Největší letošní výluka metra začíná. Polovina linky C bude od soboty týden mimo provoz
Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava

Vlaky metra nahradí na podstatné části linky C autobusy.
Vlaky metra nahradí na podstatné části linky C autobusy.
Tahle aktuální výluka Chodov-Hlavní nádraží je naprostá katastrofa pro cestující. Příšerná zdržení při cestě do práce z Ládví do IKEM. Na metru Kačerov navíc bezohlední a ještě agresívní kuřáci obtěžují přestupující cestující nekuřáky cigaretovým kouřem. DP by tam měl pravidelně posílat policisty aby ty agresívní kuřáky, často bezdomovce z prostorů laviček vyhazovali. Dýchat zakouřený vzduch na celé zastávce, který bohužel proniká až na nástupiště metra je pro nekuřáka utrpení. Bohužel to svinstvo tam musí dýchat i malé děti, které tam cestují s rodiči nebo s prarodiči.
Výluka je tradičně doprovázena špatným hlášením v povrchové dopravě: „V úseku Muzeum Chodov je přerušen provoz metra C“.
To si nemůže DPP najmout někoho, kdo připraví manuál pro informování při mimořádnostech? To musí být cestující pořád mateni amatérskými pokusy o informování? Akorát by pak dosadili do šablony: „Provoz metra … je zastaven/přerušen v úseku … …“.
Je zajímavé, kolik lidí se cpe do XC a přitom jde dojet jinými spojí na A, nebo si dojet na tramvaj na Spořilov, kde to nebývá tak přetížené.
Ja bych to zastavil.na 5 let jako v Budapešti jezdilo se busem M3
Nic takového není potřeba. Stačí to zavřít na týden, tak se to zavře na týden (přepojení za provozu nainstalovaného zabzař). V Budapešti dost kašlali na údržbu, tak museli přestavovat poněkud radikálněji.
Je dobře, že se DPP nebojí měnit zabezpečovačku, a týden se to v klidu zvládne.
Stranda začne až se na C začnou montovat oddělovací stěny kvůli novým vlakům. to buď bude muser být zavřené celé metro jako za povodní a makat x firem současně nebo se s tím budou placat po víkendech po jedné stanici půl roku.
Nechci a priori zpochybňovat, že je nutný upgrade zab.zař., ale to už i ta traťová část dosluhuje tak moc, že to nevydrží do instalace nového CBTC, který se právě soutěží?
Ta výměna staničních ZZ se právě prezentuje jako příprava na CBTC.
To není pravda. Výměna staničních ZZ se prezentuje jako náhrada starých reléových ZZ, nic více.
CBTC bude mít moving block, obousměrnou komunikaci s vlakem, staniční ZZ a jeho kolejové obvody bude ignorovat. Maximálně může reportovat polohy a zajištění výhybek, což ale dokáže zajistit i nějaký modul traťové části CBTC.
Opravdu je dost podezřelé, že se instaluje drahý systém AŽD zrovna na C před tím, než je udělán projekt CBTC a tedy známé potřeby (a co nebude potřeba).
Není staniční ZZ potřeba jako záloha pro situace, kdy vypadne CBTC? Aby se mohlo jezdit alespoň omezeně a nejezdilo se na telefonické odhlášky s intervalem 10 minut.
Vzhledem k tomu, že cílem je automatický provoz je to podle mě naprosto zbytečné. Na D se pokud vím vůbec nepočítá se zřízením autobloku.
Dohledal jsem třeba starší citaci Scheinherra: „Mohlo by se to zdát jako technický detail, ale to zabezpečovací zařízení je klasické tzv. reléové, které je známé třeba ze starých železničních stanic, a je z roku 1974. Je to významné v tom, že s modernizací zabezpečovacího zařízení na tzv. elektronické stavědlo budeme mít část metra C a této technologie už připravenu na automatizaci linky C, tedy na provoz metra bez řidiče,“
P.S. nebo pokud chcete, tak i z tiskové zprávy DPP: „Dokončení modernizace zabezpečovacích zařízení na trase C, která je nezbytnou podmínkou pro připravovanou automatizaci celé trasy C, DPP předpokládá v roce 2027.“ https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2903-dpp-zmodernizuje-zabezpecovaci-zarizeni-v-metru-na-trase-c-v-useku-pankrac-vysehrad
Připadá mi, že to Scheinherrovi někdo podsunul jako důvod, ale smysl to nedává.
1) Reléová ZZ jsou po všech trasách kromě nejnovějších a modernizovaných (kde je ESA-11) a vlaky tam jezdí automaticky (GoA 2) bez problémů. 🙂
2) Pokud na C a D má být CBTC s pohyblivým blokem, což má být, tak ani reléové ani elektronické zbazař typu ESA není k ničemu (to pracuje s klasickými pevnými oddíly).
A nemůže se prostě vždy jedna stanice projíždět, zatímco se tam budou instalovat stěny?
To nezní moc bezpečně. Může při tom spadnout do kolejiště nějaký dělník, nebo materiál.
Pankrac a Ceskomoravska?
Tam se dělají stěny?
To, že se stanice bude projíždět, neznamená, že tam nutně musí přes den pracovat dělníci. Prostě v noci začnou, nechají to přes den rozdělané a další moc budou pokračovat.
Souprava může jet pomalu s pohotovostí zastavit. Ostatně běžně se pracuje vedle provozované tramvajové ži železniční koleje … je někomu znám smrťák? S výjimkou těch, co se výpravčímu nepřihlásili.
Ty oddělovací stěny se nebudou instalovat kvůli novým vlakům, ale díky novým vlakům. Neinstalují se stěny proto, aby tam mohlo jezdit automatické metro – to může jezdit i bez stěn. Naopak, díky tomu, že bude automatické řízení, které zaručuje dostatečně přesné zastavení, mohou se instalovat stěny na nástupišti. Stěny mohou být i u metra řízeného lidmi, ale i v takovém případě musíte zajistit dostatečně přesné zastavení.
Současné vlaky mají funkci automatického cílového brždění, na áčku s tolerancí asi 10cm a 10s. A zkušenější strojvedoucí při jízdě na ruku taky dokáže zastavit. Instalace stěn jsou z důvodu legislativy. 1) Pokud se na trať muže něco dostat, musí mašinu někdo řídit. (Což beru za nesmysl, skokana v brzdné dráze uvidí kamera stejně dobře jako voči, automat možná začne brzdit o zlomek sekundy dřív, ale poslanci to vidí jinak. Nicméně taky je dobré řešit dojezdy při poruše atd.) 2) Souhlas k odjezdu se dává, když jsou dveře zavřené a nic skřípnutého. (Tady s poslanci souhlasím) Dveře řeší koncový spínač.… Číst vice »
V ČR zatím nemůž ejezdit vlak bez strojvedoucího. Legislativa se teprve připravuje, a bude taková, jakou si ji tenhle stát udělá. A rozhodně nebude vyžadovat stěny na nástupištích, protože se to bude používat na velké dráze a tam rozhodně nikdo nebude stavět nástupištní stěny.
Stavba dalších kolejových spojek stále ani ve snu? Stále budou výluky metra pod půlkou Prahy a zbytek se pojede po jedné koleji, když už povodně ukázaly potřebu obratů na více místech každé trasy?
A kde kde je chcete postavit? Jako za provozu prorazit spojovací tunely mezi kolejí 1 a 2?
Třeba Vyšehrad, Hlavák, Střížkov by šel bez prorážení 😀
Ano, leda tak ve snu. Náklady by byly astronomické, možnost něco takového postavit bez dlouhých výluk prakticky nulová.
Nuselsky most?
To by asi šlo, ovšem už dnes je spojka na Pražského povstání, takže je otázka, k čemu by byla spojka v nuselàku.
Asi k nicemu, jen to me napadlo jako v podstate jedine misto v siti prazskeho metra, kde jsou obe koleje ve stejnem tubusu a zaroven neni spojka hned za nejblizsi stanici.
Druhá spojka na PP chybí.
Budu klidnější, až bude v provozu I.D3 a tohle (dlouhodobé uzavření trasy C v těch místech) nebude takový strašák. Trošku zklamáním pro mě, je že je Pankrác velmi chudá na propojení s linkou D. Asi ideální stav by bylo umožnit po nutnou dobu provozovat linky C a D od Pankráce na jih jako větve, co by dál na sever do centra sdílely trasu linky D, ale to nebude možné.
Hlavni nadrazi – Muzeum?
Jak a kdy to chcete postavit? Tohle neni zeleznice, tady si lidi na nickolejny provoz 2-3 roky budou stezovat a prohraje Vam to volby
Hlavně že nikde na těch infografikách není znázorněno to geni(t)ální rozdělení provozu metra mezi hájemi – Opatovem – Chodovem s přestupem na Opatově a čekáním 7 minut, aby se hned na Chodově znovu přestoupilo na autobus. Když byl jednokolejný provoz mezi PP, IP a hlavákem, tak to vždycky značili. Snad se za to překvápko pánové inženýři nestydí.
Fakt plivnutí cestujícím do tváře. Chápu výluku, to se prostě udělat musí, ale rozdělit provoz na dvou mezistaničních úsecích, to si někdo zasloužil extra prémii
Tak oprava: koukám, že už změnili JŘ, aby se na Opatově čekalo „jen“ 1-3 minuty, oproti původním plánům. Přesto fakt nechápu, proč na každé kolejí nemůže jezdit kyvadlově jedna souprava, asi by se cestující a řídící moc projeli
Hádám, že důvod bude, aby z Opatova vždy odjížděla souprava správným směrem a nebyly zmatky. (Netvrdím, že to je ideální řešení, jen že to asi to byla ta motivace.)
Asi jo, ale proboha, vždyť by to lidi zvládli ohlídat, kam co jede ten týden. Určitě by to bylo méně buzerační opatření.
Jaké čekání 7 minut? Podle jízdního řádu se navazuje bezprostředně.
Jo, sorry, už to opravili, teď je to 1-3 minuty, původně to ale skutečně bylo plánováno na 7 minut
Už jsem se to sem snažil napsat, ale nové odpovědi mi to nechce publikovat
Proč byste čekal 7 minut? Navazuje to na sebe, prostě přejdete naproti do dalšího vlaku a hned pokračujete dále. Samozřejmě mohly pendlovat dva vlaky po obou kolejích přes celý úsek, ale to by byl opravdu slušný chaos, kdy by pořád museli být lidé navigováni, že teď to jede zprava, teď zleva, na Opatově by to střídalo směry pořád. Interval by byl úplně stejnej, jako s tím přestupem, jen navíc s těmi zmatky…
Jaký zmatky, soupravy mají info panely, ty jsou navíc i u každé koleje, navíc jsou informátoři a staniční rozhlas. Ano, na jedné stanici by museli být cestující trochu pozornější, není potřeba z nich ale dělat hlupáky. Navíc určitě je to lepší než štvát zbytečnými škatulaty lidí ze dvou stanic místo toho
Tak tak. Navíc i zdržení tři minuty čekáním na Opatově může znamenat ztrátu přípoje v Hájích, čímž se mi běžně půlhodinová cesta protáhne rovnou na hodinu. Ještě byly kdysi čísly kolejí přelepeny barevné čtverce za názvy stanic na stěnách, estetická prasečina pro blbce, tak jestli ani to nestačí, tak pak už nevím…
Kdyby to „pragotrony“ vypisovaly, a rozhlas hlásil i cizinštinami, tak ten naháněč by stačil asi jen jeden.
A nebylo by pro ty, kdo jedou z Jižního města I nebo dojíždějí na m Háje, možné protáhnout XC na Háje ?
Docela mě překvapilo, že XC nestaví (ve směru do centra) na Kačerově. Neví někdo proč?
Předpokládám, že důvodem je chybějící silniční infrastruktura. Busy úsek z Chodova na Budějovickou pojedou zřejmě ulicí 5.května, jenže chybí MÚK Michelská, nejsou dostavěna další ramena MÚK Jižní spojka x Vídeňská se spojkou do Budějovické. Vlastně není směr z centra ani rameno z Vyskočilovy na 5. května, díky čemuž je ta trasa NAD asymetrická a trasa vyšla lépe přes Kačerov.
Není potřeba spekulovat, kudy spoje asi pojedou – stačí si trasu zobrazit v mapě. Ale uhodl jste to správně 🙂
Chodov → Hlavní nádraží: https://mapy.com/s/mepononata
Hlavní nádraží → Chodov: https://mapy.com/s/pudohadadu
To teda nevím, opravdu se jezdí ta kosa z Budějovické na autobusák na Kačerově? To tam snad není ani fyzicky možné, to by se muselo couvat do nějaké postranní ulice s cestujícími, to nejde.
https://i.imgur.com/FHnp147.png
Ano, tohle je špatně, jezdí se Vyskočilovou a Michelskou. DPP to má v open-datech správně, myslel jsem, že to Mapy.cz využívají.
Tohle musí být jen interpretace Seznamu, ne oficální mapa od DPP a je to teda dost matoucí, i když to cestujícímu může být úplně jedno, když to projíždí správné stanice.
Nápad vzít polohy bus zastávek a mezi nima udělat spojnici zjednodušenou autonavigací, to má víc apek.
Kdyby byl důvod vyvozovat zastavování v nácestných zastavkách, bylo by to matoucí – ale u náhradky za metro snad víc lidí očekává „rychlíkovost“
Šlo by to i tudy: https://mapy.com/s/fakanuseno. U Kačerova není kam nacpat dálniční rozplet (z hlediska toho místa naštěstí). Spíše to bylo vyhodnoceno jako přílišné zdržení pro ne příliš významný bod, pokud jde o obsluhu, když byly současně vybrané linky od Lhotky prodlouženy souběžně s XC.