Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Největší dálniční zakázka roku. ŘSD vypsalo soutěž na chybějící D1 u Přerova za 6,75 miliardy Kč

Vizualizace dálnice D1 u Přerova. Foto: ŘSD
Vizualizace dálnice D1 u Přerova. Foto: ŘSD
ŘSD vypsalo soutěž v době, kdy nemá ještě územní rozhodnutí ani stavební povolení. Tlačí ho čas.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odeslalo na profil zadavatele svoji největší letošní zakázku, u které ale není zdaleka jisté, že se příští rok začne stavět.

V tendru s odhadovanou cenou 6,75 miliardy korun hledá stavební firmu, která postaví 10,1 kilometru dlouhý obchvat Přerova na D1. Konkrétně jde o úsek Říkovice – Přerov, což je poslední chybějící část dálnice D1. „Na stavbu probíhá proces nabytí právní moci změny územního rozhodnutí a je požádáno o vydání stavebního povolení,“ napsal Mátl.

Odhadovaná cena je o více než půl miliardy korun vyšší, než uvádí ŘSD v aktuálním letáku ke stavbě. V říjnu aktualizovaný dokument počítal s cenou 6,159 miliardy korun.

ŘSD už dříve avizovalo, že chce stihnout vypsat velkou zakázku ještě letos, aby se mohlo začít stavět do konce listopadu příštího roku. Na podzim příštího roku vyprší platnost současného stanoviska EIA a pokud se stavba nezahájí, čeká ŘSD několikaleté zpoždění.

Povolování stavby roky zaměstnává soudy. V říjnu ostravský krajský soud zrušil územní rozhodnutí vydané olomouckým krajským úřadem. Rozhodnutí napadly Dětí Země a Krajiny pro Dluhonice. Jedním z důvodů byla skutečnost, že dokumentace dostatečně neřešila vliv zimní údržby dálnice na životní prostředí.

ŘSD aktuálně počítá s tím, že by se začalo stavět v příštím roce, hotovo má být v roce 2024. Poté bude dálnice D1 kompletní od Prahy až na česko-polskou hranici.

Budoucí D1 Říkovice - Přerov. Pramen: ŘSD
Budoucí D1 Říkovice – Přerov. Pramen: ŘSD

Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů.

Odebírat
Upozornit na
guest
69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

si rikam jestli ty zablokovany urychlovaci pruhy je nejaka ceska nemoc?

Jerry

Jestli ten obchvat nepostaví tak si to prerovaci hodí ..je to katastrofa

Mvek

Proč je D1 v tomto místě tak důležitá, když se dá objet po D46 a D35? Jsou obě dálnice v těchto místech tak přetížené? Nebo je ten časový rozdíl tak velký, že stejně většina tranzitu vede přes Přerov, místo aby to objela po dálnici…? Já neříkám, že se nemá dostavět, jen bych čekal, že jsou v republice místa s ještě většími dopady. Z kratších namátkou třeba D48 hned o kousek dál na Nový Jičín, nebo už delší jako D3 od D0 k současné dostavěné části, nebo Mikulov, nebo samotná D0 na JV Prahy, nebo pak už samozřejmě delší úseky jako… Číst vice »

Pavel

Ona D46 je dálnicí jen podle názvu, stále dost křižovatek s nevyhovujícími parametry, chybí odstavné pruhy, velká část s rychlostním limitem 110 km/h. Její přebudování za provozu je nereálné.

Mvek

Ok. Ona je to asi původně R46, že…

Jan Sova

D1 tam být nemusela, ale Přerov nutně potřebuje obchvat. Ten, pokud by se realizoval dejme tomu za krajské peníze, by musel mít pozemky pod silnicí vykoupené 5 let dopředu (což nikdo v ČR takto nerealizuje), takže se počkalo na ŘSD až to zahrne do své sítě dálnic. S výkupy u nich víme jak to je.

David

Vždy když tohle čtu, tak si říkám, proč není možné to udělat tak, že by stát vytvořil nějaký dopravní záměr – například zde tento kus dálnice – a pak by vyhásil soutěž ne na zhotovitele, který to “ jenom postaví“, ale na zhovotitele, který by to zajistil komplet včetně územního rozhodnutí, stavebného povolení, postavení a pak předání státu do jeho správy – nějaký vyšší level PPP. Možná že by to bylo dražší, ale třeba by to bylo řádově rychlejší a kvalitnější.

Tomāš

Nabízí se otázka, zda by soukromý subjekt odvedl stejnou práci rychleji a kvalitněji.

Takhle ŘSD vysouteží projektanta, zhotovitele dokumentací, EIA, geo-, bio-, hydrologické a nevím jaké všechny průzkumy, stavební dozor, zhotovitele stavby, a další. Tohle vše by musel dělat ten soukromý subjekt – bylo by to sice rychlejší, protože by se nemuselo soutěžit, ale zase o to méně průhlednější a náchylnější k prodražování. Bylo by to lepší? Popravdě nevím.

Marian Kechlibar

NASA nakonec ustoupila od mikromanagementu právě proto, že byl pomalý a drahý.
Čím více vrtali dodavatelům do přesného designu, výroby a logistiky, tím méně efektivní to bylo.
Jejich dnešní přístup je opačný – řeknou „chceme létat na oběžnou dráhu a nosič musí splnit ty a ty bezpečnostní podmínky“, načež je na dodavatelích, jak si s tím poradí.
Výsledkem jsou úplně nové rakety a lodi, technicky vyspělejší a za lepší cenu než předtím.

Samozřejmě, třeba by to nebyl případ ŘSD…

Jiří 3

Dotaz na znalejší. Proč se vlastně MUK Přerov Sever nepostavila současně s předchozím úsekem?

Eduard

Protože na to nebyl vydaný ten správný papír. Ať žije byrokracie. Navíc ta MÚK měla být původně úplně jiná, mnohem lepší. Z pohledu řidiče. Ale co už se dá dělat. Lepší nějaká MÚK než žádná.

Pavel

A byl nějaký extra důvod, proč tahle křižovatka nemohla být klasickým motýlkem nebo úplným kruháčem? Takhle to vypadá na dobré bludiště, připojování tuhle zprava, támhle zleva. Speciálně cizí kamiony ze začátku zase budou zajíždět a hledat otočku.

PetrN

Klasické motýlky už se příliš nenavrhují kvůli problematickým průpletovým úsekům a pak se následně budou velmi komplikovaně přestavovat za provozu jelikož kapacitně již nedostačují (příklad přetížené MUK D1xD2). Minimálně ve směru od jihu z D1 na D55 by i tak bylo žádoucí vést polopřímou rampu a MUK by vycházela dost draží, v navrženém řešení jsou jen 2 úzké mosty.. No a klasickou velkou okružku jak na D1 u Ostravy není vhodné zařadit na propojení dvou dálnic (D55 a D1)

Couler

Tahle MÚK je naprostý paskvil. Tzv. trojlístek by byl samozřejmě desetkrát lepší, kapacitnější a hlavně i bezpečnější, dražší by možná ani nebyl. Nejhorší chybu v současném návrhu vidím v tom, že když někde pojede z Přerova na jih, tak musí natvrdo vykřížit s pruhem z D1 směr D55 (což je primární směr této MÚK), a pak se musí kompletně všechna auta prohodit s auty, která jedou Olomouc>Přerov město. Takže argument o průpletech je tady bohužel naprosto nemístný. Přitom by stačila malá úprava a vyřešilo by to 2-3 největší závady tohoto paskvilu. Obecně jsou tyhle „moderní“ paskvily většinou navrženy kvůli snaze… Číst vice »

IBM

Když to výjde, tak to bude 6,6 km/rok…

None

A to to nemůžou postavit bez povolení, dostat sto tisíc pokutu a pak to zlegalizovat? Jde to jinde, tak co je tady za problém?

Tomáš V.

Tak tenhle byl dobrej. Skvělý případ chování právního státu.

Tu stavbu samozřejmě chci také, ale tenhle blábol se vážně povedl! 🙂

Eduard

A proč by to nešlo. Když se chce, tak všechno jde. Ještě bych udělal referendum. Pokud by se místní rozhodli, že tu dálnici chtějí, tak proč jim nevyhovět. Opravdu nechápu, že nějaký blbý papír (rozhodnutí) komplikuje tolika lidem život.
Raději budu žít ve státě s fungující infrastrukturou jak v rádoby právním státě, kde se musí jezdit přes středy měst.

Jakub (easydrink)

A když lid řekne, že mu máte odevzdat váš majetek, tak to také uděláte? Věřte, že pokud by to mělo fungovat jak navrhujete, brzo byste to negativně poznal i na sobě.

Eduard

My si nerozumíme. Tady není problém, že by někdo chtěl stavět dálnici na pozemcích lidí proti jejich vůli. Pokud vím, tak pozemky jsou vykoupeny a Dluhonice dostanou kompenzaci i když ta jim byla o něco zkrácena proti tomu co jim bylo původně slibováno. Tady jde o to, že se stavba zbytečně zdržuje kvůli zbytečným byrokratickým průtahům. Kvůli tomu, že si kraj, ŘSD a bůhví kdo ještě tuto kauzu přes soudy přehazují jako horký brambor. Proto když stát neumí takový projekt připravit tak, aby jej nějaký jouda (princ Miroslav) nemohl shodit u soudu ze stolu. Tak je z mého pohledu lepší… Číst vice »

none

Nikdo neodevzda majetek. Stat ho od nej koupi za beznou cenu, majitel se v pripade nesouhlasu muze soudit o vetsi nahradu. Mezitim se stavi. Tady nejsme v Cine, aby rano prijel bagr a odpoledne bylo vyklizeno. Tady se neomezene dlouho odvolava. Mezitm cena narusta o desitky nebo stovky milionu.

Eduard

To že vzroste cena stavby mi zas tak nevadí, i když se jedná o peníze nás všech. Co mě přímo vytáčí, tak bezzubost a neschopnost našeho státního aparátu. Jinak máte pravdu, že nikdo nikomu jen tak nebere majetek. Každý dotčený dostane náhradu.

none

To byl ftip. Bohuzel to tak dneska bezne funguje u ruznych staveb. Staci mit dost penez

Kalanis

No chci vidět toho úředníka, který nechá zavřít a zbourat takovouto veřejně prospěšnou stavbu.

Miroslav

…. tak to by opravdu asi nešlo, jedná se o tisíce pozemků a vlastníků. to už je snad i trestný čin, kdyby byl takový postup. Vše je neuvěřitelně trapné. Jeďte se podívat do Dluhonic-nyní obec rozpůlená rychlostní železniční nevzhlednou tratí a okolím, které není nijak vzhledné a hodnotné. pOkud tam vznikde D1 = jedině přínos a to všem. opravdu.

Eduard

A proč by to nešlo? Dluhonice na výstavě dálnice jen získají. Nemluvě o celém Přerovsku. Navíc pokud vím, tak už jsou všechny pozemky vykoupené. Nebo se pletu?

Jan Sova

Pokud já vím, jsou tam asi 3-4 jednotlivci, kteří na dohodu nechtěli přistoupit a pozvali si toho, jehož jméno se nevyslovuje.

Pospa

Stačí se podívat do katastru, pozemky pro dálnici jsou vykoupené, takže kvůli posunu o 100 metrů se budou vykupovat pozemky znovu??? Kdo to zaplatí? Děcko země Patrik? nebo těch 5 dotčených obyvatel Dluhonic? Máme slabou vládu, o tom to je…

Karel_x

Není to vládou, ta se snaží pro liniové stavby zajistit zákon o zvláštním režimu. Jen si pořádně přečtěte tuto diskusi – mnoho lidí je přesvědčeno, že soukromé vlastnictví má mít přednost před veřejným zájmem.
Tato praxe pochopitelně blokuje rozvoj infrastruktury – pokud by platila v 19. a 20. století, tak bychom ještě večer svítili svíčkami, jezdili na žebřiňáku a měli na dvoře záchod se srdíčkem. Nebo jinak řečeno, ty země, které více upřednostňují veřejný zájem, se rozvíjí rychleji. Je na každém, aby si sám odpověděl co je demokratičtější.

Eduard

Tak nějak. Každý by chtěl dálnici, ale už nikdo za svými okny. Každý by chtěl mít levnou elektrickou energii, ale už ne úložiště jaderného odpadu. Nebo někomu zas vadí, že mu nad hlavou létají letadla a tak by se mohlo pokračovat do nekonečna. Vždy budě někdo kdo bude tratit a někdo, kdo na tom vydělá. Proto máme demokracii, vládu lidu a většiny.

Jirka

To by byla voda na mlýn různým aktivistům. Mohli by se soudit a měli by i pádný důvod. Přitom stačí nastavit zákony. Udělat je alespoň tak, jak je mají v Polsku.

Jiří Kocurek

A co kdyby vám zbouralí dům, seešrotovali telefon a pak to zlegalizovali? To byste asi nechtěl, aby sát použil bezpráví proti vám, až se mu zachce … chatičky pro soudruha…

Eduard

Tady nikdo nikomu dům nebourá. Navíc Dluhoničtí dostanou hezké kompenzace. Nikdo tady není pro anarchii. Na druhou stranu pochopte frustraci těch spousty lidí, kteří na tu dálnici čekají jako na smilování boží, každý den stojící v zácpách. Ty lidi opravdu nezajímá zdali chybí nějaký papír či nikoliv.

Jarka

Duchaplne!

Frantisek

No kilometr dálnice za 660 milionů by měl trochu kalit Vaše nadšení.Ale nezoufejte na Mušově staví za 40 milionů kilometr cyklostezky.Holt našim politikům zcela uniká to jak je těžké vydělat milion.To se to nadnárodním seskupením u nás staví , to mohou svým dělníkům dávat i těch 3000 EUR za měsíc.

franzJosej

t3zko si predstavit by dalnice staveli impotentni ceske firmy. jina paralela : nemecky lidl ma na sichtu 3-4 zamestance. cesky 6-8

Miroslav

třeba v DE nejsou v Lidlu takové ofenzívy jako u nás…..byl jste tam někdy….pane

franzJosej

soudruhu.. every week..

Ketchup1970

A proto stojí kilová nutella ve Francii i 4,5€ kdežto u nás 200Kč ?

Jan Sova

u nás v Přerově v Lidlu když tam 2x měsíčně vlezu, vidím 2 pracanty za kasou a 2 mezi regály. U mě jsou to 4, možná nějakej vedoucí v kanclu + 1.
Jinak ty ceny dnes mi přijdou více reálné (vzhledem ke všeobecné drahotě), než před 10-20 lety, kdy byly ceny obecně jinde ale ty cifry ve stavebnictví (pro stát) byly stále podobné jako dnes.

V. K.

Doba kdy tu Ukrajinci byli ochotní dřít za pár tisíc je dávno pryč. Dneska si dělník na silnici přijde klidně na 250 na hodinu. Ale komu by se to z drahých diskutujících zdálo té práci neodpovídající, může se klidně přihlásit. Pozici je k dispozici víc než dost

666

250 na hodinu je cca minimální mzda v Německu. Proč by dělník chodil pracovat sem?

MildaIV

Celkově šli dělnické profese nahoru. V Brně si zedník řekne o 300, podavač 200. Mladí nechcou dělat rukama a silný poválečný ročníky jsou v dúchodu.

666

Dokud bude v ČR práce rukama za nesmyslnou mzdu, tak mladí rukama pracovat nebudou. Smiřte se s tím.

Petr

A teď si představ, že nově otevřená část D3 na Slovensku stála 1 100 milionů za kilometr. Sice náročnější terén, ale zase R kategorie.

Radomír

Jen bych chtěl připomenout včas vypovědět smlouvy na pozemky ,aby nebylo zpoždění. Nebylo by to poprvé viz.úsek 137. Držím palce.

smart

Tak já tedy ve zmíněném aktualizovaném dokumentu vidím přesně tu samou částku, kterou uvádí na twitteru Mátl. To jest ředitel ŘSD (celým jménem Radek Mátl), kdyby někdo netušil, jelikož v úvodu článku je jen část citace bez bližšího určení citovaného 🙂

Petr

Tak jedná se skoro o stavbu národního zájmu, držím Přerovu palce. Třeba „aktivisti“ zavčas upozorní na nedostatky a kopne se konečně do země. Nebo to bude takový Patrik zdržovat jako vždy do poslední chvilky?

Petr

Tady v článku velký údiv Patrika, že to špatně spočítali. Škoda, že ještě nevysvětlil, proč to tak běžně dělají, že to odesílají datovkou pár minut před půlnocí…

https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/zalobu-deti-zeme-na-stavbu-brnenskeho-nadrazi-odmitl-soud-20190816.html

Patron

slušná sviňárna

Chyba vznikla podle předsedy spolku Miroslava Patrika kvůli špatnému plánování a výpočtu. „Podali jsme je až poslední námi vypočítaný den. Lhůtu jsme prošvihli o dva dny. Něco takového se nám ještě nestalo,“ přiznal Patrik.

Ghost Dog

Na sepsání a podání mají dva týdny. Na rozdíl od ŘSD a státních úřadů jim překročení lhůt o měsíce a roky nikdo netoleruje.

Je úplně jedno jestli to pošlou první nebo poslední den. Zákonem je určená lhůta na podávání připomínek a úřad musí čekat bez ohledu na to kolik připomínek se mu sejde.

Karel_x

Ano i ne, úřad může na vypořádání se s připomínkami může začít pracovat hned, jak je obdrží. Pochopitelně, úřad musí čekat až do konce lhůty – pokud však někdo pokaždé čeká s podáním až do poslední minuty, těžko si představit jiný důvod než snaha o co největší zbrždění, které zákon umožňuje. Nebo, že by to byla součást jejich narcisistického image?

Ghost Dog

Pokud vím, tak ŘSD přišla o územko kvůli tomu, že ignorovali přítomnost ochranného pásma vodního zdroje (posypovou sůl ve vodovodu nikdo nechce). Upřímně nechápu o co se chtějí zase soudit.

Podělali to, měli by přestat zatěžovat soudy, žádost opravit a podat znovu.

Andrej

To nie je vodny zdroj vodovodu, ale akciovej spolocnosti Hanacka Kyselka, ktora sa neodvolavala, pretoze dialnica bude od nej dalej, nez sucasna cesta prvej triedy, kde sa normalne soli a nikto to neriesi. Navyse je to na opacnom konci useku nez su Dluhonice, ktore su kamenom urazu. A v okoli dluhonic nie je nic zavadne z pohladu sudu, preto to skusaju inde.

Lumpy

Pokud opravdu vlada chce zahajit tuhle stavbu a netvari se jen tak pro media a pred volbama by to bylo super tak ocekavam ze andrejovi lide zakleknou a bude se stavet i kdyby tam bylo co chtelo

X 1

Kéž by.

Tomáš H

Možná je to jen divadlo. Přihlásí se do toho vůbec nějaká stavební firma? Bez územního rozhodnutí, stavebního povolení…

Jirka

Někoho zakleknou a oni to potáhnou všude včetně Bruselu a stavět se nebude nic.

Ghost Dog

Tuším, že tam je ochranné pásmo vodního zdroje.

MildaIV

V této fázi stavby už politici nic moc neovlivní. Múžou tu stavbu jedině zastavit, ale dost těžko urychlit.

No design

Good luck, ŘSD a obyvatelé Přerova. Ekoteroristy, neschopné útředníky a ostatní zdržovatele preventivně nechat bydlet na průtahu Přerovem.

Jakub (easydrink)

Není nad experty z diskuze, kteří se považují za natolik schopné, že by vše zvládli. Většinou se však jedná o lidi, kteří o nějakých správních řízeních nemají ani ponětí, vůbec netuší, kde je problém, ale ví, kdo je neschopný. 😀

Ornyl

Přesně tak, absolventi tvz. vysoké školy života tady zase perlí…

Ondra

Pro leccos mám pochopení, ale nepřevzít do svého rozhodnutí všechna závazná stanoviska je buď úplně základní chyba, nebo cílená šmelina.

Martin

Zrovna v tomto případě dokončení úseku D1 se opravdu jedná o neschopnost úředníků v čele s radními města Přerova. My tady v Přerově dobře víme, která lobby zdržovala dokončení dálnice, kteří papaláši měli pozemky na dotčených místech hloupé stavby zvané Průtah města Přerova. Tento průtah po dokončení dálnice postrádá jakoukoliv logiku.

Luděk S.

Je vypsaný kurs?

Leon

Tak doufejme, že se to zahájení stavby do listopadu 2021 stihne. Aktuálně jde o nejdůležitější dopravní stavbu na Moravě.

Nyvlt

Včera bylo pozdě

franzJosej

nestihne

Partneři

Škoda transportation