Největší modernizace uzlu za dobu existence SŽ. Začaly práce v České Třebové

Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Správa železnic (SŽ) v pondělí odpoledne slavnostně zahájila „vůbec největší ucelenou modernizaci železničního uzlu v historii organizace“. Konkrétně jde o kompletní přestavbu nádraží Česká Třebová a přilehlých traťových úseků. Zakázku získalo sdružení firem Eurovia, Strabag Rail, Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic s cenou 17,13 miliardy korun. Celkové investiční náklady jsou zhruba 20 miliard.
„Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala. Připomněl, že uzlem denně projede až 500 vlaků.
Přestavbou, která se má završit koncem roku 2031, projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Stávající podchod k nástupištím se prodlouží a vybaví výtahy, všechna nástupiště i výstupy z podchodu budou modernizovány a vybaveny novým zastřešením. Dosluhující podchod v jižní části stanice nahradí ocelová lávka, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí. Podchod bude využit pro vedení kabelů.
Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostních objektů se bude rekonstruovat trakční vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby.
Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn železniční provoz. Největší omezení pro cestující přijdou koncem roku 2027 a potrvají celý rok 2028, kdy bude nutné využívat dvě provizorní nástupiště namísto stávajících.
Během letošního roku se budou provádět především přípravné práce, jako je kácení stromů
a demontáž vybraných kolejí. Nainstaluje se provizorní zabezpečovací zařízení a začne stavba
nové ocelové lávky, která by měla být dokončená v polovině příštího roku.
Podrobnosti o stavbě jsou v letáku Správy železnic.