Největší český tendr v městské dopravě se zpožďuje. Nové vlaky metra se vyberou až příští rok

Automatické metro na lince 4 pařížského metra. Foto: Île-de-France MobilitésAutomatické metro na lince 4 pařížského metra. Foto: Île-de-France Mobilités

Kvalifikační fáze bude uzavřena až po podzimních volbách. Původně měl být tou dobou už znám vítěz.

Největší český tendr v rámci městské veřejné dopravy nabírá značné zpoždění. Soutěž na 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích pro linky pražského metra C a D s odhadovanou cenou 86 miliard korun měla být touto dobou už ve své jednací fázi.

Zatím však nebyla uzavřena ještě ani kvalifikační část, ve které musí uchazeči prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. Podle informací Zdopravy.cz se jeden z přihlášených účastníků kvůli tomu nyní obrátil na dopravní podnik (DPP) s oficiálním dotazem ohledně změn harmonogramu a dalšího průběhu kvalifikace.

Při loňském vyhlášení tendru totiž DPP předpokládal vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním už v říjnu 2025.

Ukončení kvalifikační fáze soutěžního dialogu nyní odhadujeme do konce letošního roku, přičemž závisí především na kvalitě podkladů, které nám uchazeči postupně dokládají, abychom je byli schopni jednoznačně vyhodnotit a tuto fázi uzavřít,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Navazující jednací fázi se podle něj nyní předpokládá od ledna 2026 do zhruba poloviny roku 2027. O vítězi by tak mělo být jasno až za rok, pokud nedojde k dalším prodlevám.

Dva zájemci

Do tendru vedeného formou soutěžního dialogu se přihlásili jen dva zájemci. Jedním je sdružení Siemens Mobility a Škoda Group, druhým Alstom. Obě společnosti odmítly deníku Zdopravy.cz dosavadní průběh tendru komentovat.

Oproti původním očekávání se nepřihlásil Stadler Rail, který nemohl použít referenci na své první autonomní metro budované v anglickém Birminghamu. Není totiž stále dokončené.

Stadler i kvůli tomu napadl regulérnost tendru u antimonopolního úřadu. Ten však námitky letos v květnu pravomocně odmítl s tím, že zadavatel má na takto striktní podmínky v tomto případě plné právo.

Čím větší tendr, tím přísnější podmínky. Šéf ÚOHS zamítl námitky Stadleru k automatizaci metra

Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí soutěže i automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.

Dopravní podnik poptává nejen výrobu vlaků metra, ale i jejich údržbu, servis či vybudování automatických nástupištních stěn. Bude se tak jednat o navržení a dodávku celého systému včetně zabezpečovacího zařízení využívajícího technologii CBTC (Communications-Based Train Control).

DPP zvolil pro tuto obří zakázku časově náročnější formu soutěžního dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky. Výsledkem bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.

Soutěž prozatím poptává dodání 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, součástí bude vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent.

Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.

Tagy alstom automatické metro dpp konsorcium Siemens - Škoda metro C Metro D nástupištní dveře
12 komentářů