Nejstarší i nejdražší na světě. Londýn zvýšil ceny v metru, jízdné v autobusech starosta zmrazil
Stanice londýnského metra. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

K největšímu cenovému nárůstu došlo u lanovky přes Temži.
K největšímu cenovému nárůstu došlo u lanovky přes Temži.
Mě tyhle kecy o tom, že je v Londýně nejdražší MHD na světě, trochu urážejí. Nerad bych to srovnával s cenama ve Švajcu, kde za 10 min. jízdu busem zaplatím 5 franků. Ale když jsem v Londýně, tak mě zajímá ten celodenní cenový strop, což je 8,90 Liber, a to mi prostě přijde naprosto adekvátní cena.
Tak se to musí. Nejdřív zavést mýto, pak můžeme zdražovat MHD.
A asi taky jedno z mála měst, kde si MHD vydělá na provoz bez dotací.
Zaprvé to je pouze provoz bez jakýchkoliv investic např. do vozidel (podle toho to vypadá) a zadruhé ty dotace tam samozřejmě jdou, ale ne tak přímočaře.
Taky ne úplně, jízdné je sice největší zdroj příjmů, ale dostávají i poplatky z ULEZ a dalších.
https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/how-we-work/how-we-are-funded
To je samozřejmě blbost.
Tak jsem to vaše číslo dal do google, přidal TfL, první výsledek je zpráva o budgetu a na straně 14 tam máte, že z toho příjmu 9467 milionu liber tvoří 58 % jízdné. Dalších 16 % jsou jiné příjmy (jako ty poplatky výše, reklamy atd.) a 26 % granty.
https://board.tfl.gov.uk/documents/s22122/fc-20240313-item06b-budget-part1-appx1.pdf
Podobně to míval Hong Kong, alespoň do Covidu, na linky myslím nějaká koncese ale pak už nic. A jízdné nižší než u nás.
Metro v Bangkoku (BTS) bylo vybudováno a jezdí bez použití veřejných financí. (PPP)
Docela by mě zajímal, jak by to vyšlo k průměrným příjmům. Výsledky by mohly vyjít zcela jinak.
Median v Londáně je cca 47kGBP. Hrubého,
https://www.picodi.com/us/bargain-hunting/public-transport-2023
Londýn je pořád dost nahoře.
Ta tabulka je zajímavá v tom, že v Sao Paulu nebo Istanbulu musíte jet 80x aby se vám vyplatila měsíční jízdenka (to snad nevyjde nikdy nikomu), v Londýně cca 50x, v Paříži 40x – ale v Praze jen 14x a v Berlíně 9x.
Samozřejmě v cenách „základních jízdenek“
Pokud ta základní jízdenka není přestupní a člověk každý den kombinuje např. metro+autobus, může se mu to oplatit i při minimu 80 cest.
Tech lidi nebude vetsina jako v Praze, ale nemoznych tech 80+ cest mesicne urcite neni, je to min nez 3 za den. Jasne, neudela to jen cesta do prace a zpet 20 pracovnich dni, ale kdo se po meste presunuje i behem dne a vyuziva MHD i o vikendech, muze to dat snadno.
A v Bangkoku měsíční jízdenka neexistuje, protože by to systém dostalo do ztráty.
Každý tarifní systém je jiný a má svá specifika. Třeba v tom Sao Paulu existuje měsíční jízdenka jenom na metro nebo jenom na autobusy, která skoro jen polovinu. V Istanbulu zase vlastně žádná měsíční jízdenka neexistuje.
Jen bych rád podotkl, že do tarifních změn od 1.1.2025 v Paříži platila klasická jízdenka jen v „centru Paříže“, zatímco týdenní/měsíční v celé síti IdF-Mobilités, tudíž se většině dojíždějících vyplatila o dost víc.
Od letoška už přestali rozlišovat zóny a všechny jízdenky platí v celé síti IdF-Mobilités, takže tohle opadlo. Pořád je ale fajn připomenout, že narozdíl od nás pokud člověk jede vlakem, a pak ještě autobusem/tramvají (nebo naopak), tak potřebuje jízdenky dvě – v tom případě se měsíční vyplatí už po 20 cestách.
V Londýně 300 liber za měsíc, v Praze 300 korun. Jak myslíte, že se liší ty příjmy?
Langusty jsou na vysoké ceny jízdného zvyklé. Ono vůbec v UK jsou určité reálie, které by nikdo jiný v Evropě netoleroval. Langusty, třeba, mají komerční jízdné ve vlacích, a přesto jsou ty vlaky plné.
To samé je s veřejnou dopravou, třeba v tom Londýně. Platí 3 – 20× tolik, co jinde, ale přesto jezdí a neremcají. Ať nesrovnáváme jenom Prahu (přeci jenom jsme pořád více „východ“): Berlin GBP 107.00 na měsíc, Praha GBP 17.00 na měsíc, Paris GBP 74.50, Londýn GBP 314.00. 😅
Jiný kraj, jiný mrav.
A Češi jsou zase zvyklí mít vše zadarmo…
To vaše zadarmo je ve skutečnosti z daní a různých státem vynucovaných plateb (klasikou jsou odvody za ta různá kvazipojištění) … takže průměrně vydělávající jedinec má za skutečně zadarmo tak leda prd.
Ano, děkujeme za objevnou informaci.