Největší a nejnáročnější dálniční zakázka začala. Česko začalo dohánět zpoždění ve spojení s Polskem

Silnice S3 u českých hranic. Foto: GDDKiASilnice S3 u českých hranic. Foto: GDDKiA

Kompletně hotovo má být v roce 2028.

Česko-slovensko-maďarské sdružení vedené společností MI Roads dnes začalo se stavbou zatím největší zakázky v historii Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Za 11,7 miliardy korun má postavit 21,2 kilometrů nové dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem.

Dnešním slavnostním zahájením stavby končí více než rok trvající snaha vybrat zhotovitele. Původně zakázku získal Budimex, po sporech o reference na stavbu tunelů ale nakonec Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potvrdil vítězství MI Roads, Metrostavu TBR, Subterry, Doprastavu a Duna Azsfaltu.

Konec sporů o D11. Poláci neuspěli, úsek na hranice postaví sdružení vedené firmou Metrostavu

Nejen kvůli právním bojům se dálnice dostala do centra pozornosti. Nový úsek naváže na rychlostní silnici S3 v Polsku, která je již hotová. Jako první se má stavět právě úsek u hranic, aby auta nemusela projíždět Královcem a Lubavkou, po této části mají auta jezdit již v roce 2026. Celý úsek z Trutnova má být hotový v roce 2028. Z jihu na stavbu naváže úsek Jaroměř – Trutnov, pro který ŘSD tento týden získalo zatím nepravomocné stavební povolení.

Čtyřmi pruhy téměř k Baltu. Poláci otevřeli předposlední část dálnice od českých hranic

Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.

„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Díky dobudování tohoto úseku dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, kdy nová kapacitní komunikace převezme funkci kapacitně a bezpečnostně nevyhovující silnice I/16,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Mátl: Za roční zpoždění největší dálniční zakázky nikdo nemůže, firmy využily možnosti zákona

Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a k hranicím s Polskem se začala stavět v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 hotových 113 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji města Jaroměř.

Úsek D11 z Trutnova na česko-polskou hranici. Foto: ŘSD
Tagy D11 D11 Trutnov - státní hranice Dopravastav Duna Aszfalt Metrostav TBR MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Subterra
57 komentářů