kmax

Největší lanový most v Česku. Pardubice se dočkaly severovýchodního obchvatu

Stavba I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina. Foto: ŘSDStavba I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina. Foto: ŘSD

Pylon s výškou Petřínské rozhledny se stal novou dominantou Pardubic.

Tři roky po zahájení prací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic severovýchodní obchvat Pardubic. Jeho součástí je i největší zavěšený lanový most v Česku, který překonává Labe. Výrazně má ulevit městu od tranzitní dopravy mířící od Čáslavi a Hradce Králové přes město na Holice a dálnici D35. Nebude nutné již projíždět okolo hlavního nádraží.

Náklady na stavbu dosáhly 1,6 miliardy korun, nový úsek s oficiálním názvem I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina postavilo sdružení firem Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav. Více než čtyři pětiny nákladů uhradí evropská dotace.

Nejvýraznější stavbou je most o délce 255 metrů, který převádí dopravu přes Labe a slepé rameno Malý Slepák. Váží 10 000 tun. Kdyby se jeho nosná lana natáhla do jedné délky, měřila by 201 kilometrů. „Lana jsou pozinkovaná, proti korozi je chrání speciální izolace. Dříve se používala ocelová lana bez ochrany, která nemají takovou životnost. Pylon mostu je v rekordní výšce: 48 metrů nad mostovkou a přibližně 60 metrů nad zemí, široký je 2,2 metru. Zhotovitel použil na pylon samozhutnitelný beton. Pylon s výškou pražské Petřínské rozhledny je de facto novou dominantou Pardubic, most přes Labe je prostě nádherný,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stavba začíná za kruhovou křižovatkou u Globusu, pokračuje Poděbradskou a Bohdanečskou ulicí. Pak vede volným terénem u slepého ramene Labe, kříží Hradeckou ulici a vyústí u kruhového objezdu Dubina. Nový obchvat povede kolem plánované nové multifunkční arény.

Jak dostat na jednu akci 25 tisíc lidí. Úřad řeší plán na největší hokejovou halu, první silnice bude ještě letos

Práce na obchvatu nabraly oproti plánu zdržení. Komplikované bylo vyvlastnění některých pozemků, musela se také likvidovat obří skládka nebezpečného odpadu a měnit polohy inženýrských sítí kvůli připravované hokejové hale. Součástí stavby je i 12 protihlukových stěn dohromady dlouhých 1,6 kilometru.

ŘSD již připravuje tři kilometry dlouhou přeložku silnice I/2, jihovýchodní obchvat Pardubic. Jeho budoucí trasu, kde bude i deset mostů, už zkoumají archeologové. Na silnici I/36 staví teď ŘSD ještě téměř sedm kilometrů dlouhý obchvat Sezemic.

Stavba I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina. Foto: ŘSDStavba I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina. Foto: ŘSDStavba I/36, Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina. Foto: ŘSDStavba silnice I/36 Trnová-Fáblovka - Dubina. Foto: ŘSDSeverovýchodní obchvat Pardubic na silnici I/36. Pramen: ŘSDStavba silnice I/36 Trnová-Fáblovka - Dubina. Foto: ŘSD

 

Tagy Doprastav Hochtief CZ I/36 I/36 Trnová - Fáblovka – Dubina pardubice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Silnice Čáslav
1 komentář