Největší dálniční zakázka roku. ŘSD vypsalo soutěž na chybějící D1 u Přerova za 6,75 miliardy Kč
ŘSD vypsalo soutěž v době, kdy nemá ještě územní rozhodnutí ani stavební povolení. Tlačí ho čas.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odeslalo na profil zadavatele svoji největší letošní zakázku, u které ale není zdaleka jisté, že se příští rok začne stavět.
V tendru s odhadovanou cenou 6,75 miliardy korun hledá stavební firmu, která postaví 10,1 kilometru dlouhý obchvat Přerova na D1. Konkrétně jde o úsek Říkovice – Přerov, což je poslední chybějící část dálnice D1. „Na stavbu probíhá proces nabytí právní moci změny územního rozhodnutí a je požádáno o vydání stavebního povolení,“ napsal Mátl.
Odhadovaná cena je o více než půl miliardy korun vyšší, než uvádí ŘSD v aktuálním letáku ke stavbě. V říjnu aktualizovaný dokument počítal s cenou 6,159 miliardy korun.
ŘSD zahájilo VŘ na zhotovitele stavby “D1 136 Říkovice – Přerov”. Předpokládaná hodnota zakázky je 6 750 mil. Kč. Jedná se o poslední chybějící úsek dálnice D1 v délce 10,1 km na obchvatu Přerova. Na stavbu probíhá proces nabytí právní moci změny ÚR a je požádáno o vydání SP.
— Radek Mátl (@MatlRadek) December 23, 2020
ŘSD už dříve avizovalo, že chce stihnout vypsat velkou zakázku ještě letos, aby se mohlo začít stavět do konce listopadu příštího roku. Na podzim příštího roku vyprší platnost současného stanoviska EIA a pokud se stavba nezahájí, čeká ŘSD několikaleté zpoždění.
Povolování stavby roky zaměstnává soudy. V říjnu ostravský krajský soud zrušil územní rozhodnutí vydané olomouckým krajským úřadem. Rozhodnutí napadly Dětí Země a Krajiny pro Dluhonice. Jedním z důvodů byla skutečnost, že dokumentace dostatečně neřešila vliv zimní údržby dálnice na životní prostředí.
ŘSD aktuálně počítá s tím, že by se začalo stavět v příštím roce, hotovo má být v roce 2024. Poté bude dálnice D1 kompletní od Prahy až na česko-polskou hranici.
Dálnice D1 se začala stavět v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala budovat i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem. Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů.