Nejúspěšnější proudové letadlo historie. Boeing předal desetitisící 737 největšímu zákazníkovi

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: BoeingVýroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Na první pohled je to jeden z mnoha stovek strojů, které za rok převezmou zákazníci v závodě Boeingu v americkém

Na první pohled je to jeden z mnoha stovek strojů, které za rok převezmou zákazníci v závodě Boeingu v americkém Rentonu. Letecká společnost Southwest Airlines se ale v úterý stala majitelem letadla, které je unikátní nejen nápisem na trupu.

I když má výrobní číslo 42 571, ve skutečnosti cestující uvidí na jeho trupu nápis 10 000. Jde o desetitisící Boeing 737, který americký výrobce letadel předal svému zákazníkovi. Žádného jiného typu dopravního proudového letadla se v historii letectví nevyrobilo více.  Pokud nastoupíte na Ruzyni do letadla, je největší pravděpodobnost, že skončíte právě v tomto letadle: 737 používá Travel Service či Ryanair. Boeing tvrdí, že letadla 737 svezla už 20 miliard cestujících.

Na absolutní rekord v počtu vyrobených dopravních letadel musí Boieng ale ještě počkat. Legendárních Dakot, tedy Douglasu DC-3 se vyrobilo přes čtrnáct tisíc kusů. Jde ale o vrtulová letadla. Rekord ale může Boeing překonat poměrně brzy, pětitisící 737 předal v roce 2006, tedy téměř 40 let po vyrobení prvního letadla. Stejný počet následně dodal za pouhých jedenáct let. Firma má aktuálně stále více než 4000 objednávek na nová letadla tohoto typu, mezi nimi i 38 strojů pro Travel Service.

Největší rival Boeingu 737 – Airbus A320 family má na kontě zatím 8 029 dodávek. Počty objednávek je ale Airbus se svoji řadou A320 aktuálně úspěšnější, než Boeing se 737. Server Flightradar24.com upozornil, že sedm tisíc kusů 737 stále létá.

Boeing poprvé vzlétl se strojem 737 9. dubna 1967. V letectví znamenal revoluci i kvůli tomu, že byl jedním z prvních, který měl kokpit pouze pro dva piloty. I když už podobnou změnu zkusil i francouzský výrobce letadel Caravella, 737 byla prvním letadlem, které z dvojčlenné posádky udělalo samozřejmost.

Boeing 737 prošel během půlstoletí různými verzemi, aktuálně má Boeing velká očekávání od řady MAX, na kterou má mezi úzkotrupými letadly nejvíce objednávek. S postupem času zvětšil Boeing nejen kapacitu, ale i dolet, dnes už jsou letadla schopná přelétnout z Evropy do USA.

Výběr Southwest Airlines jako majitele jubilejního letadla není náhodný: americká nízkonákladová společnost je aktuálně největším vlastníkem těchto letadel. Má jich celkem 712 a dalších více než dvě stě objednaných.

Tagy Boeing 737 Southwest Airlines
Žádné komentáře