Největší modernizace uzlu za dobu existence SŽ. Začaly práce v České Třebové
Uzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Traťová rychlost se zvedne ze 60 km/h na 80 km/h … wau! To bude úplně neskutečný pocit takhle rychle prosvištět Třebovou.
A za každý zvýšený 1km/hod zaplatíme miliardu. To je přece úžasný poměr ceny a výkonu.
Tady o tom píšu:
https://zdopravy.cz/nejvetsi-modernizace-uzlu-za-dobu-existence-sz-zacaly-prace-v-ceske-trebove-238208/#comment-1602531
Tak trošku už je jasné, co je hlavní cíl – prostavět miliardy. Až někde vzadu je doprava a ta nákladní už nikoho nezajímá. Hlavně ale bude nádraží jako kráva. Kolik ještě trapných záběrů s politikama uvidíme, jak komicky ťukají kladívkem do kamene? Jako že jsou borci, že utratí takové miliardy bez zájmu o to, že jsou ucpané dálnice a železnice se začíná profilovat jen jako nějaká alternativa k silnici ?
Bude tam ETCS s benefity nebo bez s návěstidly?
Už to bude stanice s benefity, tedy bez návěstidel, stejně jako Masaryčka v Praze.
Začala? Začala na konci 2024. někdy kolem 30.12.. Psali-říkali že to začne ve 2024 a dělali že to dodrželi. Žádný pouze arch. průzkum, kácení dřevin, to by totiž znamenalo, že např. obchvat Náchoda se staví už přes rok apod.
SŽ ale jasně říká, že stavba začala teď.
Proč je tu v titulcích pořád něco největší? Za poslední dva roky už tu bylo několik největších zakázek na dopravu na železnici (Ústecky kraj, Středočeský kraj, západní expresy a rychlíky…), na stavby silnic a dálnic, pořízení nových vozidel, teď přestavba uzlu. Už to začíná být trapné
A ono to není pravda?
Pravda to asi je nenapadá mě jiné nádraží které by bylo dražší . Napadlo mě nové spojení ale to stalo jen 9 miliard
Asi je, ale jako největší tu nedávno byla označena i trať na letiště v Praze, největší staveniště (ve střední Evropě či co) je Praha-Bubny, jedna z největších projekčních zakázek zase rekonstrukce kousku podkrušnohorské magistrály. U soutěže na dopravce se v „největšosti“ postupně vystřídaly zakázky pro Ústecky kraj, PID a vlaky z Prahy na západ atd.
To pak devalvuje význam toho slova, když něco největšího nahrazuje něco jiného největšího o čem že psalo před půl rokem.
Doufám, že hlavní koleje tedy budou opravovat v době, kdy i kvůli opravě Kolín-Choceň budou jezdit vlaky Brno-Praha přes Brod a bude jich tam tedy méně, nebo jestli je tohle na SŽ zase moc logické, podobně jako třeba udělat tou dobu i znovu úsek Blansko-Třebová.
7 nástupních hran zůstane zachováno? Není to zbytečně moc, pro městečko u nádraží?
Z čeho usuzujete, že 7 hran je moc?
Z počtu vlaků, co tam během hodiny zastaví. Nebo kdy se to tam v pravidelném provozu využívá?
Vedle dálkové dopravy (R, EC) jsou zde výchozí Os a Sp vlaky do 5 směrů(Kolín, Lanškroun, Zábřeh na Moravě, Letovice, Moravská Třebová). Zcela běžně je zaplněno v jednu chvíli 5 hran…
To znamená, že jedno nástupiště tam nemá smysl.
U toho zastaví zpožděný rychlík 🙄. Nebo snad chcete, aby to bylo jako v Brně, kde u EC ohlašují nástupiště 2 minuty před odjezdem, protože do poslední chvíle nevědí, na jaké nástupiště jim to vyjde?
Tak snad rekonstrukce bude sloužit dalších 100 let a nikdo neví co bude např. za 50 roků.
100 let asi ne.
Ty budeš asi dobrej materiál. Odkud jsi, že ti ta Třebová leží tak v žaludku?
A ty spoje co tam končé a obracejí se taky počítáte?
A co projíždějící vlaky (hlavně směr od Prahy na východ, opačně je 14. kolej bez hrany), ty mají kezdit kudy (jedna hrana ýv volůá pro průjezd)?
Jinak viz příspěvek od Mrc.
P.S.? Určitě by nějakou hranu ušetřil průjezdný model linek, akorát na východ těch linek jezdí víc než na západ.
A není jich tam náhodou 8? Nezapomněl jste na 5.nástupiště? Občas se používá…
Omlouvám se za trochu dotaz mimo, ale neví někdo jak to vypadá s rekonstrukcí uzlu Ostrava? Ten projekt se odložil? Pokud ano, tak ví se z jakého důvodu?
SŽ někdy realizovala větší projekt bez několika odkladů? U nich bych se divil, co se to děje, kdyby platil původní termín.
Pokud má rekonstrukci uzlu Ostrava na starosti stejný team jako přípravu modernizace a elektrizace na Frýdek, Frýdlant a Frenštát, tak si ještě pár desítek let musíme počkat.😄
Team FFF!
Doufám že napěťové výluky budou po celou dobu tak super vymyšlené jako do teď, kdy z Parníku do odj. sk. udělali 450m dlouhou stahovačku která nešla projet (protože ETCS, protože fyzika).
Doufám že to lovení vlaků SŽ zaplatila.
Nebojte, přidáme tam Hákovnici!!!
A ještě jako bonus tam ty stahovačky byly 2 za sebou, kdy ta první už začínala asi 50 metrů před vjezdovým návěstidlem do osobního.
Proc se Ceska Trebova nevynecha a trasa se neudela na 200? Kolik vlaku tam zastavuje? opravdu zijeme v kocourkove
Zastavuje zde cca 120 vlaků dálkové dopravy denně, jelikož se jedná o stanici s velkou spádovou oblastí pro cestující z menších měst a obcí. Ze stejného důvodu zastavují dálkové vlaky například v Zábřehu na Moravě (důležitá stanice pro Jesenicko), Hranicích na Moravě apod.. za mě to je takhle dobře nastavené, ale je to jen můj názor..
Přípoje mezi dálkovými vlaky zde nejsou, ale čistě z železničářské nostalgie tam vše zastavuje a většinou zbytečně
Já bych ani nečekal, že tam o přípoje bude tak velký zájem.
No já nevím, relace z Brna do Zábřeha nebo ze Svitav do Olomouce jsou právě dobře realizovatelné díky tomu že většina dálkových vlaků v ČT staví. Za mě je to takto v pořádku (a žádný osobní užitek z toho nemám). Kdyby byla podobná stanice na podobných tratích v nějaké sousední zemi, také by tam téměř vše stavělo a nikdo by se tomu moc nedivil.
Z Brna do Zábřeha většina lidí pojede na přímo.
V jednom smeru 30 min v opačném 12min (a jako bonus se nečeká) alternativa k ničemu
No, ta půl hodina, o kterou je to pes Třebovou rychlejší, není špatná …
Je to dražší a s přestupem, který klidně může ujet.
Paradoxně může kombinace IDSJMK+Iredo+IDSOK vycházet podobně jako IDSJMK+IDSOK přes Nezamyslice, záleží kam
Tak se zkuste mrknout na cenu jedničky (což je relevantní, kolik to skutečně stojí, protože nižší cena je daná jen v současné chvíli výraznou podporou této linky vázanými jízdenkami, dříve to bylo dražší). A ano, přípoj může ujet. Ale máte 20 minut rychlejší spoj, pokud neujede a kvalitativně je tam rozdíl 40 let…
Ja teda nevím kde máte tu půlhodinu. R12 jede 2h, přes ČT a rizikovými přestupy 1:40 až 2:20.
OK, je to přesně 20 minut (1:41 vs 2:01). Ano, rj není v poslední době příliš spolehlivé, ale 23 minut na přestup nevidím jako rizikový za normálních okolností. Navíc kvalita R12 vs Ex1 a Ex3…
No Ex1 je taky systém náhodně vyslaných vozů. A zkuste to jet opačně. Pokud vám ujede rj čekáte krásných 100min na R19. A R12 zas taková hrůza není ABpee, Bdtee neni nic hrozného.
ABpee jezdí v maximálně 50 % případů, spíše méně. Bdtee mám rád, protože tam funguje wifi, ale proti jiným vozům je to také hrozná herka (i např. proti Bdpee) a také často chybí. A že Ex1 je náhoda? No že by to jelo jen z béček je téměř nulová šance. Navíc v tom vlaku jedete 20 minut, nikoliv 2 hodiny…
Česká Třebová jako taká Česká Fredericia 😉
Vlaky tam zastavují, protože z těch průjezdných 60km/h jim to neubere moc času, jinak tam moc velká frekvence cestujících není, ne že bych to jinak těm lidem, kterým to slouží pro denní dojíždění do Brna nebo Pardubic, nepřál, ale mají řekl bych i na globální úroveň, velmi luxusní veřejnou dopravu, na to že je to periferie.
Tohle se mělo řešit už pri stavbe koridoru, je skoda že se ten obchvat ČT neudělal. Stejne jako spojka Moravany-Svitavy. Hodne by se tím zkrátila i zrychlila cesta do Brna.
Je to železniční uzel, zastavuje tam snad každý vlak s cestujícími.
Ufff, jdu si vzít popcorn. Tohle nebude bez odezvy 😀
Je to nákladní železniční uzel. Ale ano, pokud se tady mají utratit biliony za VRT, tak jsou zbytečné jak Oustecké tunely, tak objezd Třebové.
tak třeba ty tunely u Ústí by hodně pomohli osobní dopravě hlavně té dálkové ještě kdyby byly na 200, ale u ČT je ta rychlost spíš takový menší doplněk, hlavní podstata rekonstrukce je dostat nádraží do podoby 21 století
Hlavně ta dálková, bude jezdit z Prahy do Olomouce, Ostravy, Brna přes Vysočinu po VRT, tady zase neandrtálcům nedošlo. Takže by se tam utopily desítky miliard pro rychlíky a náklady.
zrovna když se bavíme o Třebové tak trať Pardubice-Olomouc nebude mít VRT takže moje představa je že expresy pojedou Praha-Pardubice po VRT pak po normální trati do Olomouce a pak třeba do Ostravy taky po VRT.
Tak takové stavby pro propojení měst jako Pardubice a Olomouc nedělali určitě ani ve Švýcarsku.
Tam dělají propojení i menších měst.
Máte odkaz, kde šlo kolem 20 miliard na propojení dvou padesátitisícových měst ve Švýcarsku pro zkrácení kolem pěti minut?
Když oni ve Švýcarsku to dělají trochu jinak, určí si taktové uzly na pak na to upravují infrastrukturu, aby jim vycházeli taktové časy.
Třeba tenhle tunel: https://mapy.cz/turisticka?x=9.1378965&y=47.1229667&z=15
tu od počátků železnic nebýval.
To pořád není odpověď na otázku, protože tenhle tunel spojuje města úplně jiného významu, než Pardubice a Olomouc.
Prototpíšu, že ve Švýcarsku to dělají jinak.
Jim ani tak nejde o význam měst.
Co třeba dvojlolejka a trochu lepší parametry z Landquartu směrem na Davos. A na této trati se i pár oblouků narovnalo, jeden tunelem.
To rozhodně ne. Z Pardubic do Olomouce pořád bude třeba jet rychle. D35 už se staví…
To snad ani ve Švýcarsku nejsou schopni vyhodit 20 miliard pro několik minut pro města jako Olomouc a Pardubice, ale sněte si dál.
Trénujete na kariéru humoristy? No, asi byste na tom měl ještě pracovat…
Tak se nebojte těch příkladů, kde šlo 20 miliard do tunelů pro dvě stotisícová města.
Uzly na větší rychlosti potřebují spíš obchvaty, než průtahy. 🙂
A v takovém případě stačí jen údržba v normovém stavu nebo mírná optimalizace. Ne totální modernizace, kdy koleje sloužící k odstavování nákladních souprav dostanou nové kolejnice s pružným upevněním. V Norimberku na seřaďovacím nádraží dodnes slouží stožáry trakčního vedení z roku 1928 s originálními výložníky a nikdo nic nehrotí.
No jo, jenže v Německu to mělo docela jinou údržbu. Ale ano, taky nechápu modernizace nákladních kolejí na moderních pražcích, zatímco otevřené tratě se leckde zpravují na starých.
Tak ona stanice především potřebuje generálku, a zvýšení rychlosti ze 60 na 80 je spíš takový lehký bonus.
Kudy vynechat a za kolik, a co s rozpadající se Třebovou, kde je vhodná zachovat i s logistického (depo, seřazovací nádraží, kontejnerové překladiště, lokomotivka/ŽOS) hlediska?
Když zavedli přes Pardubice 160, tak jsem se tomu divil…ale dnes už ne…s Panterem vjíždím 160…
Tak těch Pardubických nebo Olomouckých 160 tam asi nic neušetří, když tam vše zastavuje.
Pořád ještě nikdo nepovažuje za potřebné povolit operativní objízdné trasy os.n./odj.n…?
§1 Nikdy se to tak nedělalo!
Dělalo, ale pár let zpět se to kdoví proč zrušilo.
Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Buďme realisti (s malým R).
Osobní doprava v ČT zastavuje skoro všechna, té ta rychlost stačí. Nákladní doprava afaik nad 100 moc nejezdí, takže rychlostní propad na 80 ještě jde. Výhody z vyšší rychlosti zase tak velké nejsou.
Kdybyste chtěl zvyšovat rychlost, musíte nějak řešit ta „esíčka“ směrem na Prahu. Což znamená bourat domy, přesouvat koleje atd. Za cenu která zkrátka neodpovídá získaným přínosům.
Já jsem rozhodně pro velké rychlosti kdekoliv, i pro omezení rychlostních propadů Ale toto místo mi přijde navržené ještě rozumně.
Což je další chyba, Expresní vlaky nemají co zastavovat v 20.tisicové vesnici.
Expresní vlaky mají jezdit po VRT, která pojede úplně jinudy.
Ano, chápu, že s VRT čekáme na Godota, ale záleží v jakém horizontu chcete návratnost té rekonstrukci řešit.
Tak pokud se stavba VRT aspoň částečně zahájí cca v době dokončování té Třebové, tak bych úplně minimálně na české poměry o Godotovi úplně nehovořil.
To teprve uvidíme, abysme v roce 2030 nebyli spíš rádi za začátek stavby koridoru Přerov-Brno, zatím to tak vypadá.
Vy jste mi vzal titul pesimisty u této stavby 😄
Od Nezamyslic na Kojetín se už mohutně buldozeruje atd
Ale jen kvuli architektum ne? Staveniště ještě předáno nebylo pokud mi neunikl nějáký oběžník
Ježiši, tam se zase najde střípků a váziček… Aby tam nebylo nějaké pravěké tržiště, to by se natáhlo….
První úsek VRT bude Olomouc-Ostrava, takže pár let zastavovat VRTka v Český Třebový vidět budeme, haha.
VRT ovšem naše země nezvládne postavit, je potřeba mít rychlé a kapacitní konvenční tratě
VRT naše země samozřejmě zvládne postavit. Složitost rychlých kapacitních konvenčních tratí je ještě vyšší, než ty VRT, protože to znamená vybourávat vesnice a města, kterými ty současné tratě vedou, na rozdíl od VRT na polích, to je spíš něco co by nikdo nedokázal.
Proč ne?
Nebo jen blbe kecáte?
A kolik km nových tratí zvládla sz postavit od převratu? Moc jich není
Pokud se nepletu, pouze Sedlnice – Mosnov.
A SŽ mohla stavit nové tratě? Dal ji na to někdo peníze a politickou podporu? Co vidím, tak podporu dostali dálnice od točvolantů.
Takže když je teď konečně i politická podpora pro VRT, tak proč by to nemohlo jít?
Jakou mají VRT politickou podporu. Politici jen o nich jen žvání a pro realizaci se neudělalo vůbec nic.
Alespoň o ní žvaní, SŽ může připravovat projekty (bez toho nic nepostavíte), má na to vyčleněné peníze. To třeba v minulosti nikdy nebylo
Nebo si myslíte, že lze stavět bez přípravy a naprojektování?.
Spíš se postaví VRT než kapacitní a rychlé konvenční tratě.
Které vyjdou na dvojnásobek toho, co VRT, super.
Vysokorychlostní vlaky budou zastavovat ve vesnicích o 4 srnkách obyvatelích.
No, třeba Adersbach VRT 🙂 a podobné. Leda bychom i tam vítali další parkoviště v lesích…
Pak se přimlouvám za zastávky Želenice u Slaného, Slatinu p. Hazmburkem a Veselé p. Rabštejnem. Sice už tam nejsou ty někdejší stylově zchátralé budovy typu „Dům Usherů“, v nichž turista vyhlížel werwolfy či Drakulu, ale takové ICE, přijíždějící pod siluetou Hazmburku, to by bylo šoto.
A pokud v ní nemají zastavovat, nemusí přes ni ani jezdit, tj. tamní nádraží nepotřebuje extra vysokou rychlost. 🙂
A VRT mohou pak v Bíteš?
Město má necelých 17 tisíc obyvarel, ale je to velká spádová oblast…
Spádová oblast je velká plochou, ne počtem obyvatel.
No, počtem obyvatel to bude více než Pardubice.
A ty vlaky jezdí proto, aby jezdily, nebo proto, aby utvožily nějaký systém pro přepravu lidí? A lidi z této části nemají nárok na nějaké přiměřené spojení?
Mají Os a rychlíky. Expresní vlaky slouží ke spojení velkých měst. Na mapě naší země najdete mnohem větší sídla, která expresní vlaky nemají a také nebrečí jako ČT
Spíš mě jde o nějaký systém pokrytí, než o nějakou striktní hranici, od které nezastavovat.
Která místa konkrétně myslíte těmi většími sídly? Česká třebová je na hlavní trati, vyváří uzel a tím je hodně dané, nestaví tam vše.
Jak je to na Č, tak se prostě zastavovat bude. Česká Třebová, Červenka….
V Července se staví kvůli přestupu do Litovle.
Takže se nemá stavět s expresní vrstvou v České Třebové, Zábřehu na Moravě, Mohelnici, Července, Hranicích na Moravě, Bohumíně, Českém Těšíně, Břeclavi, Starém Městě u Uherského Hradiště, Otrokovicích? To by mě zajímalo, koho by to pak vozilo.
Píšete o stanicích, kde Ex často supluje R vrstvu. ČT v bohatě stačí R18 a R19.
A co v uzlu, kde se sbíhají tratě z několika směrů? Tam taky nemají vlaky stavět pro přestup mezi linkami?
Uzly jsou něco jiného tam je to v pořádku. Tím ale ČT není ani omylem.
Tak Česká Třebová je jeden z největších železničních uzlů v republice a není uzel tak tojo
osobní doprava tam zastavuje tak z půlky a i je rozdíl vjíždět 80 a nebo třeba 140..dělá se z toho zase pomníček propadu rychlosti..
Zastavuje skoro všechno? Jen z hlavy tam nestaví: skoro všechny Metropolitany, Hungaria, LE, RJ z Brna, žádné noční RJ a většina SC/IC…
To je už vyloženě komické 😀 hlavně ze to rozkopou na 8 let 😀
Uvádět pouze délku práce bez informace, jak velké omezení provozu to působí, je o ničem.
Jasně že by to šlo postavit třeba na 400km/h za pouhých pět let. Jen to není dobrý nápad
Pro zastavující vlaky to celkem stačí, a ty projíždějící budou snad mít časem VRT nebo trať UO – Rudoltice na cca 200 km/h. 🙂
Ve výsledku nejhorší dopad to bude mít „dočasně“ na tranzitní náklady, i když ani to nebude nic hrozného – pokud jízda s náběhem, tak těch cca 100 km/h v UO bude odpovídat asi tak právě té osmdesátce skrz Třebovou.
Další šoto fantasmagorie.
To se určitě projeví na úspoře energií a brzd, vzhledem k těm vysokým počtům vlaků za den co tam musí zpomalovat a zrychlovat s větším rozdílem.
Koukám další mimoň co „rozumí“ železnici a jejímu trasování.
Bude zahrnut i název Dlážděná Třebová ?
Ano, bude zahrnut přebytečnou zeminou.