Největší dálniční zakázka v detailech. Stát plánuje platit za D35 téměř 5 miliard ročně 25 let
Vítězný koncesionář bude znám nejdříve v lednu 2026.
Postavení posledních 35 kilometrů dálnice D35 a její údržba společně s dalšími 17 kilometry vyjde stát ročně na 4,7 miliardy korun. Jde o odhad ministerstva dopravy, který vyplývá ze zadávací dokumentace k dosud největšímu dálničnímu tendru v Česku.
Odhadované stavební náklady budou z předpokládané hodnoty tvořit jen část. Ministerstvo v dokumentaci počítá s náklady 35 miliard korun. Zbytek z odhadované hodnoty zakázky 117,571 miliard korun spadá na údržbu dálnice a úroky. V terminologii PPP projektů jde o platbu za dostupnost. Ministerstvo očekává provozní období 25 let, ale jeho délka bude předmětem jednání v soutěžním dialogu.
Zadávací dokumentace odhaluje i další detaily. Vítězný koncesionář bude provozovat i odpočívku Staré Město a středisko správy a údržby dálnic Opatovec. Ministerstvo zatím není rozhodnuté, zda bude dálnici splácet v eurech či korunách. „Zadavatel předpokládá platbu za dostupnost v měnách CZK a EUR. Konkrétní parametry platebního mechanismu budou předmětem jednání v soutěžním dialogu,“ uvádí se v dokumentaci.
O vítězi celé soutěže bude jasno nejdříve v lednu 2026. Ukazuje to plánovaný harmonogram. Do 24. září běží kvalifikace, podpis smlouvy (při hladkém průběhu) očekává ministerstvo po 16 měsících, tedy v lednu 2026. Kdyby se rozhodlo ministerstvo pro klasický postup výstavby přes Ředitelství silnic a dálnic, mohlo se již stavět: oba úseky mají pravomocná stavební povolení. I proto je termín dokončení dálnice posunut až do roku 2029.
Stavba s nejdelším tunelem
Zakázka řeší výstavbu úseků D35 Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Vybraný dodavatel bude zároveň provozovat a udržovat, součástí bude i údržba úseku mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 km. Součástí stavby bude i budoucí nejdelší dálniční tunel v Česku: Dětřichov s délkou 3 983 metrů, vznikne i tunel Maletín v délce 1 100 metrů.
Stát pro stavbu použije podruhé v historii model PPP: Vítěz soutěže dálnici postaví a zafinancuje a bude udržovat, stát mu ji bude splácet a poté ji převezme.
35 kilometrů, 118 miliard a nejdelší tunel. Stát vypsal největší dálniční zakázku v historii