Největší dálniční staveniště. Do konce roku se řidičům otevře 32 kilometrů D35

D35 Janov - Opatovec, stav 3/2025. Foto: ŘSDD35 Janov - Opatovec, stav 3/2025. Foto: ŘSD

Už v létě se otevře částečně D35 u Olomouce.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krusty55

A ten nejdulezitejsi usek, tedy obchvat Litomysle, porad neni… Ty useky na sever od D11 maji vyrazne mensi dulezitost, nez ty mezi Ostrovem a Mohelnici. Prioritou by mela byt alternativa k D1, spojeni zapad vychod.

Přemysl

To zase bude stresu pro lidi co tam projedou 2 x ročně hledat nájezdy a výjezdy na tu MORSEOVKU D35 !

Vojta

V minulém období se otevírala D11+D35 v délce cca 53km, které vytvořily obchvat Hradce a Pardubic. Tyhle úseky byly zásadní, ale skoro se o nich nepsalo…
U jednoho nenavazujícího úseku dálnice H.K.-Jičín fakt neexistuje důvod platit za urychlení a ještě se tím chlubit v médiích. Jde zase jen o snahu politiků otvírat nedokončené stavby v období voleb…

Juraj Magursky

Poliaci tento rok otvárajú cez 400 km diaľnic😀😀😀

Svojšín

A kolik se otevřelo poslední 3 roky v SK?

Juraj Magursky

Neviem, pracujem a žijem vo Varšave tri roky.

Tvoje Bába

To je legrace 😀😀😀😀 taky je to 4x větší země, ty koště

Epix

Naprosto skvělá zpráva. Ale ze sna mě děsí představa silnice ze Svitav do Brna, až se tohle dokončí celý. Něco mi říká, že co se ušetří na čase na dálnici, to se přenese do nekonečných kolon na I/43.

Rossec

Pokud by poté Mátl nahradil Svobodu ve správě železnic, tak bych se nezlobil.

Martin

A důvod? Mátl tam byl už za Babiše.

PetrK

plus Babiš sám… stačí aby jednou vyšel blbě průzkum veřejného mínění, a Mátl půjde ven

kesua

Pokrok na D35 je skvely. Ale skoda, ze D11 se do Podebrad rozsiri az po dokonceni D35. Nejkratsi cesta ze zapadu na vychod Ceska razem bude D11 –> D35 a tenhle veskery provoz navic k uz stavajicimu tezkemu provozu z Polska aby jezdil po 40 kilometrech predelavane dalnice? To bude strasny ocistec.

lukas

Zatím je provoz je ok. Nemusí být hned všude 6 pruh.
Nerad to říkám, ale v ČR je třeba nejdříve postavit celou síť a pak řešit problémy – jako u pražského okruhu, kde kdyby byl celý hotov, tak by taky stačily 2 pruhy

Vrtal

No to nevím kudy jezdíte ale jakákoliv byť minimální oprava tam už teď generuje třeba půlhodinove kolony. A to jezdím 2x týdne z České Třebové do Prahy a zpět. A to nejezdím pátky…

Tonda

A proč nejezdíte vlakem? Jede každou hodinu a za hodinu jste v Praze, mnohem dřív a bezpečněji než autem. Dnes jsem jel ze Svitav do Berouna (plno tašek), cesta na kraj Prahy hodina a půl a cesta přes Prahu hodinu. Příště pojedu raději vlakem i s gáblama.

JFK

Člověk pořád myslí na gábl a zapomene na bágl.

Stráťa

Nejspíš nejezdí z nádraží na nádraží takže k cestě vlakem přidejte zhruba další hodinu a už tak výhodně nevypadá.

Jarda

když vám nevoní opravy, choďte pěšky…

PetrN

Kompletní dálniční síť včetě D0 právě dost přitíží zejména D11 u Prahy, nejen té, ale i třeba D10 a D8, jelikož se v současnosti silný nákladní provoz z I/16 přesune na severní část D0 a tím pádem zatíží přijezdy do Prahy. S dostavbou sítě je proto naprosto logické současně zkapacitnit všechna úzká hrdla, stavět zbytek D0 ve 2+2 by bylo dost krátkozraké, všichni ví nyní že postavit jižní část 2+2 byla chyba. Aglomerace Prahy se rozrůstá, a kompletní okruh ve 3+3 je rozhodně žádoucí

SYN

Navíc je tam všude snížená rychlost, takže ten odstavný pruh bych oželel (jen takový „proužek“) a raději co 500m pořádný nouzový záliv… a 3 jízdní pruhy…

Hytlák

Buďte rád,že tam je dálnice. Co měli,nebo mají říkat obyvatelé Jaroměře, Vysokého Mýta.. Pro ně je váš problém nezajímavý.

SYN

No, vždycky může bejt i hůř, to je fakt…

Tomáš Záruba

Z Olomouce do Hradce Králové už jsou v plánu přímé expresy? Ne? Tak to za cca 3-4 roky bude asi na draze velké divení…

Jirka

Co je za problém přestoupit v Pardubicích?

Tomáš Záruba

Lidi to zkrátka neradi. Auto jede přímo. Takže veřejná doprava musí mít přestupu co nejméně. Zvlášť když vezmete v úvahu nutné přestupy na MHD na začátku a konci, popr. návaznou regionální, tak přestupy uvnitř “nadřazené sítě” jsou fakt nežádoucí.

SYN

Ztráta času? Riziko ujetí přípoje? Při větším zavazadle „horské“ výstupy?

Jarda

problém je ČD a podobní neb Čekám Dlouho na co máte deset minut přijede po půl hodině

Jirka

Ono by chtělo, aby z Olomouce do Hradce byla dostatečně rychá trať. Jinak jakožto olomoučák jsem v životě neslyšel o nikom, kdo by z Olomouce do Hradce jezdil vlakem.

Greta

Chápu, prostě nebyla politická vůle. Zaprvé nikdo v parlamentu nenašel odvahu jít proti NIMBY vlivům a přijmout liniový zákon, za druhé Vít Bárta hlásal jak“vyhladoví firmy“ a ty pak budou stavět za náklady (sic!) a za třetí byly jiné priority než D35.

Jirka

Souhlas, jen by mě zajímalo, která z těch priorit se v tu dobu stavěla/připravovala/projektovala.

JFK

Ono je to jedno, protože ten Ferda Mravenec zastavil i přípravu a projektování.

Dušan

Taky nechápete proč se to nepostavilo před 20 lety za prachy z EU Kdy se peníze necerpaly ?

Nose Peak

Podle nejčastěji vládnoucí strany u nás, jsou dotace zlo. Tak se je snažili na nic kloudného nečerpat. To až nedávno jim došlo, některým, že infrastruktura je fakt problém…

Karlos

Která je ta nejčastěji vládnoucí strana ? Třeba ODS vládla sama jen jednou…😏 Problém nebyl ve stranách, ale v paragrafech. Proto se některé, i důležité dopravní stavby, neustále odkládaly. Zjednodušení přišlo až v roce 2019, změnou zákona o pozemcích. Nebylo neobvyklé, kdy si kamarádi přihrávali za hubičku pozemky pro budoucí stavby, a ti potom Stát nehorázně vydírali. Podobné to bylo i se soukromými pozemky. Přitom, třeba v Polsku, to byl krok číslo jedna. Srovnávame-li východ Evropy. Na Západě mají tyto priority důležité infrastruktury, nastavené přímo zákonem. Třeba i vyvlastnění. Existuje mapa na webu Ministersva dopravy, kdy se jaké úseky otevřely,… Číst vice »

lukas

Ona ta pauza byla z různých důvodu,ale prostě tam bylo hodně chyb a špatnosti a možná ta pauza prospěla.
Nejvíce asi prospěla změna zákona o výstavbě.

Za tohle jednoznačně pochvala minulé vládě

Krusty55

Obchvat Litomysle mel byt rozhodne staveny driv, nez jakykoli usek okolo Sadove.

Kyk

Stěžujte si v Litomyšli

PetrN

Takže se mělo čekat se vším ostatním než se zahájí obchvat Litomyšle? Zvrácená logika. Můžeme být velmi rádi že díky osobnímu úsilí a angažovanosti Radka Mátla bude obchvat Litomyšle zprovozněn už 08/2027, tj pouhých 8 měsíců potom co bude komplet od Opatovic přes tunel Homole až před Litomyšl. Mohlo to být totiž výrazně horší…

roman

Před dvaceti lety bylo pozdě.

Daniel Jablonecký

K čemu jsou dobré takovéhle výkřiky? Před 20 lety mělo být spousta věcí: například celá základní dálniční síť, metro D, vlak na letiště, první vysokorychlostní tratě… Buďme rádi, že se to staví aspoň teď, taky by to nemuselo být nikdy.

Jarda

však by se z toho nikdo nevěšel…

Zdeněk

Škoda že se mrhá kapacitami na dálnice kde nejsou a ani nebudou třeba a dopravní zátěž tam je několikanásobně nižší viz ty dálnice u Zlína. Tam jsem se bál, kdyby se mi rozbilo auto tak mě nikdo týden nenajde.

Dominik

Až se dokončí D55 do konce k D2, tak uvidíte, kolik kamionů z Polska po nich bude jezdit. D49 se snad někdy ve vzdálené budoucnosti také dotáhne až k hranicím se Slovenskem.

Jarda

dálnice do každé vesnice….

Jirka 2

Sorry, to je blbost. Ty dálnice u Zlína mají také velký smysl, nebuďme pořád pragocentričtí.

D55 znamená, že se všechno z Polska na Slovensko (a do Rakouska) nepohrne přes Rohlenku a Brno. D49 obslouží konečně Zlín místo Otrokovic a časem se protáhne směrem až na Žilinu.

Jirka

Tak D1 u Zlína je špatně vyprojektivaná už od začátku. Původně měla vést po trase E50 Brno – Uherský Brod – Trenčín, což by mělo větší smysl než na Kroměříž. D1 od Vyškova směr Hulín má minimální provoz, je de facto prázdná. Vyhozené peníze.

kubisek

A není to hlavně z důvodu neexistence obchvatu Přerova?

JFK

Tak to si povíme po dostavbě D1 okolo Přerova… Už nyní je vidět větší počet nákladní dopravy, co jede na Přerov po otevření průpichu.

Péťa

To co stálo vaše vzdělání jsou vyhozené peníze. Až se dostaví D1 kolem Přerova tak vše co jezdí na Brno od Ostravy pojede tudy a ne přes Vyškov.
Fakt by mě zajímalo čím člověče přemýšlíte když mozek v tom nehraje roli.

PetrN

A spojení Brno-Ostrava jako co? Přetížená, klikatá a úzká D46 k tomu fakt primárně sloužit nemá a jde o dlouhodobé provizorium, které skončí naštěstí už na konci letošního roku

roman.lelek

Neprotáhne. Od Vizovic dál to bude střídavý třípruh.

skládačka

Dokončením D55, D1 a D49 vznikne pro severní polovinu ČR rychlejší a kapacitnější cesta nejen do Žiliny, Košic, Tater, UK…, ale taky do středního Slovenska (Trenčín, Banská Bystrica,…) po trase Olomouc-Přerov-Vizovice-SK. Je to stejné jako třeba s D11, ta taky nepomůže „jen Praze“ směr Varšava, ale také Olomoucku směr Berlín.

Tomáš Záruba

Po zbytečných dálnicích bych se rozhlížel spíš od Prahy na západ. 🙂

Jirka

To byste se rozhlížel taky špatně. Kdekoliv kde je v ČR v plánu/přípravě/stavbě/provozu dálnice. Je ta dálnice taky potřeba.

Jirka

Předpokládám, že jste asi nikdy nejel po staré I55.

SYN

Dtto D3 okolo Tábora, dokud nebyla nikam dál připojená…

Szantus

Já se akorát „modlím“, ať po volbách nová garnitura nechá p. Ing. Radka Mátla ve funkci, protože za jeho vedení ŘSD šlape perfektně (hlavně v porovnání s SŽ)…

Frantisek

Co se stavi asi nezariznou a tam kde je aspon vyberko tak taky ne … IMHO bude snazsi sahnout na penize nekomu, kdo ma jen dalsi vizualizaci.

Dálnice

Jedna z mala shod soucasne vlady a opozice je na nutnosti a tempu budovani dalnicni site takze Matla se nikdo soudny zbavovat nebude. I kdyz o soudnosti nekterych budelípů obcas zapochybuji…

Čak

Mátla i budoucí vláda podpoří, vždyť byl v úřadu již za doby minulé vlády a i teď ho mj. Havlíček jen a jen chválí.

Jirka

To máte pravdu, ale co říká Havlíček v žádném případě důležité není. On je jen taková babišova čivava.

Apofis

Proč by jo jako odvolávali? Vždyť tam nastoupil v době jejich vládnutí a všechny ty stavby které teď jedou si i ta předešlá vláda rozjela. Tahle neudělala skoro nic, naopak znovu jen některé protáhla (PPP)

PetrN

S poslední větou si dovolím hrubě nesouhlasit. Věci se hýbou dopředu i u hodně do nedávna zablokovaných projektů. Současný boom je nopochybně díky rozjeté přípravě za předchozí vlády, ale ta současná v nastoleném trendu úspěšně pokračuje, spíše to tempo i vystupňovala

Dálnice

Koukám, že realita a fakta jsou váš nepřítel. Sony Rosatom předával Kupkovi rozpracovaných 150 km dálnic. Tak si za domácí úkol zjistíte, kolik rozpracovaných km dálnic bude na podzim předávat Kupka. Nápověda – je to víc.

mlokXCM

Těch 150 km bylo ale rozestavěných. Teď jich bude rozestavěných asi víc, ale aby mohly být rozestavěné, muselo to být připravené, tzn. předchozí vládě nelze přičítat jenom to, co bylo vyloženě rozestavěné, neboť nerozestavěné byly v určité fázi připravenosti, ve které se pak dále pokračovalo, případně poměrně krátce po nástupu nové vlády začalo stavět. Ono ale celé tady tohle srovnávání kdo kolik, je nesmysl, protože to nejde přímo určit. Podle mě platí, že posledních cca 10 let se budování dálniční sítě věnuje náležitá pozornost bez ohledu na to, kdo je u moci a pravděpodobně to nějakou dobu ještě bude pokračovat.

Dálnice

Měl jsem na mysli rozestavene. Tak jako Kupkuv predchudce predaval dalnice rozestavene a pripravovane papirove, tak i Kupka bude predavat dalnice rozestavene a pripravene papirove. V cem se ale shodneme je to, ze proste dalnice jsou tema, ktere tlaci dopredu obe uskupeni a nikdo nebude chtit polevit, coz je dobre…

Hytlák

Že jste se nemodlil,když výstavbu dálnic zastavil ministr Bárta ze strany Věci Veřejné v Nečasově vládě ?

Pavel

Matl je buh, rozhybal naprosto zdecimovanou a zaseklou vystavbu dalnic v CR. Doufam, ze za zasluhy dostane aspon nejakou plaketu, nebo medaili, nez pujde do duchodu 🙂

Dálnice

Hlavne by mel kazdy rok dostat poradny bonusy. Na Matla rad platim dane, ten si to fakt odpracoval a zaslouzi…

Tom

Nebo pojmenovat symbolicky nějakou dálnici? 😄

Dálnice

Prachy nenahradí nějakej metál. Obávám se, aby ho nepřetáhl soukromý sektor…

David

Na naší D35 se podle článku teď staví 32+36=68km
Na polské S6 se teď staví 120km v kuse.
Co je podle autora střední Evropa? Česko, Slovensko a Rakousko?

Dálnice

S6 není dálnice.

David

To je slovíčkaření.
Polská S6 má stejné a místy i lepší parametry než naše D35 (např okolo Olomouce, se D35 teď buduje v kategorii D 22,5/120 zatímco S6 má šířku 25m). To samé bude platit u D11, která z polské strany má také šířku 25m a u nás to bude v kategorii D21.5/110, tedy zcela bez krajnic.

Dálnice

Někdy se přesnost téměř překrývá se slovíčkařením. Zeptejte se právníků.

David

Takhle můžeme klidně jít do extrému a říct, že v žádném jiném státě Dálnice nemají, protože němci a rakušané mají Autobahn, poláci Autostrady, a slováci Diaľnice.

Dálnice

To už je demagogie.

bipe

Za 2 roky už to bude dávat fakt smysl, to se dostaneme z Hradce až do Opatovce.

Petr

Už to teď dává smysl.
Cesta ze západu Prahy na Olomouc časově vychází úplně stejně a mnohdy lépe, než D1. Například teď (středa 15:00) IKEA ČM -> Olympia Ol:
D11, 35: 2h 48m (243 km)
D1: 3h 25m (296 km)

moje jméno

Z celé dálnice mezi Jičínem a Hradcem byla naprosto nejdůležitější část ta, která se bude dělat úplně nakonec. Myslím tím kruhák a obchvat u Úlibic.

Dejf

jako je pravda, že v úlibicích asi poznají středověk no. ale aspoň to má nějaký konečný termín, kdy se to vyřeší. takovej luxus si třeba železnice nedokáže ani představit.

Pražec

Opravdu nejde místo akcelaračních doplatků dát větší váhu délce výstavby v zadávacích podmínkách? Tohle mi nepřijde jako férová soutěž.
Nebo jsou tam i vlivy jako např. geologie, kdy se až po zahájení stavební činnosti dá s jistotou určit, jestli to půjde zrychlit?

pavel

Ve finále je to asi jedno. To co se doplatí na urychlení by se zaplatilo tak jako tak. Otázka jestli by nějaká firma podepsala nějaký šibeniční termín.

Přece jen je každý úsek x km dlouhý, nemusí být všude jasné třeba to podloží, vubec neovlivníte počasí. Může být delší zima, víc pršet… Když to pak dobře vychází a dá se jako teď makat skoro celou zimu tak to má velký vliv na termín.

M H

Zásadní vliv může být průběh zimy (sníh, mrazy), případně vydatné deště. Po skoro celou dobu stavby, takže klidně dvě tři zimy po sobě. Plus občas se objeví i nepředvídaná geologie, neznámá skládka či nezmapované sítě.
A hlvně je otázka, co ve výsledku vyjde levněji. Riziko termínu si předpokládám stavební firma nacení dráž, než jistou akceleraci při níž ji už nemá co překvapit. Akcelerovat mohu, ale zároveň nemusím – podle dostupných zdrojů. Ale když vysoutěžím dráž, buď musím mít větší objem peněz, nebo stavět méně.

Air Traveller

a nebo proste nejistota, kolik budou mit v jakym roce penez k dispozici, protoze nevi, co se povede zacit a co ne kvuli prutahum?

František

Jo, ale do výběrka jdou všichni se stejnými podmínkami…a jak píšete, až během stavby se zjistí, že něco třeba není tak zlé.

PetrN

Přijde mi že v nedávné době vypisované výběrka mají dobu výstavby více našponovanou než tomu bylo v minulosti. Např. obchvat Litomyšle měl od začátku výběrka na zprovoznění 30 měsíců, což mi vzhledem k velkému množství zemních prací (hlavně zářezy) přijde docela ambiciózní, nebo obchvat Přeštic 21 měsíců

Lukáš Fiala

Pro nás, co tam pravidelně jezdíme, je každý kilometr dar z nebes…

Rossec

už aby to bylo

DavidB

Dobrá práce 👍

František

Snad budou brzo navazující úseky na obchvat Mýta…ty křižovatky nějaký lepší situaci moc nepomůžou.

Petr

Tak už to, že nebudu muset Mýtem přes světla, je velký bonus. Zvlášť od Olomouce ty kolony bývají fakt masakr.