Nejstarší i nejdražší na světě. Londýn zvýšil ceny v metru, jízdné v autobusech starosta zmrazil
Stanice londýnského metra. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

K největšímu cenovému nárůstu došlo u lanovky přes Temži.
K největšímu cenovému nárůstu došlo u lanovky přes Temži.
Mě tyhle kecy o tom, že je v Londýně nejdražší MHD na světě, trochu urážejí. Nerad bych to srovnával s cenama ve Švajcu, kde za 10 min. jízdu busem zaplatím 5 franků. Ale když jsem v Londýně, tak mě zajímá ten celodenní cenový strop, což je 8,90 Liber, a to mi prostě přijde naprosto adekvátní cena.
£8.90 jsou pouze zóny 1-2, pro celý Londýn 1-6 to je £16.30. Celodenní pro Zurich je v přepočtu za cca £8 (což je mimochodem méně než u většiny velkých německých měst). Zurich je sice výrazně menší město než Londýn, ale ani tak nelze prohlásit, že je ve Švýcarsku VD dražší.
Tak se to musí. Nejdřív zavést mýto, pak můžeme zdražovat MHD.
A asi taky jedno z mála měst, kde si MHD vydělá na provoz bez dotací.
Zaprvé to je pouze provoz bez jakýchkoliv investic např. do vozidel (podle toho to vypadá) a zadruhé ty dotace tam samozřejmě jdou, ale ne tak přímočaře.
Taky ne úplně, jízdné je sice největší zdroj příjmů, ale dostávají i poplatky z ULEZ a dalších.
https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/how-we-work/how-we-are-funded
To je samozřejmě blbost.
Tak jsem to vaše číslo dal do google, přidal TfL, první výsledek je zpráva o budgetu a na straně 14 tam máte, že z toho příjmu 9467 milionu liber tvoří 58 % jízdné. Dalších 16 % jsou jiné příjmy (jako ty poplatky výše, reklamy atd.) a 26 % granty.
https://board.tfl.gov.uk/documents/s22122/fc-20240313-item06b-budget-part1-appx1.pdf
Podobně to míval Hong Kong, alespoň do Covidu, na linky myslím nějaká koncese ale pak už nic. A jízdné nižší než u nás.
Metro v Bangkoku (BTS) bylo vybudováno a jezdí bez použití veřejných financí. (PPP)
Docela by mě zajímal, jak by to vyšlo k průměrným příjmům. Výsledky by mohly vyjít zcela jinak.
Median v Londáně je cca 47kGBP. Hrubého,
https://www.picodi.com/us/bargain-hunting/public-transport-2023
Londýn je pořád dost nahoře.
Ta tabulka je zajímavá v tom, že v Sao Paulu nebo Istanbulu musíte jet 80x aby se vám vyplatila měsíční jízdenka (to snad nevyjde nikdy nikomu), v Londýně cca 50x, v Paříži 40x – ale v Praze jen 14x a v Berlíně 9x.
Samozřejmě v cenách „základních jízdenek“
Pokud ta základní jízdenka není přestupní a člověk každý den kombinuje např. metro+autobus, může se mu to oplatit i při minimu 80 cest.
Tech lidi nebude vetsina jako v Praze, ale nemoznych tech 80+ cest mesicne urcite neni, je to min nez 3 za den. Jasne, neudela to jen cesta do prace a zpet 20 pracovnich dni, ale kdo se po meste presunuje i behem dne a vyuziva MHD i o vikendech, muze to dat snadno.
A v Bangkoku měsíční jízdenka neexistuje, protože by to systém dostalo do ztráty.
Každý tarifní systém je jiný a má svá specifika. Třeba v tom Sao Paulu existuje měsíční jízdenka jenom na metro nebo jenom na autobusy, která skoro jen polovinu. V Istanbulu zase vlastně žádná měsíční jízdenka neexistuje.
Jen bych rád podotkl, že do tarifních změn od 1.1.2025 v Paříži platila klasická jízdenka jen v „centru Paříže“, zatímco týdenní/měsíční v celé síti IdF-Mobilités, tudíž se většině dojíždějících vyplatila o dost víc.
Od letoška už přestali rozlišovat zóny a všechny jízdenky platí v celé síti IdF-Mobilités, takže tohle opadlo. Pořád je ale fajn připomenout, že narozdíl od nás pokud člověk jede vlakem, a pak ještě autobusem/tramvají (nebo naopak), tak potřebuje jízdenky dvě – v tom případě se měsíční vyplatí už po 20 cestách.
V Londýně 300 liber za měsíc, v Praze 300 korun. Jak myslíte, že se liší ty příjmy?
Langusty jsou na vysoké ceny jízdného zvyklé. Ono vůbec v UK jsou určité reálie, které by nikdo jiný v Evropě netoleroval. Langusty, třeba, mají komerční jízdné ve vlacích, a přesto jsou ty vlaky plné.
To samé je s veřejnou dopravou, třeba v tom Londýně. Platí 3 – 20× tolik, co jinde, ale přesto jezdí a neremcají. Ať nesrovnáváme jenom Prahu (přeci jenom jsme pořád více „východ“): Berlin GBP 107.00 na měsíc, Praha GBP 17.00 na měsíc, Paris GBP 74.50, Londýn GBP 314.00. 😅
Jiný kraj, jiný mrav.
A Češi jsou zase zvyklí mít vše zadarmo…
To vaše zadarmo je ve skutečnosti z daní a různých státem vynucovaných plateb (klasikou jsou odvody za ta různá kvazipojištění) … takže průměrně vydělávající jedinec má za skutečně zadarmo tak leda prd.
Ano, děkujeme za objevnou informaci.