Letecké společnosti Letectví

Největší akcionář Lufthansy řeší záchranu aerolinek bez státní pomoci, Brussels Airlines hrozí krach

Airbus A320neo. Foto: Lufthansa
Airbus A320neo. Foto: Lufthansa

Vlastník 15,5 procenta akcií letecké společnosti Lufthansa chce o balíčku na záchranu firmy jednat s německou vládou. Množí se spekulace, že by Heinz Hermann Thiele společnost postiženou koronavirovou krizí mohl chtít zachránit sám, píše na svém webu německý ekonomický deník Handelsblatt.

Miliardář si obstaral další hotovost prodejem podílu ve firmě Knorr-Bremse. Podle čtvrteční zprávy agentury Bloomberg se zbavil osmi milionů akcií tohoto výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla a nákladní automobily, které mu vynesly zhruba 760 milionů eur (18,7 miliardy Kč). Zisk má být použit k dalším osobním investicím Thieleho, stojí v obchodním sdělení.

Podle Handelsblattu se objevují spekulace, že by Thiele mohl získané prostředky použít k dalšímu posílení své pozice v Lufthanse. Hovoří se i o tom, že by se mohl pokusit zachránit aerolinky sám.

Thiele už dříve uvedl, že mu vadí požadavek vlády na 20procentní podíl v Lufthanse a na dvě místa v její dozorčí radě. Společnost varovala, že by díky malé účasti na mimořádné valné hromadě svolané na příští týden mohl miliardář schválení pomoci od vlády ve výši devíti miliard eur zabránit.

Podle Handelsblattu se má Thiele brzy sejít s německým ministrem financí Olafem Scholzem. Jeho resort se na tvorbě záchranného balíku významně podílel.

Na Lufthansu doléhají podobně jako na celé odvětví letecké přepravy dopady koronavirové krize. Firma již uvedla, že se chystá propustit 22 000 zaměstnanců, což odpovídá asi 16 procentům pracovní síly. Mimořádná valná hromada se uskuteční 25. června.

Podle zdrojů belgického listu La Libre by největší německá i evropská letecká společnost mohla nechat zbankrotovat nebo prodat svou belgickou dceřinou firmu Brussels Airlines. V té pracuje 4200 lidí a jejich zaměstnavatel minulý měsíc uvedl, že v důsledku koronavirové krize letku zeštíhlí o 30 procent a pracovní sílu sníží o čtvrtinu.

Rozhovory o záchraně Brussels Airlines přerušily problémy mateřské společnosti. Vedení obou firem by se měla k dalšímu jednání sejít v pondělí, uvádějí zdroje La Libre z belgické firmy.

ČTK

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beija

No, tak v inzerátu na záchranu Smartwings v denících pěkně kecal – už tam byla Lufthansa group uvedena, přičemž státní podpora nebyla potvrzena.
Na webu sos Smartwings je momentálně pomoc ve světě (seznam aerolinek, co dostaly státní podporu) deaktivována, neb se jim krapet hroutí argumentace k dalšímu bodu, na něž chtějí státní podporu. Lufthansa nejistá, Brussels Airlines možná zbankrotují, LOT také nic..

Tomas

mno… sice nwbyli domluveni ale stat byl za danych posminek ochoten luftwaffe zalozit.

takze nekecal.

bacha na cevky 🙂

Y.K.

Nemyslím si, že by měl kapitál na záchranu aerolinek, tak jak si to lidi představují. To je opravdu moc peněz. Koneckonců vláda přislíbila 9 mld. EUR a on má třičtvtě a za to hodlá pořídit podíl. Trochu to na mě dělá dojem, že se mu provokativními prohlášeními podařilo srazit cenu akcií po mírném optimismu spojeném s pomocí vlády a snaží se nainvestovat vše co se dá do akcií které jsou hodně dole. Osobně je moje nejasná představa pomoci bez spolkové vlády taková, že už má nějaké akcionáře na své straně a po získání majority a mohli by rozhodnout rozhodnout o… Číst vice »

jkjk

Je to zvláštní příběh. Akcie začal nakupovat začátkem března a postupně to dotáhl až na 15,5 %. To se může zdát málo, ale k 31.12.2019 měl největší akcionář 4,9%, tedy je zdaleka největším akcionářem. Záchranný plán přišel až po většině jeho investic a prostě se mu nelíbí. Hlavně ten akciový podíl státu 20 % (nové akcie 2,56 eur za kus, aktuální cena je 10 eur) a dvě místa v představenstvu. Chce spíše jiné podmínky plánu, než že by to všechno zachraňoval sám.

Y.K.

Jojo, na obří typu Lufthansa je je 15,5 % opravdu hodně velký podíl. Docela jsem zvědavý, kam ten příběh stočí. To že se mu nelíbí vstup státu dokážu ochopit, státy jsou přišerně tuhé co se týče rozhodování valné hromady, nadruhou stranu nemám představu, jak tedy chcejí zajistit likviditu pro tak gigantickou a nákladově „těžkou“ firmu, aby dokázala obnovit provoz a chod.

jkjk

Formou plánu v jiné podobě, taky už o tom jedná s německým min. financí. Thielemu se hlavně libí ta půjčková část – tj. syndikovaná půjčka 3 mld. eur (s 80 % garancí od KfW), což jsou pro LH peníze cca na 4 měsíce. A současně prostě zeštíhlení a prodeje majetku a některých dceřinek (kterých má přes 580).

Y.K.

Ok, to zní pochopitelně.

Jan V.

A co třeba vysvětlení, uspokojivé pro zdejší diskutující, že když má akcionář Thiele ve společnosti dosavadní majoritní podíl 15,5 %, tak nechce státní pomoc s podmínkou, že stát obdrží 20 % akcií ve spol. a bude tak mít majoritu, s tím že Thiele tak o rozhodovací slovo ve společnosti přijde. Buď tedy shání prostředky na navýšení podílu ve společnosti nebo na záchranu společnosti namísto státní pomoci. To je zcela jiná situace než u Smartwings, který o majetkový vstup státu údajně nestojí a chce „pouze“ záruky za úvěry atd. Ale také nikdo z nás se těch jednání neúčastní, tak kdo ví,… Číst vice »

Tomas

s 20% majoritu fakt mit nebudou

Petrs

Byli by nejvetsi akcionari

Jan V.

Dobře, uznávám, avšak v případě dalších drobnějších akcionářů by byli největším akcionářem

Jan V.

Mimochodem souhlasím s Vaším příspěvkem, že „ten Němec chce levně přijít k Lufthanse“, což se slučuje zase se získáním rozhodujícího podílu ve společnosti.
Jo a děkuji za upozornění s tou majoritou.

Jiří Kocurek

Majetkový vstup státu do SmartWings? Čína chce navýšit podíl ze 49 na 55 %?

pája

Vik, Šimáně a Havlíček – povinně přečíst, prodat váš majetek a zainvestovat ho do smartwings.

R.A.

Doporučuji zapnout prohlížeč jít do položky nastavení a opět napsat domovskou stránku http://www.ksm.cz omylem jste se dostal na stánky zdopravy.cz

Y.K.

A kterou část Smartwings by přesně měli koupit (rozuměj čí volně obchodované akcie), když to článek vysvětluje?

pája

Nedělejte blbého. Víte, co tím myslím.

Y.K.

Ne fakt nevím. Kde v článku vidíte jakým způsobem zajistí hotovost firmě? Nakupuje podíl a to firmě nedává a jemu to zvyšuje rozhodovací pravomoci.

Y.K.

Oprava: „to firmě nic nedává“.

Nekdo

Miliardar sam zachranuje aerolinku, prodava jine aktiva a nechce aby do toho stat kecal. Je tohle vubec mozne? Kde jsou kriklouni z QS aby vysvetlili, ze je to spatne?

R.A.

Ha tak jsem čekal, kdy někdo tohle sem napíše a on to opravdu Někdo napsal.

Nic špatně na tom není. A jak to mění fakta … ohledně přístupu německé vlády a situaci smartwings?

Tomas

kapku je v tom rozdil. ten nemec chce situaci vyuzit a levne prijit k lufthanse.

coz je kapku jina situace nez ve smartwingsu

Jiří Kocurek

Němec si kupuje německou firmu. A co je na tom špatně?

Y.K.

špatně na tom není nic. Otázka je co sleduje.

Tomas

z ktere casti meho komentsre usuzujete, ze je to spatne?