoda, že v článku není fotka interiéru, to je jiná káva a jsem nadšený. PKP IC tímto převálcovalo spoustu jiných dopravců. https://www.facebook.com/photo?fbid=784501980375713&set=pcb.784502627042315 Co se týče ceny, trochu mě překvapuje, proč je tak vysoká (viz. konverzace níže). A to ještě vezměme v potaz, že NEWAG byl ještě dražší! Na první pohled si říkám, jestli by Siemens nedokázal vyrobit vagón levněji. Ale jednak mě to (naštěstí) nemusí trápit a jednak – věřím, že to je díky materiálům. Hlavně ocel, to je komodita, která se dovážela z Ruska ve velkém a teď už to nemůže být, do toho… Číst vice »
Tuší někdo, proč vlastně Poláci nejdou jako většina ostatních dopravců cestou ucelených jednotek? Nebo alespoň hybridu jako u nás Interjety? Možná se mýlím, ale mám za to, že dopravců objednávajících jednotlivé vozy už opravdu moc v Evropě není.
A kdyby k tomu aspoň měli dost nevyužitých moderních lokomotiv, že… Jinak v Polsku jsou ty ucelené Flirty, Darty a Pendolina také docela vidět, ale jezdí spíš takové ty „páteřní“ relace. Pro ty vlaky, co jedou přes celé Polsko, mají každý měsíc jiný počet vozů, někdy přivěšují ubytovací vozy a občas je potřeba nezávislá trakce, jim ty jednotlivé vozy asi pořád dávají smysl.
Prekvapil me design, nevypadaji vubec spatne…
U Poláků mě to opravdu nepřekvapuje.
Je fajn, ze je v to i opce na další vozy. Tohle se neudělalo i Interjetů a další by se musely soutěžit znovu. Přitom by se jich tu uživilo ještě mnoho. Hradecan, krakonos, Valašské expresy plus třeba ten Mnichov.
Jsem rád za každé nové vozidlo, ale na rychlíky a expresy by mi seděly spíš nějaké EMU, třeba i dvoupatrové.
„Zakázka na 300 vagónů zůstala v Polsku“
Strašné. Ti Poláci se snad nenaučí, že ze zahraničí je vše lepší.
: – )
My to ovšem udělat nemůžeme, rychlíkové vozy v ČR nikdo nevyrábí ne?
Spolu-vyrábí – to nestačí?
Já bych si spíš položil otázku, jestli nějaký dopravce v ČR bude ještě vůbec někdy v budoucnosti poptávat nové rychlíkové vozy. A nebo jestli to budou vždy už jen netrakční soupravy nebo ucelené jednotky.
To záleží do určité míry na MD, jak postaví v nejbližších letech ty soutěže.
Za me jsou rozhodne lepsi ucelene jednotky, 4, 6, 8 vozove s automatickym sprahlem… na VRT urcite jine ne…
Pokud mají relace, kde se v určité stanici silně mění počty cestujících, pak je odpojení a připojení vozů lepší než stabilní nerozpojitelný počet. Zrovna Poláci mají i hodně rozkolísanou sezónní poptávku a v létě potřebují posilovat.
Proto si i pronajímají vozy z ČR.
Tak to si tedy nemyslim, to totiz vyzaduje vice casu a pracovni sily nez kdyz v te relaci jedou dve spojene soupravy a v dane stanici se proste rozpoji pomoci automatickeho sprahla…
Ohle, tedy jale, vážně byste tu komedii měl přenechat někomu, kdo ji umí…
…38 oddílových vozů 2. třídy…
A pak že kupátka jsou mrtvá.
Bude mě zajímat provedení. Protože pokud je něco co mi chybí na siemensových vagónech je to malinké bistro, a naprostá absence kupéček. České restaurační vozy bývala instituce 🙁
Ještě doplním, že FPS je kompletně v majetku polského státu.
A vychází to na 83 mil Kč/vagon.
Za tu cenu poridite i ICEcko, ale u statnich firem je to „fuk“. PKP nakoupi super drahe vozy u statni firmy a pak dostane od ministerstva vetsi dosyp…
Pravda, v balíku jsou i hospody, ale i tak mě ta cena také zarazila.
Zas mě to nedalo. Zajímavé porovnání průměrné ceny vozu s nedávno objednanými vozy pro ČD.
Vozy Siemens pro ČD ComfortJet celkem 182 (rychlost 230km/h, včetně dvaceti řídících vozů, duben 2021): průměrná cena za vůz 68,68mil.
Vozy Ciegelski pro PKP celkem 300 (rychlost 200km/h, březen 2024): průměrná cena za vůz 82,89mil.
Jen doplním, že cena pro ČD je včetně dodávky náhradních dílů a první velké vyvazovací opravy.
Což podstatně mění podmínky. Bylo by zajímavé zjistit, za kolik by to polákům dodal jiný výrobce.
K čemu budou ČD ty 2 vozy navíc?
To je přílepek k objednávce ČD – 2 vozy pro Správu železnic – budou z nich nějaké měřicí vozy.
Díky.
Ty jsou pro Správu železnic, budou upraveny na měřící.
Jenže teď ty ceny musíte očistit o inflaci.
Nielen o infláciu, 10 vozňová netrakčná súprava môže byť z princípu lacnejšia, než 10 sólo vozňov, pretože sú zariadenia a celky, ktoré stačí mať raz/niekoľkokrát na celú súpravu, kdežto samostatný vozeň musí mať každý všetko.
A konkrétně u těch x-jetů od Siemensu se jedná o která sdílená zařízení a celky? Děkuji.
Zajimave, ze tolik lidi s vami nesouhlasi, ale to muze byt i 30-50%… zalezi co a kak podrazilo a je to o datech vyroby… a datech objednavek, a take jak se to ve smlouve osetreno…
Možná jsou to ti, co vzpomínají, jak dřív bylo levno, když pivo stálo 2Kčs, jen plzeň byla předražená – stála 2,50.
Srovnávat cenu z roku 2021 a 2024, to je jablka s hruškami. Obzvláště když ty roky mezi tím byly jak jízda na splašené koze.
Nedivil bych se, kdyby vyšlo, že v reálných cenách jsou ty polské vozy levnější, než CJ.
Jinou věcí je, jestli objednávání jednotlivých vozů není dnešní době, kdy na vyspěých železnicích kralují jednotky, přežitek.
Vozy ČD Interjet (V = 200 km/h) bez lokomotivy: 300 000 000 Kč za 5vz jednotku, cena za sedadlo 900 901 Kč
Vozy ČD Comfortjet (V = 230 km/h) bez lokomotivy: 618 000 000 Kč za 9vz jednotku, cena za sedadlo 1 113 514 Kč.
Není lepší porovnávat spíš cenu za vůz než za sedačku? Odbourá se tak třeba případný rozdíl v tom, kolik vozů je 1. třída a 2. třída.
Copak 1. třída, ale ovlivňuje to dost i existence restaurace, dále u Comfortjetu část kapacity sežere stanoviště řídicího vozu.
A to stanoviště také nebude zrovna zadarmo. Ale zase je to číslo dobré po přičtení Větráku pro srovnání s celou jednotkou, třeba ICE 4-5, Duplex, Frecciarosa, Talgo.
Co my víme, třeba jsou ty vozy kompletně pozlacené, mají vyhřívaná masážní sedadla ….. 🙂
Ono stačí, že tem budou desítky tun oceli a nějaká měď.
Ví někdo jejich maximálni rychlost?
200km/h