Logistika Vodní doprava

Největší české rejdařství přešlo do rukou německého obra Rhenus

Loď ČSPL. Pramen: ČSPL
Loď ČSPL. Pramen: ČSPL

Rejdařská společnost ČSPL není od poloviny listopadu v českých rukou. Společnost Argo Bohemia ji prodala německé logisticko-dopravní skupině Rhenus. Vyplývá to z údajů v obchodním rejstříku, kde je jako nový a jediný majitel ČSPL zapsána firma Rhenus PartnerShip Beteiligungs. O prodeji se v oboru mluvilo delší dobu.

Důvody transakce a další detaily nejsou zatím známy, jednatel Argo Bohemia Jiří Kratochvíl odkázal na chystané společné tiskové prohlášení. Jedním z hlavních důvodů může být nicméně nesplavnost českého Labe, kvůli které ČSPL už drtivou většinu svých výkonů dělá na západoevropských řekách. Jejími nejčastěji využívanými přístavy jsou podle výroční zprávy za rok 2017 Hamburk, Brémy, Bülstringen, Duisburg, Rotterdam, Antverpy a Lübeck.

ČSPL provozuje sedm tlačných sestav a 21 motorových nákladních lodí. Za rok 2017 vykázala při tržbách 123 milionů ztrátu 3,5 milionu. Důvodem je mimo jiné právě další pokles přeshraničních přeprav, když na Labi byla omezená či zastavená plavba po dobu 210 dnů. Kritický je příhraniční úsek u Děčína, kde stát dlouhá léta bezvýsledně plánuje zdymadlo.

ČSPL vznikla v roce 2002 na troskách původní Československé plavby labské, která skončila v konkurzu. Správce konkurzní podstaty prodával funkční části podniku, z jedné z nich se stala nová ČSPL. Skupina Rhenus je dopravní obr s celosvětovou působností, zahrnuje prakticky všechny druhy dopravy. Skupina zaměstnává téměř 30 tisíc lidí, její roční obrat je kolem 4,8 miliardy eur ročně.

Druhým velkým českým rejdařstvím je EVD-Sped., které vlastní Richard Vojta a Lukáš Hradský. I oni si dlouhodobě stěžují na nesplavnost Labe a nečinnost státu.

14
Diskuze

avatar
6 Komentáře
8 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
P. AndelPozorovatelPlavecJiříliberal shark Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pozorovatel
Host
Pozorovatel

To je zase řečí o tom krachujícím podniku bez perspektivy.

Plavec
Host
Plavec

Plavební hloubka je důležitá, ale pro využití toku je třeba jít s dobou. Labská flotila jistě nízkoponorová není. Archimédův zákon jistě překročit nelze, ale co lze je lépe ho využít. Což u současné zastaralé flotily není a nikdy nebylo dosaženo. Na celou věc mám jeden názor, chce-li někdo provozovat lodní dopravu na Labi, je k tomu nutná alespoň základní podpora státu. A to legislativně, upravit průtokové poměry, neboli kolik vody přitéká, tolik vody odtéká. V současnosti je to tak, že při těchto nízkých průtocích př. 80 m3/s v Ústí n. L. tj. 130 cm, který by mohl být udržen díky… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Žabičkáři mají určitě radost :-((. Na druhé straně velká mezinárodní firma jako je Rhenus by mohla vytvořit větší tlak na splavnění Labe, než bývalá ČSPL.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Mají se stavět lodě podle řek, nebo řeky podle lodí??

petr.r
Host
petr.r

řeky se mají pokud to jde nechat, mají se stavět kanály na lodě.

Martin V.
Host
Martin V.

Samozřejmě se staví lodě podle řek (a podle moří, či plavebních komor). Jenže existuje optimální tvar lodě daný fyzikálními zákony. Pokud z vnějších příčin stavíte loď něčím výrazně omezenou, tak přestane být ekonomicky (a tím pádem i ekologicky) výhodnou. Konkrétně na Labi je problém ponor. Pokud tedy loď uděláte „placatější“, zvýší se tím při stejném nákladu omočený povrch, a tím vzroste odpor, spotřeba paliva a taky produkce CO2. Labské lodě už teď mají nižší ponor než srovnatelné lodě rýnské či „kanálové“. Pokud by ale byly navrženy pro „letní Labe“, tak se stávají pro nákladní dopravu nepoužitelnými. Ještě tak kajutové zadokolesové… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

Tak hlavně že ten plesnivec na hradě řeší debilní kanál, místo aby se vůbec zesplavnilo Labe..

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nedělejte tu z toho bulvární web, buďte tak moc laskav, děkuji.

Romanero
Host
Romanero

Pardon, nechal jsem se unést chováním toho člověka..

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Ano, pán to mohl napsat slušněji… ale jinak pravdivé

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Máte trochu zkreslené informace, plesnivec na hradě není v tomto směru kompetentní. Projekt na splavnění Labe je, ale úspěšně blokován (pseudo)eokology. Plesnivec na hradě vznesl nápad dostavět DOL, ministerstvo dopravy ho nechalo prověřit studií, která vyšla pozitivně. Nic se ale nestaví, a jestli se vůbec bude stavět je otázkou dalších studií a politických rozhodnutí (stejný postup jako při výstavbě dálnic a železnic). Neberte média vážně, dnes píšou články tak, aby získaly penízky na vyskakovacích reklamách.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

To bude zase oheň na střeše, milovníci vodní dopravy ještě nevstřebali prodej námořních lodí do zahraničí, které v kuponové privatizaci získal Viktor Kožený a teď přichází ČR i o říční dopravce, kteří pomalu a jistě začly/začnou prodávat své lodě též do zahraničí.

Jiří
Host
Jiří

To je tak, když to vzali do rukou „odborníci“.
Škoda, bývalo to uznávané a hodně veliké rejdařství v Evropě. A svým způsobem to byl i malý ekonomický zázrak, že to vydrželo přežívat „v troskách“ až do letošního listopadu….

P. Andel
Host
P. Andel

Pán asi vstřebal názor polistopadových mocipánů,že fabriky se mají zavřít a lidi poslat na podporu.Ta Československá námořní plavba byla výdělečný podnik a hlavně zaměstnávala spoustu kvalifikovaných lidí.Ti kvůli zlodějům přišli o práci.Pro vás práce asi není tak důležitá.A zřejmě pohled na vodu ve vás vyvolává bezduché myšlenky.