Největší český tendr v městské dopravě se zpožďuje. Nové vlaky metra se vyberou až příští rok

Kvalifikační fáze bude uzavřena až po podzimních volbách. Původně měl být tou dobou už znám vítěz.
Největší český tendr v rámci městské veřejné dopravy nabírá značné zpoždění. Soutěž na 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích pro linky pražského metra C a D s odhadovanou cenou 86 miliard korun měla být touto dobou už ve své jednací fázi.
Zatím však nebyla uzavřena ještě ani kvalifikační část, ve které musí uchazeči prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. Podle informací Zdopravy.cz se jeden z přihlášených účastníků kvůli tomu nyní obrátil na dopravní podnik (DPP) s oficiálním dotazem ohledně změn harmonogramu a dalšího průběhu kvalifikace.
Při loňském vyhlášení tendru totiž DPP předpokládal vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním už v říjnu 2025.
„Ukončení kvalifikační fáze soutěžního dialogu nyní odhadujeme do konce letošního roku, přičemž závisí především na kvalitě podkladů, které nám uchazeči postupně dokládají, abychom je byli schopni jednoznačně vyhodnotit a tuto fázi uzavřít,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Navazující jednací fázi se podle něj nyní předpokládá od ledna 2026 do zhruba poloviny roku 2027. O vítězi by tak mělo být jasno až za rok, pokud nedojde k dalším prodlevám.
Dva zájemci
Do tendru vedeného formou soutěžního dialogu se přihlásili jen dva zájemci. Jedním je sdružení Siemens Mobility a Škoda Group, druhým Alstom. Obě společnosti odmítly deníku Zdopravy.cz dosavadní průběh tendru komentovat.
Oproti původním očekávání se nepřihlásil Stadler Rail, který nemohl použít referenci na své první autonomní metro budované v anglickém Birminghamu. Není totiž stále dokončené.
Stadler i kvůli tomu napadl regulérnost tendru u antimonopolního úřadu. Ten však námitky letos v květnu pravomocně odmítl s tím, že zadavatel má na takto striktní podmínky v tomto případě plné právo.
Čím větší tendr, tím přísnější podmínky. Šéf ÚOHS zamítl námitky Stadleru k automatizaci metra
Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí soutěže i automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Dopravní podnik poptává nejen výrobu vlaků metra, ale i jejich údržbu, servis či vybudování automatických nástupištních stěn. Bude se tak jednat o navržení a dodávku celého systému včetně zabezpečovacího zařízení využívajícího technologii CBTC (Communications-Based Train Control).
DPP zvolil pro tuto obří zakázku časově náročnější formu soutěžního dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky. Výsledkem bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.
Soutěž prozatím poptává dodání 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, součástí bude vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent.
Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.