Největší dálniční zakázka v detailech. Stát plánuje platit za D35 téměř 5 miliard ročně 25 let
Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD
Vítězný koncesionář bude znám nejdříve v lednu 2026.
Jsem docela zvědavý, jak dlouho ještě vydrží funkční onen trik, že se PPP do státního dluhu jako nepočítá. Dřív nebo později tohle přece musí někdo vytáhnout na světlo (ratingové agentury, EK apod).
No a pak z toho celého zbyde jaká výhoda?
Těmi komentáři popisujete českou makroekonomiku, jako kdyby to byla nikým neřízená oblast, a vyvoláváte, podle mě paniku. A taká vám to hned dalších 10 makroekonomů olajkuje. Ratingové agentury toho o naší ekonomice ví tolik, že byste se nestačil divit. Ví o každé maličkosti.
Kdyz vidim ceny staveb jak klesaji proti odhadum o 30 a nekdy az 70%, tak by me zajimala cena za cistou vystavbu. Snad se i firmy co se budou uchazet o PPP budou rapidne podbizet a rvat se o zakazku.
Taky by mne to zajímalo. Pak by mne zajímalo „RPSN“ byť se to takto úplně říct nedá.
Taky se mi to zdá předražené. Po 25 letech splácení stát převezme infrastrukturu za hranicí životnosti a zastaralou el. výzbrojí. Bude muset opět investovat.. no nevím.
nekdo tu pred nedavnem psal, ze provozovatel to statu ma vracet zrekonstruovane.
pokud si to stat ohlida a vymuze, neni důvod, aby se to vratilo na hranici zivotnosti.
„pokud si to stat ohlida a vymuze,…“
No – a tím je řečeno v podstatě vše.
sucastou ceny su 2/3 kompletne opravy v priebehu koncesie a nasledne predanie stavby „ako novej“
Trošku nechápu, proč podpis smlouvy bude trvat tak hrozně dlouho, kdyby to bylo za 2-3 měsíce vyřízené, taky by se nic nestalo. Až se v roce 2027 otevře dálnice až ke Svitavám ( sjezd Opatovec), tak si myslím že ta I/35 v úseku Svitavy – Mohelnice bude totálně přetížená
Myslím, že to je tím PPP, kdy si „koncesionáři“ musí zajistit financování, aby stavbu vůbec postavili. To za 3 měsíce nevyřeší, proto se termín podpisu oddaluje.
Mohlo to stát už 15 let a s účastí dotací z EU. Jenže to by se politici ODS a SOC DEM nesměli chtít ze všeho napakovat. Teď z toho bude výhodná investiční příležitost.
Ještě že výstavbu od roku 2014 ANO tak brutálně rozjelo….
Vy byste to udělal zadarmo a rád předpokládám…
Jak se jmenoval ten za Věci Veřejné alias VeVerky? Měl prsty v zastavení ledasčeho.
V 90. letech vznikl tunel Hřebeč, lepší než čekat, ale nic moc, jenže infra byla zděděná jaká byla a do Německa železná opona.
Ten jak postavil tunel do Berouna a na jeho počest ho po něm pojmenují? To byl Godot, ne vlastně Víťa Bártů. 😀
Přiznávám, že tomu nerozumím. Abych rozuměl, potřeboval bych to nějak více položkově. Ze 35 mld za stavbu se stane 125 mld celkem, to je skoro 4x tolik. A to tedy obsahuje údržbu na 25 let včetně asi kompletní obměny horní vrstvy, a dále úroky z celého toho projektu, protože bude na úvěr.
Jedna myšlneka: stát by si asi půjčil levněji, než soukromá firma, kolik asi mld by dělal rozdíl v cekové částce?
Potřeboval bych vědět, kolik stojí údržba 35 km za 25 let, pak by se dalo vyjádřit, jestli to je výhodné.
Zatím mi to připadá jako šílenství.
Ceny to jsou opravdu astronomické. Ale až se začne šířeji mluvit o dostavbě Dukovan nebo někdy trochu reálněji o stavbě VRT, budou to celkové sumy větší.
Asi bych zmínil, že to je 25 let. To pomalu končí životnost řady souvisejících staveb, jako systém odvodu dešťové vody, některé druhy protihlukových stěn, svodidla. A to na více jak 50 km dálnice. Bezpečnostní a řídící systémy v tunelu už budou tak odhaduji zralé na nejméně druhou výměnu.
A ještě doplním: jsou tam 2 poměrně dlouhé tunely, jejichž každodenní provoz opravdu nebude zadarmo. Periodické zkoušky všech bezpečnostních systémů, atd.
Navíc ještě uvažujte takto: Pokud toto nebude přímý dluh státu a přitom ta stavba bude funkční, tak to dluhový rating může držet na slušné úrovni, že ostatní státní dluh nebude tak úrokově náročný.
Je pravda že pokud ty ppp projekty zajistí, že do poháru ratingu nekápne ta poslední kapka a nespadneme o úroveň níž, tak se to asi i bohatě vyplatí. Otázka je jestli tohle budou ochotný ratingový agentury přehlížet…
Z argumentů pro PPP: 1) Je rychlejší, protože soukromník se nezalamuje veřejnými výběrovými řízeními, které končí u impotentního zdržovače ÚOHS. Bude taková úspora alespoň rok, jestliže změna formy realizace na PPP znamená zdržení alespoň rok? 2) Je to kvalitnější, protože soukromník se stará o vlastní majetek. Bude to platit jen v případě, že stát bude mít koule nepřevzít dálnici, co nebude v dobrém stavu. Věříte tomuto? Já moc ne.. 3) Je to levnější, protože.. eh, to asi v tomto případě nebude levnější. Přijde mi, že se zde Kupka ideologicky rozhodl tlačit PPP za každou cenu. I na projekty, kdy to… Číst vice »
Slovenská Via Pribina i další evropské dalnice stavěné metodou PPP jsou o parník před dálnicemi stavěnými státem.Doporučuji osobně projet .
Projel mnohokrat a je to stejna dalnice jako jakekoliv jine nove dalnice. Jeste k tomu defacto bez odstavniho pruhu (ale to je zadanim). Co konktetne je na ni o parnik pred jinymi (krome celkove ceny)?
Jezdil jsem po via Pribina často v zimě a oproti jiným slovenským dálnicím tam nikdy nebyl jediný problem.A třeba A 63 Bordeaux – Biarritz je svým povrchem,odpočivadly a odpočívacími zónami o parník před státními dálnicemi.
A v čem je prosím o parník před jinými novými dálnicemi? V kvalitě, čeho? V celkové ceně?
Nevím, ptám se.
Navíc, já jsem pro použití PPP tam kde se hodí. Ale u tak daleko schváleného a připraveného projektu, jako je dostavba D35, a za takovouto cenu, to mi zkrátka výhodné nepřijde.
2) pokud by to byla pravda, očekaval bych změny na ŘSD v oblasti kontroly stavební činnosti… protože se nic nestalo tak tomu nevěřím…
Kupka tlačí PPP protože nemám peníze, příští rok končí takže to bude dělat někdo jiný
No právě, stačí když ze to výběrko na koncesionáře protáhne, pak přijde jiná vláda, zruší PPP a vrátí se ke stavbě ve vlastní režii, jenže mezitím vyprší nějaké povolení, a budeme v .. zácpě na staré silnici.
Ideologicky rozhodl. Když tak mě opravte, ale to PPP se tam plánovalo už za ANO. Jinak teda ta cena se mi zdá šílená, ale já tomu nerozumím.
Pokud se tam PPP plánovalo už za ANO, proč se pak plánovat přestalo a teď zase začíná, že zde kvůli tomu máme roční zdržení?
Čekalo se na výsledek D4 https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/projekt-ppp-d35-soukromy-investor-usek-80-kilometru-ministerstvo-dopravy.A200107_170103_ekonomika_maz
🤦🤦🤦🤷
Jestli to bude formou PPP a tim se to vystavba zkrati – memyslim zapocati stavby, ale delku vystavby, tak jsem pro. Preci jen zrovna tento usek potrebujeme jako prase drbani a navic usek vazne na stavbu jednoduchy neni a soukromnik si pohlida sve investice lepe jak stat. Podle me je tento usek vhodnějsi jak D4 na PPP.
Takže tento frcek vyjde v průměru na 500kč na osobu na rok… Mýto se vybere 15 mld ročně na celou zpoplatněnou síť. Takže jen další mandatorní zásek na dluh. Tohle že je ta ekonomicky odpovědná vláda?
Nezapomínejte na to že už ted jedeme na dluhu a na splátky PP si taky budeme muset pujčovat takže se bude platit urok z pujcky na PP + urok za splatky na splacení uroku z PP…
Letos se mýtem vybere zhruba 17 miliard, jen tak pro upřesnění.
Realizace tradiční cestou by také potřebovala svou zadávací dokumentaci, na klasickou cestu soupis práci (PDPS) na „střední“ cestu, tj. Design and build pak Požadavky objednatele. Ani pro jednu z těchto cest podklady na ŘSD nejsou, protože se sleduje PPP. Zdržení výběru poradce je samozřejmě nepříjemné, na druhou stranu stát ponese oproti D4 menší rizika v oblasti předání stavebních povolení a pozemku, ten čas navíc ŘSD dobře využilo. Stejně tak se žádalo více průzkumu, proběhne v předstihu kácení a archeologie. Snaha byla dopady toho zpoždění ve výběru poradce opravdu minimalizovat.
Životnost asfaltu je zhruba 20 let (v lepším případě), čili než to stát na konci leasingu prevezme, tak to bude muset koncesionář minimálně jednou celé odfrezovat a znovu natáhnout.. čili předpokládám, že v konečné sumě je to započítané také.
No a co když – v hypotetickém, ale imho ne nepravděpodobném scénáři – nová vrstva asfaltu bude nekvalitní, a koncesionář se to bude snažit předat státu? Bude mít stát koule to odmítnout? Nebo si nějaká lobby prosadí převzetí nekvalitní dálnice?
Rád bych věřil že ano. Ale v českých reáliích stačí ministr ze strany dobývající rentu, a ten odkýve cokoliv..
Ještě větší teorie, soukromník to opravovat odmítne protože te destrukci zpusobily pretížené kamiony a za ty soukromník odpovědnost nemá… aneb jsem zvedav jak se bude resit toto…
Ve smlouvě s koncesionářem toto bude určitě zakotvené, čili máte právní nástroje, jak tuto situaci řešit. V nejhorším případě mu nezaplatíte a dopadne to jako tunel Višňové na Slovensku.
20 let je utopie.
Pokud je silnice postavena kvalitně, tak dá 20 let úplně v pohodě.
20 let neda asfalt ani nahodou. Pokud chcete mit silnice v bezvadnem stavu, tak je musite odfrezovat a znovu vyasfaltovat kazdych 10 let. Tzn. pokud ma dalnice Praha -Brno 200km, coz je dohromady 400 km (oba smery) a berete v uvahu, ze nemuzete zavrit oba smery najednou, tak vam vyjde, ze kazde leto musi byt 40 km dalnice v omezeni (tj.10% z obou smeru). Kdyz to nedodrzite, tak je to spatna udrzba a skoncite ve stavu, ze budete mit po deseti nebo patnacti letech tankodrom a budete muset planovat nejakou brutalni generalni opravu. To je matematika a neda se to… Číst vice »
Matematika vám vyšla, ale prověřte si vstupní čísla..
Matematika mu vyšla, až na to, že si pan kolega neprověřil, že tam je z Mirošovic až do Brna CB povrch 😉
Snad se proberou a přestanou to zdržovat a postaví to sami. Kdyby se to takhle nezdrželo o jediný den tak ok ale zdržení je nesmysl jen proto aby protlačili ppp
Ano, stát to postaví sám ,aby se to nezdrželo…soutěže se pak jistě zúčastní MI Roads..dobrým příkladem nezdržení je třeba Trutnov – Královec…
Je krome toho, ze se to jinak jmenuje, jinak vede v ucetnictvi a jinym zpusobem hradi, nejaky vecny nebo fakticky rozdil v tom, jestli budeme v budoucnu platit koncesionarovi nebo pokud bychom si jako stat pujcili a pak splaceli? Porad je to zavazek. Je tam nejaka opravdova a fakticka vyhoda, ktera stoji za to zdrzeni?
Oproti půjčení si (které taky umožňuje výstavbu projektů, na které momentálně nejsou peníze) tam žádnou výhodu nevidím. Ba naopak ty peníze za údržbu mi přijdou hrozivé a půjčka by takové úroky neměla.
Dobrý den. Já jsem v této oblasti úplný lajk, ale co mě zaráží je to, že poslední dobou se vše má stavět formou PPP. Aby nám v budoucnu vůbec nějaké peníze ve státním rozpočtu zbyli a nemuselo se vše dávat jen na splátky. Nynější vlády si budou klepat na ramena, ale připadá mě, že nikdo nepřemýšlí, kde na to pak vemou ty další co to budou muset vše platit.
Cipísek.
Vodporné je, že by děti měly platit dluhy za rodiče, kteří si napůjčovali z důvodu na jejich výchovu.
Tak „vyhoda“ PP je že se nepočítá do rozpočtu čr a jde mimo rozpočet… takze se mohou chlubit jak snižují rozpočtové zadlužení… A udrzi deficit, jak se prsi zrovna ted…
Cíl je ufinancovat a rozestavět co nejvíce věcí zároveň. Pokud dnes rozestavíte deset staveb, tak za pět let budou všechny stát, a budete je poté splácet.. nebo můžete stavět jednu po druhé, ale všechny hotové budou mnohem později. Tyto úseky D35 lze stavět, stejně jako desítky dalších projektů. A pokud ŘSD vyhodnotilo že je to příliš velké sousto, ať už finančně nebo organizačně, je lepší to někomu delegovat a soustředit se na ostatní věci.
Tak pokud jsou tu stavebni kapacity nekonečné , tak jo je to hezka teorie…
Ale musel byste platit kromě úroků i opravy dálnice. Kolik stál kilometr opravy D1, co se dělal před pár lety a vlastně dodnes není hotový – viz. most Šmejkalka.
V účetnictví to po sečtení možná vyjde, ale tímto řešením se hlavně zbavíte obrovské organizační zátěže.