Největší dálniční staveniště: V pátek začne stavba dalšího úseku D3

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSDVizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD

Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí příští týden v pátek (4. února) stavbu dalších devíti kilometrů dálnice D3 v jižních Čechách, konkrétně jde o úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Oznámilo to ministerstvo dopravy. „Na D3 tak budou ve výstavbě hned tři zbrusu nové dálniční úseky,“ uvedlo.

Úsek D3 Třebonín - Kaplice nádraží. Pramen: ŘSD

Úsek D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Pramen: ŘSD

Úsek od Třebonína na jih navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Staveniště D3 se tak letos protáhne na téměř 30 kilometrů. A protože se otevření obchvatu krajského města kvůli potížím s tunelem Pohůrka zpozdí zhruba o dva roky, budou zřejmě všechny tři úseky otevřeny v roce 2024 zároveň.

Pokud jde o délku dálničního staveniště, bude srovnatelné pouze s podobně dlouhým úsekem D4 mezi Příbramí a Pískem (přesněji úsek Háje – Mirotice), který v rámci projektu PPP staví Eurovia. Hotov má být rovněž v roce 2024, loni proběhly přípravné práce, jako je skrývka ornice nebo odstraňování dřevin.

Úsek Třebonín – Kaplice nádraží na D3 zbuduje za 1,878 miliardy korun firma Metrostav Infrastructure, její nabídka představuje 79 procent předpokládané ceny (2,388 mld. Kč).

Na D3 k hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.

Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.

Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Dostavba ve středních Čechách se ale stále odkládá. Nedávno Nejvyšší správní soud ukončil letitý spor o vedení dálnice, když odmítl kasační stížnost ve věci Zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. Dálnice tak povede Posázavím. Její příprava bude nicméně ještě dlouhá.

Tagy D3 ŘSD Třebonín - Kaplice nádraží
56 komentářů