Největší dálniční zakázka v detailech. Stát plánuje platit za D35 téměř 5 miliard ročně 25 let

Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSDVizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD

Vítězný koncesionář bude znám nejdříve v lednu 2026.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Z argumentů pro PPP: 1) Je rychlejší, protože soukromník se nezalamuje veřejnými výběrovými řízeními, které končí u impotentního zdržovače ÚOHS. Bude taková úspora alespoň rok, jestliže změna formy realizace na PPP znamená zdržení alespoň rok? 2) Je to kvalitnější, protože soukromník se stará o vlastní majetek. Bude to platit jen v případě, že stát bude mít koule nepřevzít dálnici, co nebude v dobrém stavu. Věříte tomuto? Já moc ne.. 3) Je to levnější, protože.. eh, to asi v tomto případě nebude levnější. Přijde mi, že se zde Kupka ideologicky rozhodl tlačit PPP za každou cenu. I na projekty, kdy to… Číst vice »

Padre

Slovenská Via Pribina i další evropské dalnice stavěné metodou PPP jsou o parník před dálnicemi stavěnými státem.Doporučuji osobně projet .

Andrej

Projel mnohokrat a je to stejna dalnice jako jakekoliv jine nove dalnice. Jeste k tomu defacto bez odstavniho pruhu (ale to je zadanim). Co konktetne je na ni o parnik pred jinymi (krome celkove ceny)?

digi

2) pokud by to byla pravda, očekaval bych změny na ŘSD v oblasti kontroly stavební činnosti… protože se nic nestalo tak tomu nevěřím…

Fero

Kupka tlačí PPP protože nemám peníze, příští rok končí takže to bude dělat někdo jiný

Vladimír

Jestli to bude formou PPP a tim se to vystavba zkrati – memyslim zapocati stavby, ale delku vystavby, tak jsem pro. Preci jen zrovna tento usek potrebujeme jako prase drbani a navic usek vazne na stavbu jednoduchy neni a soukromnik si pohlida sve investice lepe jak stat. Podle me je tento usek vhodnějsi jak D4 na PPP.

Happy

Takže tento frcek vyjde v průměru na 500kč na osobu na rok… Mýto se vybere 15 mld ročně na celou zpoplatněnou síť. Takže jen další mandatorní zásek na dluh. Tohle že je ta ekonomicky odpovědná vláda?

digi

Nezapomínejte na to že už ted jedeme na dluhu a na splátky PP si taky budeme muset pujčovat takže se bude platit urok z pujcky na PP + urok za splatky na splacení uroku z PP…

martin.janecek

Realizace tradiční cestou by také potřebovala svou zadávací dokumentaci, na klasickou cestu soupis práci (PDPS) na „střední“ cestu, tj. Design and build pak Požadavky objednatele. Ani pro jednu z těchto cest podklady na ŘSD nejsou, protože se sleduje PPP. Zdržení výběru poradce je samozřejmě nepříjemné, na druhou stranu stát ponese oproti D4 menší rizika v oblasti předání stavebních povolení a pozemku, ten čas navíc ŘSD dobře využilo. Stejně tak se žádalo více průzkumu, proběhne v předstihu kácení a archeologie. Snaha byla dopady toho zpoždění ve výběru poradce opravdu minimalizovat.

Jiří Urban

Životnost asfaltu je zhruba 20 let (v lepším případě), čili než to stát na konci leasingu prevezme, tak to bude muset koncesionář minimálně jednou celé odfrezovat a znovu natáhnout.. čili předpokládám, že v konečné sumě je to započítané také.

mgr.pavel

No a co když – v hypotetickém, ale imho ne nepravděpodobném scénáři – nová vrstva asfaltu bude nekvalitní, a koncesionář se to bude snažit předat státu? Bude mít stát koule to odmítnout? Nebo si nějaká lobby prosadí převzetí nekvalitní dálnice?

Rád bych věřil že ano. Ale v českých reáliích stačí ministr ze strany dobývající rentu, a ten odkýve cokoliv..

digi

Ještě větší teorie, soukromník to opravovat odmítne protože te destrukci zpusobily pretížené kamiony a za ty soukromník odpovědnost nemá… aneb jsem zvedav jak se bude resit toto…

Stop a postavit sami a hned

Snad se proberou a přestanou to zdržovat a postaví to sami. Kdyby se to takhle nezdrželo o jediný den tak ok ale zdržení je nesmysl jen proto aby protlačili ppp

Padre

Ano, stát to postaví sám ,aby se to nezdrželo…soutěže se pak jistě zúčastní MI Roads..dobrým příkladem nezdržení je třeba Trutnov – Královec…

Andrej

Je krome toho, ze se to jinak jmenuje, jinak vede v ucetnictvi a jinym zpusobem hradi, nejaky vecny nebo fakticky rozdil v tom, jestli budeme v budoucnu platit koncesionarovi nebo pokud bychom si jako stat pujcili a pak splaceli? Porad je to zavazek. Je tam nejaka opravdova a fakticka vyhoda, ktera stoji za to zdrzeni?

Ondřej

Oproti půjčení si (které taky umožňuje výstavbu projektů, na které momentálně nejsou peníze) tam žádnou výhodu nevidím. Ba naopak ty peníze za údržbu mi přijdou hrozivé a půjčka by takové úroky neměla.

Cipisekmp

Dobrý den. Já jsem v této oblasti úplný lajk, ale co mě zaráží je to, že poslední dobou se vše má stavět formou PPP. Aby nám v budoucnu vůbec nějaké peníze ve státním rozpočtu zbyli a nemuselo se vše dávat jen na splátky. Nynější vlády si budou klepat na ramena, ale připadá mě, že nikdo nepřemýšlí, kde na to pak vemou ty další co to budou muset vše platit.
Cipísek.

Rossec

Vodporné je, že by děti měly platit dluhy za rodiče, kteří si napůjčovali z důvodu na jejich výchovu.

digi

Tak „vyhoda“ PP je že se nepočítá do rozpočtu čr a jde mimo rozpočet… takze se mohou chlubit jak snižují rozpočtové zadlužení… A udrzi deficit, jak se prsi zrovna ted…